Entiset työntekijät, eli alumni on kasvuyritykselle erittäin tärkeä työnantajakuvan kohdesegmentti.
Alumnien avulla kasvattaa jopa merkittävästi työnantajakuvallista vaikuttavuutta sekä rekrytointien onnistumista. Yksi selkeä alumnin hyöty piilee paluumuuttamisen synnyttämässä arvossa.
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa käsitellään työnantajan organisoimaa alumnitoimintaa yhtenä työnantajakuvan strategisena kohdesegmenttinä. Jakson loppupuolella jaamme sinulle viisi (5) konkreettista perustelua oman alumnitoiminnan käynnistämiseen.
Mikä on alumni?
Alumni viittaa sanana yksilöön, joka on ollut ennen osa jotain porukkaa. Tässä kontekstissa alumni tarkoittaa työnantajayrityksen suoraan tai epäsuoraan sponsoroimaa ryhmää tai verkostoa, joka muodostuu yrityksen entisistä työntekijöistä.
Ei ole epätavallista, että joidenkin yritysten entiset työntekijät organisoivat itse tapaamisia entisten työkavereidensa kanssa. Mikäli yrityksellä on tietoa tällaisista epävirallisista alumniryhmistä, yrityksellä saattaa olla potentiaalia organisoida alumnitoimintaa myös virallisesti.
Suomessa ei kuitenkaan näytä olevan kovinkaan aktiivista työelämän alumnikulttuuria. Ainakaan siitä ei juurikaan puhuta mitään. Yritykset, joilla täällä Suomessakin alumnitoimintaa on, ovat tyypillisesti joko amerikkalaislähtöisiä konserneja, tai ylipäätään isoja kansainvälisiä konserneja. Näiden yritysten alumnitoiminta lienee jalkautunut Suomeen osana kv-prosesseja ja toimintatapoja.
[teema-artikkeli jatkuu alla]
Kuuntele jakso
Kuuntele jakso tietokoneen desktopilla | Soundcloudissa | Suplassa | Stitcher Radiossa | iTunesissa/Apple podcastissa | Spotifyssa | Acast App
Jakson kesto: 22:43 min
Jakson sisältö:
- Mikä alumni on?
- 5 syytä, miksi entiset työntekijät, eli alumni on niin tärkeä kohdeyleisö?
- Alumni ei synny itsestään
Jaksossa mainitut linkit
Emine Top 10 Employer Branding Agencies in Europe 2020 >>
”How alumni engagement save time and money” >>
Esimerkki Eminen yhden oman alumni-illan sisällöstä >>
Mitä hyötyä alumnitoiminnasta voi olla yritykselle?
Kuulemma vain 8% Fortune 1000 -yrityksistä on investoinut alumni-toimintaan. Kyseessä on näin ollen edelleen hyvin marginaalinen toiminta. Työelämän alumnitoiminnassa piilee kuitenkin merkittäviä mahdollisuuksia, erityisesti kasvuyrityksille.
Kuuntele jakso paluumuuttajien potentiaalisesta arvosta kasvuyrityksille >>
Esimerkiksi 15% Microsoftin uusista työsopimuksista tehdään nimenomaan entisten työntekijöiden, eli paluumuuttajien kanssa. Microsoft nimenomaan haluaa entisten työntekijöiden palaavan takaisin yritykseen monia työkokemuksia rikkaampana. Microsoftin Rick Kaplan (general manager of employee services) kuitenkin toteaa, että paluumuuttamisen edellytyksenä on polttamatta jääneet sillat.
Siltojen polttamisella Kaplan tarkoittaa tietysti tapauksia, joissa työsuhteen päättyminen on mennyt jommalla kummalla osapuolella tunteisiin, ja tunnereaktiot ovat voittaneet järjen lähdön hetkellä.
Jokaisen työnantajan ja esihenkilön tulisi ymmärtää, että suhteet kestävät vain oman aikansa. Kun osapuolilla ei ole enää samoja tavoitteita yhteiselle polulle, on aika erota. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö polut voisi kohdata joskus myöhemmin uudelleen. Tai etteikö sitä voisi tallata hyvässä hengessä vierekkäisiä polkuja.
Jokainen entinen työntekijä on yritykselle sekä potentiaalinen paluumuuttaja että potentiaalinen yrityksen suosittelija ja puolesta puhuja. Tämän potentiaalisesti jopa merkittävän – ja myös mitattavan – arvon romuttaminen heti lähtökuopissa on hyvin lyhytnäköistä. Molemmille osapuolille. Poikkeuksena tietysti tilanteet, joissa on tapahtunut jotain ihmisarvoa loukkaavaa.
Alumnitoiminnan potentiaaliset hyödyt ovat selkeät
Tässä muutama mieleen tuleva selkeä ja myös mitattava hyöty suunnitellulle alumnitoiminnalle:
- Rekrytointikustannusten pieneneminen
- Perehdyttämiseen käytettävän ajan lyhentäminen
- Tulokkaan tuottavaksi saamisen nopeuttaminen
- Virherekrytoinnin riskin alentaminen
- Rekrytointi- ja työnantajakuvayleisöiden koon kasvaminen
- Viestin läpimenon todennäköisyyden kasvaminen paluumuuttajien suosittelun avulla
Mutta jotta alumnitoiminnan potentiaaliin kannattaa investoida, on syytä luoda alumnitoiminnalle sekä tavoitteet, syntyvän arvon seuraamisessa käytettävät mittarit ja toimintasuunnitelma, ja antaa toiminnalle sen tarvitsemat resurssit.
Ensi viikon jaksossa (jakso 134) puhutaan siitä, mitä kaikkea yrityksen alumnitoiminta voi pitää sisällään.
Alkuperäinen julkaisu 23.3.2020
Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista
Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle.
Tässä maanantaisin ilmestyvässä HR-markkinointipodcastissa tarjoillaan liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.
Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen kehittämä metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisen ajan kasvuyrityksille. Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamisessa hyödynnetään sisältömarkkinointia, vaikuttavaa viestintää sekä sosiaalista mediaa kasvuyrityksen strategisesti ideaaliin kohdeyleisöön vaikuttamiseksi.