Facebook-mainontaa voisi huoletta kuvata vaikkapa rekrytointimarkkinoinnin työkalupakin sveitsiläiseksi linkkuveitseksi. Sellaiseksi vekottimeksi, josta löytyy terä, pora ja apu melkein mihin tahansa pulmaan. Jaa että mistä moinen metafora? Jos ei ole Facebook-mainonnan syövereihin kummemmin perehtynyt, voi tulla yllätyksenä, kuinka siitä nyt vaan on niin moneksi. Ja mitä isompi vika, sitä suurempi leka!
Sosiaalisen median mainonnan kasvukäyrä ja suosio ovat olleet vahvassa nousussa viime vuosina, ja amerikkalaistutkimus ennustaakin, että some-mainonnan tuotot kasvavat pelkästään Yhdysvalloissa 11 miljardiin vuonna 2017, kun vuonna 2012 tuotot jäivät vielä alle 5 miljardiin.
Maksetut LinkedIn-mainokset ovat monelle rekrytoijalle jo tuttu juttu, mutta Facebook-mainonta kannattaa laittaa HR-osastolla korvan taakse, jos tavoitteena on kasvattaa yrityksen tunnettuutta työnantajana tai tavoittaa niitä uinuvia ja piileviä talentteja, jotka eivät aktiivisesti juuri sillä hetkellä etsi uutta työpaikkaa mutta tarttuvat kiinnostaviin sisältöihin somessa. Facebook onkin yksi harvinaisista sosiaalisen median kanavista, joista voi tavoittaa kaikenkarvaiset kansalaiset ikään, koulutukseen tai ammattikuntaan katsomatta. Esimerkiksi LinkedIn ja Twitter ovat tässä mielessä käyttäjäkunnaltaan paljon rajoittuneempia.
Facebook onkin yksi harvinaisista sosiaalisen median kanavista, joista voi tavoittaa kaikenkarvaiset kansalaiset ikään, koulutukseen tai ammattikuntaan katsomatta.
Eminen kokemusten mukaan Facebook-mainokset ovat osoittautuneet yhdeksi tehokkaimmista tavoista saada näkyvyyttä työpaikkailmoituksille. Työpaikkoja voi mainostaa samalla tavalla kuin mitä tahansa muutakin tuotetta, sivustoa tai tapahtumaa, jolloin ilmoitus pomppaa Facebookissa aikaansa viettävien potentiaalisten työnhakijoiden uutisfeediin. Eniten kävijöitä rekrytoivien yritysten urasivuille ja työpaikkailmoituksiin saadaankin usein juuri Facebookin välityksellä, jos uskallusta Facebook-mainonnan kokeiluun löytyy.
3 syytä, miksi suosittelemme Facebook-mainontaa rekrytoinnin tueksi
- Facebook-mainonta on todellinen täsmäase. Mainokset pystyy targetoimaan oikealle kohderyhmälle erinomaisen tarkasti, jolloin viesti tavoittaa halutut osaajat. Kohdennusta voi tehdä esimerkiksi asuinpaikan, iän, kielen ja koulutuksen perusteella, mutta ehkä tärkeimmät ja monipuolisimmat kohdennusvaihtoehdot löytyvät rekrytointimielessä kohderyhmän some-käyttäytymisestä ja kiinnostuksenkohteista.
- Mainosten muunneltavuus on helppoa, sillä erilaisia viestejä ja kuvia voi kokeilla samassa mainoskampanjassa. Onkin yleensä hyvä kikka testata erityyppisten mainosten toimivuutta alussa ja satsata sen jälkeen kaikki paukut niihin, jotka näyttävät uppoavan kohdeyleisöön parhaiten. Facebook-mainoskampanjoista on iloa pienelläkin budjetilla, ja niitä pystyy muokkaamaan lennosta, koska myös niiden tehoa voi seurata reaaliajassa.
- Päivittäin Facebookia käyttää yli miljardi ihmistä ja Suomessa käyttäjiä on arvioitu olevan parisen miljoonaa. Ylen alkuvuodesta 2015 Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan 15-24-vuotiaista Facebookia käytti 90 % ja 25-34-vuotiaista 82 %. Eniten sosiaalisen median käyttöä olivat lisänneet 35-49-vuotiaat, joista 63 % vietti aikaansa Facebookissa. 50-64-vuotiaistakin lähes 40 % on Facebookissa. Somessa seikkailee siis leijonanosa koko kansakunnasta ympäri vuoden ja ympäri vuorokauden niin töissä kuin vapaalla, joten Facebook never sleeps. Mistä muualta tavoittaisi samanlaisen joukon potentiaalisia työnhakijoita?
Meillä on myös huomattu, että hieman epäortodoksisemmat mainokset herättävät Facebookissa eniten kiinnostusta. Vai mitä sanotte siitä, että eräänkin asiakkaamme Facebook-mainoksista hieman hämyinen itse otettu valokuva firman bändikämpän rumpusetistä tuotti klikkauksia ylivoimaisesti eniten verrattuna klassisempiin brändikuviin? Mainoksen ei siis kannata olla turhan siloteltu ja brändätty, vaan aitous on valttia – niin kuin kaikessa työnhakijaviestinnässä ja some-kanavissa muutenkin!
Lue myös: