Eminen blogivuosi 2017 – Vaikuttava Työnantajabrändi pohjaa kokemuksiin ja tarinoihin. Esittelimme kuluneen vuoden aikana Vaikuttavan Työnantajabrändin konseptin ja blogimme tarjosi eväiksi modernien kasvuyritysten matkalle sitä kohti runsaasti ajatuksia, näkemyksiä, työkaluja, konkreettisia esimerkkejä sekä tarinoita. Kiitos, että olet taivaltanut mukana!
Positiiviset työntekijäkokemukset, niiden tarinallistaminen sekä vaikuttavat hakijakokemukset ovat muodostuneet arvokkaiksi monille, mikä on kuluneen vuoden aikana entisestään lisännyt bensaa meidän eminaattoreiden sisällöntuotantoliekkeihin. Jotain saattoi mennä ohi intoutuneimmiltakin matkakumppaneiltamme, minkä vuoksi kokosimme tähän ne suosituimmiksi kiilanneet tarinat ja inspiroivimmat vinkit, jotka keräsivät eniten silmäpareja Eminen blogivuonna 2017. Ota villasukat jalkaan ja kuppi kuumaa viereen, tässä tulee Eminen blogivuoden kuusi luetuinta!
Eminen blogivuoden 2017 kuusi luetuinta – Matkalla kohti Vaikuttavaa Työnantajabrändiä
1. Vaikuttava Työnantajabrändi -podcast #17 – Mikä on hakijan polku ja mistä hakijakokemus syntyy?
Kesäkuussa https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantanen julkaisi Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin ensimmäisen jakson. Maanantaisin ilmestyvä podcast on saavuttanut viikko viikolta suuremman yleisön ja onpa sillä jo oma vihkiytynyt kuulijakuntansakin. Podcast-jaksoista suosituin koko vuonna on ollut jakso numero 17. Siinä aiheena on työnhakijan polku ja hakijakokemuksen synty.
Vaikuttavan työnantajabrändin kenties yksi tärkeimmistä rakennuspalikoista on hakijakokemus sekä hakijan polku, joka alkaa silloin, kun passiivisen työnhakijan huomio voitetaan vaikuttavan työnantajabrändimielikuvan avulla. On tärkeää huomata, että hakijan polku alkaa siis jo ennen työpaikkailmoituksen julkaisemista. Jos yritys keskittyy työnantajabrändin rakentamiseen vain rekrytointivaiheessa, saattaa suuri potentiaalinen yleisö jäädä tavoittamatta. Kun ideaali osaaja muuttuu aktiiviseksi työnhakijaksi, on hakijakokemuksella tämän silmissä suuri vaikutus yrityksen maineeseen työnantajana.
2. Mitä HR-sisältömarkkinointi tarkoittaa ja miten se eroaa bloggaamisesta?
Muuttuuko yritykselle ideaali, mutta passiivinen työnhakija kuin taikaiskusta aktiiviseksi työnhakijaksi silloin, kun yrityksellä tulee tarve rekrytoida? Ei. Mitä siis tapahtuu ennen työpaikkailmoituksen julkaisemista? Miten nykyiseen työpaikkaansa tyytyväisen, passiivisen hakijan huomio herätetään? Tästä aiheesta https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kirjoitti helmikuussa yhden vuoden luetuimmista blogijulkaisuistamme. Vastauksena edellä mainittuihin kysymyksiin https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg esitteli tekstissään HR-sisältömarkkinoinnin ja perinteisen bloggaamisen erot.
Bloggaamisen ollessa päiväkirjamaista sisällöntuotantoa HR-sisältömarkkinointi on tavoitteellista, talent-yleisön mielikuvaan vaikuttavaa sisällöntuotantoa. HR-sisältömarkkinointi on moderni tapa rakentaa työnantajabrändiä ja herättää strategisesti ideaalien ammattilaisten huomio tarjoamalla heille sellaista sisältöä, joka tuottaa heille arvoa juuri nyt asiantuntijana ja osaajana.
3. Untuvikon Uratarinat: 5 vinkkiä – Näin vedät puoleesi vastavalmistuneita
Allekirjoittanut aloitti maaliskuussa työt Eminessä HR-sisältömarkkinoinnin tekijänä. Kirjoitin ja julkaisin ensitöikseni hakija- ja työntekijäkokemuksestani nuoren osaajan näkökulmasta viisiosaisen Untuvikon Uratarinat -blogisarjan, jonka ensimmäinen osa keräsi runsaasti lukukertoja. Kerroin tekstissä omakohtaisen kokemukseni siitä, miten jo opiskeluaikana Eminestä tuli tulevaisuuden unelmieni työpaikka, ja miksi päätin hakea sinne töihin valmistuttuani.
Tärkein Eminessä alun perin huomioni kiinnittänyt asia oli aktiivinen sisällöntuotanto blogissa ja sosiaalisessa mediassa. Sisällöt tarjosivat minulle kurkistusikkunan siihen, mitä Eminessä tehdään ja millaisia ihmisiä siellä on töissä. Nuorelle ammattilaiselle kuva siitä, miltä työskentely aidosti näyttää ja tuntuu, on tärkeä hakemispäätöksen tekemisessä. Lisäksi Eminen blogisisällöt tarjosivat minulle ammatillisesti arvokkaita asiantuntijanäkemyksiä.
4. Konkari Työnhakijana: Työpaikkailmoitus, joka vakuuttaa kokeneen tekijän
Elokuun alussa Eminessä aloitti työt sosiaalisen median ja HR-sisältömarkkinoinnin konsulttina Timo Launonen. Myös Timo kirjoitti kokemuksistaan viisiosaisen blogisarjan, nimeltään Konkari Työnhakijana. Omassa sarjassaan Timo ruotii hakijakokemuksen eri osa-alueita sekä sitä, miltä ne kokeneen osaajan silmissä näyttävät. Blogisarjan neljäs osa, joka kertoo vaikuttavasta työpaikkailmoituksesta, on Eminen blogivuoden toiseksi luetuin teksti.
Korulauseet kliseineen ja yleinen epäkonkretia ovat yksi suurimmista työpaikkailmoitusten riesoista. Kiinnostuisitko minusta, jos kertoisin saatekirjeessä seuraavaa: ”Tarjoan teille erinomaisen osaamiseni, jota olen kerryttänyt ketterästi näköalapaikoilla muiden huipputyyppien kanssa. Toimenkuvan palkkatoiveeni on kilpailukykyinen.” -Timo Launonen
Timo puhuu osuvasti työpaikkailmoituksista, joihin on uransa aikana törmännyt. Edukseen niistä ovat erottuneet ne, jotka antavat konkreettista ja totuudenmukaista tietoa työtehtävistä, roolista työyhteisössä, onnistumisen todellisista mittareista ensimmäisen puolen vuoden ja vuoden aikana, arvoista ja kulttuurista sekä palkasta.
5. Rekryn päättäminen – Miten muotoilla hakijakokemuksen vaikein osa?
Tässä tulee Eminen blogivuoden ylivoimaisesti luetuin teksti. Sen on myös kirjoittanut Timo ja se kertoo rekrytoinnin kenties tunteita herättävimmästä osuudesta eli rekryn päättämisestä. Toisille hakijoille prosessi päättyy jaetuille kakkossijoille, kun taas yleensä yksi tulee valituksi. Sen, kumpaan lopputulokseen hakijan polku johtaa, ei tarvitse vaikuttaa siihen, onko hakijakokemus kokonaisuudessaan hakijalle vaikuttava ja positiivinen.
Yrityksen kannalta hyväksi havaittu tulevaisuuden tekijä hakee todennäköisesti uudelleen sopivan tilaisuuden tullen, jos häntä on kohdeltu hyvin läpi matkan. -Timo Launonen
Timo antaa tekstissä vinkkejä siihen, kuinka hyvälle hakijalle kannattaa viestiä rekryn päätöksestä ja lopputuloksesta, jossa tämä ei tullut valituksi. Tärkeintä on viestiminen älykkäästi, ihmisläheisesti ja yksilöidysti. Hyvin ja arvostavasti hoidettu prosessin vaikein osa luo pitkäjänteisyyttä tuleviin rekrytointeihin ja johtaa kenties siihen, että jatkossa sopivaan talentiin voi olla yhteydessä uuden tilaisuuden avautuessa, tai hän saattaa itse hakea uudelleen.
6. Henkilöstöuutisia – Miltä työnantajasta tuntuu, kun ihmisiä lähtee?
Syksyn aikana Eminessä tunnettiin rakkautta ja hiukan luopumisen tuskaa, kun kaksi pitkäaikaista eminaattoria, Roosa ja Iida siirtyivät uusiin haasteisiin. Meillä Eminessä työntekijäkokemukset ja niiden tarinallistaminen on the juttu, mutta tällä kertaa https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg kirjoitti työnantajakokemuksista. Kyseisestä blogitekstistä tuli yksi vuoden luetuimmista, mikä vahvistaa ja todistaa hyvien tarinoiden merkitystä ja vaikutusta entisestään. Entiset eminaattorit – nykyiset eminaattorialumnit puolestaan ovat ja pysyvät ystävinä.
Mitä seuraavaksi?
Tulevana vuonna 2018 eminaattorit suuntaavat katseensa entistä vahvemmin videoiden maailmaan. Jatkuvaa ajatusten ulos tuomisen nälkää puretaan tuttuun tapaan aktiiviseen sisällöntuotantoon, podcast-sarjaamme ja blogisisältöjen tuottamiseen. Pysy siis mukana ensi vuonnakin!
Jos nämä blogisisällöt herättivät sinussa inspiraatiota ja intoa, haluamme myös kutsua sinut mukaan oppimaan lisää sinua kiinnostavasta aiheesta valmennuksiimme. Lue lisää, tutustu puheenaiheisiin ja varaa oma paikkasi>>