Leo +358 40 707 6183 | experience@emine.fi

Yritys- eli organisaatiokulttuurista puhutaan Suomessa nyt enemmän kuin koskaan. GPTW® -tutkimuksessa Suomessa menestyneet yritykset kuten Vincit ja Solita näyttävät etulinjassa esimerkkiä innovatiivista tavoista, joilla yrityskulttuuria voidaan viestiä. Näiden kulttuurijättien rinnalla moni yritys haaveilee siitä, miten tehdä itsekin ”futuricet” tai ”reaktorit” ja heittää hyvästit rekrytointihaasteille. Tässä mennään kuitenkin jo metsään.

Tyypillisiä yrityskulttuuriin liittyviä harhakuvitelmia ovat:

a)    yrityskulttuuria ei osata tunnistaa

b)    yrityskulttuuria yritetään kopioida

c)    yrityskulttuuria yritetään ostaa

Yrityskulttuuri on kuitenkin yhtä kuin jokainen yrityksessä työskentelevä henkilö sekä heidän keskinäinen kommunikaationsa. Myös johtaminen on merkittävä osa yrityskulttuuria. Eli koska jokaisella yrityksellä on oma uniikki yrityskulttuurinsa työntekijöineen, ei sitä voida kopioida tai ostaa muualta.

Yritykset voisivatkin keskittyä muiden matkimisen sijaan oman, jo olemassa olevan yrityskulttuurinsa vaalimiseen ja vahvistamiseen. Miten sitten tunnistaa oman kulttuurin kulmakivet?

Tässä kolmen K:n taktiikka yrityskulttuurin kiteyttämiseen:

1. Kysy työntekijältä: Selvitä yrityksesi työntekijöiltä eri puolilta organisaatiosta minkälaisena yrityksenä he kokevat ja näkevät työpaikkansa. Osallista myös osa-aikaiset, harjoittelijat ja kesätyöntekijät!

2. Kysy asiakkaalta/ yhteistyökumppanilta: Yrityskulttuuri näkyy, halusit tai et, aina asiakkaalle asti ja parhaassa tapauksessa se vaikuttaa positiivisesti yrityksen myyntilukuihin.

3. Kysy itseltäsi / yritysjohdolta: Yrityskulttuurin koetaan usein olevan erityisesti yritysjohdon asia siinä missä arvojen määrittely. Yritysjohdolla usein onkin oma näkemyksensä siitä, minkälainen yrityksen pitäisi olla. On vain muistettava, että tämä ei kuitenkaan ole absoluuttinen totuus vaan yksi näkökulma.

Eri osapuolten näkemykset yrityskulttuurista ovat usein ristiriidassa keskenään, joten mistään helposta tehtävästä ei ole kyse. Kun yrityskulttuurin kulmakivistä ja vahvuuksista on päästy yksimielisyyteen, voidaan yrityskulttuuri valjastaa niin rekrytoinnin, johtamisen kuin myynnin käyttöön. Yrityskulttuuria voidaan halutessaan myös ohjata valittuun suuntaan, ja tässä pitkän aikavälin toimintasuunnitelman laatiminen toimii paremmin kuin yksittäisten asioiden kautta toimiminen. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

#yrityskulttuuri #organisaatiokulttuuri #työnantajakuva #rekrytointi #johtaminen