Ei enää työnantajabrändäystä

Ajattele kuvitteellinen tilanne. Sinulle on annettu tehtäväksi ryssiä yrityksesi työnantajamaine. Niin perusteellisesti kuin sen vaan voi tehdä. Määrätietoisena ihmisenä paneudut tehtävään huolellisesti. Saat aikaan seuraavanlaisen listan asioista, joihin täytyy tarttua:

  • Epärehellisyys kaikessa mitä teemme ja niin, että jäämme rysän päältä kiinni
  • Kintaalla viittaaminen aiheuttamiimme onnettomuuksiin ja tapaturmiin
  • Lupausten lunastamatta jättäminen
  • Täysin väärien ihmisten rekrytointi ja heistä kiinni pitäminen
  • Johtamisen puute. Ei edes huono johtaminen vaan johtamisen puute kokonaan.
  • Kaikenlaisen palvelun ja vastavuoroisuuden poistaminen tekemisestä.
  • Kaikessa tekemisessä huonon laadun jahtaaminen, joka tosin hoituu edellä mainituin keinoin ihan jahtaamattakin.

Kaikki edellä mainitut asiat liittyvät yrityksen sisäiseen tekemiseen. Silti työnantajabrändäyksen toimenpiteet keskittyvät ulkoiseen tekemiseen. Suunta on täysin väärä. On ihan eri asia luoda mielikuvia jogurttipurkista kuin luoda mielikuvaa ihmisistä ihmisille. Yrityshän ei ole yhtään mitään muuta kuin tekijöidensä summa. Jogurttipurkki ei käy hyllyllä vastaväittelemään brändiominaisuuksiaan: samettisuutta, kermaisuutta tai mitä niitä nyt on. Mutta, työntekijät kyllä kertovat, jos adjektiivit ovat menneet mäntyyn. Jos maalaillaan jotain muuta kuin mitä todellisuus on, käy huonosti. Lupausten lunastaminen on työnantajaroolissa äärimmäisen tärkeää ja tästä nimenomaisesta syystä johtuen brändäys ei sovi HR-markkinointiin.

Työnantajabrändäys tänään

Toimenpiteet, joita työnantajabrändäyksen nimissä tehdään ovat pääasiassa taktisia ja niillä haetaan nopeita voittoja yritykselle itselleen. Työnantajabrändäys mielletään rekrytointikeskeiseksi toiminnoksi, joka on vahvasti linkitetty rekrytointitarpeisiin, eli sitä tehdään tarvepohjaisesti. Työnantajabrändäyksellä ei pyritä tarjoamaan mitään lisäarvoa vastapuolelle, jolloin käytännössä vitsikkäin teema voittaa, on se lunastettavissa tai ei. Mainonnallisten elementtien lisäksi tehdään oppilaitosyhteistyötä. Sama formaatti, samat oppilaitokset, tunku yrityksiä. Tuloksellisuus niin ja näin.

Positiivisia kokemuksia, arvon tuottamista ja asiakkasajattelua

HR-markkinoinnin keskeinen tavoite on saada ihmiset suosittelemaan. Piste. Kaiken tekemisen tulisi sen vuoksi keskittyä tämän tavoitteen toteutumiseen. Positiiviset kokemukset, arvon tuottaminen ja asiakasajattelu. Uuden ajan ”työnantajabrändäys” on mitä enenevissä määrin puhtaasti positiivisten kokemusten ja lisäarvon tarjoamista asiakasajattelun näkökulmasta. Markkinoinnin fuktiota ei tarvitse unohtaa, sillä joukkojen saaminen tietoiseksi upeasta kulttuurista tarkoittaa sitä, että tietoa täytyy jakaa. Se mitä jaetaan on kuitenkin aitoja tarinoita, todellisia positiivisia kokemuksia, iloisia onnistumisia. Ei illuusioita tai visioita siitä, mitä me haluaisimme mahdollisesti olla.

Article image with title: Say hello to Instagram SEO - How to be better discovered on Instagram, written by Susanna Rantanen. With a graphic image of a young man creating content with lots of Instagram likes pouring on his content.
10/06/2024

Say hello to Instagram SEO

#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

Saattaisit pitää myös näistä
Article image with title: Say hello to Instagram SEO - How to be better discovered on Instagram, written by Susanna Rantanen. With a graphic image of a young man creating content with lots of Instagram likes pouring on his content.
10/06/2024

Say hello to Instagram SEO

#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating