Facebookin mobiilisovelluksen uutisvirta muuttuu lähiviikkojen, mahdollisesti jo lähipäivien aikana merkittävästi. Miten rekrytoija hyötyy Facebook-mobiilin uutisvirta-muutoksista?
Ensinnäkin uudistuksen tavoitteena on tehdä Facebookista mukavampi ja helpompi käyttää, kertoo sisältöalusta Medium. Tuleva muutos näkyy käyttäjälle tällä tavalla:
- Vaaleampi ja yksinkertaistettu ulkoasu
- Koko näytön levyiset kuvat sekä paremmin erottuvat fontit
- Kommentointiin tulevat Messengeristä tutut puhekuplat
- Profiilikuvat muuttuvat Instagramin tapaan pyöreiksi
Jos olet käyttänyt Facebookia mobiilissa aiemminkin, osaat varmasti käyttää sitä myös tämän päivityksen jälkeen. On varsin selvää, että yhtiö haluaa lisätä paitsi käyttäjien keskinäistä yhteydenpitoa, myös yritysten ja heidän yleisönsä välistä vuorovaikutusta.
Miten HR hyötyy Facebook-uudistuksesta?
Muutos tekee Facebookista entistäkin paremman työkalun rekrytointimarkkinoilla, sillä yksinkertaistettu ulkoasu antaa paremman estradin sisällölle. Päivityksen myötä hyvin tehdyt työpaikkailmoitukset tavoittavat käyttäjät helpommin, sillä ne ovat ikään kuin valokeilassa. Uudistettu mobiilinäkymän uutisvirta on suunniteltu siten, että sisällöt sitouttavat paremmin ja kutsuvat osallistumaan. Esimerkiksi linkkipostauksena tehdyn työpaikkailmoituksen kannalta muutokset näkyvät koko näytön levyisenä valokuvana uutisvirrassa, hieman suurennettuina reagointi-, kommentointi- ja jakamiskuvakkeina sekä miellyttävänä tekstimuotoiluna. Facebookin design-osasto olettaa näiden pienten muutosten lisäävän mobiilisovelluksessa tapahtuvaa vuorovaikutusta merkittävästi.
Lisäksi uskon, että Facebookia rekrytoinneissaan hyödyntävien kannattaa kiinnittää huomiota näihin seikkoihin:
- Yli puolet Facebookin käytöstä tapahtuu mobiililaitteilla – ja luku kasvaa
Varmista, että työpaikkailmoituksenne ovat helposti luettavia mobiilisti. Huono lukukokemus, eli sivu ei skaalaudu esimerkiksi puhelimen pienelle näytölle, voi tiputtaa monta potentiaalisesti kiinnostavaa hakijaa kokonaan pois. Jos ilmoitusta ei pysty lukemaan puhelimen näytöltä, se jää helposti kokonaan lukematta.
Oletko muuten testannut, miltä tuntuu lukea puhelimen näytöltä teidän yrityksenne nettisivuja ja työpaikkailmoituksia?
- Nuorten aikuisten pääasiallinen Facebook-selauksen laite on älypuhelin
Onko hakemuksen lähettäminen teille mahdollista älylaitteella? Ja jos se on mahdollista, onko se miellyttävää?
Facebookin testiyleisö on kiitellyt uuden palvelun selkeyttä, isompia kuvia ja silmiin osuvaa tekstimuotoilua. Pienet detaljitason viilaukset muodostavat paremman käytettävyyden.
Uusiutuva Facebook parantaa vuorovaikuttamista
Sosiaalisen median yritykselle tuoma lisäarvo, ja ero virallisiin nettisivuihin, on nimenomaan sen sosiaalisessa ja vuorovaikutteisessa luonteessa.
Mobiili-uutisvirran muutoksen kenties suurin yksittäinen mahdollisuus on vuorovaikuttamisen parantuminen entisestään. Kommenttikenttien muuttuminen viestisovellus Messengeristä tuttuihin puhekupliin lisää ”kylmään” Facebookiin ripauksen humaaniutta. Saman tekee Instagramista tutut, pyöreät profiilikuvakkeet, joiden tarkoitus on korostaa käyttäjien kasvoja. Muutoksen voikin hyvällä syyllä nähdä Facebookin askeleena kohti sisarkanavaansa Instagramia. Tiesitkö, että Instagram mielletään yleisesti positiivisimmaksi sosiaalisen median foorumiksi?
Näen tässä uudistuksessa valtavan potentiaalin siihen, miten rekrytoija voi olla läsnä sosiaalisessa mediassa. Puhekuplamaiset kommenttikentät avaavat keskusteluun ystävällisen ja hieman epämuodollisemman väylän, jonka avulla voit vastata yleisösi kysymyksiin ja keskustella aitojen, yrityksestäsi kiinnostuneiden, ihmisten kanssa. Riisuttu ulkoasu puolestaan antaa visuaaliselle ilmaisulle entistäkin paremman näkyvyyden.
Facebookin käytön luonne tulee muuttumaan tuntuvasti, muokaten kanavan vuorovaikutuksen tapoja. Facebook ja Instagram ovat uudistuksen jälkeen samankaltaisempia kuin koskaan, ja todella helppokäyttöisiä. Tämä on HR-sisältömarkkinoinnin kannalta valtavan hieno mahdollisuus vahvistaa vuorovaikutusta talent-yleisön kanssa entistä syvemmäksi.
Ihmisten käyttäytymiseen erikoistunut ekonomisti Shlomo Benartzi sivuaa skandinaavista silmää miellyttäviä verkkosivuja kirjassaan The Smarter Screen: Surprising Ways to Influence and Improve Online Behavior. Tutkimusten mukaan erityisesti suomalaiset pitävät esteettisesti kaikista miellyttävimpänä nettisivuja, joiden pääväri on valkoinen. Voimme siis olettaa, että tämä tuleva päivitys otetaan vastaan Suomessa verrattain positiivisesti. Uudistuneen mobiilinäkymän esittelyvideon voit katsoa tästä.
Lisätietoa uudistuksesta sisältöalusta Mediumin kirjoituksessa aiheesta.
***
Innostuitko? Jos sosiaalinen media on sinulle vielä verrattain uusi työkalu, mutta haluaisit oppia käyttämään sitä työssäsi paremmin, toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi isännöimääni HR somessa Facebook & Instagram vasta-alkajalle -valmennukseen 29. syyskuuta! Tsekkaa valmennuksen sisältö ja ilmoittaudu mukaan rentoon, mutta opettavaiseen valmennukseen.