Blogit

#112 – Eettinen vaikuttaminen vs. manipuloiva vaikuttaminen

#112 – Eettinen vaikuttaminen vs. manipuloiva vaikuttaminen

Kun ihminen viestii, hän pyrkii vaikuttamaan toiseen osapuoleen. Hän pyrkii vaikuttamaan viestin saajan ajatteluun ja toimintaan joko välittömästi tai pidemmällä aikajaksolla. Markkinoinnin tarkoituksena on aina yrityksen valitsemaan yleisöön vaikuttaminen. Oletko...

Pari ajatusta aiheesta rekrytointitoimialan kehittäminen

Rekrytointitoimialan kehittäminen on ollut mielessäni tiiviisti viimeiset pari viikkoa. Olin nimittäin finaalissa ehdolla Vuoden Rekrytointitoimialan kehittäjä -palkinnon saajaksi.  Palkinto jaettiin viime torstaina pidetyssä Rekrygaalassa kollegalleni Juho...

Työnantajamaine leviää – Tunnekokemukset muotoilevat työnantajabrändiä nuorten osaajien silmissä

Työnantajamaine leviää – Tunnekokemukset muotoilevat työnantajabrändiä nuorten osaajien silmissä

Työnantajamaine on tärkeässä osassa työnantajabrändin rakentumisessa. Työnantajamaine syntyy kaikille yrityksille ilman yrityksen tietoista työtä asian eteen. Se on yksilöllinen kokemus ja jokaisella kokijalla voi olla erilainen mielikuva yrityksestä. Työnantajabrändi...

Tapsaa synnyttämässä

Tapsaa synnyttämässä

Olemme loppukeväästä asti tehneet Cybercom Finlandille rekrytointimarkkinointia ja kimppakyydin määränpää on vasta vuoden lopussa. Cybercom tulee rekrytoimaan kymmenia osaajia tämän vuoden aikana ja pääsimme mukaan tälle matkalle lupauksella suunnitella ja toteuttaa...

Kolme tapaa tuottaa kirjallista sisältöä sosiaaliseen mediaan

Kolme tapaa tuottaa kirjallista sisältöä sosiaaliseen mediaan

Elämme bloggaamisen ja sisällöntuotannon kulta-aikaa. Informaation valtaamassa maailmassa tuottamamme sisällön todellisella sisällöllä on suuri merkitys. Yleisön huomion saaminen on yhä vaikeampaa.  Voimme tuottaa sisältöä erilaisissa formaateissa: tekstinä,...

Mikä editorial-kalenteri on ja mihin HR sitä tarvitsee?

Mikä editorial-kalenteri on ja mihin HR sitä tarvitsee?

Editorial-kalenteri on sisältömarkkinoinnin suunnittelua ja toteuttamista tukeva kuukausikalenteri. Internet on pullollaan erilaisia kalenteriversioita, mutta ihan simppeli excel sopii hyvin vasta-alkajalle. Taitojen kehittyessä ja tarpeiden...

Missä somekinkereissä oma HR-kohdeyleisösi viihtyy?

Missä somekinkereissä oma HR-kohdeyleisösi viihtyy?

Jos eri sosiaalisten medioiden luonteita oikein tarkastelee huomaa, että some on kuin monipuolinen tapahtumakalenteri! Joukkoon mahtuu populaarikulttuuria, valmennustapahtumaa, muotinäytöstä, perhejuhlaa, pikadeittausta ja seminaaria. Sosiaalisen median...

Level up – näin nostat tasoasi Instagramissa

Level up – näin nostat tasoasi Instagramissa

Sinulla on käytössäsi yrityksesi Instagram. Olet jo julkaissut useita kuukausia kuvia ja lyhyitä videopätkiä ja mietit, tässäkö se on. Onko tämä nyt sitä hypeä, mitä Instagramista puhutaan? Saatat olla jämähtänyt tasolle ”kuhan postailen”. Äläkä käsitä väärin, se ei...

Poissa feedistä, poissa mielestä

Poissa feedistä, poissa mielestä

Olemme tilanteessa, jossa informaatiota, materiaalia ja sisältöjä tulee tuutin täydeltä. Sosiaalisen median presenssiä täytyy kynsin hampain ylläpitää, netissä tulee näkyvä ja asiantuntijana erottua, jotta hartaasti rakennettu näkyvyys ja tavoittavuus ei romahda....

Miltä sosiaalinen media näyttää vuonna 2016?

Miltä sosiaalinen media näyttää vuonna 2016?

Miltä sosiaalinen media näyttää vuonna 2016, ja mitä meidän työnantajien tulee siitä ajatella? Tämän päivän Kauppalehden takakannessa analysoitiin sosiaalista mediaa yhdysvaltalaisesta näkökulmasta. “Twitter jää kuin nalli kalliolle“, toteaa toimittaja...

Ovatko roviolaiset hulluja?

Ovatko roviolaiset hulluja?

#hulluus #mielikuvituksellisuus #kapinallisuus #kaikkiruokaisuus [käyttäjien suhteen] Näin tietää Kauppalehti (printti 8.9.2014) kertoa Rovion arvot. Wow, sanon minä! Kerrankin jotain ainutlaatuista, yhtiölle uniikkia, mieleenpainuvaa, ajatuksia herättävää,...

Puh pah pelistä pois

Puh pah pelistä pois

Kirjoitin hiljattain hakuilmoituksia, ja haastattelin esimiehiä saadakseni hyvän käsityksen tehtävistä ja yrityksestä työnantajana. Kaikki kertoivat heillä olevan hauskaa töissä. Pureuduin asiaan syvemmin kysellen faktoja ja kokemuksia monelta eri kantilta, ja kaiken...

Hyvä maine houkuttaa

Hyvä maine houkuttaa

Houkutteleva työnantajamaine vaikuttaa keskeisesti yrityksen menestykseen. Hyvä työnantajamaine on myös strateginen valinta. Varsin harva toimitusjohtaja tätä hiffaa. Hyvä maine on kuin kärpäspaperi, joka houkuttelee puoleensa sekä parhaat tekijät että parhaiden...

Lessons learned about culture

Lessons learned about culture

Yesterday was a magnificent day. I’ve met with Jenn Lim, the chief happiness officer (funny coincidence) at Delivering Happiness, in a breakfast seminar I was involved with. Delivering Happiness is a movement, these days also a business, which can quite rightly...

Ei tuloksia

Hakemaasi sivua ei löytynyt. Yritä muuttaa hakuasi, tai käytä yläpuolella olevaa navigointia löytääksesi kirjoituksen.

Vältä virherekryt ja määritä hakukriteerit oikein

Vältä virherekryt ja määritä hakukriteerit oikein

  Otsikko on huijaava, sillä hakukriteerienkään oikein määrittäminen ei takaa etukäteen, etteikö rekry voisi olla virherekry. Ainoa tapa välttää virherekrytointi on olla palkkaamatta. Ellei omista kristallipalloa, tulevaisuudesta on vaikea sanoa mitään...

Toistojen merkitys rekrytointimarkkinoinnissa

Toistojen merkitys rekrytointimarkkinoinnissa

Asiakkaamme Kilosoft rekrytoi java-osaajia viime vuoden loppupuolella. Toteutimme heille rekrytointimarkkinoinnin kampanjan sosiaalisessa mediassa ja tämä Leon Linkedin-tililtä yhtenä päivänä kampanjan aikana kuvakaapattu graafi näyttää hyvin, mitä toistomarkkinointi...

Puh pah pelistä pois

Puh pah pelistä pois

Kirjoitin hiljattain hakuilmoituksia, ja haastattelin esimiehiä saadakseni hyvän käsityksen tehtävistä ja yrityksestä työnantajana. Kaikki kertoivat heillä olevan hauskaa töissä. Pureuduin asiaan syvemmin kysellen faktoja ja kokemuksia monelta eri kantilta, ja kaiken...

Laidallinen sähläystä vai timmi tiimi?

Laidallinen sähläystä vai timmi tiimi?

Mikään ei vaikuta niin konkreettisesti yrityksen liiketoiminnan menestymiseen ja johtamisen mielekkyyteen kuin henkilövalinta. Kun kerran olet tehnyt erinomaisen valinnan, kokenut yhteistyön helppouden (flown) ja nähnyt, miten hienoja asioita “vaan...

GooodJob: 3 reasons why you should hire employee referrals

Our friends @GooodJob have listed 3 reasons why employee referrals make great recruits. In short: 1. Referrals are 15% less likely to resign than non-referred employees 2. Referrals are more likely to be a better cultural fit for your company 3. Referrals are often...

Sosiaalinen media: What’s innit for me?

Sosiaalinen media: What’s innit for me?

Meillä käy Linkedin:ssä vilkas keskustelu Skyhoodin toteuttaman pian julkaistavan Kansallisen rekrytointitutkimuksen (2013) tuloksista. Noin 45% rekrytointipäättäjistä uskoo, että mobiilin kautta tehtävä työnhaku yleistyy tuntuvasti seuraavan viiden vuoden aikana. Yli...

Työpaikkailmoitukset ovat ravintoarvoluetteloita

Työpaikkailmoitukset ovat ravintoarvoluetteloita

Tänään on perjantai. Seisot todennäköisesti työpäivän päätteeksi ruokakaupassa makeishyllyn edessä ja puntaroit mitä ostaisit viikonlopuksi. Maistelet kielenkärjelläsi makuja ja tartut tällä kertaa siihen violettiin Milkan toffeesuklaalevyyn. Miksi? Sen violetti väri...

Tiedote: Emine lanseeraa GooodJobin Suomessa

Tiedote: Emine lanseeraa GooodJobin Suomessa

Euroopan arvostetuimmassa HR Tech Start Up -kilpailussa kolmen parhaan joukkoon loppuvuonna sijoittunut GooodJob on rantautumassa Suomeen Employee Experience Agency Eminen toimesta. GooodJobin kehittämä työkalu toimii pilvipalveluna ja tekee avointen työpaikkojen...

Joko olet tehnyt rekrytointivideon?

Joko olet tehnyt rekrytointivideon?

Oletko miettinyt miten rekrytointiviestisi pääsee läpi verkon ja sosiaalisen median tietotulvan? Sosiaalisen median myötä meidät on nimittäin valloittanut informaatioähky. Tietoa on saatavilla niin paljon, ettei kaikkea ehdi millään edes vilkaista. Pelkkää tekstiä...