
Työnantajamielikuvan merkitys rekrytoinnissa
Työnantajamielikuvan merkitys rekrytoinnissa puhuttaa rekrytoinnin parissa säännöllisesti työskenteleviä, koska yrityksen veto- ja pitovoimalla on suora vaikutus rekrytointionnistumisiin. Jos yrityksestä on työnantajana markkinoilla liikkeellä pinttyneitä,...
Työnantajamielikuva ja työnantajakuva – ja muut työnantajakuvan kehittämisen keskeiset käsitteet
Työnantajamielikuva ja työnantajakuva - puheissa työnantajakuvan kehittämisen terminologia menee usein sekaisin. Mitä eroa on työnantajamielikuvalla ja työnantajakuvalla? Tarkoittaako työnantajabrändi samaa kuin työnantajakuva? Entä työnantajamaine? Työnantajakuvan...
Työnantajakuvan kehittämisen omistajuus kuuluu yrityksen HR:lle – mitä HR-johtajan pitäisi tietää aiheesta? [podcast #113]
Mietitkö kenelle työnantajakuvan kehittämisen omistajuus yrityksessä kuuluu? Vastaus on yksinkertainen: työnantajakuvan kehittämisen omistajuus kuuluu yrityksen HR:lle. Miksi? "He tuntevat yrityksen ihmiset parhaiten, tuntevat yrityksen toimintakulttuurin ja...
Sähköpostimarkkinointi työnantajakuvan kehittämisessä – tee se näin [podcast #112]
Sähköpostimarkkinointi työnantajakuvan kehittämisessä on tehokas tapa saada osaajat tavoitettua. Se on myös yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista. Silti sitä ei juurikaan hyödynnetä osaajamarkkinoinnissa, paitsi automatisoitujen “Kiitos...
- TYÖNANTAJABRÄNDI
- HR-SISÄLTÖMARKKINOINTI
- PODCAST
- SOSIAALINEN MEDIA
- YRITYSKULTTUURI
- EMINE
- REKRYTOINTIKOKEMUS
Alkuperäinen julkaisupäivä 9.9.2019 Tarinallistaminen markkinointiviestinnässä on noussut yhdeksi tämän ajan "hypeksi". Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan siitä, mitä tarinallistaminen tarkoittaa ja ei tarkoita, ja miksi tarinankerronta on... Alkuperäinen julkaisupäivä 15.4.2019 Mikä ihmeen vaikuttava työnantajabrändi? Viime aikoina tätä on alettu kysymään yhä useammin. Ja se on hyvä asia! Se kertoo ainakin osan yleisöstämme kiinnittäneen huomiota siihen, että nyt on kyse jostain muusta kuin yleisestä... Mitä kaikkea yritysten alumnitoiminta voi olla? Mitä kannattaa pohtia ja selvittää ennen yrityksen alumnitoiminnan käynnistämistä? Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa jatketaan viime jakson yritysalumni-teemaa ja haetaan inspiraatiota... Tarinat ja esimerkit ovat suuressa roolissa, kun haluamme esiintyä uskottavasti ja vaikuttaa yleisöömme. Käsittelin tarinankerrontaa markkinointiviestinnässä tämän podcastin jaksossa 105. Kirjoitin tuolloin: "Tarinoilla on ihmiskunnan historiassa sangen pitkä... Osaajapoolilla on monta nimeä: talent pool, talent community, osaajayhteisö ja talent-pankki. Ideana on koota yritykselle joukko ideaaleja osaajia seuraavia palkkaustarpeita varten. Mitä jos vaikkapa myyntipäällikön irtisanoutuessa pystyisit välittömästi... Tämä Eminen podcast lähti kytemään mielessäni alkuvuodesta 2017 käytyäni San Diegossa Social Media Marketing World -konferenssissa. Podcastit olivat kovasti tuolloin tapetilla Yhdysvalloissa. Sain ḱonferenssista rutkasti inspiraatiota ja käytännön vinkkejä oman... Meiltä kysytään usein, mitä työnantajabrändi ja sen kehittäminen maksaa. Tässä artikkelissa on viisi työnantajakuvan ja työnantajabrändin kehittämiseen liittyvää yleistä kysymystä ja vastausta. Yksinkertaista vastausta kilpailijoista yrityksen erottavaan... Työnantajabrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa on yhä tärkeämpää osaajapulasta kärsiville kasvuyrityksille. Sosiaalinen media on muuttanut markkinointia radikaalisti. Jokainen meistä voi olla oma mediansa ja rakentaa omaa yleisöä sosiaalisessa mediassa. Tämä on... Perehdytys ja useat palautekeskustelut - joita meillä Eminessä kutsutaan muuten kannustuskeskusteluiksi - ovat mielestämme kriittisiä sekä hyvien tulokaskokemusten muodostumiseksi että tulokkaan tuottavaksi saamisen nopeuttamiseksi. Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi... Digitaalinen transformaatio vaatii järeämpää muutosviestintää kuin mihin organisaatioissa on kenties totuttu. Intrassa jälkikäteen julkaistut tiedotteet muutoksen välietapeista eivät kerta kaikkiaan riitä. Kvartaaleittain pidettävät johdon katsaukset eivät myöskään...Tarinallistaminen markkinointiviestinnässä osa 1 – Podcast #105
Mikä ihmeen Vaikuttava Työnantajabrändi? – Podcast jakso 89
#134 Mitä kaikkea yritysten alumnitoiminta voi olla? | Eminen podcast
#132 Tarinat ja esimerkit HR-markkinoinnissa | Eminen podcast
Näin rakennat laadukkaan osaajapoolin
#116 Eminen podcast Eminen brändin rakentamisessa
Mitä työnantajabrändi ja sen kehittäminen maksaa? Usein esitetyt kysymykset
#113 Työnantajabrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
#110 – Perehdytys ja useat palautekeskustelut – Case Emine, osa 2
#108 – Digitaalinen transformaatio vaatii järeämpää muutosviestintää, osa 2
Stoppi sisältöpulalle – 3 helppoa tapaa somesisältöihin
Emmeköhän me ole jo valmiita porukalla nyökkäämään ajatukselle, että kuvapankkikuvat on jo niin nähty. Passé. Erityisesti työnantajakuvan tarinallistamisessa ja työntekijäkokemusten yhteydessä niiden sijoittelu on huonoin mahdollinen. Kyse on uskottavuudesta,...
Miten Varmistan, että Blogiteksti Toimii Verkossa (infograafi)
Sisältötulvan moninkertaistuessa meidän on varmistettava, että blogikirjoituksemme ovat yleisömme kannalta sekä kiinnostavia että helppolukuisia. Että ne avataan, niitä luetaan, niitä kommentoidaan, niistä tykätään ja niitä jaetaan eteenpäin. Jos yleisö ei koe...
Mikä editorial-kalenteri on ja mihin HR sitä tarvitsee?
Editorial-kalenteri on sisältömarkkinoinnin suunnittelua ja toteuttamista tukeva kuukausikalenteri. Internet on pullollaan erilaisia kalenteriversioita, mutta ihan simppeli excel sopii hyvin vasta-alkajalle. Taitojen kehittyessä ja tarpeiden...
Näin öljyät kuivanrapsakat uratarinat ja erottaudut kilpailijoista
Uratarinat ovat tyypillisesti niin kuivia ja monotonisia tuotoksia, että niiden kirjoittajat tulisi pidättää virastaan. Uskokaa minua, kukaan ei enää lue niitä samasta muotista valettuja, ikiaikaisia uratarinoita. Meille tarjotaan joka sekunti miljoona kertaa...
Mitä työntekijäkokemusten tarinallistaminen tarkoittaa?
Employer branding, työnantajabrändin kehittäminen on meille kaikille tuttu termi, eikö vaan? Työntekijäkokemusten tarinallistaminen ei niinkään. Meidän mielestämme brändääminen sopii kuitenkin sanana todella huonosti human-to-human-markkinointiin eli siihen...
Uravideot osana työnantajakuvan kehittämistä ja vaikuttavaa rekrykampanjaa
Tarpeena korostaa edelläkävijyyttä ja tukea tulevaa isoa rekrytointiaaltoa Finanssialan rivakka kehittäjä-asiakkaamme halusi lisätä potentiaalisten työnhakijoiden tietoisuutta yhtiön monipuolisuudesta työnantajana. Erityisesti haluttiin...
Action! Eli millainen on hyvä uravideo?
Tuntuuko siltä, että kaikki tekevät nyt videoita? Toinen toistaan kekseliäämpiä ja vakuuttavampia. Ei mikään ihme, sillä erilaiset videotuotannot ovat lisääntyneet viime vuosina todella paljon ja vallanneet sijaa myös rekrymarkkinoinnista ja työnantajakuvan...
Case InterQuest – Enemmän irti ”meistä”
InterQuest on osallistavan palvelukehityksen ja digitaalisen markkinoinnin mittauksen ekspertti. InterQuestiläiset ovat joukko intohimoisia co-creationin suunnannäyttäjiä, jotka tekevät palvelukehitystä ja digitaalisen markkinoinnin mittausta yhdessä...
4 avainta onnistuneeseen sisällöntuotantoon
Rekry alkamassa, mutta yrityksen blogi ja some-kanavat humisevat tyhjyyttään. Jostain pitäisi tempaista muutakin sisältöä jaettavaksi kuin pelkkä työpaikkailmoitus, mutta mistä? Jos mietit käsi paniikkinappulalla, riittääkö yhden blogitekstin kasaan pusertaminen...
3 syytä hyödyntää Facebook-mainontaa rekrytoinnissa
Facebook-mainontaa voisi huoletta kuvata vaikkapa rekrytointimarkkinoinnin työkalupakin sveitsiläiseksi linkkuveitseksi. Sellaiseksi vekottimeksi, josta löytyy terä, pora ja apu melkein mihin tahansa pulmaan. Jaa että mistä moinen metafora? Jos ei ole...
Yrityskulttuuri työnantajabrändin kivijalkana – Podcast jakso 87
Yrityskulttuuri voi olla erinomainen kivijalka kilpailijoista erottavalle työnantajabrändille, mutta silloin emme puhu "kivakulttuurista". Miksi "kivakulttuuri" ei ole enää yrityksiä toisistaan erottava tekijä ja kilpailuvaltti? Minkälainen yrityskulttuuri tukee...
#122 HR-markkinoinnin funnel | Vaikuttava Työnantajabrändi -podcast
HR-markkinoinnin funnel kuuluu modernin työnantajakuvan kehittäjän ja työnantajabrändin rakentajan työkalupakkiin. Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa esitelty ja käsitelty HR-markkinoinnin funnel on strategisesti suunniteltu HR-markkinoinnin kanava-...
#130 LinkedIn-ryhmät HR-markkinointimedioina | Eminen podcast
Kuuluvatko LinkedIn-ryhmät vielä markkinoinnin medioihinne? Aloittaessani vuonna 2011 sisältöpohjaisen rekrytointimarkkinoinnin sosiaalisissa medioissa, käytössä oli lähinnä Facebook ja LinkedIn. LinkedIn-ryhmät olivat tuohon aikaan varsin aktiivisia medioita. Niissä...
#115 – Podcast markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa
Alkuperäinen julkaisu 18.11.2019 Huomaan sosiaalisen median keskusteluiden perusteella, että podcast markkinoinnissa alkaa olla yhä useamman henkilöbrändin rakentajan ja brändimarkkinoijan huulilla. Eikä ihme, sillä podcastien suosio on kasvanut kasvamistaan...
#131 Facebook-mainonta ja HR-markkinointi | Eminen podcast
Alkuperäinen julkaisu 9.3.2020 Kuuluuko Facebook-mainonta HR-markkinoinnin strategiaan tai mediavalintoihin? Facebookin mainostyökalu (ads manager) on kenties kaikkien aikojen paras mainostyökalu yritysten markkinoinnin työkalupaletissa. Facebook-mainonnan ekosysteemi...
#123 Minkälainen on hyvä strategia? | Eminen podcast
Alkuperäinen julkaisu 13.1.2020 Strategiaosaaminen on erilaisten tutkimusten ja selvitysten valossa kuulemma heikkoa Suomessa. Se on huolestuttavaa, sillä mitä kiivaammaksi työelämän tahti menee ja mitä kaaottisemmalta yritysten toimintaympäristöt tuntuvat, sitä...
#129 HR ja sosiaalinen media: 10 parasta käytäntöä – Eminen podcast
Alkuperäinen julkaisu: 24.2.2020 HR ja sosiaalinen media kuuluvat keskeisesti yhteen tänä päivänä. Jokainen meistä osaa tietysti jo jakaa työpaikkailmoituksia ja muuta sisältöä sekä henkilökohtaisissa että yrityksen sosiaalisen median profiileissa. Olemme myös...
6 asiaa, joista työnantajakuvan kehittäminen alkaa – Podcast jakso 34
Alkuperäinen julkaisupäivä 5.2.2018 Onko teillä tarkoitus käynnistää tänä vuonna työnantajakuvan kehittäminen? Olet varmaan jo huomannut, että työnantajamielikuvaan ja työnantajabrändiin vaikuttava kokonaisuus onkin todella laaja. Mistä työnantajakuvan kehittäminen...
6 vinkkiä, miten rekrytoija voi hyödyntää sosiaalista mediaa – Podcast #90
Alkuperäinen julkaisupäivä 22.4.2019 Rekrytoija ja sosiaalinen media ovat nykyään varsin yleinen työpari. Vai mitä mieltä olet? Rekrytoija, rekrytointipäällikkö, rekrytointikoordinaattori, talent acquisition manager, rekrytointikonsultti tai mikä tittelisi onkaan, jos...
Tarinallistaminen markkinointiviestinnässä osa 1 – Podcast #105
Alkuperäinen julkaisupäivä 9.9.2019 Tarinallistaminen markkinointiviestinnässä on noussut yhdeksi tämän ajan "hypeksi". Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan siitä, mitä tarinallistaminen tarkoittaa ja ei tarkoita, ja miksi tarinankerronta on...
Instagram-suunnitelma – Case Emineland – OSA 2
Instagram-suunnitelma - Case Emineland on ollut käynnissä kaksi viikkoa! Testi-casen tarkoituksena oli tehdä yksityiskohtainen Instagram-julkaisusuunnitelma ja -kalenteri ja toteuttaa se Eminen omalla Instagram-tilillä. Lue tarkemmin, mitä suunnitelma piti...
Facebookin uutisvirta muuttuu täysin – näin HR hyötyy uudistuksesta
Facebookin uutisvirta muuttuu – kenties merkittävämmin kuin koskaan. Viime viikolla palvelun perustaja Mark Zuckerberg kertoi julkisesti muuttaneensa yrityksen tuotteiden prioriteetiksi ihmisten välisen yhteydenpidon. Facebookin tavoitteena on siis jatkossa tehdä...
Instagram-suunnitelma – Case Emineland – OSA 1
Instagram-suunnitelma voi olla osa yrityksen sosiaalisen median julkaisusuunnitelmaa tai ns. editorial-kalenteria. Suunnitelman ja kalenterin käyttö ohjaa käyttämään sosiaaliseen mediaan uppoavan työajan pelkästään hyödylliseen tekemiseen, josta syntyy oikeita...
Loma-ajan some-sisällöt – 4 vinkkiä jouhevaan tekemiseen
Loma-ajan some-sisällöt on hyvä suunnitella, ja mahdollisuuksien mukaan toteuttaa, jo etukäteen. Oli vastuullasi sitten aktiivinen rekrytointiviestintä tai ajattomampi työnantajakuvan rakentaminen, on joulunaika oivallinen sauma viestiä sosiaalisessa mediassa, koska...
Instagram-päivitykset – Mitä tapahtui loppuvuonna 2017?
Instagram-päivitykset ovat olleet tänä vuonna mittavia ja sovellus on saanut runsaasti uusia ominaisuuksia. Yritystileihin ja Instagramin hyödynnettävyyteen HR:n työkaluna nämä uudet ominaisuudet ovat myös tuoneet helppoutta ja hyötyä. Valitsin tähän mielestäni HR:n...
Mainonta Instagramissa – Kuinka saada hyviä tuloksia?
Mainonta Instagramissa on jatkuvasti suositumpaa. Se tarkoittaa, että kilpailu kasvaa - ja niin myös klikkihinnat. Nyt jos koskaan on hyvä hetki hyödyntää mainontaa Instagramissa niin työnantajakuvamarkkinoinnissa kuin rekrytointimarkkinoinnissakin. Instagram on...
Facebook-videot rekrytointimarkkinoinnissa – huomioi nämä
Facebook-videot osana rekrytointimarkkinointia ja -viestintää ovat nouseva trendi-ilmiö, jolle ei näy loppua. Videot ovat tulleet jäädäkseen Facebookin ja Instagramin julkaisuvirtoihin, jotka täyttyvät visuaalisesta tarinankerronnasta. Oletko jo hyödyntänyt videoita...
Instagram Stories HR:n työkaluna – 4 sisältöideaa
Instagram Stories on reaaliaikainen ja astetta interaktiivisempi laajennus jo tutuksi tulleeseen Instagram-feediin. Sen avulla voi julkaista kuvia tai lyhyitä videoita ja ne jäävät näkyviin 24 tunniksi kerrallaan. Jos tiedät, mitä Snapchatissa tehdään, kysymys on siis...
Vaikuttavampi työnantajabrändi Facebookissa – 4 helppoa teknistä vinkkiä
Vaikuttavampi työnantajabrändi Facebookissa on pohjimmiltaan talent-yleisön kannalta relevanttia viestintää ja vuorovaikutusta heidän kanssaan. Tässä artikkelissa jaan kanssasi neljä helppoa ja yleishyödyllistä teknistä käyttövinkkiä, joiden avulla lisäät...
Dynamic Creative – näin rekrytoija hyötyy Facebookin uudesta työkalusta
Dynamic Creative – mikä se on ja miten se toimii? Yksi kuluvan syksyn sosiaalisen median kuumista perunoista on Facebookin uusi työkalu, joka vyöryy markkinoijien käyttöön lähitulevaisuudessa. Jotkut ovat jo saaneet yllätyksekseen Dynamic Creativen käyttöönsä, kuten...
Vietin viime viikon Piilaaksossa muun muassa tutustumassa paikalliseen yrittämiseen, johtamiseen ja työelämään. Visiitti Facebookille oli erityisen inspiroiva. Saimme kuulla Facebookin johtamiskulttuurista, jonka keskiössä ovat yksilön valta, vapaus ja vastuu... Tänään on keskusteltu Digitalistien Facebook-ryhmässä yrityskulttuurista sekä työnantajamielikuvasta. Katri kommentoi Facebookissa tällä jutulla varustettuna: "Yritykset kokevat hankalaksi miettiä ja konkretisoida asiakasarvoja ja hyötyjä ja viestiä niitä, vaan niitä... "Tuu meille, meillä on kivaa. Ymmärrän että työssä tulee viihtyä, saada aikaiseksi, onnistua ja tuntea itsensä ja työpaikkansa turvatuksi. En silti ymmärrä miksi se tuntuu kilpistyvän monen yrityksen viestinnässä naminamiksi." Ville Tolvanen blogissaan Ville... Mitä huono johtaminen oikeastaan on? Ensimmäisenä mielikuviimme iskevät änkyräjohtajat, narsistit ja tuuliviirit. Sellaiset esimiehet, joiden mielenliikkeiden perässä ei pysy, joita kiinnostaa enemmän moittiminen kuin innostaminen, jotka vievät kunnian työntekijältä,... Kehityskeskustelu lienee se Top 1 -ärskykeprosessi, jonka HR-immeiset ovat keksineet esimiesten vuosittaiseksi iloksi. HR-vuosieni aikana keharit ovat vääjäämättä olleet se eniten parjattu prosessi. Kaikkeen kuulemaani nojaten uskallan sanoa, että suurimmat ongelmat... Suomalaisen Työn Liitto raportoi kyselytutkimuksensa tulokset tänään median välityksellä. "Liiton teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisia ärsyttää yritystoiminnassa eniten se, ettei toiminta ole riittävän avointa ja läpinäkyvää. Toiseksi eniten ärtymystä herätti... The dramatic change in the face of work has put organizations in a rather demanding position: social media and mobile technology enabled hyper connections between people around the globe have opened the insides of the companies to the world. There's no more keeping... "Globaalisti HR-trendilistan kärjessä ovat tällä hetkellä työkulttuuri ja sitouttaminen, johtajuus,, oppiminen ja kehitys sekä HR:n uudistaminen", kirjoittaa tuorein Fakta-lehti (5/2015). Faktan juttu pohjautuu Deloitten tekemään kansainväliseen raporttiin... Sinun ei tarvitsekaan piitata, mutta luettuasi tämän, toivon, että kiinnostuit edes hitusen. Me Eminessä yrityskulttuurista puhuttaessa puhumme kulttuurin kokonaisuudesta, jossa huomioidaan sekä esimiesten tavat ja tyylit johtaa (johtamiskulttuuri) että... Piilaaksossa rekrytointia tekevä Mulesoftin henkilöstöjohtaja Anna Binder kertoi Kauppalehden haastattelussa loistavan yrityskulttuurin olevan paras apu rekrytointiin. "Yrityskulttuuri on sitä, miten henkilöstöä inspiroidaan ja motivoidaan", toteaa hän. Piilaakso...Facebookin käänteinen johtamiskulttuuri
Potentiaalinen työntekijä ja potentiaalinen asiakas kasvuyritykselle yhtä tärkeät
Mitäs hapatusta tämä naminami on?
Miten huonon johtamisen kokemusta voidaan vähentää?
Kehityskeskustelu: Heiluttaako häntä koiraa vai koira häntää?
Miten työnantaja voi vastata suomalaisten työelämä-ärsykkeisiin?
Infographic: Top 10 Global Trends in the New World of Work
Fakta-lehti: ”Suomi ui HR-trendeissä vastavirtaan”
Miksi piittaisin yrityskulttuurista?
Testaa vetovoimasi työnantajana
Työnantajamaine leviää – Tunnekokemukset muotoilevat työnantajabrändiä nuorten osaajien silmissä
Työnantajamaine on tärkeässä osassa työnantajabrändin rakentumisessa. Työnantajamaine syntyy kaikille yrityksille ilman yrityksen tietoista työtä asian eteen. Se on yksilöllinen kokemus ja jokaisella kokijalla voi olla erilainen mielikuva yrityksestä. Työnantajabrändi...
Minkälainen on luotaantyöntävä työnantajakuva? Työnhakijan näkökulma.
Minkälainen on luotaantyöntävä työnantajakuva? Olin vielä hiljattain aktiivinen työnhakija ja tulin kohdanneeksi monenlaisia työnantajia työnhakuprosessini aikana. Kun yritys ei ole tuttu, työnhakija muodostaa mielikuvansa yrityksestä sen perusteella, mitä hän näkee,...
Neljällä yksinkertaisella konstilla parempaan aloituskokemukseen: tulokkaan vinkit
Uuden työn aloittaminen on tosi jännittävää. Jos jokin seikka voi tehdä siitä vielä jännittävämpää, uskallan nimetä uuden työn aloittamisen untuvikkona. Miten minut otetaan vastaan? Millaisia uudet työkaverit ovat? Miten esimieheni kohtelee minua? Ensimmäiset päivät,...
5 vastavalmistuneen vinkkiä: Näin vedät puoleesi meitä tekemisen nälkäisiä vastavalmistuneita
Joskus uuteen työpaikkaan päätyminen on onnellisten sattumien summa. Valmistuin vastikään Haaga-Helia Ammattikorkeakoulusta tradenomiksi. Opintojen loppuvaiheeseen liittyy tyypillisesti armoton työnhakuprosessi, jossa saa hyvän katsauksen siihen, miten eri yritykset...
Rekry – Sosiaalisen median & sisältömarkkinoinnin asiantuntija
Huom! Tämä artikkeli on avattu yleisön pyynnöstä liittyen meidän Timon kirjoittamaan blogiartikkeliin Työpaikkailmoitus, joka vakuuttaa kokeneen konkarin. Tämä tehtävä ei ole tällä hetkellä avoinna. Avoimet hakemukset Emineen otamme ilolla kuitenkin vastaan...
What is it like to work at Emine?
(Please note, this vacancy is no longer open: I opened a vacancy yesterday for a digitally native project coordinator for our team.) *** As the co-founder and chairwoman of the board, I wanted to dot down few lines about what it will be like working at Emine from the...
Toimitusjohtaja, haluatko tietää, miten osaajapula voidaan ratkaista?
Olen pannut merkille trendin, jossa tietyin väliajoin joku kasvuyrityksen toimitusjohtaja voivottelee mediassa sitä, miten vaikeaa on löytää osaajia. Ymmärrän tuskanne, sillä osaajapula on kuin hirttoköysi munaskuilla liiketoiminnan mittareita lukiessanne. Se mitä en...
Case Druid – nappiin mennyt kampanja ja onnistunut rekrytointi
Rekrytointitarve: Drupal-kehittäjät Rekrytointikampanjan sisältö: Profilointi, ilmoitus & artikkeli Kohdennettu rekrytointimarkkinoinnin kampanja verkossa ja sosiaalisessa mediassa (noin 60 kanavaa ja syötettä) Maksulliset mediat: Stack Overflow Careers,...
Mikä sytyttää modernin nykyihmisen motivaation? 3 teesiä nuoren ammattilaisen näkökulmasta
Tein opinnäytetyönäni ammattikorkeakoulussa tutkimuksen luovuuden ja motivaation muodostumisesta työympäristössä. Aiheen aikaisempi tutkiminen on saanut minut pohdiskelemaan aihetta oman motivaationi syntymisen kautta uusissa työtehtävissä. Mikä sytyttää modernin...
Miten hyvä työpaikkailmoitus kirjoitetaan? Näin tehostat kohderyhmään vaikuttamista työpaikkailmoituksella.
Työpaikkailmoitus on markkinointiviesti, jonka tavoitteena on saada mahdollisimman monta tehtävän ja tarpeen kannalta sopivaa hakijaa jättämään hakemus määräaikaan mennessä avoimeen tehtävään. Tässä tietokohinassa myös työpaikkailmoituksiin kohdistuu uudenlaisia...
Neljällä yksinkertaisella konstilla parempaan aloituskokemukseen: tulokkaan vinkit
Uuden työn aloittaminen on tosi jännittävää. Jos jokin seikka voi tehdä siitä vielä jännittävämpää, uskallan nimetä uuden työn aloittamisen untuvikkona. Miten minut otetaan vastaan? Millaisia uudet työkaverit ovat? Miten esimieheni kohtelee minua? Ensimmäiset päivät,...
5 vastavalmistuneen vinkkiä: Näin vedät puoleesi meitä tekemisen nälkäisiä vastavalmistuneita
Joskus uuteen työpaikkaan päätyminen on onnellisten sattumien summa. Valmistuin vastikään Haaga-Helia Ammattikorkeakoulusta tradenomiksi. Opintojen loppuvaiheeseen liittyy tyypillisesti armoton työnhakuprosessi, jossa saa hyvän katsauksen siihen, miten eri yritykset...
Ajattelitko koota yhteen ilmoitukseen useamman avoimen tehtävän? Älä.
Niin kutkuttavalta kuin se tuntuukin, en kokoa yhteen ilmoitukseen useampaa avointa tehtävää. En, vaikka se säästäisi omaa aikaani ja nopeuttaisi rekrytointien aloittamista. En kokoa yhteen ilmoitukseen useampaa avointa tehtävää, koska ilmoitus ei ole minua...
Kärkiosaajien sielunelämää
Kaikki me haluamme mielellämme palkata "alan huippuosaajat", "tulevaisuuden starat" ja ne "hiomattomat timantit". Mutta miten siinä voi oikeasti onnistua? Ainakin ymmärtämällä paremmin kärkiosaajan sielunelämää ja arvioimalla rehellisesti, onko...
3 syytä hyödyntää Facebook-mainontaa rekrytoinnissa
Facebook-mainontaa voisi huoletta kuvata vaikkapa rekrytointimarkkinoinnin työkalupakin sveitsiläiseksi linkkuveitseksi. Sellaiseksi vekottimeksi, josta löytyy terä, pora ja apu melkein mihin tahansa pulmaan. Jaa että mistä moinen metafora? Jos ei ole...
Periscope pelinavaajana rekrykampanjassa
Katsoin aamulla livenä Periscope-lähetyksen SomeWorksin some-osaajahausta. Videolla kyseisen yrityksen toimitusjohtaja Daniel Levi (@DanskuLevi) jutteli reilun sadan ihmisen (164 seurasi livelähetystä, jälkilähetystä muutaman tunnin päästä katsellut yli 40) yleisölle...
Haamurekrytoinnin vaarat
Olipa kerran päivittäistavarakauppa, joka mainosti paikallislehdessä tarjousjauhelihaa. Asiakkaat tulivat kaupoille, tietysti aikeenaan ostaa tarjouksessa olevaa jauhelihaa. Osa tuli läheltä, olisi tullut muutenkin, joten kaupassa käynnistä ei varsinaisesti syntynyt...