Leo +358 40 707 6183 | Tanja +358 40 675 2123 experience@emine.fi

Ajattele kuvitteellinen tilanne. Sinulle on annettu tehtäväksi ryssiä yrityksesi työnantajamaine. Niin perusteellisesti kuin sen vaan voi tehdä. Määrätietoisena ihmisenä paneudut tehtävään huolellisesti. Saat aikaan seuraavanlaisen listan asioista, joihin täytyy tarttua:

  • Epärehellisyys kaikessa mitä teemme ja niin, että jäämme rysän päältä kiinni
  • Kintaalla viittaaminen aiheuttamiimme onnettomuuksiin ja tapaturmiin
  • Lupausten lunastamatta jättäminen
  • Täysin väärien ihmisten rekrytointi ja heistä kiinni pitäminen
  • Johtamisen puute. Ei edes huono johtaminen vaan johtamisen puute kokonaan.
  • Kaikenlaisen palvelun ja vastavuoroisuuden poistaminen tekemisestä.
  • Kaikessa tekemisessä huonon laadun jahtaaminen, joka tosin hoituu edellä mainituin keinoin ihan jahtaamattakin.

Kaikki edellä mainitut asiat liittyvät yrityksen sisäiseen tekemiseen. Silti työnantajabrändäyksen toimenpiteet keskittyvät ulkoiseen tekemiseen. Suunta on täysin väärä. On ihan eri asia luoda mielikuvia jogurttipurkista kuin luoda mielikuvaa ihmisistä ihmisille. Yrityshän ei ole yhtään mitään muuta kuin tekijöidensä summa. Jogurttipurkki ei käy hyllyllä vastaväittelemään brändiominaisuuksiaan: samettisuutta, kermaisuutta tai mitä niitä nyt on. Mutta, työntekijät kyllä kertovat, jos adjektiivit ovat menneet mäntyyn. Jos maalaillaan jotain muuta kuin mitä todellisuus on, käy huonosti. Lupausten lunastaminen on työnantajaroolissa äärimmäisen tärkeää ja tästä nimenomaisesta syystä johtuen brändäys ei sovi HR-markkinointiin.

Työnantajabrändäys tänään

Toimenpiteet, joita työnantajabrändäyksen nimissä tehdään ovat pääasiassa taktisia ja niillä haetaan nopeita voittoja yritykselle itselleen. Työnantajabrändäys mielletään rekrytointikeskeiseksi toiminnoksi, joka on vahvasti linkitetty rekrytointitarpeisiin, eli sitä tehdään tarvepohjaisesti. Työnantajabrändäyksellä ei pyritä tarjoamaan mitään lisäarvoa vastapuolelle, jolloin käytännössä vitsikkäin teema voittaa, on se lunastettavissa tai ei. Mainonnallisten elementtien lisäksi tehdään oppilaitosyhteistyötä. Sama formaatti, samat oppilaitokset, tunku yrityksiä. Tuloksellisuus niin ja näin.

Positiivisia kokemuksia, arvon tuottamista ja asiakkasajattelua

HR-markkinoinnin keskeinen tavoite on saada ihmiset suosittelemaan. Piste. Kaiken tekemisen tulisi sen vuoksi keskittyä tämän tavoitteen toteutumiseen. Positiiviset kokemukset, arvon tuottaminen ja asiakasajattelu. Uuden ajan “työnantajabrändäys” on mitä enenevissä määrin puhtaasti positiivisten kokemusten ja lisäarvon tarjoamista asiakasajattelun näkökulmasta. Markkinoinnin fuktiota ei tarvitse unohtaa, sillä joukkojen saaminen tietoiseksi upeasta kulttuurista tarkoittaa sitä, että tietoa täytyy jakaa. Se mitä jaetaan on kuitenkin aitoja tarinoita, todellisia positiivisia kokemuksia, iloisia onnistumisia. Ei illuusioita tai visioita siitä, mitä me haluaisimme mahdollisesti olla.