Eminen blogi

Miten minusta tuli työntekijälähettiläs?

Miten minusta tuli työntekijälähettiläs?

Työntekijälähettiläs – termi, johon olen useaan kertaan törmännyt tulokkaana Eminessä. Hiljattain tajusin olevani oikeastaan itsekin sellainen, vähän sattumalta. Viestin nimittäin aktiivisesti sosiaalisessa mediassa myös työpaikkaani liittyvistä asioista osana jokapäiväistä arkea.

Millaisia viestejä työntekijälähettiläs, tai kuten itse sanon, työntekijävaikuttaja, jakaa ja missä kanavassa? Ja eritoten, miksi? Mikä saa työntekijälähettilään viestimään työpaikastaan sosiaalisessa mediassa?

Näitä asioita käsittelen Tulokaskokemuksia -juttusarjan neljännessä osassa omien eminaattorikokemusteni kautta. Blogiartikkelin lopussa jaan myös 3 vinkkiä siihen, kuinka tehdä tulokkaasta työntekijälähettiläs.

Mitä työntekijälähettiläs jakaa sosiaalisessa mediassa?

Oman kokemukseni mukaan työntekijälähettilään julkaisemat viestit jakaantuvat kahteen osaan.

Viihteelliseksi sisällöksi luen kaikki työkavereihin, työtehtäviin ja toimistoon liittyvän behind the scenes -tyyppisen materiaalin. Julkaisen itse spontaanisti kuvia ja videoita päivittäisistä työtehtävistä, tiimikavereista, toimiston yksityiskohdista, lounashetkistä tai muista hauskoista ja ajankohtaisista sattumista työpäivän aikana.

Ammatilliseksi sisällöksi miellän kaikki melko tarkkaan tai hyvinkin suunnitelmallisesti toteutetut julkaisut. Olen markkinoinut sosiaalisessa mediassa esimerkiksi Tulokaskokemus-juttusarjaani sekä Eminen uusia blogiartikkeleita ja Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksoja. Lisäksi viestin aktiivisesti omasta kehitysprosessistani ja asiantuntijuuteni rakentumisesta Eminessä. Nämä julkaisut saattavat joskus olla spontaanejakin, mutta yleensä harkittuja viestejä, joita hyödynnän ammatillisen kasvuni viestimiseen.

Käyttämäni sosiaalisen median kanavat työntekijälähettiläänä

Käytän ahkerasti kahta sosiaalisen median kanavaa: Instagramia sekä LinkedIniä.

Instagram toimii minulle alustana jakaa erityisesti viihteellistä ja arkista sisältöä. Käytän viikoittain Instagramin Stories -ominaisuutta ja jaan behind the scenes -materiaalia elämästäni. Työllä on omassa elämässäni merkityksellinen rooli, joten julkaisen omassa profiilissani paljonkin kuvia tai videoita eminaattorielämästä täällä Eminelandissa. En tee sitä tarkoituksella markkinoidakseni omaa työpaikkaani, vaan jaan arkista elämääni seuraajille. Voisin siis todeta olevani työntekijälähettiläs ikään kuin tiedostamattani.

LinkedIn on itselleni tärkeä ammatillisen verkoston ja oman asiantuntijabrändini rakentamisen kanava. Olen oppinut Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastia kuunnellessa systemaattisesta ja pitkäjänteisestä markkinointiviestinnästä. Tuohon ohjenuoraan olen muuten tarttunut LinkedInissä jo ennen eminaattoriuraani.

Lähes poikkeuksetta joka perjantai julkaistavalle #noinviikonfiilikset -juttusarjalleni on lyhyessä ajassa rakentunut jo oma yleisönsä. Olen kuullut viikon fiiliksiäni ja kiinnostavia tapahtumia odotettavan innolla. Tuntuu aika huikealta!

Rakennan LinkedInissä myös aktiivisesti omaa asiantuntijabrändiäni ja rooliani yhtenä Eminen ammattitaitoisista osaajista. Keskustelen mielelläni osaamisalueeni aiheista muiden alan ammattilaisten kanssa, ja jaan omia oivalluksiani verkostolleni. Jakaessani omaa osaamistani, viestin myös Eminen uusista blogiartikkeleista, podcasteista ja Vaikuttava Työnantajabrändi -konseptista ihan luonnostaan – kuin työntekijälähettiläs konsanaan!

Sosiaalisen median velhot Leo ja Eve osaamisensa ytimessä!

Miksi puhun työpaikastani sosiaalisessa mediassa?

Olen todellakin työntekijälähettiläs, tai työntekijävaikuttaja, kuten me täällä Eminessä sanomme – mutta miksi? Siihen on oikeastaan vain kaksi syytä.

  1. Eminessä olen saanut työntekijänä juuri sitä, mitä odotin. Eminen arvot, työnantajalupaus sekä oma tapamme lunastaa asiakaslupausta ovat kirjattuna avoimesti verkkosivuillemme. Ne eivät ole tuulesta temmattua sanahelinää tai kivalta kuulostavia termejä. Nuo viestit nousevat suoraan omasta strategisesta yrityskulttuuristamme.Olin jo yli vuosi sitten vaikuttunut Eminestä ja olen sitä vieläkin. Minulle on todella merkityksellistä olla täällä töissä. Minulle on merkityksellistä tehdä työtä, johon uskon ja työskennellä ihmisten kanssa, jotka jakavat samoja intohimonkohteita. Tästä viestin mielelläni myös ulospäin sosiaalisessa mediassa.
  1. Suuntaan sisällöntuotannon ja markkinointiviestinnän asiantuntijaksi. Emine on työnantajabrändin rakentamisen edelläkävijäyritys sekä alan suunnannäyttäjä. Olemme pieni yritys, mutta sitäkin pippurisempi ja kovatasoisempi. Uusimpana tulokkaana myös minun on astuttava suunnannäyttäjän saappaisiin ja ansaittava roolini asiakkaidemme opastajana.Juuri tämän takia koen erittäin tärkeäksi oman asiantuntijabrändini rakentamisen sosiaalisessa mediassa. Haluan jakaa oivalluksiani sekä osaamistani muille, mutta viestiä samalla myös siitä, että Eminessä apuuni voi luottaa rekrytoinnin, hakijakokemuksen, työnantajabrändin ja sisällöntuotannon haasteissa. Tämä on tärkeää myös Eminen liiketoiminnan kannalta.

3 vinkkiä, kuinka tehdä tulokkaasta työntekijälähettiläs

  1. Rekrytoi juuri teidän strategiseen yrityskulttuuriinne, arvoihinne ja missioonne sitoutunut ja motivoitunut hakija.
  2. Lunasta julkisesti kertomanne työnantajalupausksenne tulokkaalle. Kun lupaus ja todellisuus kohtaavat, kokemusten jakamista ei voi estää!
  3. Rohkaise ja kannusta tulokasta rakentamaan omaa asiantuntijabrändiään sosiaalisessa mediassa. Samalla hän viestii myös teistä yrityksenä ja työnantajana.

 

Minut löydät LinkedInistä täältä ja Instagramista nimimerkillä @eveliinar.

——

Tutustu Tulokaskokemuksia -juttusarjan aiempiin osiin:

>> Osa 1: Uuden työn aloittaminen ja ensivaikutelma

>> Osa 2: 5 + 1 kysymystä, joihin tulokas etsii vastauksia työsuhteensa alussa

>> Osa 3: Miten Inhouse-HR ja HR-konsultti eroavat toisistaan?

Deloitte: TOP 10 johtamisen trendit 2019 [infograafi]

Deloitte: TOP 10 johtamisen trendit 2019 [infograafi]

Deloitte julkaisi hiljattain TOP 10 johtamisen trendit vuonna 2019. Kiteytimme megalomaanisen raportin annin tuttuun tapaan infograafiksi. Klikkaa kuvaa ja saat ladattua itsellesi infograafin PDF-version.

Johtamisen Trendit 2019

Deloitte TOP 10 Johtamisen trendit 2019 infograafiJo vuodesta 2013 alkaen toteutettu Deloitten Human Capital Trends -raportti listaa vuosittain vastaajien tärkeimmäksi nostamat johtamisen trendit.

Tänä vuonna vastaajien kokonaismäärä oli hieman pienempi, mitä viime vuonna. Mutta ihastuttavaa oli huomata, että me suomalaiset olimme Pohjoismaista ahkerimmat vastaajat. Tästä on se ilo, että Pohjoismaiden luvut ovat näin lähempänä omaa totuuttamme.

Tämän vuoden 10 tärkeintä johtamisen trendiä on:

#1 Learning

#2 The Human Experience

#3 21st Century Leadership

#4 Talent Mobility

#5 The HR Cloud (strategy)

#6 Talent Access

#7 Rewards

#8 From jobs to Superjobs

#9 From hierarchy to teams

#10 Alternative workforce

Käsittelemme tutkimusta ja näitä 10 johtamisen trendiä tarkemmin Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa 94, joka ilmestyy maanantaina 20.5.2019.

Human Capital trends -pääteemat

Tänä vuonna 10 johtamisen trendiä on jaettu kolmeen pääteemaan:

  • Future of workforce
  • Future of the organization
  • Future of HR

Nämä kertovat meille, mitä kaikkea globaali transformaatio koskee, kun sitä tarkastellaan johtamisen vinkkelistä.

Future of workforce koskee sitä, miten organisaatioden tulee suhtautua työn muutokseen, hyväksyä ns. avoimet osaajamarkkinat ja tiedostaa, että moni johtamismalli ja tottumus jää auttamatta vanhaksi, kun työ ja organisaatiot muuttuvat.

Future of the organization koskee sitä, miten tiimit, tiimien verkostot sekä uudenlaiset näkökulmat palkitsemiseen ovat kuskin paikalla organisaatioiden suoriutumiskykyä johdettaessa.

Future of HR koskee puolestaan sitä, miten koko HR-funktion on uudelleen muotoiltava toimenkuvansa, tehtävänsä ja roolinsa teknologiaa hyödyntävänä transformaation mahdollistajana.

Lataa johtamisen trendit [infograafi]

Klikkaa infograafi auki ja tutustu tarkemmin kiteytykseemme Deloitten Human Capital Trends 2019 -raportista.

Lataa Deloitten Human Capital Trends 2019 -raportti täältä >>

Palaa ensi viikolla podcastimme pariin ja anna minun kertoa sinulle tarkemmin raportin sisällöstä. 

 

Oman äänen löytäminen HR-markkinoinnissa – Podcast #93

Oman äänen löytäminen HR-markkinoinnissa – Podcast #93

Oman äänen löytäminen HR-markkinoinnissa tarkoittaa sitä, että yrityksen oma identiteetti tulee esiin kaikissa HR-markkinoinnin viesteissä ja toimissa. Yhä useampi meille asiakkaaksi tuleva yritys peräänkuuluttaa tarvettaan erottautua. Muista erottautumisesta on tullut ainakin kunnianhimoisille kasvuyrityksille tärkeää.

Kun yrityksellä on oma kirkas viestinsä, tyylinsä ja identiteettinsä, asiakkaiden ja työnhakijoiden on huomattavasti helpompaa valita kaikkien vaihtoehtojen joukosta juuri tuo yritys. Se on kasvutavoitteiden ja menestyksen kannalta ensiarvoisen tärkeää. 

Oman äänen löytäminen HR-markkinoinnissa on markkinoinnin vaikuttavuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää. Oma ääni tulisi saada kuuluviin työpaikkailmoituksiin, urasivuille, työnantajalupauksiin, sosiaalisen median viestintään, Instagram-profiiliin ja kaikkialle sinne, missä toivoisimme tavoittelemamme yleisön kiinnittävän meihin huomiota. Jos tämä ei ole meille tärkeää ja tavoittelemisen arvoista, panoksestamme ei ole edustamallemme yritykselle tai taholle hyötyä.

Koska kuuntelet podcastiamme ja luet sisältöjämme, tiedän sinun välittävän siitä, että sinun työsi, panoksesi ja vaivannäkösi huomioidaan ja sitä arvostetaan. Että työlläsi olisi merkitystä pomollesi. Sitä me kaikki haluamme! 

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhun oman äänen löytämisestä. Aiheen valintaan minua inspiroi eräs sattumus ja sitä seurannut some-keskustelu. “Oman äänen löytämisen” kiteytys näin hienoksi termiksi ei ole minun keksimäni vaan keskustelun vastapuolen. Kiitos sinulle tästä hienosta termistä, josta inspiroiduin! Se nimittäin kiteyttää upeasti viesteillä vaikuttamisen ytimen. 

Mitä oma ääni HR-markkinoinnissa tarkoittaa?

Oma ääni HR-markkinoinnissa tarkoittaa sitä, että kuulostamme omanlaiselta, juuri meiltä; yrityksemme kulttuurilta ja persoonalta. Kuulostamme siltä, joka resonoi juuri niissä osaajissa, joiden tiedämme sopivan meidän yhteisöömme, arvomaailmaamme ja toimintakulttuuriimme. 

Oma ääni on sitä aitoa itseämme, josta halumme pitää tiukasti kiinni. Haluamme pitää siitä tiukasti kiinni, koska haluamme erottua muista ja edesauttaa sitä, että yleisömme tunnistaa meidät omakseen. 

Meidän äänemme ei kuulosta samanlaiselta kuin muiden samaa yleisöä tavoittelevien yritysten. Ei, koska tuskin olemme samanlaisia yrityksiä, vaikka rekrytoisimme samoja kompetensseja tai toimisimme samalla toimialalla. Emme myöskään halua muiden kuulostavan meiltä. Se vaikeuttaisi meidän kykyämme erottua joukosta. Samalta näyttäminen ja kuulostaminen johtaa helposti siihen, ettei tavoittelemamme yleisö valitse meitä, koska heidän vinkkelistään olemme vain yksi monesta samankaltaisesta.

Miksi oma ääni on niin tärkeä?

Oman äänen suurin arvo tulee siitä, kun vastapuoli tunnistaa itsensä sanoistasi ja sävyistäsi. Kun hän samaistuu viestiisi ja tuntee mielensä yhtyvän sinun mielesi kanssa. Kun hänen kaikki ajatuksensa validoituvat sinun sanojesi, sävyjesi ja sanomiesi ansiosta. Silloin hän voimaantuu. Olet vaikuttanut häneen. Markkinointiviestinnän tehtävänä on vaikuttaa. Markkinointiviestintä, joka ei kosketa tavoiteltua vastapuolta ei ole kovin onnistunutta markkinointiviestintää.

Minä rakastan sanoja! Rakastan sanoilla leikittelyä, erilaisten sanojen järjestämistä riviin ja allekkain muodostaakseni viestejä, sanomia, kertomuksia, juttuja, artikkeleita ja tarinoita. Voimaannun siitä, kun huomaan huolella valitsemieni ja pieteetillä järjestykseen asettamieni sanojen vaikuttavan vastaanottajaan. Sanoilla vaikuttaminen on kuitenkin aika vaikeaa. Kysehän ei ole siitä, mikä kuulostaa minulta hyvältä vaan siitä, mikä kuulostaa sinulle hyvältä. Voidakseni vaikuttaa juuri sinuun, minun täytyy alati pohtia sinua, sinun tarpeitasi, ajatusmaailmaasi sekä seurata, miten muut yrittävät tavoitella sinua. Mutta kun siinä onnistuu, vaikutus on tuntuva. 

Kuuntele jakso

 

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 26:28 min

Oman äänen löytäminen HR-markkinoinnissa

Sanoilla, sanan painolla, äänensävyillä ja sanojen järjestyksellä on parhaimmillaan käsittämättömän suuri vaikutus kuulijan tietoiseen ja tiedostamattomaan ajatteluun ja toimintaan. 18 vuoden HR-kokemuksella uskallan sanoa, että sanoilla vaikuttaminen ei ole tyypillisen HR-ammattilaisen peruskompetenssi. Ei, vaikka työhömme kuuluu todella paljon kirjoittamista ja viestintää. Minäkin olen harjoitellut kirjoittamista koko ikäni. En varmasti tule koskaan valmiiksi, mutta sanojen kautta vaikuttamisen todentuminen innostaa minua jatkamaan harjoittelua ja löytämään yhä uusia ja uusia keinoja ja taktiikoita yleisöön vaikuttamiseksi. Sillä enhän minä kirjoita itselleni vaan yleisölle.

Eivät kaikki nuottirivistötkään muodosta hittiä

Vaikka laittaisimme nuotteja riviin, emme automaattisesti synnytä sinfoniaa tai uusinta hittiä. Vaikka riimittelisimme sanoja yhteen, emme automaattisesti kirjoita sykähdyttävää runoa. Kun inspiroituneena tulemme kopsanneeksi toisen yrityksen työnantajalupaukset, valtavirrasta poikkeavan sanaston tai meitä ihastuttaneen videon sisällön, emme viesti omalla äänellä vaan jonkun toisen äänellä. Ja sen toisen yleisö todennäköisesti tunnistaa kopiotuotteen. Tämä on muuten yleisempää kuin kenties tiedostammekaan. 

“Vaikka laittaisimme nuotteja riviin, emme automaattisesti synnytä sinfoniaa. Kun inspiroituneena tulemme kopsanneeksi toisen yrityksen työnantajalupaukset, valtavirrasta poikkeavan sanaston tai meitä ihastuttaneen videon sisällön, emme viesti omalla äänellä vaan jonkun toisen äänellä.”

Vuorovaikuttamisen ja viesteillä vaikuttamisen rooli on nykyään hyvin korostunut HR-ammatissa. Erityisesti niissä yrityksissä ja tehtävissä, joissa työaika kuluu pitkälti rekrytointien ja yrityksen tarvitsemien osaajien puolelle voittamisessa. Siksi oman äänen löytäminen tulee koko ajan tärkeämmäksi. Meihin kohdistetaan kuluttajina enenevissä määrin kaupallisia viestejä, joissa meitä pyydetään, kehoitetaan tai kutsutaan tekemään jotain sellaista, josta näyttäisi olevan ensisijaista hyötyä vain mainostajalle itselleen.

Puhutaan sitten rekrytointimarkkinoinnista, työnantajakuvan kehittämisestä tai työnantajabrändin rakentamisesta, myös HR-markkinoinnin tehtävänä on vaikuttaa juuri niihin osaajiin, joita yritys tarvitsee toteuttaakseen sille asetetut tavoitteet. On todennäköistä, että samoja osaajia kosiskelee moni muukin yritys.

“Joukosta erottautuminen yrityksen omalla äänellä on koko ajan tärkeämpää ja tärkeämpää kaiken kohinan keskellä. Ne yritykset, jotka kiinnittävät huomiota omaan autenttiseen viestiinsä, tyyliinsä ja terminologiaansa erottuvat joukosta ja voittavat vastapuolen huomion ensin.”

Joukosta erottautuminen yrityksen omalla äänellä on koko ajan tärkeämpää ja tärkeämpää kaiken kohinan keskellä. Ne yritykset, jotka kiinnittävät huomiota omaan autenttiseen viestiinsä, tyyliinsä ja terminologiaansa erottuvat joukosta ja voittavat vastapuolen huomion ensin. Nämä yritykset auttavat osaajia tunnistamaan ja löytämään juuri heille parhaiten sopivan työnantajan. Kun yritys kasvattaa ideaalien, niiden hyvien hakijoiden määrää, rekrytointiriski pienenee, syntyy parempia työntekijäkokemuksia ja sitä kautta myös parempia asiakaskokemuksia.

Sillä on väliä, miltä kuulostamme. Vaikuttava työnantaja pitää huolen siitä, että erottuu joukosta, eikä suinkaan kopioi muilta. Valitettavan suuri osa suomalaisesta HR-markkinoinnista näyttää kopiotuotteilta. Inspiroituminen on hieno asia, mutta älä kopioi. Inspiroidu ehdottomasti, mutta tee esimerkin avulla oman näköinen ja kuuloinen. Siinä piilee Vaikuttavan Työnantajabrändin ydin: tavoitteena on erottautua omalla äänellä, tyylillä ja sanomalla. Antaa yleisölle mahdollisuus tunnistaa, mikä tekee juuri teistä erilaisen kuin nämä muut vastaavat toimijat. 

 

Vaikuttava Työnantajabrändi -strategia työpaja banner 2019

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcast

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.