Fakta-lehti: ”Suomi ui HR-trendeissä vastavirtaan”

Globaalisti HR-trendilistan kärjessä ovat tällä hetkellä työkulttuuri ja sitouttaminen, johtajuus,, oppiminen ja kehitys sekä HR:n uudistaminen”, kirjoittaa tuorein Fakta-lehti (5/2015).

Faktan juttu pohjautuu Deloitten tekemään kansainväliseen raporttiin henkilöstöjohtamisen globaaleista trendeistä. Suomen tulokset poikkeavat tyystin globaaleista trendeistä ja painopisteistä. Suomalaisjohtajat pitävät tärkeämpänä HR-teknologiaa, työn yksinkertaistamista sekä henkilöstöhallintoon liittyviä numeroita ja analytiikkaa. Toisin sanoen, Suomessa painotetaan HR-työssä enemmän HR-osaajien omaa työtä, työvälineitä ja työssä selviytymistä, kun taas globaalisti painopiste nojaa työntekijöihin ja sitouttamisen problematiikan purkamiseen.

Samaan tutkimukseen nojaa myös FastCompanyn juttu ”Welcome to the new era of Human Resources”.

Globaalista perspektiivistä katsottuna, HR-työ on muuttunut tyystin teknologian ja sosiaalisen median myötä. Henkilöstöhallintona tunnettu käsityö on korvattu teknologialla, ja oletus on, että ne käsiparit ovat löytäneet korvaavaa, yrityksen liiketoimintaa tukevaa tekemistä. Ne viisi vuotta ja risat, jotka olen itse ollut alan alan yrittäjä, olen tullut imaistuksi siihen suureen murrokseen, jota HR on edellä mainituista syistä läpikäynyt. Työ on jo muuttunut. Aikaa sitten!

Parhaiten HR tukee liiketoimintaa varmistamalla, että työn tekeminen organisaatiossa on innostavaa, kannustavaa ja kasvattavaa, ja että yritys on kilpailukykyinen houkuttelemaan strategian toteuttamisen kannalta keskeistä osaamista koko ajan. Toisin sanoen, rakentamalla strategian toteutumista tukevaa yrityskulttuuria ja vahvaa työntekijäkokemusta, ja jakamalla onnistumisia ja tarinoita systemaattisesti ulospäin vetovoimaisemman työnantajamaineen rakentamiseksi.

Tämä työ on vahvasti proaktiivisista ja pitkäjänteistä jatkuvaa työtä, ei yksittäisiä reaktiivisia pisaroita meressä. Ne voittavat kilpailun osaajista, jotka ovat tämän hoksanneet.

Deloiten raportin päämies Art Mazor toteaa:

 ”HR is typically looked (assumed to be) toward as the stewards of culture, but if you don’t have those capabilities to bring the culture to a new place, specifically around innovation and driving customer satisfaction, HR is going to struggle, and the organization is going to struggle as a result.”

Yrityskulttuurin funktio ei ole luoda yhteisöä, joka pitää hauskaa keskenään. Sen funktiona on luoda toisiinsa JA yrityksen strategian, mission ja arvojen toteuttamiseen sitoutunut oikeanlaisten osaajien yhteisö, joka toimii yrityksen arvoa, mainetta ja asiakastyytyväisyyttä jatkuvasti parantavalla tavalla, ja saa oman vastineensa onnistumisesta.

On huolestuttavaa, jos Suomessa tosiaan HR:n työ keskittyy vain HR:n oma työnsä parantamiseen, kun sen pitäisi keskittyä liiketoiminnan parantamiseen vahvan yrityskulttuurin, erinomaisten työntekijäkokemusten ja vetovoimaisen maineen rakentamisen kautta. Ne suomalaiset HR-ihmiset, jotka minä tunnen haluavat tehdä nimenomaan isossa mittakaavassa merkityksellisempää työtä. Kysymys kuuluukin, onko yritysjohdolla laput silmillä vai kuka nyt jarruttaa, jos suomalainen trendi ajaa vastavirtaan?

Deloitten tiedote tutkimustuloksista >>

Lue myös: Top 10 global trends in the new world of work

 

#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri