HR, selviydy voittajana Facebook-muutoksissa vuonna 2018 – Podcast jakso 38

HR, selviydy voittajana Facebook-muutoksissa vuonna 2018 – Podcast jakso 38

HR, selviydy voittajana Facebook-muutoksissa vuonna 2018 – Podcast jakso 38

Tässä, tällä erää viimeisessä Facebookin uutisvirtamuutosta käsittelevässä jaksossa jaan Social Media Examinerin toimitusjohtaja, Michael Stelznerin viestin siitä, miten me pärjäämme alati muuttuvan sosiaalisen median kanssa työssämme, ja miten pärjäämme erityisesti Facebookin kanssa.

As long as there are two billion people using Facebook, there will be value for businesses. They just have to figure out how they fit in.” – Michael Stelzner, CEO of Social Media Examiner 

Kuuntele jakso 

Kuuntele jakso Soundcloudissa >>

Jakson kesto: 28:51 min

Löydä kaikki podcastin jaksot täältä >

Varaa paikkasi 5.4.2018 klo 10-16 HR Somessa -valmennukseen >

Social Media Examinerin 4 ohjetta Facebook-muutoksista selviytymiseen

(1) Hyväksy sosiaalisten medioiden alati muuttuvat säännöt

Liika riippuvaisuus mistään sosiaalisesta mediasta ei ole yritykselle kannattavaa. Toisaalta, aktiivisesti sosiaalisten medioiden käänteissä mukana pysyminen opiskelemalla, kokeilemalla ja seuraamalla miten muut niitä käyttävät mahdollistaa myös sosiaalisista medioista hyötymisen. Loppupelissä Facebookilla ei ole ”varaa” hylätä maksavia käyttäjiään, eli meitä yrityksiä ja muita julkisia tahoja. Yhteiset käytännöt muovautuvat ihan varmasti, mutta tuottavuuden löytyminen omaan työhön edellyttää kärryllä pysymistä.

(2) Opeta yhteisöllesi, miten he näkevät edelleen yrityksenne sisällöt uutisvirrassaan

Algoritmi tulee ”poistamaan” julkisten tahojen ja yritysten tuottamat orgaaniset, eli ilmaiseksi jaetut sisällöt yksityiskäyttäjien uutisvirroista. Mikäli haluatte, että yritystilinne seuraajat näkevät edelleen yrityksenne julkaisemaa sisältöä uutisvirroissaan, voitte ohjata heidät valitsemaan yrityksenne sivun ”See first” -toiminnalla seurattavaksi yritystiliksi.

Tässä muistutukseksi vielä opastus, miten Eminen Facebook-sivun voi lisätä omalle See first -listalleen. Opasta omat käyttäjäsi vastaavalla tavalla:

  • Mene @emineland Facebook-sivulle yksityiskäyttäjänä
  • Klikkaa header-kuvan alta ”Following” -painiketta
  • Valitse listalta ”See first” default-tilan sijaan

Facebook uutisvirta - See first

(3) ”Educate while entertaining”, eli yhdistä yleisösi valistaminen ja viihdyttäminen

Olemme täällä Eminessä puhuneet tarinallistamisesta ja tarinan kerronnasta jo yli kolme vuotta. Onkin mahtavaa, että tämä vaikuttavamman viestinnän muoto alkaa lyödä itseään vihdoin läpi myös yritysmarkkinoinnissa.

Myös Michael Stelzner Social Media Examinerista puhuu tarinankerronnan puolesta:

Yritysten täytyy siirtyä tarinamaisempaan kerrontaan videoissaan ja sisällöissään. Ajattele esimerkiksi History tai Discovery Channelia, ajattele episodimaista sisältöä. Meillä ihmisillä on ehtymätön nälkä tarinoiden kuulemiseen ja lukemiseen.”

Sekä Eminen blogissa että tässä podcastissa on julkaistu useita tarinallistamiseen liittyviä juttuja kuluneiden vuosien aikana.

Lue, mitä työntekijäkokemusten tarinallistaminen tarkoittaa >>

Lue, miten hyödynnät Instagramia tarinallistamisen välineenä >>

Tarinan muotoon kirjoitettu tai tuotettu sisältö vaikuttaa kuulijaansa vahvasti merkitystä luoden. Se, että Facebook peräänkuuluttaa merkityksellistä sisältöä tukee Stelzernin viestiä siitä, että meidän kannattaa alkaa kiinnittää huomiota Facebook-sisällössämme tarinallisempaan sisällöntuottamiseen.

Hyvä tapa löytää inspiraatiota on käydä katsomassa, miten elokuva ja tv-maailman yhtiöt alkavat käyttämään Facebookia. He, jos ketkä varmastikin ymmärtävät, miten Facebook-sisältö viedään tarinallisempaan muotoon. 

Discovery Channel

Netflix Nordic

HBO Finland

(4) Rohkaistukaamme Facebook Liven hyödyntämiseen!

Olen hyvin tietoinen siitä, miten paljon livevideointi pelottaa monia meistä HR-markkinoijista. Aina, kun ehdotamme livelähetyksiä, saamme suurta epäröintiä vastaukseksi. Ymmärrän tämän. Videotuotanto vie hirvittävästi aikaa. Laadukas videotuotanto vaatii myös hyvät suunnitelmat ja käsikirjoitukset, joiden mukaan kuvattu raakamateriaali editoidaan viestin välittäväksi videoksi. 

Livelähetykset eivät vaadi samanlaista pieteettiä kuin videoiden toteuttaminen

Tärkeää livelähetyksissäkin on tietysti se, että ääni kuuluu (eli tarvitaan mikki) ja lähetykseen riittää nettikaistaa. Mikään ei tiputa yleisöä eetteristä niin nopeasti kuin huono äänentoisto ja pätkivät yhteydet. Muutoin livelähetys sallii hyvinkin enemmän vapautta ja rosoisuutta.

Livelähetysten suurin arvo Facebookissa on nimenomaan paras mahdollisuus synnyttää dialogi yleisön kanssa. Kun livelähetyksen saa toistuvaksi tapahtumaksi, oma yleisö oppii pelisäännöt. Facebook tekee livelähettämisen myös helpoksi. Ei tarvitse muuta tehdä kuin painaa ”live”-nappia ja kohtapian oletkin jo eetterissä.

Älä pelästy ensimmäisen lähetyksen vähäistä tai olematonta yleisöä

Ensimmäisissä livelähetyksissä ei välttämättä ole vielä montaa katsojaa. Katsojamäärään voi vaikuttaa markkinoimalla livelähetystään ennakkoon. Hyvä puoli näissä [Facebookissa] on se, että livelähetyksen videotaltiointi jää sivullenne ja yleisönne voi katsoa sen myöhemmin. Facebook myös näyttää mielummin livevideoita uutisvirrassa kuin linkkejä, jotka vievät käyttäjät pois Facebookista.

Hubspotilla on erikseen Facebookissa sivu nimeltään HubspotLife, joka keskittyy kertomaan siitä, minkälainen työpaikka Hubspot on.

Olen tosi ihastunut heidän tapaansa hyödyntää Facebookia. He käyttävät livelähetyksiä hyvin usein. Jos tutustut heidän Facebook-sivuunsa, näet, että he myös markkinoivat tulevia livelähetyksiä mainostamalla niitä, kutsumalla katsomaan ja aktivoimalla keskusteluun jo etukäteen. Minulle he toimivat inspiraation lähteenä siitä, miten Facebookia voi hyödyntää työnantajakuvan rakentamiseen. Suosittelen tutustumaan! 

Lähde: Social Media Examiner

HR Somessa -valmennus

Varaa paikkasi 5.4.2018 klo 10-16 HR Somessa -valmennukseen >

Seuraavassa HR Somessa -valmennuksessa tulen käsittelemään myös Facebookia siltä osin, mitä tuohon mennessä meille on ehtinyt selvitä Facebookista. Varaa paikkasi ja tule mukaan pienryhmään oppimaan, miten HR voi hyödyntää somea entistä tehokkaammin työnantajakuvan kehittämisessä ja rekrytointien tukemisessa.

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on moderneille kasvuyrityksille ja moderneille HR-ammattilaisille suunnattu podcast. Susanna tarjoilee liiketoimintalähtöistä ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on Susanna Rantasen ja Eminen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin rakentamiseen.

@rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.

About the Author