”Näköalapaikka, kivat työkaverit ja tehtävää vastaava palkka”

Kirjoitin taannoin hakijapulasta ja siitä, mistä se voi johtua. Yksi asioista oli viestin sisältö.

  • Puhutteleeko hakuilmoitukseni juuri niitä henkilöitä, joita haluan kutsua haastatteluun?
  • Erottuuko se positiivisesti ilmoituksista, joilla haetaan vastaaviin tehtäviin?
  • Kerronko hakijalle konkreettisesti, millaisessa työn tekemisen kulttuurissa henkilö tulisi arkisin viettämään puolet valveillaoloajastaan?

Katsotaanpa avoimia työpaikkailmoituksia. ICT-alalle etsitään mm. DevOps ja HTML5 –osaajia. Käsitykseni mukaan hyvistä on pula, joten hakuilmoituksen kohderyhmällä on varaa valita työpaikkansa. He eivät lähetä hakemuksia kaikkiin yrityksiin, joissa paikkoja on avoinna vaan ilmoitusten joukosta erottuu ja valikoituu houkuttelevimmaksi se, joka puhuu kohderyhmän kieltä ja tietää, mitkä asiat näitä osaajia tyypillisimmin motivoivat.

Valtaosa ilmoituksista noudattaa samaa kaavaa. Lyhyt kuvaus yrityksestä: ala, liikevaihto ja henkilöstömäärä. EDELLYTÄMME –otsikon alla on keskimäärin 10 ranskalaisen viivan luettelo ja TARJOAMME –otsikon alle on listattu 3 asiaa, joiden pitäisi kertoa hakijalle, miksi juuri tämä yritys olisi se hänelle paras paikka. Olen törmännyt myös ilmoituksiin, joissa TARJOAMME –otsikon alla on pelkkää tyhjää. Joissain siihen on listattu ”tehtävää vastaava palkka” tai ”kivat työkaverit”.

He eivät lähetä hakemuksia kaikkiin yrityksiin, joissa paikkoja on avoinna vaan ilmoitusten joukosta erottuu ja valikoituu houkuttelevimmaksi se, joka puhuu kohderyhmän kieltä ja tietää, mitkä asiat näitä osaajia tyypillisimmin motivoivat. 

”Kivat työkaverit” tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Toiset arvostavat työkavereita ja yhteisöä, jossa keskitytään faktoihin, ja jossa saa tehdä työnsä rauhassa ilman turhia pulinoita. Toiset viihtyvät ympäristössä, jossa läppä lentää ja ympärillä on paljon hulinaa. Pelkkä ”kivat työkaverit” ei siis kerro hakijalle vielä juuri mitään.

Muutama vinkki

Muutama vinkki, joilla triplaat mahdollisuutesi herätellä sen teille sopivimman osaajan hakemaan:

  1. Kerro tarina. Älä kirjoita novellia, mutta avaa lukijallesi, mitä ne kivat työkaverit tai tekemisen meininki teillä konkreettisesti tarkoittavat.
  2. Ole maltillinen edellytämme –osion kanssa. Tyypillisesti tehtävässä on max 5 kriittisintä hakukriteeriä, joiden määrittelemisen jälkeen loput ovat nice to have –osastoa. Hakija voi juuttua johonkin kriteeriin ja jättää sen perusteella hakematta, vaikka tuo kriteeri ei sitten olisikaan se tehtävän kannalta oleellisin. Nälkävuoden pituinen lista voi suotta säikäyttää nekin, jotka olisivat passeleita tehtävään.
  3. Käytä organisaatiosi näköistä kieltä ja kuvitusta. Ilmoituksen tyylillä voit ilmentää sitä, millainen kulttuuri teillä ja näin vedät puoleesi niitä, jotka ovat teille hyvä match.

Kirjoittaja on Eminen asiantuntija, jonka sydäntä lähellä ovat hyvät työnhakijakokemukset ja kiinnostavien tarinoiden henkiin puhaltaminen.

header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

Saattaisit pitää myös näistä
header image for Instagram follower count matter less than view and like counts
09/04/2024

”Instagram follower count matters less than view and like counts”, says Adam Mosseri

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]