Eihän talent estä HR-markkinointianne sosiaalisessa mediassa?
Tämä on kysymys, joka meidän jokaisen HR-markkinointia tekevän tulisi kysyä itseltämme säännöllisesti.
Vuoden takaisten algoritmimuutosten seurauksena sosiaalisten medioiden käyttäjien on ollut pakko alkaa maksamaan julkaisujensa näkyvyydestä sosiaalisessa mediassa. Käytännössä some-mainonnan määrä on kasvanut silmiinpistävällä tavalla. Yhä useampi yritys laittaa euroja tiskiin saadakseen sisältönsä some-käyttäjien silmien eteen.
Yhä useampi some-käyttäjä estää mainonnan. Mikäli teillä on tapana tehdä sosiaalisessa mediassa mainoksia esimerkiksi työpaikkailmoituksillenne, kannattaa sinun kuunnella tämä jakso ja tutustua aiheeseen laajemminkin.
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan mainonnan estämisen trendistä ja erityisesti siitä, mitä HR-markkinoijan tulee asiasta tietää ja miten HR-markkinoija voi pyrkiä estämään sitä, ettei oma talent-yleisö blokkaisi yrityksen markkinoimia rekrytointiviestejä, työnantajakuvaviestejä tai työnantajabrändimarkkinointia.
Mitä mainonnan estäminen tarkoittaa?
Mainonnan estäminen tarkoittaa sitä, että et näe verkossa ja sosiaalisessa mediassa olevia mainoksia lainkaan.
Mainonnan estämisen voidaan kytkeä päälle esimerkiksi Chrome-selaimen asetuksista, jonka jälkeen et näe enää mainoksia liikkuessasi verkossa Chrome-selaimella.
Iltalehti kirjoitti vinkkejä aiheesta >>
Mainonnan estäminen sosiaalisessa mediassa on vielä helpompaa, ja siksi myös ”vaarallisempaa” mainostajille. Se käy helposti klikkaamalla uutisvirrassa näkyvän yksittäisen mainoksen oikeassa yläkulmassa olevaa täppää. Aukeava alasvetovalikko kertoo sinulle, miten voit kieltää kyseisen mainoksen tai jopa estää kyseisen mainostajan.
Miksi mainonnan esto on HR-markkinoijille haastavaa?
Jos talent estää HR-markkinointinne, hän kertoo algoritmille, ettei halua nähdä teidän julkaisujanne. Algoritmi poimii tämän signaalin ja rekisteröi negatiivisia tuntemuksia profiilianne kohtaan. Sosiaaliset mediat eivät halua käyttäjien kokevan mitään negatiivista juuri heidän alustallaan. Negatiivinen mainoskokemus on sellainen kokemus, joita algoritmit pyrkivät estämään. Käytännössä estäminen näkyy meille julkaisijoille mainonnan hinnan kallistumisena ja tavoitettavan yleisön koon pienentymisenä. Toisin sanoen, jos yleisömme estää meidän mainontamme, jatkossa mainonta maksaa meille enemmän, mutta saamme sillä vähemmän.
Kuuntele jakso
Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa
Jakson kesto: 45:29 min
Jakson sisältö
- Mitä mainonnan estäminen tarkoittaa?
- Mitä mainonnan käsite ylipäätään tänä päivänä tarkoittaa?
- Some-mainonnan muodot
- Miksi HR-markkinoijan on tärkeää ymmärtää, mitä mainonnan estäminen tarkoittaa?
- Sisällön relevanssin parantaminen on paras keino mainonnan estämisen estämiseen
- Yhteenveto Audience Projectin mainonnan estäminen mobiililaitteissa -raportista
Jaksossa mainitut linkit
HR-markkinointi ja Facebookissa uutisvirtamuutos, (osa 1) >>
HR-markkinointi Facebookissa (algoritmimuutosten jälkeen, osa 2) >>
Vaikuttava työnantajabrändi© -podcast
Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.
Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen https://emine.fi/wp-content/uploads/2023/08/j0424377.jpg Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.