Mikä on Employee Value Proposition?
Mihin niitä tarvitaan vai tarvitaanko ylipäätään enää mihinkään?
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan siitä, mitä haasteita perinteinen employee value proposition -fokus saattaa aiheuttaa yrityksen kykyyn voittaa osaajien huomio ja saada heidät toimimaan yrityksen toivomalla tavalla. Elämme nimittäin informaatioaikakautta, jossa yleisön huomio pitää voittaa, sillä herättäminen ei enää riitä, ja jossa viestin todelliseen vaikuttavuuteen liittyy uudenlaisia odotuksia ja edellytyksiä.
Employee Value Proposition on ”statement”
Employee Value Proposition kuvataan useimmiten työntekijän työpanoksensa vastineeksi saamaksi vastikkeeksi. Tämä kiteytys puetaan usein ”statementiksi”, eli lausunnoksi, joka viestii, miksi tämän organisaation tarjoama työkokemus on muita parempi.
Tähän lausuntoon halutaan kiteyttää yleensä organisaation tarjoamat uraan liittyvät mahdollisuudet, itse työ, ihmiset, joiden kanssa työtä tehdään, organisaation asema markkinassa ja yhteiskunnassa sekä palkitseminen ja etuudet.
Toisin sanoen, employee value proposition, eli työnantajalupaus on yrityksen lupaus työnantajana työntekijöille: tätä saat meiltä vastikkeeksi työpanoksellesi.
Työnantajalupauksen tulisi olla:
- ainutlaatuinen, eli tunnistettavissa juuri jonkin tietyn yrityksen EVP:ksi,
- relevantti, eli tavoiteltavaa kohdeyleisöä puhutteleva ja
- vetovoimainen, eli vaikuttaa yrityksen kykyyn saada käyttöönsä strategiansa toteuttamisen kannalta tarpeellinen osaaminen ja kyvykkyys.
Tosi usein työnantajalupaukset tuntuvat olevan yleisluontoisia kuvauksia, jotka voisi liittää mihin tahansa organisaatioon. Ne auttavat kovin vähän vastapuolta ymmärtämään, miksi juuri tämä yritys.
Tyypillinen työnantajalupaus on oikeastaan kuin ranskanleipä: sisältää vehnäjauhoja, vettä ja suolaa. Päällä muovipussi. Rivissä useamman valmistajan vaihtoehdot. Kaikki näyttävät, tuntuvat ja maistuvat samalta. Minkä perusteella sitä loppujen lopuksi leipänsä valitsee?
Ranskanleipä oli ihan hyvää 20 vuotta sitten, kun vaihtoehtoja oli niukanlaisesti. Kun emme olleet vielä näin tietoisia ja valistuneita. Kun odotuksemme leipää kohtaan olivat huomattavasti vähäisemmät. Nykyään vaihtoehtoja on paljon. Ne herkullisimman oloiset tulevat tarinan kanssa, erottuvat joukosta ja vastaavat aineksiltaan juuri minun henkilökohtaisiin tarpeisiini ja odotuksiini.
Mihin työnantajalupausta tarvitaan?
Työnantajalupaus vastaa asiakaslupausta tai palvelulupausta, tai tuotteeseen liitettyä arvolupausta. Yksinään työnantajalupaus on yhtä irrelevantti, irrallinen kuin jos yrityksen markkinointi kirjaisi asiakaslupauksen tai palvelulupauksen nettisivuille, muttei kytkisi niitä mitenkään yrityksen liiketoimintaan, strategiaan, johtamiseen, asiakastarpeisiin, markkinointiin tai myyntiin.
Työnantajabrändin kehittämisessä on pitkään keskitytty nimenomaan työnantajalupauksen määrittämiseen. Mutta riittääkö se? Missä piilee EVP-työhön keskittymisen riski? Onnistuuko EVP ohjaamaan HR-markkinointia? Miten? Mistä tiedämme, että meillä ylipäätään on oikea EVP?
Alkuperäinen julkaisu 26.11.2018
Kuuntele jakso
Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa
Jakson kesto: 22:52 min
How to write a great value proposition (Hubspot-blog) >>
Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista
Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle ja se ilmestyy joka maanantai. https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.
Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen kehittämä konsepti ja moderni työnantajabrändin rakentamisen metodi, joka on kehitetty nopeasti kasvavien ja skaalautuvien yritysten erityistarpeisiin.