Työnantajamaine leviää – Tunnekokemukset muotoilevat työnantajabrändiä nuorten osaajien silmissä

Työnantajamaine leviää – Tunnekokemukset muotoilevat työnantajabrändiä nuorten osaajien silmissä

Työnantajamaine leviää – Tunnekokemukset muotoilevat työnantajabrändiä nuorten osaajien silmissä

Työnantajamaine on tärkeässä osassa työnantajabrändin rakentumisessa. Työnantajamaine syntyy kaikille yrityksille ilman yrityksen tietoista työtä asian eteen. Se on yksilöllinen kokemus ja jokaisella kokijalla voi olla erilainen mielikuva yrityksestä. Työnantajabrändi taas on tietoista brändityötä, jolla tavoitellaan tunnettuutta ja haluttua toimintaa ennalta määritetyissä kohderyhmissä. Vahva ja moderni työnantajabrändi vetää puoleensa yrityksen kannalta ideaaleja ammattilaisia nyt, mutta se kiinnostaa myös tulevaisuuden huippuosaajia.

Työnantajabrändin rakentumiseen, kuten brändeihin yleensäkin, vaikuttavat markkinoinnin ja brändinhallinnan lisäksi myös kohdeyleisön mielikuvat. Kokijan tunnereaktio heilauttaa mielikuvan herkästi suuntaan jos toiseenkin. Mitkä asiat vaikuttavat siihen, millaisena työpaikkana yritys näyttäytyy nuorten osaajien eli niiden tulevaisuuden huippuosaajien silmissä? Vastaus liittyy tunnekokemuksista rakentuvan työnantajamaineen leviämiseen. Jos siis palkkaat nuoria osaajia, pohdi tätä.

Muistatko, miltä tuntuu aloittaa työt uudessa työpaikassa?

Uudessa työssä aloittaminen on mielenkiintoista ja antoisaa epämukavuusalueella liikkumista. Kun on hetken aikaa avoimesti se porukan heikoin lenkki ja uuden opettelija, tunteet ovat pelissä jatkuvasti. Varsinkin nuoren osaajan mentaliteetti on sitä, että usko omaan osaamiseen on vielä jokseenkin hataralla pohjalla; pieni kehu ja tunne osaamisesta saa sen roihahtamaan ilmiliekkeihin samalla kun lannistuminen vaanii epämukavuusalueella liikkujaa jokaisen kulman takana.

Jos et enää muista, miltä tuntuu olla uusi, kannattaa palauttaa se mieleen. Siitä on hyötyä tiimisi uuden tulokkaan onboarding-vaiheessa. Kaikki nämä kokemukset vaikuttavat myös työnantajamielikuvan ja -maineen rakentumiseen. Ne saattavat nousta suureenkin arvoon, koska työnantajamaine leviää orgaanisesti ja se voi helpottaa tai vaikeuttaa olennaisesti vahvan työnantajabrändin rakentumista.

Työnantajamaine rakentuu tunnekokemuksista

Tunnekokemukset vaikuttavat työnantajamaineeseen

Olen täällä Eminessä suhtautunut tunteen palolla kaikkeen tekemiseen. Motivaatiotani on vielä roimasti lisännyt se, että työkaverini ovat rohkaisseet ja osoittaneet luottamusta tekemiseeni heti alusta asti, vaikken itse olisikaan alituisesti puhkunut itseluottamusta. Yksi toimintakulttuurimme tunnusmerkeistä on se, että jokainen johtaa omaa työtään ja aikatauluttaa sen parhaaksi näkemällään tavalla. Myös minä olen saanut alusta asti toimia minulle uudessa työkulttuurissa samoin kuin muut ilman, että kukaan hengittelee niskaan.

Lisäksi olen saanut tehdä haastavia tehtäviä heti alusta asti, mikä on kasvattanut osaamistani minulle arvokkaalla tavalla. Olen tehnyt omat tehtäväni tarkoin ja parhaan osaamiseni mukaan sellaisen luottamuksen edessä. Olen oppinut täällä enemmän ja lyhyemmässä ajassa kuin missään muussa työssäni aiemmin.

Tiedän, että tämä ei ole arkipäiväinen kokemus kaikille nuorille osaajille. Monesti kuulee tarinoita siitä, miten uusi tekijä sullotaan hierarkian alimpaan lokeroon ja se osoitetaan pienillä eleillä ja osaamisen vähättelyllä. Myös se lannistaa, jos uutena tekijänä et saa niitä oikeita, haastavia tehtäviä eikä sinulle osoiteta vastuuta ja luottamusta.

Itse muistan aina ihan ensimmäisen työpaikkani 18-vuotiaana. Koin siellä syrjintää. Koskaan en voinut olla varma, millä tuulella kokeneemmat työntekijät tänään olisivat. Kun he vitsailivat, koitin nauraa mukana kuuluakseni joukkoon. Ne olivat kivoimpia hetkiä. Yleensä he kuitenkin moittivat minua joka asiasta, jonka tein eri tavalla kuin he olivat tottuneet vuosien ajan tekemään. Olo emotionaalisella tasolla oli turvaton ja tunsin, että mokasin vain eksponentiaalisesti koko ajan, koska aloin itsekin ajatella, että olen ihan surkea. Voin pistää vaikka pääni pantiksi, että valitettavasti en ole kokemuksineni yksin. Siihen yritykseen en kyllä menisi takaisin, enkä myöskään kyseistä työnantajaa voisi suositella muille.

Samalla vaivalla, jolla voit lannistaa uuden tekijän, voit myös rohkaista tätä. Luottamuksen osoittamisella ja haastavienkin tehtävien tarjoamisella tuotat jo todella arvokkaita kokemuksia nuorelle osaajalle ja siitä ei hyödy pelkästään nuori osaaja. Siitä hyötyy strategisesti koko yritys, kun tiimiin saadaan kovan luokan tuore osaaja mahdollisimman nopeasti. Ja myös siksi, koska…

Työnantajamaine leviää

Tässä minä levittelen hyviä kokemuksiani nykyisestä työnantajastani. Jaan mielelläni hyviä kokemuksiani, kun huomaan työnantajani tekevän asiat hyvin. Yrityskulttuurissa, jossa kaikille työntekijöille tuotetaan positiivisia tunnekokemuksia ja osoitetaan vastuuta ja luottamusta, vallitsee vahvan logiikan henki.

Meillä nykyihmisillä on käytössämme some, verkostot ja monipuoliset konstit maineen levittämiseen. Sillä tavalla se hyvä työnantajakuva voi levitä hyvinkin laajalle. Mitä loistokkaampi se on, sitä nopeammin maine leviää. Ja se houkuttelee tulevaisuuden osaajia helpommin, kuin voisi kuvitella. Kasvuhan tapahtuu suurilta osin parhaita osaajia houkuttelemalla nyt ja myös tulevaisuudessa.

Sama logiikka pätee niin hyvässä, kuin valitettavasti huonossakin. Otetaanko teidän työyhteisössänne huomioon, että paitsi nuoret palkatut osaajat, myös ne muutaman kuukauden työharjoittelijat ja kesätyöläiset ovat teidän työnantajamaineenne sanansaattajia? Heidän mielipiteensä on itse asiassa yhtä tärkeä, kuin muidenkin työntekijöiden mielipide työnantajastaan. Kerran kolahtaneesta negatiivisesta mielikuvasta ei tunnetusti pääse eroon melkein millään.

Paitsi nuoret osaajat, myös ne muutaman kuukauden työharjoittelijat ja kesätyöläiset ovat teidän työnantajamaineenne sanansaattajia, joiden mielipide on itse asiassa yhtä tärkeä, kuin muidenkin työntekijöiden mielipide työnantajastaan. Kerran kolahtaneesta negatiivisesta mielikuvasta ei tunnetusti pääse eroon melkein millään.

Muuten hyvin rakennettuun ja kiillotettuun työnantajabrändiin tulee herkästi iso ja paha särö, kun työnantajamaine on nuorten osaajien keskuudessa synkkä. Se ei ole tulevaisuuteen tähyilevän, modernin ja strategisen työnantajan ja työnantajabrändin tunnusmerkistöä.

 

 

”Moderni työnantaja kehittää positiivisia työntekijäkokemuksia ja huolehtii myös hakijakokemuksista.” Lue lisää modernista työnantajabrändistä>> 

Sinua saattaa kiinnostaa myös>> Moderni työnantajabrändi – aloita jo tänään

Lue myös aikaisemmin Untuvikon Uratarinat -blogisarjassa ilmestyneet tekstit>>

About the Author