Näin erotut positiivisesti työnhakijoidesi asiakaspalvelulla

Meillä Heebon puolella on ollut tapana kohdella työnhakija-asiakkaitamme kuin kukkia kämmenellä. Syy siihen on täysin luonnollinen: työnhakijat ovat asiakkaitamme siinä missä työnantajatkin. En tiedä muista, mutta me emme ainakaan tohdi kohdella asiakkaita huonosti. Se tietää huonoa bisnestä.

Luin samalla asialla olleen artikkelin TalentMindista hiljattain. Työnhakija-asiakkaiden kokemus on työnantajamaineen rakentamisen kannalta tärkeämpää kuin kauniskuva-kampanjointi. Koskaan ei nimittäin voi tietää onko huonosti tai välinpitämättömästi kohdeltu työnhakija-asiakas seuraavaksi potentiaalinen maksava asiakas vai tunteeko hän kenties juuri sen yhden oman alanne gurun, jota olette yrittäneet saada haaviin jo pitkään.

Valitettavasti hyvällä työnhakijoiden asiakaspalvelulla voi erottua. Helposti. Tässä pari vinkkiä mietittäväksenne. Suosittelen lukemaan myös tuon TalentMindin artikkelin.

Pidä hakijat lämpiminä

Kaikkein yksinkertaisinta on huolehtia siitä, että hakijaviestintä toimii moitteettomasti rekrytointiprosessin jokaisessa vaiheessa. Oman kokemuksemme mukaan liikaa ei voi viestiä. On parempi saada yksi negatiivinen kommentti siitä, että tietoa tulee liikaa kuin sosiaalisessa nopeasti leviävä massa negatiivisia kokemuksia siitä miten huonosti prosessi on hoidettu.

  1. Tee kevyt viestintäsuunnitelma ja valmiit mallipohjat prosessin jokaiseen vaiheeseen
  2. Huolehdi siitä, että a) kaikki prosessiin osallistuvat ymmärtävät viestinnän merkityksen tai b) keskitä hakijaviestintä yhdelle taholle
  3. Ulota hakijaviestintä alun ja lopun lisäksi myös prosessin aikana tapahtuvaan viestintään. On parempi viestiä ”prosessi on edelleen kesken” kuin antaa motivoituneiden työnhakijoiden motivaation hiljalleen lopahtaa.
  4. Myynnissäkin käytetään termiä ”pitää lämpimänä”. Ota se haltuun.

Pistä pystyyn ”hakija-alumni”

Silloin kun todellisten osaajien löytäminen on kortilla, kannattaa muistaa että vähän kokemuksen omaava hakija voi olla vuoden, kahden päästä riittävän kokenut ja hyvien suhteiden ylläpitäminen helpottaa rekrytointitarpeen täyttämisessä sen vuoden, parin päästä.

Keskustelimme taannoin ystäviemme reaktorilaisten kanssa asiasta. Hyvän työnantajamaineen yrityksissä ei tyypillisesti ole vaikeuksia saada hakemuksia, mutta suhdeluku kokonaishakemusmäärän ja juuri tarpeeseen istuvien kandidaattien välillä pysyy massasta huolimatta pienenä tarpeeseen soveltuvien osalta. On hullua heittää hukkaan ne kokemattomammat, koska jonain päivänä hekin ovat riittävän kokeneita. Suunnitelmallinen ja virkeä hakija-alumni on hyvä keino sosiaaliseen rekrytointiin ja potentiaalisesti kiinnostavan porukan koukuttamiseen ja valjastamiseen sosiaalisen viestinnän kanaviksi.

Kokemuksia? Nimeä Facebook-sivuillamme hyvää työnhakija-asiakaspalvelua toteuttavia yrityksiä! Pistetään hyvät jutut kiertoon!

#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

The 6 Benefits of Short-Form Videos

Saattaisit pitää myös näistä
#emineblogs Blog Header with text Using Trello in Employer Branding by Susanna Rantanen & Nora Nykänen
29/02/2024

Using Trello in Employer Branding

Blog header Improving inclusivity with modern employer branding
04/02/2024

Improving inclusivity in the workplace with modern employer branding [Susanna Keynote]

The 6 Benefits of Short-Form Videos blog header
18/01/2024

Lyhytvideoiden 6 etua