Miten aloittaa työntekijäkokemusten tarinallistaminen Instagramissa?

Miten aloittaa työntekijäkokemusten tarinallistaminen Instagramissa?

Miten aloittaa työntekijäkokemusten tarinallistaminen Instagramissa?

Työntekijäkokemusten tarinallistaminen Instagramissa kytkeytyy työnantajabrändin rakentamiseen. Vahvimmat työnantajabrändit perustuvat aitoihin työntekijäkokemuksiin, eivät brändiin, joka on tuotteistettu ja hiottu huippuunsa. Työnantajabrändin rakentamisen tulisi nimittäin olla tavoitteellista vuoropuhelua, ja tähän tarkoitukseen työntekijäkokemusten tarinallistaminen on vaikuttava keino. Työntekijäkokemusten tarinallistaminen tarkoittaa tarinoiden rakentamista työntekijöiden aitojen kokemusten pohjalta. Tarinat ovat vaikuttavia; hyvä tarina herättää tunteita ja jää mieleen. Lue tarkemmin, mitä työntekijäkokemusten tarinallistaminen tarkoittaa täältä.

Työntekijäkokemusten tarinallistaminen tarkoittaa tarinoiden rakentamista työntekijöiden aitojen kokemusten pohjalta.

Instagram puolestaan on erittäin monikäyttöinen sosiaalisen median kanava, jossa viihtyy nykyisin enemmän käyttäjiä, kuin LinkedInissä. Muun muassa tämän tiedon valossa pidän Instagramia hyvänä välineenä työntekijäkokemusten tarinallistamiseen ja työnantajabrändin rakentamiseen. Instagramia voi toki käytellä satunnaisena ”hupikanavana”, ja se on täysin sallittua, mutta sitä kannattaa hyödyntää myös tavoitteelliseen halutun viestin välittämiseen visuaalisia ja tarinankerronnallisia keinoja apuna käyttäen.

Työntekijäkokemusten tarinallistaminen Instagramissa

Työntekijäkokemusten tarinallistamisen tavoitteena on siis tukea haluttua työnantajakuvaa. Työnantajakuvan rakentamisen tavoitteet tulevat HR-strategiasta ja teemat sekä pääviestit tekemiselle nousevat työntekijäkokemuksista ja yrityskulttuurista. Tarinoiden avulla voidaan kuvata työnantajakuvan rakentamisen pääviestejä ja teemoja mieleenpainuvasti, tunteita herättävästi. Tarinasta löytyy usein kerroksellisuutta ja sen avulla voi kuvata paitsi työntekijäkokemusta, myös yrityskulttuuria ja asiakaslupauksen lunastamista yhtä aikaa.

Instagram on visuaalinen ikkuna siihen, miten yrityksessä lunastetaan asiakaslupausta ja miten yritys tekee työntekijöidensä työelämästä parempaa.

Hyvä lähtökohta tarinallistamiseen on Eminen Susanna Rantasen aikaisemmin esittelemä malli. Hyvän pohjan tarinalle saa siis jostakin kohdeyleisön mielessä olevasta tyypillisestä kysymyksestä, kuten vaikkapa ”Millainen koeaika yrityksen uusilla työntekijöillä on?” Sen sijaan, että kertoisimme koeajan faktat kuivanrapsakasti (tai jättäisimme kertomatta), se voidaan kertoa kuvallisen tarinan avulla. Me Eminessä aikaisemmin syksyllä esitimme asian Instagramissa näin:

 

Työntekijäkokemusten tarinallistaminen Instagramissa

 

Sen lisäksi, että tarinan avulla kerrottiin koeaikaan liittyvästä prosessista, saatiin tarinaan ujutettua myös yhteisöllisyyttä, asiakaslupauksen lunastamista ja tiimihenkeä kuvaavia seikkoja. Kirvoittipa se vielä itse päähenkilössä sekä yleisössä tunteitakin. Tässä esimerkissä kuva kertoo työntekijäkokemuksesta enemmän kuin tuhat sanaa: ilahtunutta hymyä kun ei voi feikata. Vertaa viestin vaikuttavuutta, jos kuvateksti olisi ollut jotakin sellaista, kuin: ”Siirin uusi käyntikortti.”

Työntekijäkokemusten tarinallistamisen Instagramissa ei tarvitse olla tämän monimutkaisempaa! Oikeasti tarinankerronta on kautta aikojen paras vaikuttamisen keino, ja taito löytyy meiltä kyllä selkäytimestä, kunhan herätämme sen. Kamera löytyy nykyään kaikkien taskusta ja työntekijäkokemuksia on joka puolella ympärillä! Vaikuttava Instagram-profiili tarinankerronnallisena kokonaisuutena lopulta antaa visuaalisen ikkunan siihen, miten yrityksessä lunastetaan asiakaslupausta ja miten yritys tekee työntekijöidensä työelämästä parempaa.

 

Työntekijäkokemusten tarinallistaminen Instagramissa

 

Lisää vinkkejä vaikuttavampaan Instagramin käyttöön:

Instagram-analytiikka – Mistä data löytyy ja mitä se meille kertoo?

3 ilmaista Instagram-sovellusta nopeaan sisällöntuotantoon

Mitä taidokas Instagramin käyttö on?

Miten päästä alkuun tarinallistamisen kanssa sekä kohti säännöllistä ja johdonmukaista tekemistä? Lue Eminen 12 kk tarinallistamisen ohjelmasta ja anna meidän opastaa>>

 

About the Author