Kun työntekijäkokemuksesta tuli missio

Kun työntekijäkokemuksesta tuli missio

Kun työntekijäkokemuksesta tuli missio

Tämä on tarina siitä, miten työntekijäkokemuksesta voi tulla henkilökohtainen työelämämissio. Eminessä Experience Managerin tehtävissä toimineen Roosan ura starttasi ensin sovellusta yrityskulttuuriin rekrytointiin kehittäneessä Heebossa ja sittemmin Eminessä. Roosa siirtyi vastikään Eminen tiimistämme haikeissa tunnelmissa asiakkaamme OPn rekrytointiasiantuntijaksi. Roosan tässä talossa viettämien vuosien aikana paljon ehti muuttua, mutta paljon pysyi myös samana.

Kun työntekijäkokemuksesta tuli missio

Heebo vei työnantajakuvaa rakentavan rekrytoinnin maailmaan

Alkujaan opinnäytetyönsä Sosiaalinen media rekrytointikanavana kautta Roosalle kehkeytyi mielipiteitä ja ajatuksia rekrytoinnista sekä hakijakokemuksesta. Twitteristä tutkimuksen ohella sattumalta löydetty Heebon työpaikkailmoitus sai palaset loksahtamaan kohdalleen. Roosa ei aiemmin ollut kuullut yrityksestä, mutta luettuaan Heebon tarkoin laaditusta työpaikkailmoituksesta suunnilleen puolet, hän tiesi haluavansa tuohon yritykseen töihin.

Missiokseni rekrytointeja ajatellen on muodostunut se, että haluan auttaa ihmisiä löytämään työpaikan, jossa heillä olisi hyvä olla. Samalla haluan auttaa yrityksiä löytämään itselleen parhaimman ja yrityskulttuuriin sopivimman talentin. Juuri Heebossa näkemykseni ja missioni toteutuivat.

Heebon tiimikuvat, nettisivut ja sisällöt, jotka käsittelivät työnantajakuvan kehittämistä osana rekrytointia vahvistivat mielikuvaa työpaikasta, jossa voisi todella oppia. Ne saivat Roosan lähettämään työhakemuksen heti. ”Susanna kutsui minut keskustelemaan kanssaan. Tutustuimme heti perinpohjin, eikä edes kolmen tunnin työhaastattelu saanut minua perääntymään. Päinvastoin. Muutama päivä haastattelun jälkeen sain Susannalta työtarjouksen, mikä oli yksi elämäni upeimmista hetkistä, koska se oli urani ensimmäinen oikea työtarjous”, Roosa muistelee.

 

Kun työntekijäkokemuksesta tuli missio
Heebo.

Aloituskokemus, joka teki vaikutuksen

Aloittaminen uudessa työssä tapahtui jo seuraavalla viikolla muitta mutkitta, mikä vahvisti taas kerran Roosan mielikuvaa Heebosta rekrytoinnin huippuosaajana. Ensimmäisen työpäivän Roosa muistaa hyvin vielä näin kolmen vuoden jälkeenkin: ”Kun tulin töihin, Iida oli minua vastassa ja työpöydälläni odotti ruusukimppu.” Roosa kertoo myös, että häntä varten oli suunniteltu tehtäviä ja harjoiteltavaa. Palautekeskusteluja nuorelle osaajalle järjestettiin säännöllisesti koeajan loppuun saakka.

Vahvana muistonaan työsuhteen alkuajoilta Roosa kertoo tunteen huolenpidosta ja välittämisestä, vaikka tuli lähes ummikkona itselleen uudelle alalle. Hän tunsi, että häneen uskottiin alusta asti ja hänelle luotettiin säännöllisesti uusia, vaativampia ja vastuullisempia tehtäviä kokemuksen karttuessa. Heebosta tuli Roosalle toinen koti, jossa hän pystyi kasvattamaan omaa osaamistaan vinhaa vauhtia yhdessä Heebon kasvun mukana. Asia, jonka eteen tehtiin töitä ja viestit, joita välitettiin hakijoille ja asiakkaille, olivat hänellä sydäntä lähellä.

Kun työntekijäkokemuksesta tuli missio
Emine.

 

Vaikka työnantajan tilanne muuttui nopeasti, turvallisuudentunne säilyi

Heebo edelläkävijyydessään oli rekrytointikanavana aikaansa edellä. Se sai työnhakijoilta paljon kiitosta, mutta moderniudessaan asiakkaiden vakuuttaminen oli Heebolle vaikeampaa. Yrityksen toiminta ajettiin hiljalleen alas vuonna 2016, mikä oli Roosalle ja Susannalle vaikeaa aikaa. Kuitenkin Roosa tiesi löytäneensä itselleen rakkaan urapolun ja hänelle oli selvää, että hän halusi jatkaa Eminessä missionsa toteuttamista. Tilaisuus tähän tarjoutui, sillä suhde työnantajaan oli kasvanut vahvaksi. Roosalle tarjottiin Experience Managerin paikkaa Eminessä.

Minulle on tärkeää, että voin työssäni opastaa yrityksiä hakija- ja työntekijäkokemuksen hiomisessa, koska ne ovat avainasemassa työnantajakuvan kehittämisessä sekä rekrytointien onnistumisessa.

Eminessä Roosalle tärkeää viestiä välitettiin kasvavissa määrin markkinointiviestinnän keinoin. Eminen palvelutarjonnan nopea muuttuminen aiheutti rekrytointeihin ja hakijakokemukseen rakastuneelle Roosalle kipuilua oman urapolkunsa kanssa. Pikkuhiljaa kypsyi toive takaisin rekrytointien pariin siirtymisestä. Arvokas työntekijäkokemus Eminessä Roosalle onkin ollut myös työsuhteen päättyminen ja se, kuinka Susannalla oli auttavaiset sormensa pelissä myös uuden työpaikan löytymisessä. Siirtyminen asiakasyritykseen tapahtui luottamuksen ja turvallisuudentunteen säilyessä.

Kun työntekijäkokemuksesta tuli missio

Tärkeimmät opit urarepussa

Roosa kertoo oppineensa näinä vuosina paljon nopeatempoisesta työskentelystä startup -henkisessä ympäristössä. Kun jokaisella tiimin jäsenellä on vastuu menestyksestä, pitää oman työnkuvan rajojen ulkopuolellekin mennä usein. Tämän Roosa on tehnyt mielellään. Hän kertoo oppineensa, että yksi hänelle mieluisimmista puolista työssä on muiden auttaminen ja ongelmien ratkaisu. Hänestä on kuoriutunut myös todellinen projektinhallinnan guru, jolla langat pysyvät käsissä. Itseluottamusta ja rohkeutta hän on saanut työssä roimasti ja matka koulunpenkiltä tähän pisteeseen on ollut huima.

Ensisijaisen tärkeänä oppina voi kuitenkin Roosan mukaan pitää sitä, että nyt hän tietää millainen työnantajakuva ja työntekijäkokemus voi parhaimmillaan olla. Näihin liittyvän missionsa parissa hän aikoo jatkaa työskentelyä jatkossakin.

 

TOP 5 ASIAT ROOSAN URAREPUSSA

1. Unelmien esimies

”Se on urarepussa sillä tavalla, että tiedän mitä se voi täydellisimmillään olla.”

2. Rautainen rekrytointiosaaminen

”Projektinhallinta ja hyvän hakijakokemuksen tuottaminen ovat hioutuneet täällä huippuunsa. Paljastan, että Excelin pyörittäminen on myös mun guilty pleasure.”

3. Laaja asiantuntemus rekrymarkkinoinnista ja työnantajamielikuvasta

”Näissä olen kasvanut asiantuntijaksi.”

4. Itseluottamus, rohkeus ja uskallus

”Kun tulin, olin tosi epävarma, mutta olen saanut kasvaa rohkeaksi turvallisessa ympäristössä.”

5. Korvaamattomat työelämätaidot, kuten muutokseen suhtautuminen ja vastuunkanto

”Nopeatempoisessa startup -henkisessä ympäristössä pitää uskaltaa hypätä seuraavaan junaan, vaikka edellinen ei olisi vielä perilläkään.”

About the Author