HR-markkinointi Facebookissa vuonna 2018 – Podcast jakso 37

HR-markkinointi Facebookissa vuonna 2018 – Podcast jakso 37

HR-markkinointi Facebookissa vuonna 2018 – Podcast jakso 37

Miten Facebookin uutisvirtamuutos vaikuttaa HR-markkinointiin?

Miten yritysten kannattaa käyttää Facebookia jatkossa?

Minkälaisesta käytöstä kannattaa luopua?

Podcastin viime jaksossa käsittelimme Facebookin historian suurinta muutosta, uutisvirtamuutosta. Se tulee vaikuttamaan sekä Facebookin käyttämiseen että Facebook-käyttäjäkokemuksiin merkittävällä tavalla. Tässä jaksossa kerromme, mihin suuntaan Facebookin käyttöä kannattaa alkaa aktiivisesti viemään HR-markkinoinnissa.

Kuuntele jakso

 

Kuuntele jakso Soundcloudissa >>

Jakson kesto: 41:12 min

Facebookin uutisvirtamuutoksen vaikutus HR-markkinointiin

Olemme tähän saakka käyttäneet Facebookia HR-tarpeissamme sekä rekrytointimarkkinointiin että työnantajakuvan rakentamiseen. Jotkin yritykset ovat ansioituneesti hyödyntäneet Facebookia myös rekrytointiprosessikohtaisen viestinnän välineenä.

Kaksi asiaa lienee aika varmaa seuraavina kuukausina:

(1) Työpaikkailmoituslinkkien orgaaninen jakelu on jatkossa hyödytöntä

Valtaosa HR-käyttäjistä on jakanut yrityksen Facebook-sivulla työpaikkailmoitusten linkkejä orgaanisesti, eli maksamatta mitään. Tällainen toiminta on jatkossa hyödytöntä. Facebook ei tule nostamaan tämän tyyppisiä julkaisuja sivunne seuraajien uutisvirtaan ilmaiseksi.

(2) Julkaisujen mainostaminen, eli maksullinen HR-markkinointi nousee entistä tärkeämpään rooliin 

Ainoa tapa kiertää uutisvirtamuutosta on sisältömme mainostaminen. Uutisvirtaa koskeva algoritmi ei koske mainostyökalua. Voimme siis jatkossa saada rekrytointitarpeillemme näkyvyyttä tekemällä niistä mainoskampanjoita.

Veikkaan kuitenkin, että mainoksen hintaan tulee vaikuttamaan julkaistavan sisällön sekä mainoksen laatu ja muoto. Mainostila on hyvin rajallinen Facebookissa, joten mainostamisen yleistyminen tulee vaikuttamaan pakosti Facebook-mainonnan hintaan.

Facebookin tapa korostaa käyttäjien kokemusta ja saada käyttäjät pysymään Facebookissa ei voi tarkoittaa muuta kuin sitä, että Facebook tulee suosimaan myös sellaista mainossisältöä, josta käyttäjät pitävät enemmän.

Kysymys kuuluukin: Kuinka hyvin me tiedämme ja olemme selvillä tavoittelemamme yleisön mieltymyksistä? Olemme kovasti korostaneet kohdeyleisönsä ymmärtämistä HR-markkinoinnissa. En voi korostaa tätä riittämin, mitä tulee Facebookin hyödyntämiseen HR-markkinointitarkoituksiin jatkossa.

Ja kolmaskin asia on selvä:

  • Se, mikä toimii ensi viikolla ei välttämättä toimikaan enää muutosten edetessä, eli tämä vuosi on uuden oppimisen ja kehittymisen aikaa.
  • He, jotka ilahtuvat uuden oppimisesta ja uusista mahdollisuuksista, hyötyvät tästä muutoksesta eniten.
  • He, jotka joko jatkavat samaan tahtiin tai poistuvat Facebookista, ovat tämän muutoksen häviäjiä.

HR-markkinointi Facebookissa 2018 - Emine

Miten HR-markkinoija selviää voittajana Facebookin uutisvirtamuutoksesta vuonna 2018?

(1) Ottamalla Facebookin mainostyökalu aktiivikäyttöön HR-markkinointiin

Kaikkein helpoin selviytymiskeino on ottaa Facebookin mainostyökalu aktiivikäyttöön. Jokainen yrityksen toiminnan kannalta merkityksellinen sisältö kannattaa jakaa mainostyökalun kautta markkinointikampanjana. Tämä edellyttää mediabudjettia ja siksi strategisemmasta työnantajakuvan rakentamisesta tulee entistä merkityksellisempää.

Podcastin jaksossa 15 puhuin siitä, miten HR saa rahaa sosiaalisen median hyödyntämiseen. Ehkä nyt on hyvä hetki kuunnella tuo jakso joko uudelleen tai ensi kertaa.

Facebookissa on maailman paras ja tarkin mainostyökalu. Sen avulla ja sitä oikein käyttäessämme voimme kohdentaa mainoksemme ja sisältömme niin tarkasti, että parhaimmillaan ne eivät ole mainoksia vaan arvokasta, merkityksellistä sisältöä juuri oikeassa kohdeyleisössä. Silloin ne eivät ole spämmiä ja ärsykkeitä. Teemme paljon Facebook-mainontaa asiakkaillemme ja sen pohjalta voin sanoa, että tämä mainostyökalu on ollut lyömätön.

(2) Luopumalla linkkien julkaisemisesta ja aktivoitumalla yleiseen keskusteluun ja tiedon jakamiseen yrityksen ”urafoorumilla” Facebookissa

Olemme tottuneen käyttämään Facebook-sivuamme trafiikin lähteenä – useimmiten yrityksen blogiin sekä urasivuillamme oleviin työpaikkailmoituksiin. Facebook-sivun käyttö websivuille ohjaavan liikenteen lähteenä ei ole jatkossa enää tehokasta. Facebookin mainostyökalu toimii tähän tarkoitukseen huomattavasti paremmin.

Facebook haluaa nähdä merkityksellistä, keskustelua kirvoittavaa sisältöä myös yrityssivuilla. 

Emme ikävä kyllä tiedä vielä riittävän tarkkaan, minkälainen sisältö poikii aktiivista keskustelua. Voimme kuitenkin otaksua, että työelämää koskevat, kantaa ottavat päivitykset, artikkelit, uutiset ja videot ovat sellaista sisältöä, jotka todennäköisemmin aktivoivat seuraajamme keskusteluun. 

Tässä voi olla uusi tapa työnantajakuvan rakentamiseen: nostaa esille työelämään liittyviä kannanottoja ja teemoja, jotka edustavat yrityksen arvomaailmaa ja vastaavat sen yrityskulttuuria.

(3) Ottamalla Facebook Live rohkeasti käyttöön

Social Media Examinerin mukaan seuraavanlaisten videoiden tavoittavuus tulee nousemaan merkittävästi:

  • Facebook Live -lähetykset
  • Jatkotarinat ja episodimaiset videosarjat, joiden kesto on useita minuutteja per jakso

Muistamme, että ei ole pitkä aika siitä, kun Facebook alkoi korostaa videosisällön merkitystä. Meitä ohjeistettiin tekemään videoita, jotka ovat kestoltaan 1-1,5 min mittaisia ja tekstitettyjä, ja lataamalla ne suoraan Facebookiin sen sijaan, että jakaisimme videon Youtube- tai Vimeo-linkkinä. Perinteisten rekryvideoiden aikakausi Facebookissa on päättynyt.

Jatkossa Facebook haluaa tarjoilla seuraajillemme tarinallisia, episodimaisia videosarjoja ja livelähetyksiä. Koska videosarjojen suunnittelu, käsikirjoittaminen ja toteuttaminen on erittäin työlästä, nyt jos koskaan kannattaa rohkaistua ja käynnistää LIVE Facebookissa. 

Nappaa tästä inspiraatiota livelähetysten ideointiin ja toteuttamiseen >>

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on moderneille kasvuyrityksille ja moderneille HR-ammattilaisille suunnattu podcast. Susanna tarjoilee liiketoimintalähtöistä ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on Susanna Rantasen ja Eminen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin rakentamiseen.

@rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.

Haluatko pysyä Eminen perässä Facebookissa? Seurata, miten me testaamme ja kehitämme omaa Facebook-käyttäytymistämme? Kuulla meiltä kokemuksia ja vinkkejä siitä, miten Facebookia kannattaa jatkossa käyttää HR-tarpeisiin? 

Laita Eminen Facebook-sivu @emineland ”See first” -sivuksi.  

Voit nyt valita sivuja ja käyttäjiä, joiden julkaisut haluat nähdä uutisvirrassasi. Tämä tapahtuu valitsemalla kyseinen sivu tai käyttäjä ”See first” -sivuksi. Lupasin laittaa videon malliksi, mutta en ikävä kyllä saanut kyseistä videota ladatuksi tähän julkaisuun. 

Alla oleva kuvakaappaus näyttää sinulle, mistä löydät See First -toiminnon mentyäsi ensin Eminen Facebook-sivulle.

Facebook uutisvirta - See first

 

Löydä kaikki podcastin jaksot täältä >

Varaa paikkasi 5.4.2018 klo 10-16 HR Somessa -valmennukseen >

About the Author