Leo +358 40 707 6183 | Tanja +358 40 675 2123 experience@emine.fi

Kun minä olin lapsi, minulla oli ilmoitustaulu. Sellainen korkista tehty puukehyksinen ilmoitustaulu. Kiinnitin siihen kuvia nastoilla. Nykyajan nuorilla ei varmaan ole korkista tehtyjä ilmoitustauluja. Nykyajan nuorilla, sinulla, minulla ja oikeastaan ihan kenellä tahansa voi olla virtuaalinen ilmoitustaulu ja sen nimi on Pinterest.

Jos olet käynyt Pinterestissä, huomaat sen olevan täynnä erilaisten brändien tuotekuvia sekä harrastelijoiden kuvia. Itse olen viimeksi hakenut Pinterestistä inspiraatiokuvia tiilitaloista, sillä olemme aloittamassa oman talon rakentamista.

Pinterestiä voi kuitenkin hyödyntää myös rekrytoinnissa ja työnantajakuvan rakentamisessa. Ihmiset rakastavat kuvia ja videoita. Pinterest on juuri se paikka, missä tuhat sanaa voi kiteyttää yhteen kuvaan. Mitä enemmän Pinterestissä pyörii, sitä paremmin ymmärtää kuinka paljon erilaisia asioita voikaan kiteyttää kuvaksi. Ja mikä parasta, kuvan takana voi olla kuitenkin tarina. Kuvan tehtävänä on vain houkutella kohde tarinan pariin muualle verkkoon.

Aloitamme Pinterest-sarjan, jossa kerromme vinkkejä siihen, miten voit käyttää Pinterestiä rekrytoinnin ja työnantajakuvan rakentamisen tukena. Tämä ensimmäinen postaus kertoo perusaskeleet profiilin luomiseen. Siltä varalta, että sinulla (yrityksellä) ei ole vielä Pinterest-tiliä.

 

7 perusaskelta Pinterestiin

#1 Luo tili osoitteessa https://business.pinterest.com/en

Valitse selkeä käyttäjätunnus, joka on helppo muistaa. Meillä on “emineland”, koska käytämme samaa käyttäjätunnusta myös muissa sosiaalisen median kanavissa.

Voit myös käyttää henkilökohtaista tiliä yrityksen tilinä, mutta business-tili mahdollistaa analytiikan seuraamisen. Myös vanhat tilit voi muuntaa business-tiliksi helposti.

 

#2 Hyödynnä About-osion tekstikenttä kiteyttämällä, mitä Pinterest-tililtäsi voi odottaa.

Eminen tapauksessa tulemme hyödyntämään Pinterestiä viestiäksemme yrityskulttuuriin, työntekijäkokemuksiin, työnantajabrändäykseen sekä HR-markkinointiin liittyviä aiheita. Yhtä hyvin tilimme voisi olla keskittynyt vaikka pelkästään rekrytointiin. Tämän osion teksti näkyy Google-hakutuloksissa, joten tähän kannattaa lisätä muutama keskeinen avainsana, kuten me olemme tehneet.

Emine-pinterest-board-view

 

#3 Lisää verkkosivujenne URL profiiliin

Tässä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, minkä URL:in laitat. Jos tarkoituksenne on rakentaa täällä työnantajakuvaanne ja hyödyntää Pinterestiä nimenomaan HR-markkinointiin, johda linkillä profiilinne seuraajat urasivuillenne.

 

#4 Lataa profiiliin houkuttelava profiilikuva

Pinterest on inspiraatiokanava. Kuvilla on merkitys. Sitä ei voi liikaa korostaa. Me olemme valinneet profiilikuvaksi logomme (ideaalikoko on 180 x 180), koska haluamme rakentaa brändiämme. Ihmisen hymyilevä kasvo toimii kaikessa some-viestinnässä parhaiten, mutta minusta näin pieneen ruutuun on vaikeaa laittaa sellaista yrityksestä kuvaa, joka edustaisi koko yritystä.

 

#5 Lisää selaimeesi “Pin it -nappi”

Näin voit pinnata mistä tahansa nettisivulta mitä tahansa kuvallista sisältöä Pinterest-boardiisi.

Hae täältä Pin it -nappi >>

Kun olet ladannut napin, näet napin selaimesi yhteydessä.

Lisää Pin it browseriin

 

#6 Luo tauluja, eli “boards”

Pinterest-tilisi on kuin yksi ilmoitustaulu, johon olet järjestellyt kuvasi teemojen mukaan omiin osioihinsa. Näitä osioita kutsutaan tauluiksi, eli “boards. Voit luoda niin monta taulua kuin haluat. Joillain yrityksillä on satoja tauluja. Taulut kannattaakin luoda tarkkojen teemojen mukaan. Näin ne ovat helpommin löydettävissä. Pinterestistä haetaan tauluja ja yksittäisiä kuvia nimittäin avainsanoin.

Esimerkiksi “Avoimet työpaikat” on hyvin geneerinen hakusana. “Eminen avoimet työpaikat” on jo tarkempi. Vielä tarkempi olisi “Eminen avoimet myynnin työpaikat”.

Create board-Pinterest

Luo taulu klikkaamalla plussaa “create a board” -ruudussa. Nimeä taulusi ja anna taulusta lyhyt kuvaus. Alasvetovalikko “category” näyttää pitkän listan erilaisia kategorioita, joista voit valita taulullesi sopivan. Business-mielessä sopivia kategorioita on todella vähän. Älä hämäänny, jos et löydä sopivaa. Pinterestin kehittyessä enemmän yrityskäyttöön he varmasti lisäävät myös liiketoimintojen tarpeisiin sopivia kategorioita.

 

Create a board - Pinterest 2

 

Jos haluat pitää taulusi vielä salassa, valitse “keep it secret” ja avaa vasta, kun taulusi on valmis julkaistavaksi. Jos haluat, että myös kollegasi voivat lisätä tauluusi pinnauksia, lisää heidät tauluun. Voit lisätä henkilöitä sähköpostilla, nimellä (jos he ovat jo Pinterestissä) tai muutaman muun sosiaalisen median profiilin perusteella.

 

#7 “Pinnaa” säännöllisesti

Kuten muissakin sosiaalisen median kanavissa, myös Pinterestissä sisältö on kaikki kaikessa. Mitä useammin pinnaat kuvia, videoita, artikkeleita (kyllä, voit jakaa tekstisisältöä Pinterestissä, kunhan siinä on vetävä kuva), sitä enemmän profiilisi saa näkyvyyttä ja innostaa seuraamaan.

Muista, että kohdassa 2 määritit ne aiheet, joista tässä profiilissa pinnataan. Pysy valitsemissasi aiheissa systemaattisesti. Palvelet seuraajiasi parhaiten olemalla heille määrittämiesi teemojen tiedon lähde.

Kuulemma 80% Pinterest-sisällöstä on edelleen jaettuja pinnauksia. Sinne 20% joukkoon kannattaa pyrkiä, koska ei ketään kiinnosta katsoa samoja sisältöä useilta tileiltä. Luo itse sisältöä tuomalla muualta verkosta löytämääsi sisältöä omaan tiliisi.

Suosituimpaa sisältöä ovat:

  • Vinkit ja ohjeet >> Vinkkimme työhakemukseen, näin haet meille töihin..
  • Inspiraatiokuvat >> (Kauniita) kuvia toimistolta, työn parista, työntekijöistä
  • Sanonnat (quotes), eli kuvan ja tekstin yhdistelmät >> Yrityksenne arvomaailmaan ja kulttuuriin liittyvät sanonnat
  • Videot (Vimeo ja Youtube toimivat Pinterestissä) >> Uravideot, katkelma koulutuksestamme..

Kun huomaat, mitkä taulusi vetävät, tuota erityisesti niihin sisältöä ja aktivoi seuraajia keskusteluun.

Seuraavassa osassa kerron esimerkin työpaikkailmoituksesta, jonka tein Pinterestiin.