![Työnantajakuvan kehittämisen omistajuus kuuluu yrityksen HR:lle – mitä HR-johtajan pitäisi tietää aiheesta? [podcast #113]](https://emine.fi/wp-content/uploads/2022/05/Blog_header_113_Why_HR_owns_employer_branding_and_why_it_actually_makes_sense__-_Building_a_modern_magnetic_employer_brand_podcast_with_Susanna_Rantanen-1080x675.jpeg)
Työnantajakuvan kehittämisen omistajuus kuuluu yrityksen HR:lle – mitä HR-johtajan pitäisi tietää aiheesta? [podcast #113]
Mietitkö kenelle työnantajakuvan kehittämisen omistajuus yrityksessä kuuluu? Vastaus on yksinkertainen: työnantajakuvan kehittämisen omistajuus kuuluu yrityksen HR:lle. Miksi? "He tuntevat yrityksen ihmiset parhaiten, tuntevat yrityksen toimintakulttuurin ja...
Sähköpostimarkkinointi työnantajakuvan kehittämisessä – tee se näin [podcast #112]
Sähköpostimarkkinointi työnantajakuvan kehittämisessä on tehokas tapa saada osaajat tavoitettua. Se on myös yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista. Silti sitä ei juurikaan hyödynnetä osaajamarkkinoinnissa, paitsi automatisoitujen “Kiitos...
Markkinointi sosiaalisessa mediassa muuttuu vuonna 2022 – mitä se tarkoittaa? [podcast #111]
Oletko huomannut, että yrityksen markkinointi sosiaalisessa mediassa on muuttunut haastavammaksi? Yleisön tavoittaminen yrityksen julkaisuilla ja heidän sitoutumisensa sosiaalisen median julkaisuihin on muuttunut vaikeammaksi lähes kaikilla suurilla sosiaalisen...
Miksi yrityksen markkinointi ei ole työnantajabrändin asiantuntija? [podcast #110]
Yrityksen markkinointitiimi ei ole työnantajabrändin asiantuntija. He ovat asiantuntijoita markkinoimaan tuotteita ja palveluita asiakkaille. Voi olla, että he eivät ole brändimarkkinoinnin asiantuntijoita lainkaan, jos yrityksen markkinointi...
- TYÖNANTAJABRÄNDI
- HR-SISÄLTÖMARKKINOINTI
- PODCAST
- SOSIAALINEN MEDIA
- YRITYSKULTTUURI
- EMINE
- REKRYTOINTIKOKEMUS
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa 72 puhutaan siitä, miksi työnantajabrändin kehittäminen muuttuu. Jakson kesto: 55:03 min. Onko teillä HR:ssä pohdittu työnantajabrändinne muista erottumattomuutta syynä sille, että rekrytointitarpeiden täyttäminen jää helposti vajaaksi? Kysymys ei kuitenkaan todennäköisesti ole siitä. Johtopäätöksen voi tehdä vasta, jos seuraavan tarkistuslistan asiat on... Mainostaako yrityksenne somessa, kun on tarve rekrytoida? Hyvä, niin kannattaakin. Paitsi että se ei yksin enää riitä. Edelläkävijät tekivät rekrymainontaa sosiaalisessa mediassa jo viisi vuotta sitten - ja nyt sitä tekevät ihan kaikki. Sen vuoksi kilpailussa... Vaikuttava Työnantajabrändi tarinallistaa strategisen yrityskulttuurin ja työntekijäkokemukset. Vaikuttava Työnantajabrändi on konseptina tarkoitettu moderneille, nopean kasvustrategian yrityksille, joilla ei ole aikaa odottaa perinteisimpien toimenpiteiden... Cheek, eli Jare Tiihonen rakensi hämmästyttävän taidokkaasti Cheek-brändin, jonka hän saatteli vaikuttavasti tuonelaan eilen Lahden mäkimontussa vetämässään Valot sammuu -konsertissa. Cheek oli brändinä älyttömän "clever" kokonaisuus, jossa riitti draaman kaarta,... Videokuvausten suunnittelu varmistaa sen, että valmiista videoista tulee toivotunlaisia. Yhä useampi yritys tekee työnantajakuvallista viestintää juuri videoiden muodossa, sillä ne mahdollistavat erinomaisen keinon talent-yleisöön vaikuttamiseen, välittävät aitoa... Asiakaskokemus istuu myös HR:n työpöydällä. Mitä HR:n asiakkaat, eli työntekijät, työnhakijat ja esimiehet odottavat meiltä kokemusten tuottajina, vahvistajina ja johtajina? Miten me voimme vaikuttaa itse yrityksen työnantajakuvaan ja maineeseen varmistamalla hyvät... Mitä eroa on HR-markkinoinnilla ja työnantajabrändin rakentamisella? Sitä meiltä usein kysytään. Kun katsot yllä olevan kuvan kannettavaa tietokonetta, mitä näet? Näet tarroja, jotka selkeästi tarkoittavat jotain, mutta et tiedä mitä. Ne eivät merkitse... Esittelyssä: Social Selling Julkaisuvuosi: 2017 Kustantaja: Noblea Kirjailija: Laura Pääkkönen Sivujen määrä: 185 Kieli: Suomi Olen viimeiset kolme jaksoa jakanut lukuvinkkejä kirjahyllyssäni olevista lempikirjoistani, joista uskon olevan apua, iloa ja inspiraatiota... Esittelyssä: Vlog like a Boss Julkaisuvuosi: 2017 Kirjoittaja: Amy Schmittauer (nykyisin Landino) Kustantaja: Author Academy Elite Sivut: 189 Kieli: Englanti Aloitin viime viikolla lyhytsarjan, jossa päädyinkin valitsemaan aiemmin ilmoittamani kolmen kirjan sijaan...Miksi työnantajabrändin kehittäminen muuttuu – Podcast #72
Onko yrityksellänne muista erottumaton työnantajabrändi? Katso kolmen kohdan tarkistuslista
Löysitkö jo somemainonnan rekrytointien tueksi? Niin löysivät kaikki muutkin
Vaikuttava työnantajabrändi syntyy tarinallistamalla strateginen yrityskulttuuri ja työntekijäkokemukset (video)
Mitä Jare Tiihonen ja Cheek opettivat meille brändin rakentamisesta
Videokuvausten suunnittelu – nappaa tästä 3 vinkkiä
Asiakaskokemus istuu myös HR:n työpöydällä – Podcast jakso 54
HR-markkinointi ja työnantajabrändin rakentaminen – mitä eroa niillä on?
Esittelyssä Social Selling -kirja – Jakso 48
Podcastissa esittelyssä: Vlog like a Boss -kirja – Jakso 46
Arvojen merkitys rekrytoinnissa
Fast Company on pureutunut siihen, mikä saa yrityksen joko menestymään tai epäonnistumaan. Lydia Dishman listasi hiljattain blogikirjoituksessaan muutamia strategisia tekijöitä, jotka näyttäisivät olevan yhteistä kaikille Great Place to Work® Instituutin listaamille...
Toistojen merkitys rekrytointimarkkinoinnissa
Asiakkaamme Kilosoft rekrytoi java-osaajia viime vuoden loppupuolella. Toteutimme heille rekrytointimarkkinoinnin kampanjan sosiaalisessa mediassa ja tämä Leon Linkedin-tililtä yhtenä päivänä kampanjan aikana kuvakaapattu graafi näyttää hyvin, mitä toistomarkkinointi...
”If you write an average job ad, you’re going to get an average response”
Mahtava otsikko, mutta ei minun keksimäni. Social Recruiter jakaa kanssani huonojen työpaikkailmoitusten angstin. Vaikka kenen kanssa juttelisin, mielipide tuntuu olevan likipitäen aina yhtäläinen: työpaikkailmoitukset ovat sisällöllisesti huonoja. Silti...
Päivän pohdinta: Tavaran pitää olla kunnossa
Markkinoinnin guru Lee Clow kertoo Kauppalehden jutussa (19.8.2013) miten markkinointiala elää historiansa suurinta murrosta ja nykytilaa voi kuvata parhaiten sanalla "hämmennys". Jotakuinkin samanlainen tilanne on rekrytointialalla ja rekrytointiin väkivahvasti...
Tapsaa synnyttämässä
Olemme loppukeväästä asti tehneet Cybercom Finlandille rekrytointimarkkinointia ja kimppakyydin määränpää on vasta vuoden lopussa. Cybercom tulee rekrytoimaan kymmenia osaajia tämän vuoden aikana ja pääsimme mukaan tälle matkalle lupauksella suunnitella ja toteuttaa...
HR-markkinoinnin ostamisesta – mitä maksaa ja mitä kaikkea voi tehdä?
Me Eminessä ideoimme ja toteutamme asiakkaillemme erilaisia HR-markkinoinnin kampanjoita, joiden tavoitteena on kehittää työnantajamielikuvaa, rakentaa sosiaalisen rekrytoinnin verkostoa ja/tai tukea käynnissä olevaa rekrytointia. HR-markkinoinnin lisäksi tuemme myös...
Joko olet tehnyt rekrytointivideon?
Oletko miettinyt miten rekrytointiviestisi pääsee läpi verkon ja sosiaalisen median tietotulvan? Sosiaalisen median myötä meidät on nimittäin valloittanut informaatioähky. Tietoa on saatavilla niin paljon, ettei kaikkea ehdi millään edes vilkaista. Pelkkää tekstiä...
#116 Eminen podcast Eminen brändin rakentamisessa
Tämä Eminen podcast lähti kytemään mielessäni alkuvuodesta 2017 käytyäni San Diegossa Social Media Marketing World -konferenssissa. Podcastit olivat kovasti tuolloin tapetilla Yhdysvalloissa. Sain ḱonferenssista rutkasti inspiraatiota ja käytännön vinkkejä oman...
#113 Työnantajabrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Työnantajabrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa on yhä tärkeämpää osaajapulasta kärsiville kasvuyrityksille. Sosiaalinen media on muuttanut markkinointia radikaalisti. Jokainen meistä voi olla oma mediansa ja rakentaa omaa yleisöä sosiaalisessa mediassa. Tämä on...
#112 – Eettinen vaikuttaminen vs. manipuloiva vaikuttaminen
Kun ihminen viestii, hän pyrkii vaikuttamaan toiseen osapuoleen. Hän pyrkii vaikuttamaan viestin saajan ajatteluun ja toimintaan joko välittömästi tai pidemmällä aikajaksolla. Markkinoinnin tarkoituksena on aina yrityksen valitsemaan yleisöön vaikuttaminen. Oletko...
#111 – Näin tehtiin 80-vuotiaan tuotantoyhtiön digitaalinen transformaatio – Case Fredman Group
Digitaalinen transformaatio käynnistyi jo reippaasti yli 20 vuotta sitten kotitietokoneiden yleistyessä. Konkreettisempi sysäys digitaaliseen maailmaan tapahtui kenties vasta sosiaalisten medioiden yleistyessä. Siitä alkaen jokainen Internetiin pääsevä on pystynyt...
#110 – Perehdytys ja useat palautekeskustelut – Case Emine, osa 2
Perehdytys ja useat palautekeskustelut - joita meillä Eminessä kutsutaan muuten kannustuskeskusteluiksi - ovat mielestämme kriittisiä sekä hyvien tulokaskokemusten muodostumiseksi että tulokkaan tuottavaksi saamisen nopeuttamiseksi. Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi...
#108 – Digitaalinen transformaatio vaatii järeämpää muutosviestintää, osa 2
Digitaalinen transformaatio vaatii järeämpää muutosviestintää kuin mihin organisaatioissa on kenties totuttu. Intrassa jälkikäteen julkaistut tiedotteet muutoksen välietapeista eivät kerta kaikkiaan riitä. Kvartaaleittain pidettävät johdon katsaukset eivät myöskään...
Vaikuttavan työnantajabrändin tarina – mistä kaikki lähti? Podcast #104
Työnantajabrändi, employer branding on nyt aktiivisesti HR-osaajien huulilla. Mutta mikä on Vaikuttavan Työnantajabrändin tarina? Eräs vuonna 2011 tehty "luova kokeilu" oli heti jymymenestys ja siivitti tien vuosia myöhemmin Vaikuttava Työnantajabrändi -ajattelulle....
Someringit Instagramissa – Podcast jakso #103
Oletko huomannut someringit Instagramissa? Mikä ylipäätään on somerinki? Miten somerinki toimii? Mitä hyötyä someringistä voisi olla HR-markkinoinnissa? Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan someringeistä, (englanniksi social media pods),...
Employer branding on entistä kriittisempää kasvuyrityksille – Podcast #99
Employer branding on entistä kriittisempää kasvuyrityksille. Miksikö? Siksi, että osaajapula on tutkimusten mukaan korkeimmillaan. Se tarkoittaa sitä, että kasvuyritysten on todella vaikeaa löytää ja palkata tarvitsemansa määrä osaajia. Ja se taas tekee...
Kasvuyritysten lähtevien työntekijöiden 3 roolia – Podcast jakso #97
Kasvuyritysten lähtevien työntekijöiden 3 roolia ovat valtava mahdollisuus, jota harva kasvuyritys huomioi rekrytointi- tai työnantajabrändistrategiassaan. Mistä rooleista on kyse? Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan kasvuyritysten lähtevien...
Julkaisukalenteri HR-markkinoijan some-työkaluna – Podcast-jakso 7
Julkaisukalenteri HR-markkinoijan some-työkaluna. Meidän HR-markkinoijien on vielä haastavaa saada yritysjohdolta riittävästi markkinointibudjettia HR-tarpeiden tukemiseen. HR koetaan tukifunktiona, jonka budjetti halutaan pitää mahdollisimman minimaalisena, ja siitä...
Mitä taidokas Instagram-käyttö on?
Eräs Twitterin käyttäjä kysyi edelliseen Instagram-artikkeliimme liittyen onko esimerkkejä yrityksistä, jotka käyttävät Instagramia taidokkaasti. Kysymys on erinomainen! Se laittaa nimittäin pohtimaan, mitä taidokas Instagramin käyttö on? Mitä taidokas...
Miten moderni työnantaja rakentaa työnantajakuvaa Instagramissa?
Miten moderni työnantaja rakentaa työnantajakuvaa Instagramissa? Visuaalinen viestintä on yksi vanhimmista viestinnän muodoista. Historian kirjoista tutut luolamaalaukset ja hieroglyfit ovat kenties visuaalisen viestinnän ensimmäisiä esimerkkejä. Sanonta "kuva kertoo...
Instagram-työkaluvinkki – The Grids App desktopille
Mikäli olet aktiivinen Instagram-käyttäjä, olet kenties kaivannut desktopille parempaa Instagram-työkalua mitä Instagramin oma desktop-versio meille tarjoaa. The Grids App on koneelle asennettava Instagram-ohjelma, jota voisi kenties verrata jollain...
Kolme tapaa tuottaa kirjallista sisältöä sosiaaliseen mediaan
Elämme bloggaamisen ja sisällöntuotannon kulta-aikaa. Informaation valtaamassa maailmassa tuottamamme sisällön todellisella sisällöllä on suuri merkitys. Yleisön huomion saaminen on yhä vaikeampaa. Voimme tuottaa sisältöä erilaisissa formaateissa: tekstinä,...
Instasta yrityskulttuuriin – Eminen blogin luetuimmat vuonna 2016
Eminen blogivuonna 2016 taklattiin yrityskulttuurin ajankohtaisia ilmiöitä, HR-markkinoinnin keinoja, työnantajakuvan kehittämistä ja työntekijäkokemusten tarinallistamista monesta eri vinkkelistä. Jos joku näistä helmistä sattui menemään ohi, näin vuoden alkajaisiksi...
Stoppi sisältöpulalle – 3 helppoa tapaa somesisältöihin
Emmeköhän me ole jo valmiita porukalla nyökkäämään ajatukselle, että kuvapankkikuvat on jo niin nähty. Passé. Erityisesti työnantajakuvan tarinallistamisessa ja työntekijäkokemusten yhteydessä niiden sijoittelu on huonoin mahdollinen. Kyse on uskottavuudesta,...
Mikä editorial-kalenteri on ja mihin HR sitä tarvitsee?
Editorial-kalenteri on sisältömarkkinoinnin suunnittelua ja toteuttamista tukeva kuukausikalenteri. Internet on pullollaan erilaisia kalenteriversioita, mutta ihan simppeli excel sopii hyvin vasta-alkajalle. Taitojen kehittyessä ja tarpeiden...
Missä somekinkereissä oma HR-kohdeyleisösi viihtyy?
Jos eri sosiaalisten medioiden luonteita oikein tarkastelee huomaa, että some on kuin monipuolinen tapahtumakalenteri! Joukkoon mahtuu populaarikulttuuria, valmennustapahtumaa, muotinäytöstä, perhejuhlaa, pikadeittausta ja seminaaria. Sosiaalisen median...
Level up – näin nostat tasoasi Instagramissa
Sinulla on käytössäsi yrityksesi Instagram. Olet jo julkaissut useita kuukausia kuvia ja lyhyitä videopätkiä ja mietit, tässäkö se on. Onko tämä nyt sitä hypeä, mitä Instagramista puhutaan? Saatat olla jämähtänyt tasolle ”kuhan postailen”. Äläkä käsitä väärin, se ei...
Kirjoitin hiljattain hakuilmoituksia, ja haastattelin esimiehiä saadakseni hyvän käsityksen tehtävistä ja yrityksestä työnantajana. Kaikki kertoivat heillä olevan hauskaa töissä. Pureuduin asiaan syvemmin kysellen faktoja ja kokemuksia monelta eri kantilta, ja kaiken... Houkutteleva työnantajamaine vaikuttaa keskeisesti yrityksen menestykseen. Hyvä työnantajamaine on myös strateginen valinta. Varsin harva toimitusjohtaja tätä hiffaa. Hyvä maine on kuin kärpäspaperi, joka houkuttelee puoleensa sekä parhaat tekijät että... Luin hiljattain Ville Tolvasen kirjoituksen mission kytköksestä yritysviestintään ja brändiin. Villen ja kirjoituksessa viitatun yritysjohtajan mukaan liian usein puhutaan liiketoiminnan termeistä ja perusajatuksista ilman, että ymmärretään niiden kytköksiä toisiinsa.... Yesterday was a magnificent day. I've met with Jenn Lim, the chief happiness officer (funny coincidence) at Delivering Happiness, in a breakfast seminar I was involved with. Delivering Happiness is a movement, these days also a business, which can quite rightly be... Markkinoinnin guru Lee Clow kertoo Kauppalehden jutussa (19.8.2013) miten markkinointiala elää historiansa suurinta murrosta ja nykytilaa voi kuvata parhaiten sanalla "hämmennys". Jotakuinkin samanlainen tilanne on rekrytointialalla ja rekrytointiin väkivahvasti... Zappos-aamiaisseminaari työkulttuurista ja johtamisesta Aika ja paikka: 5.9.2013 klo 8.30-11, Rake-sali, Helsinki Järjestäjä: Human@Work ja Boardman2020-ryhmä Syksyn insproivin tilaisuus saada uutta näkökulmaa työkulttuuriin ja johtamiseen.Jenn Lim on Zappoksen... Mikään ei vaikuta niin konkreettisesti yrityksen liiketoiminnan menestymiseen ja johtamisen mielekkyyteen kuin henkilövalinta. Kun kerran olet tehnyt erinomaisen valinnan, kokenut yhteistyön helppouden (flown) ja nähnyt, miten hienoja asioita "vaan tapahtuu", tulet... We hosted a breakfast seminar this morning with the lovely folks at Feedback Dialog. In our presentation we introduced the concept of employee experience defining employer brand and gave few inspiring examples on how the code of culture can be cracked into chewable... Last week I posted about employee experience defining employer brand as heads up for my track at #truHelsinki. Today we had a great conversation about the topic (any many other interesting topics) and as a recap, I wanted to summarise our thoughts: 1) Experience does... I'm going to #truHelsinki next week. Like last year, I wanted to kick off my personal track with a blog posting. Give something to munch about before, during and after. It worked last year. Once a dog learns a trick, it'll repeat it in the hope of a reward. Thus, I'm...Puh pah pelistä pois
Hyvä maine houkuttaa
Missio, visio ja arvot työnantajakuvan rakentamisessa
Lessons learned about culture
Päivän pohdinta: Tavaran pitää olla kunnossa
Emine tapahtumassa: Zappos-aamiaisseminaari 5.9.2013
Laidallinen sähläystä vai timmi tiimi?
Developing & marketing employee experience
#truHelsinki: Significant points for great experience
Employee experience defines employer brand
Ei tuloksia
Hakemaasi sivua ei löytynyt. Yritä muuttaa hakuasi, tai käytä yläpuolella olevaa navigointia löytääksesi kirjoituksen.
Vältä virherekryt ja määritä hakukriteerit oikein
Otsikko on huijaava, sillä hakukriteerienkään oikein määrittäminen ei takaa etukäteen, etteikö rekry voisi olla virherekry. Ainoa tapa välttää virherekrytointi on olla palkkaamatta. Ellei omista kristallipalloa, tulevaisuudesta on vaikea sanoa mitään...
Toistojen merkitys rekrytointimarkkinoinnissa
Asiakkaamme Kilosoft rekrytoi java-osaajia viime vuoden loppupuolella. Toteutimme heille rekrytointimarkkinoinnin kampanjan sosiaalisessa mediassa ja tämä Leon Linkedin-tililtä yhtenä päivänä kampanjan aikana kuvakaapattu graafi näyttää hyvin, mitä toistomarkkinointi...
”If you write an average job ad, you’re going to get an average response”
Mahtava otsikko, mutta ei minun keksimäni. Social Recruiter jakaa kanssani huonojen työpaikkailmoitusten angstin. Vaikka kenen kanssa juttelisin, mielipide tuntuu olevan likipitäen aina yhtäläinen: työpaikkailmoitukset ovat sisällöllisesti huonoja. Silti...
Puh pah pelistä pois
Kirjoitin hiljattain hakuilmoituksia, ja haastattelin esimiehiä saadakseni hyvän käsityksen tehtävistä ja yrityksestä työnantajana. Kaikki kertoivat heillä olevan hauskaa töissä. Pureuduin asiaan syvemmin kysellen faktoja ja kokemuksia monelta eri kantilta, ja kaiken...
Laidallinen sähläystä vai timmi tiimi?
Mikään ei vaikuta niin konkreettisesti yrityksen liiketoiminnan menestymiseen ja johtamisen mielekkyyteen kuin henkilövalinta. Kun kerran olet tehnyt erinomaisen valinnan, kokenut yhteistyön helppouden (flown) ja nähnyt, miten hienoja asioita "vaan tapahtuu", tulet...
GooodJob: 3 reasons why you should hire employee referrals
Our friends @GooodJob have listed 3 reasons why employee referrals make great recruits. In short: 1. Referrals are 15% less likely to resign than non-referred employees 2. Referrals are more likely to be a better cultural fit for your company 3. Referrals are often...
Sosiaalinen media: What’s innit for me?
Meillä käy Linkedin:ssä vilkas keskustelu Skyhoodin toteuttaman pian julkaistavan Kansallisen rekrytointitutkimuksen (2013) tuloksista. Noin 45% rekrytointipäättäjistä uskoo, että mobiilin kautta tehtävä työnhaku yleistyy tuntuvasti seuraavan viiden vuoden aikana. Yli...
Työpaikkailmoitukset ovat ravintoarvoluetteloita
Tänään on perjantai. Seisot todennäköisesti työpäivän päätteeksi ruokakaupassa makeishyllyn edessä ja puntaroit mitä ostaisit viikonlopuksi. Maistelet kielenkärjelläsi makuja ja tartut tällä kertaa siihen violettiin Milkan toffeesuklaalevyyn. Miksi? Sen violetti väri...
Tiedote: Emine lanseeraa GooodJobin Suomessa
Euroopan arvostetuimmassa HR Tech Start Up -kilpailussa kolmen parhaan joukkoon loppuvuonna sijoittunut GooodJob on rantautumassa Suomeen Employee Experience Agency Eminen toimesta. GooodJobin kehittämä työkalu toimii pilvipalveluna ja tekee avointen työpaikkojen...
Joko olet tehnyt rekrytointivideon?
Oletko miettinyt miten rekrytointiviestisi pääsee läpi verkon ja sosiaalisen median tietotulvan? Sosiaalisen median myötä meidät on nimittäin valloittanut informaatioähky. Tietoa on saatavilla niin paljon, ettei kaikkea ehdi millään edes vilkaista. Pelkkää tekstiä...