Moderni työnantajabrändi – 5 tapaa aloittaa jo tänään, osa 1/2

Moderni työnantajabrändi – 5 tapaa aloittaa jo tänään, osa 1/2

Moderni työnantajabrändi – 5 tapaa aloittaa jo tänään, osa 1/2

Moderni työnantajabrändi siirtyy fiilistelystä talent-kohdeyleisön ammatti-identiteettiin vaikuttamiseen. Haluttua työnhakijaa kohdellaan kuin asiakaspalvelustaan tunnetut organisaatiot kohtelevat asiakkaitaan: nostamalla talentin ja yrityksen väliset kohtaamiset sekä mielenkiinnon että huolen aiheiksi. 

5 tapaa käynnistää modernin työnantajabrändin rakentaminen, osa 12

Työnantajabrändi rakennetaan tietoisesti halutulle kohdeyleisölle. Kohdeyleisön määrittäminen mahdollisimman tarkkaan onkin modernin työnantajabrändäyksen peruskiviä. Mitä paremmin tunnemme yleisömme, sitä varmemmin voimme puhutella heitä oikeassa paikassa, oikeaan aikaan, heille kiinnostavalla sisällöllä ja tavalla. 

Kohdeyleisöille asetetaan myös tavoitteita. Moderni työnantajabrändin rakentaja hakee tavoitteet liiketoiminnan tarpeista ja varmistaa, että työnantajabrändäykseen käytetty aika on hyvin käytettyä aikaa. Paras tapa voittaa ylin johto ja heidän kukkaronsa HR:n puolelle on käyttää aikaa sellaiseen työhön, josta on mahdollisimman suora, näkyvä ja todistettava apu ylimmän johdon päänsärkyyn.

Fiilistelystä vaikuttamiseen siirtyminen tapahtuu keskittämällä huomio kohdetalentien asiantuntijuuden korostamiseen ja tukemaan heitä liiketoimintanne kannalta keskeisten ammattiosaamisten kehittämisessä. Haluttu talent-yleisö ei saa lisäarvoa yrityksenne sisäpiirijutuista, jotka eivät häntä kosketa. Työnantajabrändin rakentaminen KKK-kuvien varaan (kakku-kuohari-kiva) on kiinnostavaa vain nykyisille työntekijöille, jotka ymmärtävät mistä kuvissa on kyse.

Moderni työnantajabrändi – 5 tapaa aloittaa jo tänään, osa 1/2

1) MUOKKAA TYÖPAIKKAILMOITUSTEN RAKENNETTA

Työpaikkailmoitus ja moderni työnantajabrändi

 

Valtaosa työpaikkailmoituksista alkaa joko yrityksen kappaleen mittaisella virallisella kuvauksella tai hyppää suoraan asioihin, jotka kiinnostavat enemmän rekrytoivaa työnantajaa, eli palkattavaan henkilöön kohdistuviin vaatimuksiin.

Moderni työnantaja tietää, että hänen haluamiaan osaajia tavoittelevat muutkin. Hän tietää myös, että hänen edustamansa yritys on todennäköisesti vain yksi yritys muiden joukossa hänen haluamansa osaajaan näkökulmasta. Moderni työnantaja tietää olevansa onnekas, jos halutun kohderyhmän edustaja ylipäätään avaa hänen työpaikkailmoituksensa. Siksi hän haluaakin varmistaa, että saisi ylläpidettyä lukijan kiinnostuksen haluttuun Call to Actioniin saakka.  Siksi hän  muokkaa ilmoitustekstin rakennetta  järjestykseen, joka on lukijalle kiinnostava.

Talentin kannalta vaikuttavampi järjestys:

  1. Kohderyhmän tunnistetun uratarpeen kuvaaminen, jotta talent ymmärtää ilmoituksen koskevan häntä
  2. Uratarpeeseen aiotun ratkaisun, eli avoimen tehtävän lyhyt esittely
  3. Tehtävää koskevan yksikön lyhyt kuvaus: mihin tehtävä liittyy ja kenelle se tuottaa arvoa
  4. Miksi kohderyhmän edustajan pitäisi hakea juuri teille? Mitä hyötyä tai arvoa tämän tehtävän vastaanottaminen tuottaa hänelle hänen uraansa ja työelämäänsä liittyen?
  5. Tehtävän keskeiset tavoitteet aloitusta seuraavan 6-12 kuukauden aikana
  6. Ratkaisevat valintakriteerit
  7. Hakuohjeet ja lisätiedot
  8. Lyhyt yrityskuvaus, mikäli kyseessä on tuntemattomampi yritys. Muutoin yrityksen voi nostaa ilmoitukseen yrityksen verkkosivuille linkittämällä.

Lue aiempi blogikirjoitus ”Miten kirjoitan hyvän työpaikkailmoituksen?” >>

2) VAIHDA URATARINAT SANKARIURATARINOIKSI

uratarina - sankariuratarina Emine

 

Uratarinat tuppaavat olla suoraan sanottuna tylsiä. Ne ovat kiinnostavia vain sille henkilölle, jonka CV tai urapolku on tarinaan ympätty. Uratarinan tulisi toimia yrityksen referenssinä halutuille talent kohderyhmille. Hyvä uratarina vastaa hyvää asiakasreferenssiä. Se kuvaa (uravaiheeseen liittyvän) haasteen tai tarpeen, kertoo minkälaisen ratkaisun yritys henkilölle tarjosi tarpeen ratkaisuun ja päättyy siihen, miltä henkilön työelämä tai ura näyttää nyt onnistuneen ratkaisun jälkeen.

Modernin uratarinan suunnittelu:

  • Valitse kohdeyleisö, jota uratarinan on tarkoitus puhutella
  • Määritä todennäköinen uraan ja työelämään liittyvä tarve tai haaste, joka tämän kohderyhmän edustajalla paraikaa on
  • Valitse kuvaukseen sopiva henkilöstön edustaja ja käytä hänen tarinaansa uratarinassa
  • Selvitä häneltä, millä tavalla yrityksenne on ratkaissut sitä uratarvetta / haastetta, joka hänellä yrityksen uudeksi työpaikaksi valitessaan oli

Modernin uratarinan kirjoittaminen:

  • Esittele tarinan sankari, eli työntekijänne
  • Kuvaa hänen uraansa liittyvä haaste tai tarve, joka hänellä oli teille töihin hakiessaan
  • Kuvaa hänen tarinansa siitä, miten ja millä tavoin yrityksenne on häntä tässä uratarpeessa tukenut
  • Kuvaa lopuksi, mikä hänen uratilanteensa on nyt: onko hän siinä tavoitteessa, joka hänellä oli teille hakeutuessaan? Kuinka tyytyväinen hän on uraansa ja osaamisensa kehittymiseen teillä. Mikä erityisesti on ollut hänelle arvokasta ura- ja ammatillista kehittymistään ajatellen? 

Sankariuratarina on halutulle kohdeyleisön edustajalle samaistuttava tarina. Hän tunnistaa oman tilanteensa ja tarpeensa, ymmärtää, millä tavalla yrityksenne voi siihen vastata ja näkee, missä tilanteessa hänkin voi olla, mikäli hakeutuu teille töihin. 

Lataa lisää vinkkejä uratarinoiden kirjoittamiseen >>

Saitko kiinni modernin työnantajabrändin rakentamisesta?

Lue loput 3 vinkkiä >>

About the Author