Dynamic Creative – mikä se on ja miten se toimii? Yksi kuluvan syksyn sosiaalisen median kuumista perunoista on Facebookin uusi työkalu, joka vyöryy markkinoijien käyttöön lähitulevaisuudessa. Jotkut ovat jo saaneet yllätyksekseen Dynamic Creativen käyttöönsä, kuten esimerkiksi Facebook-asiantuntija Jon Loomer, mutta uudistus tulee todennäköisesti kaikkien saataville, kun Power Editor- ja Mainosten hallinta -työkalut yhdistyvät.
Vaikka palvelu ei vielä olekaan laajassa käytössä, kannattaa siihen valmistautua – se tuo mukanaan uuden ulottuvuuden myös rekrytointiviestintään.
Mikä se on ja miten se toimii?
Dynamic Creative on käytännössä työkalu, joka optimoi parhaan mahdollisen mainoksen. Se antaa mainostajalle mahdollisuuden lisätä peräti 30 erilaista luovaa sisältöä, joista Facebook koostaa variaatioita sattumanvaraisesti ja esittää niitä mainoksen kohdeyleisölle.
Luovat sisällöt ovat siis mainoksen eri osat, kuten kuva, teksti ja toimintokutsu eli CTA-painike.
Dynamic Creative antaa lisätä mainokseen:
- 5 otsikkoa
- 10 kuvaa tai videota
- 5 tekstisisältöä
- 5 call to action -painiketta
- 5 linkin kuvaustekstiä
Ja jokaisesta kategoriasta se poimii yhden kerrallaan yleisön edustajalle esitettävään versioon.
Pähkinänkuoressa: luovista sisällöistä muodostuu yksi mainos, josta Facebook esittää erilaisia versioita täysin sattumanvaraisesti. Mainos optimoituu sen mukaan, mitkä sisällöt herättävät eniten haluttua toimintaa, kuten linkin klikkauksia, yleisössä.
Miten minä siitä hyödyn?
Rekrytoijan näkökulmasta Dynamic Creative ensinnäkin nopeuttaa rekrymainosten versiointia, olettaen, että haluat tehdä kaksi-kolme versiota avoinna olevasta paikasta. Tulevan uudistuksen myötä sinun ei enää tarvitse tehdä useita erilaisia versioita mainoksesta mainosjoukon sisällä, vaan Facebook esittää yhdestä mainoksesta sattumanvaraisesti koostettuja yhdistelmiä eri sisältömuotojen mukaan.
Erityisen hieno uudistus on luovan rekrytointiviestinnän kannalta, koska voit suhteellisen huolettomasti kokeilla uusia, hieman persoonallisempiakin, tyylejä perinteisen rekrytointiviestinnän rinnalla. Se onkin oikeastaan koko Dynamic Creativen idea – selvittää erilaisista sisältömuodoista se paras.
Parhaiten toimivat sisällöt eivät jää vain Facebookin varaan, sillä käyttäjä pääsee näkemään mainoksen tiedoista sen, miten eri luovat sisällöt ovat resonoineet yleisössä. Tämä helpottaa myös jatkossa mainosten räätälöintiä mahdollisimman vaikuttaviksi. Hieno lisä mittaroituun sisältömarkkinointiin.
Eli jos kaikki menee kuin Facebook antaa uudistuksellaan ymmärtää, sinä:
- Säästät aikaa
- Mainostat kustannustehokkaammin
- Esität vaikuttavinta sisältöä yleisöllesi
Kuulostaa aika hyvältä, eikö vain!
Milloin Dynamic Creative tulee?
Tämän artikkelin kirjoitushetkellä ainakaan me täällä Eminessä emme vielä päässeet kokeilemaan Dynamic Creativea käytännössä, mutta Facebookilla on tapana tuoda uudistukset käyttäjille porrastetusti. Esimerkiksi Jon Loomer kertoo blogitekstissään löytäneensä ominaisuuden sattumalta Power Editorin kautta. Myös Facebookin mainostajan ohje- ja tukikeskuksessa on oma sivunsa dynaamiselle luovalle sisällölle.
Oletettavaa on, että Dynamic Creative tulee laajempaan käyttöön uuden Ads Managerin myötä, todennäköisesti lähiviikkojen aikana.
***
Piditkö lukemastasi? Lataa tästä ilmainen eBook: “Talent-yleisöön vaikuttavampi Facebook-yritysprofiili.
n.