Leo +358 40 707 6183 | Tanja +358 40 675 2123 experience@emine.fi
Tässä casessa kerrotaan, miten Emine ja Varian Finland toteuttivat yhdessä Varianin Noona App -tuotekehitystiimin työnantajakuvan kehittämistä osaamista siirtävällä yhteistyömallilla.

 

Varian Finland ja työnantajakuvan kehittäminen

Asiakasyritys: Varian Medical Systems Oy (Noona App -tiimi).
Case: Varian Finlandin Noona App -tuotekehitystiimin työnantajakuvan kehittäminen
Mitä tehtiin: 
  • Vaikuttava Työnantajabrändi -strategiavalmennus & työnantajabrändistrategian valmiiksi saattaminen asiakkaalle.
  • Strategisen ajattelun sparraaminen
  • Strategian mukainen sisältösuunnitelma ja sisältöinventaarin opastaminen.
  • Sisältömarkkinointiyhteistyön käynnistäminen: käytettävien sosiaalisten medioiden muokkaaminen työnantajakuvan rakentamiseen, laskeutumissivun avaamisessa sparraaminen, Google-analytiikan ja laskeutumissivua koskevan Tag Managerin käyttöönotossa opastaminen, kuukausiraporttipohjan suunnittelu strategisten tavoitteiden pohjalta, kuukausittaisen raportin koostaminen & havaintojen tekeminen asiakkaalle.
  • Suunnittelun sisällön tuottamisessa opastaminen.
  • Julkaisujen suunnittelu & viimeistely, ja julkaisutyön ohjaaminen.
  • Kuukausittaiset sparraukset osaamisen kasvattamiseksi ja työnantajabrändistrategian jalkauttamiseksi.
Valittu strategian mukainen media vaiheessa 1: Instagram

 

Viikoittainen työnantajakuvan kehittäminen toi esille strategisen suunnittelun merkityksen ja arvon

“Yhteistyömme käynnistyessä vuoden 2019-2020 vaihteessa en edes osannut ajatella, mitä kaikkea employer branding voi tarkoittaa. Olin kaiketi ajatellut sitä lähinnä somessa tapahtuvaksi postailuksi, mutta Susannan valmennuksen käytyäni, ja erityisesti sen jälkeiset Susannan strategiaamme koskevat sparraussessiot ja strategiatyö avasivat silmäni tähän maailmaan ja sen mahdollisuuksiin. 
 
Kun aloitimme kehittämään Varianin työnantajakuvaa viikoittaisen yhteistyön merkeissä, näin strategisen suunnittelun merkityksen ja arvon.
 
Aluksi tiedonkeruu ja devaajien innostaminen tähän työhön osallistumiseen tuntui vähän haastavalta. Se, miten Eminen Susanna ja Eveliina meitä opastivat ja ohjeistivat, ja miten hyödynsimme Trelloa sekä sisältöjen että julkaisujen suunnitteluun yhdessä Eminen kanssa helpotti tekemistä.
 
Pystyimme koko ajan luottamaan siihen, että Emine auttaa meitä tekemään kaikista suunnitelluista julkaisuista oikeasti julkaisukelpoisia, ja että englanninkielellä tehdyt julkaisut olisivat kieliopillisesti oikein ja Instagram-julkaisujen näköisiä.
 
Toteuttamisen siirryttyä myöhemmin meidän omalle vastuulle kieltämättä hikikarpalot nousivat hieman pintaan. Tästä kaikesta pitäisi selviytyä omin toimin!
Meillä oli kuitenkin Eminen tekemänä erinomaiset pohjat ja mallit, joihin nojata.
 
Eminen kanssa yhdessä tekeminen oli todella opettavaista ja arvokasta. Emme olisi osanneet toteuttaa työnantajakuvan kehittämistä somessa näin systemaattisesti ja suunnitelmallisesti ilman tätä yhteistyötä. 
 
Olen tosi kiitollinen näin toimivasta yhteistyöstä ja kaikesta siitä, mitä opin sen aikana. Olemme myös yhdessä todenneet useaan kertaan, miten kivaa meillä oli Eminen kanssa tätä yhdessä tehdessä. Hyvän porukan merkitys tekemiselle on kuitenkin tosi iso.”
 
Valeria Bogdanova, Varian Finland
 

Mitä osaamista siirtävä työnantajakuvan kehittäminen tarkoittaa?

Emine tukee kasvuyritysten työnantajakuvan kehittämistä tyypillisesti jollain seuraavista kolmesta pääasiallisesta tavasta:
  • Asiakkaan kanssa yhdessä tekeminen.
  • Asiakkaan puolesta tekeminen.
  • Asiakkaan opettaminen tekemään itse.

Osaamista siirtävä yhteistyömalli on siksi tyypillinen, että Eminen Vaikuttava Työnantajabrändi -metodin mukainen työnantajakuvan kehittäminen on pitkäjänteistä ja säännöllistä sisältö- ja julkaisumarkkinointityötä. Monikaan yritys ei ole tottunut kehittämään työnantajakuvaansa pitkäjänteisesti. Siksi osaamisen siirtäminen, asiakasyrityksen työnantajakuvatiimin rakentamisen tukeminen sekä pitkäjänteisen työnantajakuvan kehittämisen rutiinien ja systeemien oppiminen ovat keskeisessä roolissa Eminen ja asiakkaan välisessä yhteistyössä.

Käytännössä asiakas ja Emine muodostavat yhteisen työnantajakuvan kehittämisen tiimin, jossa tiimin jäsenillä on kullakin oma vastuualueensa. Eminen asiantuntijat sekä opastavat, ohjaavat ja sparraavat että osallistuvat sovitussa roolissa myös itse asiakkaan työnantajakuvan kehittämisen viikoittain toistuviin tehtäviin.

Asiakkaat arvostavat osaamista siirtävää mallia, sillä ennen pitkää työnantajakuvan kehittämisen rutiinit halutaan useimmiten siirtää kokonaan asiakasyritykseen. Olemme kehittäneet tätä silmällä pitäen 6-12 kuukauden kestoisia yhteistyömalleja, joiden aikana tehdään sekä strategia, sen toimeenpanemisen suunnitelma, rakennetaan asiakasyritykseen toimivat jatkuvan työnantajakuvan kehittämisen rutiinit ja systeemit, ja tehdään työtä yhdessä osaamista siirtäen. 

Lue myös

Case OP: Miten OP:n teknologiaorganisaatiossa kehitetään työnantajakuvaa >>

Case HSY: Vaikuttava Työnantajabrändi antoi konkreettiset työkalut työnantajakuvan kehittämiseen >>