
Millaiset ovat hyvät urasivut? 3 asiaa, jotka löytyvät houkuttelevilta urasivuilta
Urasivut ovat asiakaskohderyhmälle suunnattujen verkkosivujenne tapaan yrityksenne ikioma media, jonka kohderyhmänä ovat tavoittelemanne ideaalit talentit. Hyviltä urasivuilta löytävät kiinnostavaa sisältöä niin aktiiviset kuin passiivisetkin työnhakijat. Nykyään...
Työnantajamielikuvan merkitys rekrytoinnissa
Työnantajamielikuvan merkitys rekrytoinnissa puhuttaa rekrytoinnin parissa säännöllisesti työskenteleviä, koska yrityksen veto- ja pitovoimalla on suora vaikutus rekrytointionnistumisiin. Jos yrityksestä on työnantajana markkinoilla liikkeellä pinttyneitä,...
Työnantajamielikuva ja työnantajakuva – ja muut työnantajakuvan kehittämisen keskeiset käsitteet
Työnantajamielikuva ja työnantajakuva - puheissa työnantajakuvan kehittämisen terminologia menee usein sekaisin. Mitä eroa on työnantajamielikuvalla ja työnantajakuvalla? Tarkoittaako työnantajabrändi samaa kuin työnantajakuva? Entä työnantajamaine? Työnantajakuvan...
Työnantajakuvan kehittämisen omistajuus kuuluu yrityksen HR:lle – mitä HR-johtajan pitäisi tietää aiheesta? [podcast #113]
Mietitkö kenelle työnantajakuvan kehittämisen omistajuus yrityksessä kuuluu? Vastaus on yksinkertainen: työnantajakuvan kehittämisen omistajuus kuuluu yrityksen HR:lle. Miksi? "He tuntevat yrityksen ihmiset parhaiten, tuntevat yrityksen toimintakulttuurin ja...
- TYÖNANTAJABRÄNDI
- HR-SISÄLTÖMARKKINOINTI
- PODCAST
- SOSIAALINEN MEDIA
- YRITYSKULTTUURI
- EMINE
- REKRYTOINTIKOKEMUS
Alkuperäinen julkaisu: 3.2.2020 Miten employer branding onnistuu Instagramissa? "Ei meitä seuraa kuin omat työntekijämme!" Onko Instagram ylipäätään hyvä media työnantajakuvan rakentamiseen? Kuka sitä edes käyttää? Kun minulta kysytään suosituksia sosiaalisista... Mitkä employer branding -trendit nousevat mielestäni trendilistan kärkeen vuonna 2021? Näin vuoden alussa minulla on tapana tutkailla kristallipalloa ja ennustaa tulevan vuoden trendejä. Miltä employer branding näyttää vuonna 2021? Mihin modernit kasvuyritykset... Millainen Employer Branding -trendi on mikrohetki ja mitkä ovat osaajamarkkinoinnin onnistumisen edellytyksiä vuonna 2021? Miksi sinun kannattaisi osaajamarkkinoinnin tekijänä oppia ymmärtämään kohdeyleisösi mikrohetkiä? Mikrohetki, micro-moment on markkinoinnin... Alkuperäinen julkaisu 18.11.2019 Huomaan sosiaalisen median keskusteluiden perusteella, että podcast markkinoinnissa alkaa olla yhä useamman henkilöbrändin rakentajan ja brändimarkkinoijan huulilla. Eikä ihme, sillä podcastien suosio on kasvanut kasvamistaan... Tässä casessa kerrotaan, miten Emine ja Varian Finland toteuttivat yhdessä Varianin Noona App -tuotekehitystiimin työnantajakuvan kehittämistä osaamista siirtävällä yhteistyömallilla. Varian Finland ja työnantajakuvan kehittäminen Asiakasyritys: Varian Medical... Lopettelin työpisteelläni inhouse-rekrytoijan töitäni eräänä huhtikuisena iltapäivänä, kun työpuhelimeni pärähteli soimaan muutaman minuutin välein. Moni yrityksemme esimies oli koittanut tavoittaa minut rekrytointitarpeiden vuoksi. Juuri, kun ennätin vastata “Haloo”,... Miten HSY lähti edistämään työnantajakuvan kehittämisen kokonaisuutta? Mitä erityistä arvoa Vaikuttava Työnantajabrändi -metodi toi HSY:n työnantajakuvan kehittämiseen? “Meillä HSY:llä käynnistyi työnantajakuvan kehittämisen kokonaisuus, jota ryhdyin vetämään. Olimme... Miten OP:n teknologiaorganisaatiossa kehitetään työnantajakuvaa? Mitä toimenpiteitä työnantajakuvan kehittämisen tavoitteisiin pääseminen edellyttää? Mitä kolmea asiaa OP:n Roosa Kosonen ja Anri Helokangas korostavat isojen tavoitteiden taklaamisessa? Vuonna... Nappaa tästä blogiartikkelista kolme sovellusvinkkiä helppoon Instagram-sisällöntuotantoon ja Instagram-markkinointiin! Instagram on erinomainen sosiaalinen media Vaikuttavan Työnantajabrändin rakentamiseen. Voimme hyödyntää Instagramia sekä talent-vaikuttajien esille... Alkuperäinen julkaisupäivä 5.2.2018 Onko teillä tarkoitus käynnistää tänä vuonna työnantajakuvan kehittäminen? Olet varmaan jo huomannut, että työnantajamielikuvaan ja työnantajabrändiin vaikuttava kokonaisuus onkin todella laaja. Mistä työnantajakuvan kehittäminen...#126 Miten employer branding onnistuu Instagramissa? | Eminen podcast
Neljä nousevaa employer branding -trendiä vuodelle 2021
Employer Branding -trendi vuodelle 2021 – Mikrohetki osaajamarkkinoinnissa
#115 – Podcast markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa
Case Varian Finland: Osaamista siirtävä työnantajakuvan kehittäminen
Kolme asiaa, joiden kanssa kamppailin työnantajakuvan kehittämisessä
Case HSY – Vaikuttava Työnantajabrändi antoi konkreettiset työkalut työnantajakuvan kehittämiseen
CASE OP – Miten OP:n teknologiaorganisaatiossa kehitetään yhtä IT-alan vetovoimaisinta työnantajakuvaa?
3 ilmaista sovellusta Instagram-sisällöntuotantoon
6 asiaa, joista työnantajakuvan kehittäminen alkaa – Podcast jakso 34
Vaikuttavampi työpaikkailmoitus: sisältö, rakenne ja call to actionit – Podcast jakso 2
Vaikuttavampi rekrytointi-ilmoitus: sisältö, rakenne ja call to actionit Minkälainen rakenne, sisältö ja järjestys puree parhaiten kohderyhmään Tässä jaksossa Susanna kertoo miten rekrytointi-ilmoitus kirjoitetaan tavalla, jolla vaikutetaan paremmin lukijaan, eli...
Moderni työnantajabrändi – 5 tapaa aloittaa jo tänään, osa 2/2
Moderni työnantajabrändi puhuttelee talentia tekemällä hänestä tarinan sankarin. Meille on yrityksinä ja työnantajina luontevaa keskittyä puhumaan itsestämme ja omasta erinomaisuudestamme. Tämä näkyy lähes poikkeuksetta yritysten verkkosivuilta välittyvissä...
Moderni työnantajabrändi – 5 tapaa aloittaa jo tänään, osa 1/2
Moderni työnantajabrändi siirtyy fiilistelystä talent-kohdeyleisön ammatti-identiteettiin vaikuttamiseen. Haluttua työnhakijaa kohdellaan kuin asiakaspalvelustaan tunnetut organisaatiot kohtelevat asiakkaitaan: nostamalla talentin ja yrityksen väliset kohtaamiset sekä...
Työnantaja tee itsestäsi media ja rakenna moderni työnantajabrändi
Tiedätkö, mikä on kasvuhakuisen työnantajan unelma? Se, että kasvumme tekijät, eli tarvitsemamme osaajat ovat meihin oma-aloitteisesti yhteydessä ja me otamme heitä sisään meille optimaalisina hetkinä ilman sen suurempaa rekrytointivaivaa. Kuulostaako...
Kolme tapaa tuottaa kirjallista sisältöä sosiaaliseen mediaan
Elämme bloggaamisen ja sisällöntuotannon kulta-aikaa. Informaation valtaamassa maailmassa tuottamamme sisällön todellisella sisällöllä on suuri merkitys. Yleisön huomion saaminen on yhä vaikeampaa. Voimme tuottaa sisältöä erilaisissa formaateissa: tekstinä,...
Miten hyvä työpaikkailmoitus kirjoitetaan? Näin tehostat kohderyhmään vaikuttamista työpaikkailmoituksella.
Työpaikkailmoitus on markkinointiviesti, jonka tavoitteena on saada mahdollisimman monta tehtävän ja tarpeen kannalta sopivaa hakijaa jättämään hakemus määräaikaan mennessä avoimeen tehtävään. Tässä tietokohinassa myös työpaikkailmoituksiin kohdistuu uudenlaisia...
Näin tarinallistat osaamispolut – Uratarina infograafiksi puettuna
Vetovoimainen työnantajamaine on jokaisen kasvavan asiantuntijayrityksen murheen kryyni. Miten vetovoimaisuus varmistetaan, erityisesti silloin, kun kehittymisen nälkäisille asiantuntijoille ei ole tarjota selkeää urapolkua? Ollako asiasta hiljaa vai tehdäkö...
24 sisältöideaa HR-sisältömarkkinointiin työnantajabrändin rakennusaineksiksi
Poimi tästä 24 sisältöideaa HR-sisältömarkkinointiin. HR-sisältömarkkinointi on moderni tapa rakentaa työnantajabrändiä. HR-sisältömarkkinoinnin tavoitteena on vedota ja vaikuttaa haluamaanne talent-yleisöön tarjoamalla inspiraatiota, informaatiota ja virikkeitä...
Mitä HR-sisältömarkkinointi tarkoittaa ja miten se eroaa bloggaamisesta?
Mitä HR-sisältömarkkinointi tarkoittaa ja miten se eroaa bloggaamisesta? HR-sisältömarkkinointi ja sisältömarkkinointi tarkoittavat muutoin samaa, mutta HR-sisältömarkkinoinnissa kohderyhmä on asiakkaiden sijaan yrityksen sisäinen ja ulkoinen talent-yleisö....
Väriä HR-viestintään ilmaisilla työkaluilla
Tuntuuko siltä, että sisällöntuotantosi jumiutuu aina samoihin kuva- tai linkkipostauksiin? Ehkä kohderyhmäsi kaipaa jo vaihtelua tai toivoisit itsekin pientä silmäkarkkia kuorrutukseksi sisältökakun päälle. Koska netin ja somen maailma on niin vahvasti visuaalinen,...
Word of mouth ja Vaikuttava Työnantajabrändi – Podcast jakso 71
Word of mouth, tutummin puskaradio tai kuulopuhe, voi olla suosittelun muodossa käänteentekevä yrityksen maineelle ja työnantajabrändille. Forbes on siteerannut artikkelissaan tutkimusyhtiö Nielsenin tekemää Global Trust in Advertising -kyselytutkimusta. Sen...
6 syytä, miksi työnantajakuva ei riitä kasvuyrityksille – Podcast jakso 88
Tiesitkö, että työnantajakuva ei riitä kasvuyrityksille? Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan siitä, miltä työnantajakuvan rakentaminen monessa organisaatiossa näyttää ja miksi perinteinen työnantajakuva ei riitä kasvuyrityksille. ...
Miltä rekrytoinnin onnistuminen näyttää? Podcast jakso #85
Miltä rekrytoinnin onnistuminen näyttää? Onko rekrytointi onnistunut, jos saamme paljon hakemuksia? Ei tietenkään, mutta se saattaa parantaa rekrytointionnistumisen mahdollisuutta. Onko rekrytointi onnistunut, jos teemme työsopimuksen jonkun kanssa? Ei välttämättä....
#119 Rekrytointi ja hakijakokemus | Vaikuttava Työnantajabrändi -podcast
Rekrytointi ja hakijakokemus kuuluvat varmuudella jokaisen modernin kasvuyrityksen tärkeiden asioiden listalle. Kasvuyritys tarvitsee osaajia voidakseen toteuttaa kasvusuunnitelmiaan. Osa enemmän, osa vähemmän, mutta vielä toistaiseksi meillä ihmisillä on sentään...
Johdonmukainen työnantajabrändin rakentaminen – Eminen podcast #78
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcast jaksossa puhutaan johdonmukaisesta työnantajabrändin rakentamisesta ja sen merkityksestä. Jakson kesto: 33:29 min. Eetterissä Eminen Susanna Rantanen.
Mikä on Employee Value Proposition, EVP ja mihin niitä tarvitaan? – Podcast #69
Mikä on Employee Value Proposition? Mihin niitä tarvitaan vai tarvitaanko ylipäätään enää mihinkään? Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan siitä, mitä haasteita perinteinen employee value proposition -fokus saattaa aiheuttaa yrityksen...
5 tapaa mokata HR-markkinointi – Podcast jakso 77
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa Susanna kertoo, mitkä ovat tyypillisimmät tavat mokata HR-markkinointi. Jakson kesto: 28:30 min.
Tarinallistaminen HR-markkinointiviestinnässä, osa 2 – Podcast #106
Tarinallistaminen HR-markkinointiviestinnässä ei muuten tarkoita videoiden tekemistä vaan tarinankerronnan muotoon toteutettavia HR-markkinoinnin viestejä, jotka voivat olla kirjoitettuja tekstejä, videomuodossa esitettyjä tarinoita tai jopa valokuvasarjana esitetty...
#109 – Perehdytys osana työnantajabrändistrategiaa – Case Emine, osa 1
Oletko koskaan ajatellut, että uuden työntekijän perehdytys on erinomainen kokonaisuus työnantajabrändin kivijalaksi? Erityisen vaikuttavaa poikkeuksellisen hyvä perehdytys on kasvuyrityksille, jotka rekrytoivat paljon, ja joissa perehdytyskokemuksia syntyy kaiken...
#126 Miten employer branding onnistuu Instagramissa? | Eminen podcast
Alkuperäinen julkaisu: 3.2.2020 Miten employer branding onnistuu Instagramissa? "Ei meitä seuraa kuin omat työntekijämme!" Onko Instagram ylipäätään hyvä media työnantajakuvan rakentamiseen? Kuka sitä edes käyttää? Kun minulta kysytään suosituksia sosiaalisista...
Mausta sisältösi ja viestisi somessa GIF-mediatiedostoilla
GIF, eli Graphic Interchange Format, on mediatiedosto, joka sisältää lyhyen, toisteisen animoidun elementin. Se on ikäänkuin valokuva, jossa on liikettä. Sekä GIF:it että emojit ovat nykyajan savumerkkejä. Niiden avulla sosiaalisessa mediassa välitettävä...
#42 Miten Twitter uudisti algoritminsa | Vaikuttava Työnantajabrändi -podcast
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa käydään läpi Twitterin algoritmi-uudistusta ja sen pääkohtia. Viime vuonna toteutettu algoritmi-uudistus koski Twitter-käyttäjän uutisvirrassa näkyvien julkaisujen aikajärjestystä. Tällä on tavoiteltu...
Keskeisimmät Instagram trendit vuonna 2018 – Podcast jakso 41
Mitä globaali State of Instagram Marketing 2018 -raportti kertoo Instagramin käytöstä ja käyttäjistä? Mihin suuntaan Instagram-markkinointi on raportin mukaan menossa? Miten yritykset käyttävät Instagramia vuonna 2018? Mitä tavoitteita Instagram-markkinoinnille voi...
Instagram B2B-markkinoinnin alustana – Podcast jakso 40
Toimiiko Instagram-markkinointi myös B2B-yrityksille? Miten pienten ja keskisuurten yritysten kannattaa toteuttaa Instagram-markkinointia? Mitä kaikkea Instagram oikeastaan tarjoaakaan B2B-markkinoinnin alustana? Mistä tietää, onko Instagramiin käytetystä ajasta...
Henkilöbrändi – yrittäjä tai asiantuntija kohinan keskellä – Podcast jakso 39
Henkilöbrändi, asiantuntijabrändi, vaikuttajabrändi? Mitä hyötyä yrittäjälle ja asiantuntijalle on oman brändin rakentamisesta? Miten omaa brändiä rakennetaan? Mitä hyötyä henkilöbrändistä tai asiantuntijabrändistä voi olla? Miten varmistetaan, että yrittäjä tai...
Uutuusominaisuudet Instagramissa – Mitä HR:n kannattaa tietää Instagramin muutoksista alkuvuonna 2018?
Uutuusominaisuudet Instagramissa sekä kanavan käyttövinkit - mitä tapahtui alkuvuonna 2018? Mitä HR:n ja muiden yritys-instaajien kannattaa ottaa huomioon? Alkuvuonna 2018 on ollut lähes mahdotonta välttyä Facebookin algoritmimuutoksia koskevilta uutisilta....
HR, selviydy voittajana Facebook-muutoksissa vuonna 2018 – Podcast jakso 38
Tässä, tällä erää viimeisessä Facebookin uutisvirtamuutosta käsittelevässä jaksossa jaan Social Media Examinerin toimitusjohtaja, Michael Stelznerin viestin siitä, miten me pärjäämme alati muuttuvan sosiaalisen median kanssa työssämme, ja miten pärjäämme erityisesti...
#37 HR-markkinointi ja Facebookin uutisvirta vuonna 2018 | Eminen podcast
Miten Facebookin uutisvirta, ja erityisesti sitä koskevat muutokset vaikuttavat HR-markkinointiin vuonna 2018 ja tästä eteenpäin? Miten yritysten kannattaa käyttää Facebookia jatkossa? Minkälaisesta käytöstä kannattaa luopua? Podcastin viime jaksossa käsittelimme...
HR-markkinointi ja Facebookin uutisvirtamuutos 2018 – Podcast jakso 36
Mitä Facebookin uutisvirtamuutos tarkoittaa? Miten se vaikuttaa siihen, miten HR käyttää Facebookia jatkossa? Mitä tiedämme muutoksesta nyt ja mitä emme vielä tiedä? Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcastin jaksossa Susanna aloittaa käsittelemään...
Instagram-suunnitelma – Case Emineland – OSA 3
Instagram-suunnitelma - Case Eminelandin ensimmäistä toteutuskuukautta on seurattu tässä blogisarjassa. Lue aikaisemmista sarjassa ilmestyneistä blogiteksteistä, mistä Eminen Instagram-tilin testi-casessa oikein on ollut kysymys: OSA 1 - Millainen...
Employer branding, työnantajabrändin kehittäminen on meille kaikille tuttu termi, eikö vaan? Työntekijäkokemusten tarinallistaminen ei niinkään. Meidän mielestämme brändääminen sopii kuitenkin sanana todella huonosti human-to-human-markkinointiin eli siihen... I’m a super, super passionate company culture -person. Culture has also eaten me for breakfast pretty much every morning since 2003. I’m hungry for anything and everything useful in understanding, developing and gaining value out of a company culture. I think we can... Oletko kiinnittänyt huomiota siihen, miten media kuvittaa yrityskulttuurista kertovat jutut lähes poikkeuksetta värikkäin toimistokuvin? Huomio kiinnitetään kahviautomaatteihin, pelaamiseen, säkkituoleihin ja biljardipöytiin. Toimiston Nessu nostetaan kuvaan keskiöön,... Talouselämä avasi aamun jutullaan "Hyvät tyypit eivät välttämättä osaa johtaa. Tuotetaan johtajia väärillä opeilla." "Hyvän tyypin" määritettä käytetään todella paljon työelämässä. Olen huomannut, että useimmiten sille ei oikein osata antaa sisältöä (mitä se oikeasti... Olin teini-iässä kesätöissä paikallisessa puutarhassa. Nuorena saadut työkokemukset jäävät mieleen. Tämä erityisesti. Vielä 25 vuoden jälkeenkin jaksan käyttää tätä esimerkkiä puhuessani johtamisesta, yrityskulttuurista ja työntekijäkokemuksista. Tapahtui eräänä... Jo vuosi sitten Deloitten Human Capital Trends -tutkimus nosti yrityskulttuurin yritysjohdon TOP 3 -listaan akuuteimmista bisneshaasteista. Vuosi sitten 54 % yrityspäättäjistä oli tätä mieltä. Juuri julkaistun vuoden 2016 tutkimusraportin mukaan jo 86 %... “Henkilöstökyselyt mittaavat usein työpahoinvointia, vaikka tuottavuus syntyy työhyvinvoinnista”. Näin totesivat elokuussa Ilmarisen työhyvinvointijohtaja Kati Huoponen ja Lapin yliopiston dosentti Marko Kesti. Vuosittaiset kyselyt ovat tipahtaneet työntekijöiden... Juuri, kun eilen Lazlo Bockista inspiroituneena latasin innostuneisuuttani Googlen "pay unfairly" -näkemyksiä kohtaan, luen tänään Kauppalehdestä siitä, miten "Kalevala Korussa kaikki saavat yhtä suuret bonukset". Juttu alkaa toteamuksella: "Kun palkinnot ovat... Tämä englannin kielinen videoklippi on Ventures Podcast, jossa haastatellaan Lazlo Bockia Googlen kulttuurista. *** Suhtaudun intohimoisesti vahvan yrityskulttuurin kehittämiseen ja strategiakytkökseen, ja sen lisäksi että opiskelen organisaatiokulttuurin... Tiedättekö miksi yrityksillä tuppaa olemaan tiukka struktuuri, kontrolli ja organisaatiograafit? Siksi, että on niin paljon helpompaa piirtää sääntöjä, toimintaohjeistuksia ja päätösvaltaviivoja kuin kuvata yrityksen missiota, visiota, arvomaailmaa,...Mitä työntekijäkokemusten tarinallistaminen tarkoittaa?
Spot the difference between cool-culture and strategic culture
Yrityskulttuurilla voidaan vaikuttaa kilpailukykyyn
3 tärkeintä johtajan valintakriteeriä
Yrityskulttuuri: Töissä ei saa olla hauskaa
5 vinkkiä yrityskulttuurin kehittämiseen
Onko jo aika heittää vuosittaiset henkilöstökyselyt kankkulan kaivoon?
Tässä organisaatiossa onnen lahjat käyvät tasan
Kurkistuksia Googlen johtamiskulttuuriin
Korvaa organisaatiograafi kulttuurilla
Toivotamme Hyvää Joulua!
Emine toivottaa sinulle hyvää joulua. On aika rauhoittua joulun viettoon ja vetää hetki henkeä ennen vauhdikkaana alkavaa uutta vuotta. Minä (Susanna) jäin jouluvapaalle jo tällä viikolla. Palaan töihin 7.1.2019. Leon työviikko on pakattu ääriään myöden torstaille...
Emine 6 vuotta: perustajan mietteitä
Emine täyttää tänään 6.11.2018 6 vuotta. Näihin kuuteen vuoteen liittyy hyvin paljon merkittäviä onnistumisia ja räjähtäviä voittoja asiakkaiden kanssa sekä sielua hyväilevän upeita hetkiä entisten ja nykyisten eminaattorien kanssa. Tähän mennessä Emine on...
Henkilöbrändi – yrittäjä tai asiantuntija kohinan keskellä – Podcast jakso 39
Henkilöbrändi, asiantuntijabrändi, vaikuttajabrändi? Mitä hyötyä yrittäjälle ja asiantuntijalle on oman brändin rakentamisesta? Miten omaa brändiä rakennetaan? Mitä hyötyä henkilöbrändistä tai asiantuntijabrändistä voi olla? Miten varmistetaan, että yrittäjä tai...
Pelkkiä hyviä viboja – Marika eminaattorina
Marika Luukkanen suunnitteli sisältöjä jo silloin, kun moni ei ollut sisältömarkkinoinnista vielä kuullutkaan. Omat someprofiilinsa hän pisti pystyyn lähes 10 vuotta sitten, jolloin Facebook ja Twitter olivat aika erilaisia kanavia kuin nyt. Luovana tarinankertojana...
Eminen blogivuosi 2017 – Vaikuttava Työnantajabrändi pohjaa kokemuksiin ja tarinoihin
Eminen blogivuosi 2017 - Vaikuttava Työnantajabrändi pohjaa kokemuksiin ja tarinoihin. Esittelimme kuluneen vuoden aikana Vaikuttavan Työnantajabrändin konseptin ja blogimme tarjosi eväiksi modernien kasvuyritysten matkalle sitä kohti runsaasti ajatuksia, näkemyksiä,...
Asiantuntijaosaamisen kehittäminen ja vaikuttavampi työnantajabrändi – Podcast jakso 25
Miten yritys voi tukea asiantuntijaosaamisen kehittymistä ilman, että työntekijöitä tarvitsee lähettää yhdellekään kurssille, koulutukseen tai seminaariin? Tämä koskee erityisesti sekä pieniä että syystä tai toisesta vähävaraisia yrityksiä, mutta sopii kuunneltavaksi...
4 vuotta eminaattorina – Iida ja Emine kirjoittivat toisilleen hienoja tarinoita
Emine nyyhkiä tirautti pienen puron Vilhonvuorenkadulle syyskuun 2017 alussa, kun Iida Mustonen siirtyi asiakkaallemme Rakettitieteelle jatkamaan myyntityötään. Iida ehti työskennellä Eminessä neljän vuoden ajan, joten hän on ollut merkityksellinen henkilö Eminen...
Kun työntekijäkokemuksesta tuli missio
Tämä on tarina siitä, miten työntekijäkokemuksesta voi tulla henkilökohtainen työelämämissio. Eminessä Experience Managerin tehtävissä toimineen Roosan ura starttasi ensin sovellusta yrityskulttuuriin rekrytointiin kehittäneessä Heebossa ja sittemmin Eminessä. Roosa...
Miltä työnantajasta tuntuu, kun ihmisiä lähtee – henkilöstöuutisia
Miltä työnantajasta tuntuu, kun työsuhteita päättyy ja ihmisiä lähtee? Riippuu tietysti yrityksen koosta, työsuhteen kestosta sekä erityisesti esimiehen ja työntekijän välisen suhteen laadusta ja kestosta. Itselleni työnantajana pitkien työsuhteiden päättyminen ja...
Hakijakokemus – Mikä vakuuttaa kokeneen asiantuntijan?
Positiivinen hakijakokemus määrittää työnantajakuvaa ja toimii tulevien rekrytointien kivijalkana, kun hyvä maine kasvaa. Itse aktivoiduin työnhaussa viime keväänä tilanteessa, jossa sekä toimenkuvani että toimintaympäristöni muuttuivat merkittävästi...
Vaikuttava hakijakokemus – lyhyt oppimäärä
Vaikuttava hakijakokemus on nähdäkseni polku, jonka työnhakija kulkee rekrytoinnin aikana läpi. Se on verrattavissa sosiaaliseen mediaan liittyvään kuluttajan polkuun, eli buyer’s journey -käsitteeseen. Siinä missä kyseinen käsite on teoreettinen ostoprosessi, on...
Työmarkkinoiden halutuin osaaja, Hyvä Tyyppi – Podcast jakso 10
Tässä jaksossa aiheena on työmarkkinoiden halutuin osaaja: hyvä tyyppi. Joitain vuosia sitten erityisesti rekrytointeihin liittyvissä keskusteluissa alettiin puhumaan henkilöstä, joka sai nimekseen Hyvä Tyyppi. Tein noina vuosina paljon asiantuntijarekrytointeja ja...
Hakijakokemus – Mikä vakuuttaa kokeneen asiantuntijan?
Positiivinen hakijakokemus määrittää työnantajakuvaa ja toimii tulevien rekrytointien kivijalkana, kun hyvä maine kasvaa. Itse aktivoiduin työnhaussa viime keväänä tilanteessa, jossa sekä toimenkuvani että toimintaympäristöni muuttuivat merkittävästi...
Työnantajamaine leviää – Tunnekokemukset muotoilevat työnantajabrändiä nuorten osaajien silmissä
Työnantajamaine on tärkeässä osassa työnantajabrändin rakentumisessa. Työnantajamaine syntyy kaikille yrityksille ilman yrityksen tietoista työtä asian eteen. Se on yksilöllinen kokemus ja jokaisella kokijalla voi olla erilainen mielikuva yrityksestä. Työnantajabrändi...
Huippuosaaja on yritykselle strategisesti ideaali ammattilainen
Huippuosaaja on yritykselle strategisesti ideaali ammattilainen, ei universaali profiili. Yhden yrityksen strategisesti ideaali ammattilainen ei ole toiselle lainkaan ideaali, vaikka hän olisikin sangen kyvykäs ja pätevä ammattilainen. Huippuammattilaisilla on...
Työpaikkailmoitus, josta tuli roskaposti – Podcast jakso 4
Työpaikkailmoitus, josta tulikin roskaposti! Printtimainonnan aikana yhteen mainokseen kannatti niputtaa säästösyistä mahdollisimman monta avointa työpaikkaa. Kohdennetun digimarkkinoinnin aikana useamman avoimen tehtävän niputtaminen samaan viestiin...
Vaikuttavampi työpaikkailmoitus: sisältö, rakenne ja call to actionit – Podcast jakso 2
Vaikuttavampi rekrytointi-ilmoitus: sisältö, rakenne ja call to actionit Minkälainen rakenne, sisältö ja järjestys puree parhaiten kohderyhmään Tässä jaksossa Susanna kertoo miten rekrytointi-ilmoitus kirjoitetaan tavalla, jolla vaikutetaan paremmin lukijaan, eli...
Minkälainen on luotaantyöntävä työnantajakuva? Työnhakijan näkökulma.
Minkälainen on luotaantyöntävä työnantajakuva? Olin vielä hiljattain aktiivinen työnhakija ja tulin kohdanneeksi monenlaisia työnantajia työnhakuprosessini aikana. Kun yritys ei ole tuttu, työnhakija muodostaa mielikuvansa yrityksestä sen perusteella, mitä hän näkee,...
Rekrytointimarkkinointi – onnistuminen sinetöidään ennen ilmoituksen kirjoittamista
Rekrytointimarkkinointi on kriittinen osa avoimessa rekrytoinnissa onnistumista. Rekrytointimarkkinointi on myös erinomainen väylä rakentaa vetovoimaista työnantajakuvaa liiketoiminnalle kriittisiin kohderyhmiin. Jotta rekrytointimarkkinointi tukee aidosti...
Case Rakettitiede – Rohkea rekryviestintä erottavan työnantajabrändin rakentamiseksi
Rekrytointitarve: Ohjelmistokehittäjät Rekrytointiviestintä: Työnantajavalttien tunnistaminen, oman äänen kiteyttäminen ja viestiminen sopivissa kanavissa omintakeisen työnantajabrändin syntymiseksi. Yhteistyön sisältö: Rekrytointiviestintä ja...