Markkinoinnin guru Lee Clow kertoo Kauppalehden jutussa (19.8.2013) miten markkinointiala elää historiansa suurinta murrosta ja nykytilaa voi kuvata parhaiten sanalla ”hämmennys”.
Jotakuinkin samanlainen tilanne on rekrytointialalla ja rekrytointiin väkivahvasti linkittyvässä työnantajakuvan houkuttelevuuden pohdinnassa. Maailmaa digitalisoituu hurjaa vauhtia. Sen seurauksena meistä on tullut kärsimättömiä. Työnhakijat eivät enää odottele viikkotolkulla asioiden edistymistä, eikä yrityksillä ole aikaa monen viikon rekrytointiprosesseihin. Asiakkaille pitää myydä ja tehdä nyt. Mieluiten eilen.
Tiedetään, että teknologia ja verkko tarjoavat ”loputtomat” lähteet aina vain nopeammalle ja kohdennetummalle tekemiselle. Se miten tämä tapahtuu, on vielä monelle hämmennyksen huurussa. Tästä syystä Clown toteamus: ”Toimistot eivät tiedä, mitä asiakkaat heiltä odottavat ja asiakkaat eivät tiedä, miten medioita hyödynnetään” pätee yhtälailla HR-puolelle kuin yritys- ja tuotemarkkinointiin.
”Yritykset luulevat, että monikanavaisessa maailmassa on helppo löytää oikopolku onneen. Ne eivät ymmärrä, että kaikki mitä brändit tekee, on markkinointia.” – Lee Clow
Herra Clow ei voisi asiaa paremmin kiteyttää. Rekrytoinnissa ja työnantajamaineen kehittämisessä ei ole oikotietä onneen. Asioita voidaan toki tehdä nopeammin. Rekrytointiprosessi voidaan vetää parissa viikossa, parin kuukauden sijaan ja mainostaa voi verkossa printin sijaan. Loppupelissä yrityksen/tuotteen/avoimen tehtävän myy parhaiten hyvä kokemus. Vaikka rekrymarkkinointiin pistäisi miljoonan rahaa, se ei p***** työnantajamaineen yrityksestä tee yhtään houkuttelevampaa. Kaikki lähtee siitä, että tavara on kunnossa ja siihen kuntoon saamiseen vaikuttaa olennaisesti ymmärrys siitä, että ”kaikki mitä brändit tekee, on markkinointia.”
HR-puolella kaikki mitä tehdään on kaikki se kokemus mitä yritys työnantajana välittää, tarjoaa ja signaloi nykyisille, entisille ja tuleville työntekijöilleen. Miten esimiehet toimivat ja johtavat arjessa ja mitä mahdollisuuksia työntekijöillä on loistamiseen, menestymiseen ja arvon saamiseen. Nopeampi ja laadukkaampi rekrytointitulos edellyttää sitä, että tavara on kunnossa ja siihen ei oikotietä löydy.
Kokemukseni mukaan monessa yrityksessä tavara on HR-mielessä ihan ok-kunnossa. Riittää, kun antaa hyville versoille hieman rakkautta ja leikkaa huonot pois. Maineen syntyminen edellyttää kuitenkin säännöllistä ja systemaattista viestintää. Siihen ei taida olla oikotietä.
Päivän pohdinta on nimensä mukaisesti päivän polttavista uutisista pongattu asia, jota pohdimme työnantajamaineen ja työntekijäkokemuksen näkökulmasta.