Eminen blogi

Vaikuttavuus ja Vaikuttava Työnantajabrändi -metodi Podcast #74

Vaikuttavuus ja Vaikuttava Työnantajabrändi -metodi Podcast #74

Mikäli olet aktiivinen seuraajamme, et ole voinut välttyä kuulemasta sanaa “vaikuttava” tai “vaikuttaminen” useampaan kertaan.

Tässä vuoden 2018 viimeisessä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan siitä, miten rakennetaan aidosti vaikuttavaa työnantajabrändiä tai yritysbrändiä. Kysymyshän on siitä, miten toiseen ihmiseen tai yleisöön lopulta vaikutetaan.

Pelkkä bloggaaminen ja videoiden julkaisu sosiaalisessa mediassa ei ole yhtä kuin vaikuttaminen. Voimme julkaista vaikka kuinka paljon viestejä, tiedotteita, uutisia, blogitekstejä, kuvia, videomateriaalia ilman, että kohdeyleisömme edes rekisteröi tuotoksiamme.

Moni tapaamani neuvokas HR, työnantajabrändin kehittäjä tai rekrytointimarkkinoija on haastanut minua sanomalla: “Tässä ei ole mitään uutta. Me viestimme näistä asioista koko ajan.”

Silti hyvin monella heistä on haasteita rekrytointien ja työnantajakuvan kanssa.

Aktiivinen viestintä ei tarkoita sitä, että viesti menee perille. Eikä varsinkaan sitä, että sen seurauksena tavoiteltu henkilö muuttaa näkemyksiään tai toimintaansa.

Vaikuttaminen on lopulta hyvin eri asia kuin viestintä.

Mitä vaikuttaminen tarkoittaa?

Vaikuttaminen tarkoittaa sitä, että saamme vaikuttamisemme kohteena olevan henkilön tai yleisön ajattelemaan toisin tai toimimaan toisin vaikuttamispyrkimystemme seurauksena.

Vaikutus ei synny useinkaan hetkessä. Vaikuttavuutta rakennetaan ajan kuluessa. Vaikuttaminen on oikeastaan vallan käyttöä. Erityisesti politiikassa tuntuu olevan välillä käytössä myös ne negatiiviset vaikuttamisen keinot. Täällä Eminessä ei kuitenkaan haluta vaikuttaa negatiivisin keinoin työnantajabrändiä tai yritysbrändiä rakennettaessa.

Kohtaamme arjessa paljon vaikuttamista. Aina emme sitä edes tiedosta. Kun suostuttelemme ystävää tai kollegaa perjantaiolusille tai hymyilemme ehdokkaalle rekrytointihaastattelussa, pyrimme vaikuttamaan heihin.

Vaikuttaminen on loppujen lopulta sarja rationaalisia, sosiaalisia sekä tunteisiin vetoavia tekniikoita, joita hyödyntämällä pyritään saavuttamaan haluttu tila tai tulema. Vaikuttaminen ei ole sattumanvaraista.

Vaikuttavan työnantajabrändin rakentaminen ei myöskään ole sattumanvaraista. Konseptin ytimessä on vaikuttamisen metodi, jolla pannaan toimeen Vaikuttava Työnantajabrändistrategia. Kumpikaan ei toimi yksinään, mutta yhdessä ne ovat erityisen tehokkaita.

Lue lisää aiheesta: How influence works >>

Lue lisää aiheesta: 7 ways to build influence in the workplace >>

Katso Eminen video: Miten Vaikuttava Työnantajabrändi syntyy >>

Jakson sisältö

  • Mitä vaikuttaminen tarkoittaa?
  • Miten “vaikuttaminen” toimii?
  • Vaikuttamisen yleisimmät tekniikat
  • Vaikuttava Työnantajabrändi ja positiiviset vaikuttamisen keinot
  • Vaikuttavamman Työnantajabrändi -metodin (vaikuttamisen) peruskivet

Kuuntele jakso

Jakson kesto: 24:31 min

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle ja se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on Susanna Rantasen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin kehittämiseen.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja moderni työnantajabrändin rakentamisen metodi, joka on kehitetty nopeasti kasvavien ja skaalautuvien yritysten erityistarpeisiin.

5 parasta työnantajabrändisisältöä julkaisevaa yritysmediaa vuonna 2018

5 parasta työnantajabrändisisältöä julkaisevaa yritysmediaa vuonna 2018

Vuosi 2018 alkaa olla pian paketissa! Eminen tontut ovat ihailleet tänä vuonna monia erityisen ahkeraan tahtiin työnantajabrändisisältöä julkaisseita yritysmedioita. Jatkuva ja systemaattinen sisällöntuotanto sekä vaikuttavan työnantajabrändin rakentaminen ovat nousseet tärkeiksi monessa runsaasti rekrytoivassa yrityksessä. Videoiden ja blogien ohella tänä vuonna sisällöntuotannon trendiksi ovat nousseet myös podcastit.

Tässä tulee Eminen oma listaus parhaista työnantajabrändisisältöä tuottavista yritysmedioista vuonna 2018!

Työnantajabrändisisältöä tuottavat yritysmediat 2018

5 parasta työnantajabrändisisältöä tuottavaa yritysmediaa vuonna 2018

1. OP:n sankariuratarinat – Ison talon elämää työntekijöiden silmin

OP asettaa omassa uramediassaan työntekijät tarinansa sankareiksi. OP antaa sankariuratarinoita julkaisevan bloginsa kautta ulkopuolisille mahdollisuuden tarkastella elämää ja arkea tunnetussa suomalaisessa finanssitalossa työntekijöidensä silmin. Työntekijäkokemukset viestivät vahvasti työn merkityksellisyyttä tekijöilleen, tekijöiden vahvaa ammatillista kasvua sekä arvostavaa ja yhteisöllistä yrityskulttuuria.

Lue OP:n sankariuratarinoita täällä.

2. Alfamen videosisällöt tarinallistavat rennon asiantuntijatalon kulttuuria

Järjestelmäintegraatioihin erikoistunut IT-talo Alfame on kuluneena vuonna taltioinut ahkerasti mutkattomia ja tekijöidensä näköisiä juttutuokioita ja lyhyitä tarinoita videomuotoon. Videoiden aiheena on usein työntekijöiden esittelyt, projektit sekä työn merkitys tekijälleen. Alfame julkaisee myös videoita tiimipäivistään ja järjestämistään hackathoneista.

Alfamen työkulttuuri näyttäytyy sisällöissä vahvana asiantuntijuutena sekä sparraavana ja oppimisen janoisena yhteisöllisyytenä. Alfamen tunnistettava hyväntuulisuuden ja rempseän pohjalaisuuden kulttuuri puolestaan jää mieleen, kun jutut on höystetty sopivasti omintakeisella huumorilla.

Alfame julkaisee videot Facebookiin natiivivideoina, joiden näkyvyyttä Facebook tukee auliimmin kuin vaikkapa Youtube-linkityksiä. Tämä johtuu siitä, että Facebook pitää käyttäjät mieluiten omalla alustallaan kilpailijoiden sivustoille ohjaamisen sijaan.

Katso Alfame Facebook-sivulta videosisältöjä.

3. Siili – Asiantuntijoiden blogikirjoituksia ajankohtaisista aiheista datan, designin ja teknologian maailmasta

Yksi näkyvimmistä asiantuntijasisällön jakajista Suomen IT-kentässä on Siili. Siilin blogissa sulassa sovussa sinkoilevat vahvat substanssiin ja asiantuntijuuteen liittyvät artikkelit, kurkistukset Siilin yrityskulttuurin saloihin sekä työntekijöiden esittelyt.

Mikä voisikaan olla asiantuntijayritykselle vaikuttavampi tapa tavoittaa työnantajabrändiviesteillä huippuosaajia, kuin heidän tiedonjanonsa sammuttaminen ensin mielenkiintoista asiantuntijasisältöä tarjoamalla.

Lue Siilin blogia täällä.

4. Intopalo – Kuinka tarinallistaa yrityksen arvoja työntekijäkokemusten kautta?

Intopalo tuo somessa jakamansa sisällön kautta esille arvojaan työnantajana, kuten työn joustavuutta arjessa sekä modernin tietotyöläisen mielekkään elämän mahdollistamista. Sisällöistä ja videomuotoisista tekijäesittelyistä heijastuu työtä kohtaan kollektiivinen into ja palo, jotka rakentuvat yhteisille arvoille.

Inspiroidu Intopalon Facebook-sivulla.

5. Comiqin podcast – Comiqcast tarjoilee näkökulmia testauksen, testiautomaation ja DevOpsin maailmasta

Lämpöistä ihailua annamme myös Comiqin podcast-sarjalle, jota Comiqin työntekijät, pääasiassa Niko, Jouni ja Sebastian ovat alkaneet vuoden 2018 alussa tuottaa. Huumorilla sopivasti höystetty podcast-sarja antaa loistavan katsauksen ohjelmistoalan tekijöiden mietteisiin, kun nämä Comiqin testaus-, testiautomaatio- ja DevOps-asiantuntijat keskustelevat heitä kiinnostavista aiheista, kuten teknologioista, alan opiskelusta, pidemmälle kouluttautumisesta ja muista (omien sanojensa mukaan) ”nörttiaiheista”.

Nauruntyrskähdysten saattelemana, tätä podcastia kuunnellessa saattaa tosin mennä aiheisiin perehtymättömällä sormi suuhun, sillä niin tiukkaa asiantuntijasanastoa tekijöiden suusta putoilee. Emine fanittaa: tämä podcast sopii alan ihmisten korvanappeihin kuin nenä päähän ja on omiaan tavoittamaan testauksesta, testiautomaatiosta ja DevOpsista kiinnostunutta, saman henkistä talent-yleisöä.

Tutustu Comiqin podcastiin täällä.

Lisää inspiraatiota vuodelle 2019!

5 talent-yleisöön vaikuttamisen trendiä vuonna 2019 – Kuuntele Eminen podcastia!

Miten työnantajabrändin kehittäminen muuttuu? – Kuuntele Eminen podcastia!

Miten työnantajabrändin kehittäminen muuttuu? – Podcast #73

Miten työnantajabrändin kehittäminen muuttuu? – Podcast #73

Työnantajabrändin kehittäminen ei ole enää samanlaista kuin 20 vuotta sitten. Markkinointiviestinnän keinot ovat monipuolistuneet ja yhä useampi kokee osaavansa tehdä itse. Mitä useampi pyrkii vaikuttamaan, sitä haastavampaa pelkästään huomion voittamisesta tulee. Saman kohdeyleisön huomiosta kilpailevat lukuisat tahot – eivätkä pelkästään kilpailevat työnantajat.

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa Susanna kiteyttää 6 asiaa, jotka kannattaa sisällyttää työnantajabrändin kehittämisen rutiineihin vuonna 2019. Osa niistä saattaa kuulostaa tavanomaisilta. Olen varma, että joku kuuntelija ajattelee, ettei tässä ole mitään uutta. Kokemukseni mukaan ei kuitenkaan ole lainkaan tavanomaista, että kaikki nämä 6 jaksossa esittämäämme asiaa olisivat rutinoituneet arjen toimintaan. Ja siinä piilee se tarvittava muutos: Arjen rutiineissa ja tavoissa, joilla työnantajabrändiä kehitämme.

Miten työnantajabrändin kehittäminen muuttuu?

Viime jaksossa kerroimme niistä syistä, jotka pakottavat työnantajabrändin kehittämisen muutokseen. Moni yritys tekee työnantajakuvan tai työnantajabrändin kehittämiseen liittyviä toimenpiteitä, ja se on mahtava juttu!

Monessa yrityksessä toimenpiteitä tehdään kuitenkin liian harvakseltaan ja vieläpä toisistaan irrallisina ideoina. Niistä puuttuu yrityksen ulkopuolisen yleisön tarvitsema punainen lanka ja erityisesti nykyisessä informaatioilmastossa aivan keskeinen toisteisuus. Mikään markkinointiviestintä ei ole tänä päivänä tehokasta, ellei se sisällä aktiivista dialogia oman yleisön kanssa. Kilpailu yleisön huomiosta on niin kovaa.

Toimenpiteet tuntuvat olevan erityisesti suurempien yritysten kesken myös hyvin samanlaisia. Työnantajabrändin rakentamisen ytimessä on joukosta erottautuminen. Kannustamme yrityksiä olemaan rohkeasti oma itsensä ja rakentamaan selkeästi muista erottuvaa mielikuvaa. Sen sijaan, että etsii muilta ideoita, joita voisi itsekin tehdä, kannattaa miettiä, miten me voisimme tehdä tuon asian eri tavalla, eri kulmasta tai tehdä jotain ihan muuta. Se tulee palkitsemaan. Voimme luvata sen!

Kuuntele jakso

Jakson kesto: 17:04 min

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle ja se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on Susanna Rantasen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin kehittämiseen.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja moderni työnantajabrändin rakentamisen metodi, joka on kehitetty nopeasti kasvavien ja skaalautuvien yritysten erityistarpeisiin.