Mikä on työnantajalupaus ja pitääkö sellainen olla? Podcast jakso 16

Mikä on työnantajalupaus ja pitääkö sellainen olla? Podcast jakso 16

Mikä on työnantajalupaus ja pitääkö sellainen olla? Podcast jakso 16

 

Kuuntele jakso Soundcloudissa 

Jakson kesto: 14:41 min

 

Mikä on työnantajalupaus?

Työnantajalupaus on yrityksen talent-yleisölle ja työmarkkinoille suunnattu lupaus siitä, mitä erityistä yritys tarjoaa työntekijälle. Sen sisar on brändilupaus, joka kertoo, mitä erityistä yritys tarjoaa asiakkailleen brändätyn tuotteen tai palvelun välityksellä.

Hyvä työnantajalupaus on yrityksen työnantajana muista erottava. Se onnistuu jättämään muistijäljen kuulijan mieleen.

Vaikuttava, uudenajan työnantajalupaus kertoo, minkälaisia kokemuksia työntekijöillä on lupa odottaa tämän yrityksen palveluksessa. Vaikuttava työnantajalupaus ei siksi ole irrallinen, kivan kuuloinen slogan, saatikka monen kappaleen pituinen essee, vaan kiteytys kaikesta siitä, miten yritys toimii. Eli kiteytys kaikista niistä kokemuksista, joita yrityksen ihmiset omassa työssään muille tuottavat ja tarjoavat.

Miksi yrityksellä pitäisi olla työnantajalupaus?

En ole varma pitääkö yrityksellä olla erikseen kirjoitettu työnantajalupaus. Sen pitäisi välittyä kaikista kokemuksista ja viesteistä. Pitääkö se erikseen kiteyttää ja kuvata? En tiedä onko se välttämättömyys.

Mutta Vaikuttava työnantajalupaus kertoo, minkälaisia kokemuksia työntekijöillä on lupa odottaa tämän organisaation palveluksessa. Se on lupaus nykyisille ja tuleville työntekijöille siitä, mitä erityistä he saavat valitessaan juuri tämän organisaation työpaikakseen. Vaikuttava työnantajalupaus toimii sekä sisäiseen että ulkoiseen talent-yleisöön. Se kiinnittää yritykselle strategisesti ideaalin ammattilaisen huomion ja onnistuu kertomaan välittömästi, miten tämä yritys eroaa muista. Näin ajateltuna voisi olla viisasta kiteyttää ja kuvata työnantajalupaus.

Palkka ja etuudet eivät kuulu työnantajalupaukseen – niillä harvaa pystyy kilpailemaan

Ennen työnantajalupaukseen suositeltiin kirjattavaksi myös palkitseminen. Vaikuttava työnantaja tietää, että strategisesti ideaaliin ammattilaiseen ei vaikuteta lainkaan tai pelkästään palkitsemisen keinoin. Vaikuttaminen kytkeytyy johonkin paljon suurempaan ja merkityksellisempään: siihen, miten ihminen otetaan vastaan, miten hänen kanssaan toimitaan, mikä on hänen roolinsa ja merkityksensä isommassa kokonaisuudessa, miten häneen luotetaan, miten häntä arvostetaan ja mihin hänen panoksensa vaikuttaa.

Hyvä työnantajalupaus ohjaa työntekijän toimintaa, valintoja ja työssä tapahtuvaa päätöksentekoa. Se kiteyttää sanoiksi, kuviksi ja puheiksi yrityksen strategisen suunnan, strategisen yrityskulttuurin sekä asiakaslupauksen toteuttamisen kannalta keskeisen arvomaailman. Vaikuttava työnantajalupaus kirkastaa viestin, luo selkeitä odotuksia ja antaa lupauksen siitä, miten me teemme työelämästäsi parempaa. 

Eminessä on neljä työnantajalupausta:

1) Pysymme toimialan suunnannäyttäjänä.

Meillä on lupa ja meiltä odotetaan ajan käyttämistä trendien luotaamiseen, talent-yleisön tarpeiden parempaan ymmärtämiseen, uusien tapojen ja ideoiden pohtimiseen ja kokeilemiseen. Meillä on tällainen työpaikka, jossa meistä jokainen näyttää toiselle esimerkkiä siitä, mitä on olla edelläkävijä ja suunnannäyttäjä.

2) Meillä on alan kovin erityisasiantuntemus.

Erityisasiantuntemuksemme on meille strateginen kilpailuvaltti. Me lupaamme alan kovimman erityisasiantuntemuksen. Tämä syntyy jatkuvan osaamisen kehittämisen, edellä tarpomisen, innovaatiotyön ja rohkean uusien ideoiden ja asioiden testaamisen ja vaikutuksen arvioinnin tuloksena. Koska meillä on standardit ja rima korkealla, jokaisen strategisesti ideaalin ammattilaisen osaaminen ja markkina-arvo kehittyy meillä takuuvarmasti.

3) Meillä on vaikuttamisen kulttuuri.

Opastamme asiakkaitamme talent-yleisöön vaikuttamisessa. Odotamme, annamme luvan, ohjaamme ja opastamme, miten jokainen eminaattori tunnistaa roolissaan vaikuttamisen elementit, ja mitä vaikuttaminen asiantuntijana parhaimmillaan tarkoittaa. Meillä on lupa, odotus ja toive siitä, että jokainen eminaattori tekee asiakkaisiin, yritykseen ja meihin muihin eminaattoreihin vaikuttavaa työtä.

4) Meillä pitää olla oma itsensä.

Meille strategisesti ideaali ammattilainen on rehellinen, avoin ja aito. Sen lisäksi hän on empaattinen kollega ja yhteistyökumppani, eli sallii myös muiden olla oma itsensä. Vaikuttaminen tapahtuu aina avoimuuden, rehellisyyden ja aitouden periaatteita noudattaen. Nämä näkyvät myös meidän keskinäisessä suhteessa toisiimme. Olemme hyvin henkilökohtainen työyhteisö, jossa elämän ilot, surut, tarpeet ja onnistumiset saavat tukea ja kannustusta.

Nämä ovat kokemuksia, jotka kytkeytyvät meidän strategiaamme, asiakaslupaukseemme, kulttuuriimme sekä meidän yhteisiin kokemuksiimme siitä, miten meillä tehdään töitä.

Vaikuttava työnantajalupaus on vuoren huippu

Yleensä työnantajalupausta lähdetään pohtimaan sitä kautta, mitä muut lupaavat tai sanovat. Silloin kyseessä on jonkun muun bisnes, jonkun muun lupaus. Sellainen ei liity meidän organisaatioomme mitenkään, ja on aika varmaa, etteivät meillä työskentelevät, tai meidän yleisömme saa sellaisia kokemuksia meidän toiminnastamme.

Vaikuttava työnantajalupaus on vain vuoren huippu. Se kiteyttää sen, mitä jo on.

Se vastaa kaikkea sitä, se tukee kaikkea sitä, mitä tämä yritys muutenkin lupaa ja tarjoaa yleisesti ja julkisesti – tietoisesti ja tiedostamattaan.

Yrityksen kannalta paras työnantajalupaus on sellainen, jossa yhdistyvät henkilöstön kokemukset, asiakkaiden kokemukset, yrityksen strategiset pyrkimykset ja toimintaa ohjaava kulttuuri ja arvot.

Siinä ajattelemisen aihetta.

Ensi viikolla puhutaan hakijakokemuksesta ja tarkemmin ottaen hakijapolusta ja siihen liittyvistä kokemuspisteistä, joissa sinulla hyvä vaikuttavan työnantajabrändin ystävä on mahdollisuus erottua ja tehdä vaikutus.

Kuullaan paremmin!

Susanna

 

About the Author