Periscope pelinavaajana rekrykampanjassa

Periscope pelinavaajana rekrykampanjassa

Periscope pelinavaajana rekrykampanjassa

Katsoin aamulla livenä Periscope-lähetyksen SomeWorksin some-osaajahausta. Videolla kyseisen yrityksen toimitusjohtaja Daniel Levi (@DanskuLevi) jutteli reilun sadan ihmisen (164 seurasi livelähetystä, jälkilähetystä muutaman tunnin päästä katsellut yli 40) yleisölle kertoen yrityksestä sekä avasi pelin rekrytoinnin suhteen. Tapa oli kohtalaisen nerokas. Kerron miksi.

#1 Kanavavalinta osui nappiin

Oikeiden kanavien löytäminen ja hyödyntäminen on olennaista paitsi markkinoinnissa, myös vuoropuhelun luomisessa. Kommunikaatiotavan ja läsnäolon tulee olla kohdeyleisölle luonnollista. Tässä tapauksessa etsittiin some-osaajaa, jonka rooliin nimenomaan kuuluu sosiaalisen median kanavien handlaaminen. Periscope on päivän kuumimpia buzzwordeja, joten sen käyttäminen rekrykampanjan avauksessa oli muutenkin loistava valinta.

#2 Tuokio oli vuorovaikutteinen ja tuntui spontaanilta

Yksi miellyttävimmistä seikoista live-lähetystä seuratessa oli sen autenttisuus. Lähetyksen rehellinen ja rento meininki loi sympatiaa. Välillä ääni kuului huonosti, ja katselijat pyysivät Danielia ottamaan käden pois mikin päältä. Sydämiä vilisi ruudulla ja kysymyksiä lennähti aika-ajoin eetteriin. Tuntui, että tässä ollaan mukana tekemässä yhteistä lähetystä. Sitouttamisen taso Periscopella on vaikuttava. Lisätään vielä se, että lähetys on katseltavissa 24 tuntia lähettämisestä, sekä sen voi jakaa kätevästi eri sosiaalisen median kanavissa.

#3 Periscopen uutuudenviehätys hyödynnettiin osuvasti

Mistä bongasin lähetyksen, kysyi kollega töissä. ”Jostain kumman syystä” kyseisen lähetyksen mainos pomppi jatkuvasti eteeni sosiaalisen median kanavissa, eritoten Facebookissa ja Twitterissä. Olin kohderyhmää, jolle oli helppo mainos kohdentaa. Helppo nakki olinkin, kiinnostuin kurkkaamaan miten lähetys on toteutettu ja halusin tuntumaa miten se istuisi rekrytointikampanjaan. Periscope on vielä varsinkin Suomessa uusi ja voimakkaasti kasvava kanava, josta ei vielä ole paljon sisältöä verkossa äidinkielellämme. SomeWorks haukkasikin kampanjallaan ja sisällöntuotannollaan (lähetyksen lisäksi hakusanaoptimoituja blogikirjoituksia) aimo annoksen näkyvyyttä itselleen ja sai asiantuntijuuttaan esille. Pisteet sinne.

Voiko Periscope toimia rekrytoinnissa?

Kiinnostuin erityisesti Periscopen hyödyntämisestä rekrytointikampanjassa sekä ihan rekrytointiprosessin tukena mahdollisuutena käydä aitoa vuoropuhelua hakijakandidaattien kanssa ja ihan oikeasti näyttää ja kertoa mistä hommassa on kyse. Kommentoin asiaa tuoreeltaan Danielille Twitterissä ja kiitin hyvästä lähetyksestä. Peli on avattu Suomen osalta, mutta jatketaanko tämän kanavan hyödyntämistä rekrytoinneissa? Uskon niin. Rekrytoinnin osalta kannattaa kiinnittää huomiota siihen, millaista tyyppiä haetaan ja artikuloida siitä katselijoille. Lisäksi tässä on oiva mahdollisuus näyttää ihan livenä, miltä työpaikan meininki oikeasti näyttää.

 

periscope-kuvakaappaus
Kuvakaappaus SomeWorksin Periscope-lähetyksestä 3.12.2015

(edit: lähetyksen tarkat seuraajamäärät 3.12. )

About the Author