Eminen 8 vinkkiä laadukkaan sisällön tuottamiseen

Laadukkaan sisällön tuottaminen saattaa äkkiseltään kuulostaa yksinkertaiselta, mutta ei se aina ole.

Poimi tästä Eminen 8 vinkkiä laadukkaan sisällön tuottamiseen.

Laadukkaan sisällön tuottaminen työnantajaroolissa

#1 Sosiaalinen media kohdeyleisön kiinnostuksen kohteiden kartoittamisessa

Laadukkaan sisällön ihan ensimmäinen tunnusmerkki on sen hyödyllisyys kohdeyleisölle. 

Työnantajaroolissa meidän ei tule ajatella, että kaikki meitä itseämme kiinnostavat tai meitä itseämme koskevat asiat ovat automaattisesti ulkopuoliselle yleisölle kiinnostavia saatika hyödyllisiä. Näin ei useinkaan nimittäin ole.

Kaikkein yksinkertaisin tapa kartoittaa tavoittelemamme yleisön mahdollisia kiinnostuksen kohteita on ottaa heitä henkilötasolla seurantaan somessa ja tutustua mistä asioista he julkaisevat itse ja minkälaisiin julkaisuihin he reagioivat kommentoimalla.

Toimi näin:

  1. Avaa henkilön profiili LinkedIn:ssä ja rullaa alas Aktiivisuus-osioon. Sieltä löytyy.
  2. Mene henkilön Instagram profiiliin. Tutustu minkä tyyppisiä ja aiheisia julkaisuja heillä on tapana itse julkaista. Meillä on tapana julkaista sellaisia asioita, jotka ovat meille tärkeitä.

Kummassakin tapauksessa etsi aiheita, jotka kytkeytyvät yrityksenne liiketoimintaan, arvoihin, kulttuuriin ja pyrkimyksiin.

#2 Käytä Googlea, YouTubea ja TikTokia hakukoneina laadukkaan sisällön ideoimiseen

Hakusanoja googlatessasi, Google tarjoaa sinulle listan jopa 10 eniten etsityistä, hakusanaasi liittyvistä hakulauseista. Siitä saat itsellesi heti hyvän listan sisältöideoita.

Google haku työntekijäläh - laadukas sisällöntuotanto

 

Tiesitkö, että TikTok on milleniaalien eniten käytetty hakukone?

Milleniaalien ikähaarukan yläpää ovat tällä hetkellä (vuonna 2023) 26 vuotta. On hyvin todennäköistä, että omaan kohdeyleisöösi kuuluu milleniaaleja.

TikTokia voi käyttää hakukoneena ilman sisäänkirjautumista. Avaa selaimeen TikTok tästä ja kirjoita hakusanasi keskellä sivun yläpalkkia olevaan hakuruutuun.

#3 Googlaa, mitä sisältöjä muut ovat suunnittelemastasi aiheesta jo julkaisseet

Käytän itse Googlea tutkiessani, mitä muut ovat jo sisältöideastani julkaisseet, missä muodossa ja milloin. Suosituimmat sisällöt löytyvät etusivulta heti mainos-nostojen alta.

Mikäli suosituimmat sisällöt ovat vuotta vanhempia, samasta aiheesta kannattaa julkaista ajantasaisempi versio. 

Jos taas sisällöt ovat tuoreita, samasta aiheesta tuskin kannattaa julkaista ”kymmenettä versiota”. Mitä jos julkaisette aiheesta jatkoversion?

#4 Anteliaisuus sisällön laadun kanssa palkitsee

Kaiken tuottamamme sisällön tavoitteena on vahvistaa julkaisijan ja yleisön välistä sidettä ja luottamusta.

Mitä anteliaampi olet laadun kanssa, sen vahvempaan luottamukseen ja väliseen siteeseen teillä on mahdollisuus.

Olen itse saanut vuosia palautetta siitä, miten anteliaita olemme olleet sisältöjemme laadun kanssa. Meiltä on myös kysytty lukuisia kertoja, miksi annamme ilmaiseksi näin paljon arvoa.

Ei sisältömme ole ilmaista.

Me maksamme voittaaksemme sinun luottamuksesi meihin alamme ammattilaisena ja työnantajana.

Tuolla luottamuksella on meille suuri kaupallinen arvo.

#5 Esitä vastakkaisia mielipiteitä ja uudenlaisia näkemyksiä sisällöillä ja pääviesteillä

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että normien ja tottumusten haastaminen kannattaa.

Toki sekin on osattava tehdä oikein. Vastarannan kiiskit alkavat nopeasti ärsyttämään.

Yksi erittäin käytetty tapa esittää vastakkainen mielipide tai näkemys on tämä kultainen copywriting-kikka:

Useammat [kohdeyleisö] ajattelevat x, mutta me ajattelemme y..”

Sen jälkeen perustelet eriävän näkemyksesi.

Muista, että eriävät näkemykset tulee aina perustella. Muutoin tulette tunnetuksi ”riitaisina känkkäränkkinä”. 

Eikä se ole mikään tavoiteltava työnantajabrändistrategia..

#6 Tarjoa yleisölle jotain välittömästi ja helposti hyödynnettävää

Tiesitkö, että tosi moni asiantuntija googlailee säännöllisesti työssään hyödynnettävien mallipohjien, esimerkkien, vinkkien ja neuvojen perään?

Jos teillä on jakaa tämän tyyppistä sisältöä, se kannattaa!

Olet varmaan nähnyt iltapäivälehtien ja monien rekrytoijien jakavan CV:n kirjoitusvinkkejä. Sama asia.

Tosin, noita itseään toistavia CV:n kirjoitusvinkkejä ei tarvitse tuottaa kyllä enää yhtään enempää. Niistä on ylitarjontaa! Ellette siinä noudata vinkkiä numero 5.

#7 Vahvista viestintätaitojasi ja tavoittele erinomaisen viestijän tasoa

Englanninkielisen podcastimme jaksossa 129 kerron erinomaisen viestijän kolmesta piirteestä. Suosittelen kuuntelemaan jakson, sillä vain nämä kolme piirrettä voi nostaa meidät erinomaisen ammatillisen viestijän tasolle.

Kiteytän ne tähän:

  1. Erinomainen viestijä tulee ymmärretyksi. He osaavat kiteyttää asiansa selkeäksi ja napakaksi viestiksi.
  2. Heidän viestinsä kiinnostavat yleisöä. Heillä on kyky voittaa sanoillaan yleisön huomio.
  3. He inspiroivat yleisöön muutokseen. Viesti, joka ei inspiroi vastaanottajaa muutokseen on kuin hattara. Se voi olla suloinen ja siirappinen päältä, mutta höttöä sisältä. Muutos voi tapahtua ajatusten, mielikuvien ja käsityksen tasolla. Tai yleisö voi jopa ottaa konkreettisia askeleita viestissä kutsuttuun suuntaan.

Mielestäni jokaisen sisällöntuottajan tulisi pyrkiä erinomaiseksi viestijäksi, sillä erinomainen kyky välittää ja vaikuttaa on kyllä laadukkaan sisällöntuotannon A, B ja vielä C:kin.

#8 Tunnista, minkälainen sisältö tehoaa parhaiten valitsemillasi alustoilla

Jos jotain olen sosiaalisista medioista ja sisällöntuotannosta työurani aikana oppinut niin sen, ettei samaa sisältöä kannata kopioida sellaisenaan joka paikkaan.

Repurposing, eli sisällön uudelleen hyödyntäminen on erittäin hyödyllistä ja suositeltavaa. Mutta ainoa asia, mitä kopioidaan automaattisesti on välitettävä viesti.

Valitun median vaikutus sisällön laatuun on suuri. 

  • Karusellijulkaisu toimii erinomaisesti Instagramissa, mutta Linkedin:llä on vielä asiassa parantamisen varaa.
  • Pitkä teksti istuu hienosti blogiin, muttei niinkään somepostaukseksi.
  • Leveä video toimii YouTubessa, muttei TikTokissa.

 

Lue myös ”Vain laadukas sisällöntuotanto saa henkilöstön innostumaan edelleen jakamisesta”.

Kaipaatko tukea viestinnällisen osaamisesi kehittämiseen?

Meillä on inhouse-rekrytoijille kokonaan oma kehitysaohjelma: Instant Employer Brand Accelerator™️. Tutustu ohjelmasisältöön lisää ja varaa aika keskustelulle!

 

 

 

 

#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs Celebrating Success Magnet Awards 2024 Winners by Susanna Rantanen
02/05/2024

Celebrating Success: Magnet Awards 2024 Winners Shine Bright in Employer Branding Excellence

#emineblogs How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating by Susanna Rantanen
24/04/2024

How Employer Branding is Incredibly Similar to Dating

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri