Kuinka Esperi Care sai työnantajakuvansa kehittämisen käyntiin? Kuinka esperiläiset saivat työntekijänsä mukaan työnantajakuvan kehittämiseen? Millaisia tuloksia työ on tuottanut jo yhteistyön alkuvaiheessa?
Esperi Care ja työnantajakuvan kehittäminen
- Työnantajakuvaviestinnän strateginen suunnittelu
- Strategian mukaisen sisältösuunnitelman laatiminen ensimmäiselle 6 kuukaudelle
- Kick off -koulutus asiakkaan työnantajakuvan viestintään osallistuvalle tiimille
- Viikoittainen sisällöntuotanto sisältösuunnitelman mukaan, esimerkiksi artikkelien ja somejulkaisujen kirjoitus
- Säännöllinen työnantajakuvan sisältöjen mainonta somekanavissa
Esperin työnantajakuva vaati päivitystä nykytilanteeseen
Osaavan työvoiman saanti sote-alalla on jo lähtökohtaisesti iso haaste kenelle tahansa toimijalle, mutta Esperin tapauksessa mediassa laajasti näkynyt hoivakriisi oli jättänyt isoja kolhuja työnantajakuvaan. Vaikka yrityksessä on panostettu merkittävästi työntekijäkokemukseen ja otettu suuria harppauksia eteenpäin, suuren yleisön mielikuva Esperi Caresta työnantajana laahasi vielä menneessä ajassa. Tavoitteena oli helpottaa tulevaisuuden rekrytointeja päivittämällä Esperin työnantajakuvaa vastaamaan sitä, mitä se tänä päivänä on.
Aiemmin Esperi tunnettiin yksinomaan ikäihmisten asumispalveluista, vaikka yritys tarjoaa asumispalveluita myös mielenterveyskuntoutujille ja kehitysvammaisille. Pyrkimyksenä oli laajentaa strategisen kohdeyleisön tietoisuutta erilaisista työmahdollisuuksista Esperillä ja kuljettaa kohdeyleisöä Hakijan Polulla kohti työpaikkoihin liittyvää yhteydenottoa.
Esperi Caren työnantajakuvan kehittäminen käynnistyi strategisella suunnittelulla
Esperin ja Eminen yhteistyö käynnistyi työnantajakuvan strategisen viitekehyksen laatimisella. Eminen Tanja ja Siiri järjestivät työpajan, josta kerättiin esperiläisten työntekijäkokemuksia, taustatietoa ja ideoita tulevaan työnantajakuvan viestintään. Seuraavaksi Tanja ja Siiri laativat työnantajakuvan viestintäsuunnitelman ja ryhtyivät kirjoittamaan suunnitelman mukaisia sisältöjä, kuten artikkeleita ja somejulkaisuja.
Koska systemaattinen työnantajakuvan viestintä oli Esperillä vielä uutta, Esperin rekrytointipäällikköä Johanna Nykästä mietitytti ennakkoon arastelisivatko Esperin hoitajat omasta työstään puhumista tai työnantajansa edustamista sosiaalisessa mediassa.
”Turhaan arkailin. Olen yllättynyt siitä, kuinka mielellään työntekijämme ja työyhteisömme kertovat upeita tarinoitaan isolle yleisölle. Julkaisut ovat saaneet somessa pääosin hyvän vastaanoton”, Johanna kertoo.
Esperin työnantajakuvan kehittäminen alkoi poikia näkyviä tuloksia jo muutamassa kuukaudessa
Hoitajien arjesta on jo ensimmäisten kuukausien aikana putkahtanut lukuisia mieltä lämmittäviä, inspiroivia ja koskettaviakin tarinoita. Näiden tarinoiden julkaiseminen sosiaalisessa mediassa on näkynyt jo alkuvaiheessa merkittävänä sitoutumisena Esperin julkaisuihin ja lisääntyneenä liikenteenä Esperin urasivuille.
Johanna kertoo kokeneensa yhteistyön itselleen kannustavana ja innostavana ammatillisen kehittymisen tilaisuutena. Esimerkiksi taktisen ja strategisen työn erot työnantajakuvan parissa ovat yhteistyön aikana kirkastuneet:
”Kukapa ei haluaisi nopeita yön yli tuloksia hakijamäärissä tai työnantajakuvassa. Kestäviä tuloksia saavutetaan pikavoittojen sijaan hyvin suunnitellulla ja tavoitteellisella työnantajakuvan kehittämisellä”, Johanna sanoo päättäväisesti.
Pidempi aikaväli näyttää, kuinka satsaukset työnantajakuvassa vaikuttavat rekrytointiin.
”Joudumme toki rinnalla tekemään myös taktisia rekrytointitoimenpiteitä, mutta pääfokus ei saa olla niissä ottaen huomioon Esperin kokoluokan ja työntekijätarpeen kasvun tulevaisuudessa”, Johanna täsmentää.
Miltä Esperin työnantajakuvan kehittäminen olisi näyttänyt ilman yhteistyötä Eminen kanssa?
”Uskon, että ilman yhteistyötä Eminen kanssa olisimme tehneet yksittäisiä taktisia asioita ja kampanjoita ilman tarkkoja tavoitteita. Silloin kehitystäkin olisi ollut haastavaa mitata”, Johanna kiteyttää.
Tutustu myös:
Seuraa Esperiä Instagramissa @espericare!
Case Varian Finland – osaamista siirtävä työnantajakuvan kehittäminen >>
Case HSY: Vaikuttava Työnantajabrändi antoi konkreettiset työkalut työnantajakuvan kehittämiseen >>