Leo +358 40 707 6183 | Tanja +358 40 675 2123 experience@emine.fi

Tänään on perjantai. Seisot todennäköisesti työpäivän päätteeksi ruokakaupassa makeishyllyn edessä ja puntaroit mitä ostaisit viikonlopuksi. Maistelet kielenkärjelläsi makuja ja tartut tällä kertaa siihen violettiin Milkan toffeesuklaalevyyn. Miksi?

Sen violetti väri viettelee sinut. Tunnet suklaan sametinpehmeyden kielelläsi.

Siksi, että sen violettiväri viettelee sinut. Tunnet suklaan sametinpehmeyden kielelläsi. Levyn kylkeä peittävät suklaanappien kuohkeat kuvat antavat osviittaa ilmavasta, suuhun sulavasta tekstuurista. Maidon valkoiseen väriin puettu nimi on tarkoituksella kirjoitettu valuvalla, pehmeällä fontilla. Voit suorastaan tuntea Alppien raikasta ja puhdasta ilmaa hengittävien lehmien maidon pehmeyden suklaassa. Vesi herahtaa kielellesi. Olet myyty.

suklaalevy_takapuoliKäännä levy nyt ympäri. Toiselle puolelle on pienellä printillä ahdettu mahdollisimman paljon informaatiota suklaalevyn valmistusaineista ja ravintoarvoista. Tylsää. Et jaksa edes vilkaista.

Kuvittele, että makeishyllyn kaikki tuotteet olisivat rintarinnan hyllyssä kääntöpuoli ylöspäin. Millä perusteella tekisit valintasi? Silmiisi osuisivat todennäköisesti ensimmäisinä Fazerin Sininen tai Maraboun keltainen. Ovathan ne tunnettuja brändejä. Koska työpäivä on ollut pitkä ja haluat jo päästä kotiin, nappaat todennäköisesti jomman kumman tutuista merkeistä. Tiedät ainakin mitä on odotettavissa. Sinulta jää kuitenkin huomaamatta merkki, joka sisältää lempimakuasi minttua ja suorastaan sulaa suuhun. Se täyttäisi kaikki vaatimuksesi ja odotuksesi täydellisestä suklaasta. Perjantai-ilta, hyvä kirja, kutsuva sohva ja tämä suklaa.. No, kävelit onnesi ohi.

Suklaa on suklaata ja vaikkapa myyntityö myyntityötä.

Eikö suklaa ole suklaata ja vaikkapa myyntityö myyntityötä? Ei ole. Ei ole yhtään sama mitä suklaata syöt. Ei ole myöskään sama missä työpaikassa työskentelet ja minkälaisia tuotteita myyt.

Mikä tekee yhdestä suklaamerkistä toista houkuttelevamman saattaa olla juuri se kuvattu pehmeys, tummuus, vahvuus, pähkinäisyys tai tietty maku. Ehkäpä kotimaisuus on tärkein arvo valintaa tehdessä.

Mikä tekee työtehtävästä toista kiinnostavamman on yritys, sen brändi, tuotteet, arvot, kulttuuri, kollegat, uramahdollisuudet ja esimerkiksi kompensaatio.

Miksi työpaikkoja myydään edelleen listana ominaisuuksia ja vaatimuksia? Moni vaatimus ei useimmiten ole tehtävässä onnistumisen kannalta edes kriittinen. Työpaikkoja ei myydä mahdollisuuksina eikä mielikuvina. Sen seurauksena työnhakija päätyy tekemään valintansa fazerin tai maraboun puolesta. Ne tuntuvat tutuilta, luotettavilta ja turvallisilta valinnoilta. Ja toisinaan osoittautuvat käytännössä vääriksi.

**

Kirjoittaja jätti postauksessa mainitsematta, että alkuperäinen viittaus suklaalevyyn tuli Jonathan Cambellilta. Kaivaudun häpeässäni maan alle ja pyydän anteeksi. Olin liian hätäinen ja unohdin. Tähän johtaneissa tviittailuissani olin nimenomaan kohdentanut saman asian alkuperäiseen inspiraation lähteeseen. Sanottakoon silti, että teksti ja suklaalevykeskustelusta inspiroituneet sanankäänteet ja esimerkit ovat omiani.