Olisiko äitisi sinusta ylpeä?

Olisiko äitisi sinusta ylpeä?

Olisiko äitisi sinusta ylpeä?

Asiakaskohtaamiset ovat myyntityön arkea. Kohtaamisia syntyy erilaisissa tilanteissa myyntitapaamisista suhteen ylläpitotapaamisiin sekä satunnaisiin kohtaamisiin siellä sun täällä, usein sattumaltakin. Myyjän tehtävänä on herättää kiinnostus ja synnyttää tarpeita. Kaikilla ei ole tarpeita. Tai ainakaan sellaisia, joihin kohdattu myyjä voisi jotain tarjota. Jokainen myyjä on siihen tottunut. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Jokainen myyjä osaa sitä odottaa ja jokainen myyjä on kuullut ”ei”-sanan enemmän kuin riittävästi. Vai onko?

Minua nimittäin nyppii. Minua nyppii ihmisten huonot tavat ja välinpitämättömyys ajankäytön suhteen. Minua nyppii se, miten vähän ihmiset ymmärtävät huonojen tapojen ja välinpitämättömyyden kielivän yrityksen arvomaailmasta ja vaikuttavan yrityksen maineeseen.

Olen useimmiten tekemisissä ylimmän johdon ja liiketoimintayksiköiden vetäjien kanssa. Heidän toimintatapansa kommunikoivat minulle suoraan, minkälainen arvomaailma yrityksessä on. Ja kyllä, tällainen vaikuttaa mielikuvaani yrityksestä. Ethän sinä halua, että oman yrityksesi maine on kiinni huonosti käyttäytyvistä työntekijöistä tai johtajista? Ethän sinä halua olla se, joka huonon kaiun saa aikaan?

Minua nyppii ihmisten huonot tavat ja välinpitämättömys. Tällainen vaikuttaa yrityksen mielikuvaan ja maineeseen.

En minäkään. Meidän ei tarvitse silti olla täydellisiä. Siitä ei ole kyse. Kyse on siitä, että muistamme kanssaihmistemme tekevän työtään. Sitä työtä helpottaa, kun saa suoria vastauksia. Työn tekeminen on mieluisampaa, kun me kaikki kunnioitamme toistemme aikaa ja arvostamme toisiamme ihmisinä. Kauniit käytöstavat on opetettu suurimmaksi osaksi meille kaikille kotona. Varmasti haluamme myös itse tulla kohdatuksi kauniisti.

Siksi ehdotankin seuraavaa rakkaat kanssaihmiset. Sovitaanko, että jos ei kiinnosta tai ei ole tarvetta juuri nyt, sanotaan se reilusti! Sanotaan se kauniisti! Ei kadota kuin tuhka tuuleen. Ei lakaista ei-sanaa maton alle. Hyvä myyjä penää asiaa niin kauan, että saa vastauksen. Pääset itsekin helpommalla, kun sanot rohkeasti ”ei kiitos tällä kertaa”.

Kokenut myyjä tietää, että ”tee tarjous” tarkoittaa useimmiten ”haluan päästä sinusta eroon, mutten kehtaa sanoa”.

Kokenut myyjä tietää myös, että ”tee tarjous” tarkoittaa useimmiten ”haluan päästä sinusta eroon, mutten kehtaa sanoa”. Siksi kokenut myyjä ei tee sinulle tarjousta. Se on sekä sinun että kokeneen myyjän ajanhaaskausta.

Rakkaat kanssaihmiset, on ihan tosi ok kieltäytyä tapaamisesta, todeta, ettei ole tarvetta tällä hetkellä. Todeta, että tarjous ylitti budjettimme tai ei vastannut odotuksiamme. Se on kaikki ihan ok. Mitä nopeammin uskallatte todeta faktat, sitä nopeammin ”case is closed” ja pääsette myyjästä eroon. Ehkä jossain toisessa tilanteessa tarpeita syntyykin ja keskustelu on kivempi avata uudelleen, kun ei tarvitse nolona muistella menneitä. Tätäkin nimittäin tapahtuu usein.

Hyvät tavat ja ystävällinen asenne myös silloin, kun yhteistä tarvetta ei löydy jäävät mieleen positiivisesti. Sellaisia yrityksiä ja ihmisiä on kiva suositella eteenpäin ja sellaisten kanssa löytyy yleensä aina joskus tulevaisuudessa yhteinen sävel.

Sanokaa rohkeasti ei kiitos. Elämä on paljon kivempaa sillä tavalla!

Lue myös:

Mikä on kohtaamisen strategia?

 

SusannaRantanen_2013 copySusanna Rantanen on Eminen co-founder ja Chief Experience Officer. Häntä innostaa hyvä työnantajamaine sekä yrityskulttuurien kuvantaminen, tarinallistaminen ja visualisointi työelämän innoittamiseksi ja parempien matchien aikaansaamiseksi. 

About the Author

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.