Niin kutkuttavalta kuin se tuntuukin, en kokoa yhteen ilmoitukseen useampaa avointa tehtävää. En, vaikka se säästäisi omaa aikaani ja nopeuttaisi rekrytointien aloittamista.
En kokoa yhteen ilmoitukseen useampaa avointa tehtävää, koska ilmoitus ei ole minua varten, vaan avoimelle tehtävälle määritettyä kohdeyleisöä varten. Koonti-ilmoitus ei palvele kuin minua, joten jätän sen tekemättä. Jätän sen tekemättä siksi, että nyt ei ole kyse siitä, mikä on minulle helppoa ja houkuttelevaa, vaan siitä, mikä on rekrytoinnin kohdeyleisölle helppoa ja houkuttelevaa.
Mitä tarkoitusta ilmoitus palvelee?
Työpaikkailmoitus on markkinointiviesti. Sen tehtävänä on herättää tavoitellun yleisön huomio, synnyttää kiinnostus ja saada aikaan haluamamme toiminta eli työhakemuksen lähettäminen. Jotta markkinointiviesti toimii, tulee sen kylvettää kohdeyleisönsä kullassa ja mirhamissa. Mitä tarkennetumpi viesti, sen parempi lopputulos. Ilmoituksella tavoiteltu lopputulos on lähetetty työhakemus. Ei unohdeta sitä.
Mitä tarkoitusta useammasta avoimesta tehtävästä koottu ilmoitus palvelee?
Tässä kohtaa, rakas lukija, tarvitsen apuasi. Minulle ei tule mieleen kovinkaan montaa tarkoitusta. Listaan tähän ne tarkoitukset, jotka keksin:
- Säästän aikaani, koska minun ei tarvitse kirjoittaa kuin yksi ilmoitus.
- Koska säästän aikaani, pystyn käynnistämään rekrytointikampanjan nopeammin.
- Säästän rahaa. Printtimedia on vietävän kallis media. Niputustekniikalla voin ostaa muutaman rivin vain yhdelle ilmoitukselle.
- …
Kohdenna rekrytointiviestisi!
Verkossa tapahtuvan markkinoinnin suurimpia hyötyjä on mahdollisuus kohdentaa viestimme. Emme ole enää parin, kolmen työpaikkamedian vallassa odottelemassa, josko joku vastaisi viestiimme. Voimme targetoida viestimme niin tarkkaan, että käytännössä tuntuu siltä kuin kävisimme itse viemässä viestimme henkilökohtaisesti vastaanottajan käteen.
Tämä edellyttää toki, että tunnemme tavoittelemamme yleisön. Ihastuttavaa tässä tiedon valtakunnassa, internetissä, on se, että kun tiedämme ketä tavoittelemme, meillä on mahdollisuus löytää rutkasti kanavia ja keinoja, joissa voimme ajautua sosiaalisiin verkkosuhteisiin ja dialogiin yleisömme kanssa.
Mitä paremmin yleisömme tunnemme, sitä helpompi meidän on myös tuottaa juuri heidän huomionsa herättäviä, juuri heidän kiinnostuksensa synnyttäviä, juuri heidät toimintaan aktivoivia viestejä. Tätä suurta kohdentamisen tarjoamaa toimintaan aktivoimisen mahdollisuutta ei ole millään lailla järkipäistä jättää hyödyntämättä kokoamalla yhteen ilmoitukseen useampi avoin tehtävä.
Useamman ilmoituksen koonti-ilmoitus on verrattavissa roskapostiin
Meihin kohdistuu yhtä tiuhempi viestien viuhuna verkossa. Seulamme on sitä tiukempi, mitä enemmän meitä tavoitellaan. Ei ole enää harvinaista, että ärsyynnymme jatkuvista tavoitteluyrityksistä. Erityisen nopeasti karvamme nousevat pystyyn kaikenlaisista kutsumattomista mainosvieraista.
Kuuntelen itse paljon podcasteja ja huomaan ärsyyntyväni sellaista podcasteista, joissa on kolmannen osapuolen mainoksia tiuhaan tahtiin. Meidän ei ole tarvinnut katsoa mainoksia enää vuosikausiin. Kohdeyleisöään palveleva rekrytointiviesti muuttuu samalla tavalla kutsumattomaksi mainosvieraaksi eli roskapostiksi siinä vaiheessa, kun viesti ei koske meitä millään tavalla. Kokemus on sama, mikäli viestistä ei nopeasti käy ilmi, miksi se on meille lähetetty.
Useamman ilmoituksen yhteen kokoava viesti on roskaposti. Koonti-ilmoitusta ei pystytä kohdentamaan riittävän tarkkaan, sillä koonti-ilmoituksella on yhteensä niin monta yleisöä kuin siinä on ilmoituksia. Koonti-ilmoituksessa ei ole tilaa yksilöidä jokaisen kohdeyleisön huomion saamisen, kiinnostuksen heräämisen ja toimintaan aktivoimisen kannalta olennaisia asioita. Jos kohdeyleisöä ei saada aktivoitua toimintaan, eli työhakemuksen jättämiseen, jäljelle jää kysymys: mitä virkaa koonti-ilmoituksella on?