Miten työnantaja voi vastata suomalaisten työelämä-ärsykkeisiin?

Miten työnantaja voi vastata suomalaisten työelämä-ärsykkeisiin?

Miten työnantaja voi vastata suomalaisten työelämä-ärsykkeisiin?

Suomalaisen Työn Liitto raportoi kyselytutkimuksensa tulokset tänään median välityksellä.

Liiton teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisia ärsyttää yritystoiminnassa eniten se, ettei toiminta ole riittävän avointa ja läpinäkyvää. Toiseksi eniten ärtymystä herätti yritysten välinpitämättömyys omista työntekijöistä. Myös veronkierto, epävarmuuden tunne ja irtisanomiset nostettiin useimmiten ärsytystä aiheuttaviksi tekijöiksi”, kirjoittaa Iltalehti

Suomalaisten työelämä-ärsykkeiden Top 3 on:

1. Tiedon pimittäminen

2. Välinpitämättömyys työntekijöitä kohtaan

3. Veronkierto

Uutinen ei kerro, olivatko kyselyyn vastanneet antaneet arvionsa omista työnantajayrityksistään vai yrityksistä ylipäätään. Luottamus työnantajaa kohtaan ei kuitenkaan tämän kyselytutkimuksen perusteella ole häävi. Iltalehden juttu ei puolestaan kertonut, mikä kyselytutkimuksen otos oli, joten vaikea sanoa kuinka laajasta kannasta on kyse.

Suhtaudun kyselytutkimuksen tuloksiin edellä mainittujen ”tietojen pimittämisestä” johtuen vain puoliksi tosissani. Top 2 ärsykettä ovat kuitenkin ihan validit ärsykkeet, joissa monella työnantajalla on parantamisen varaa, ja joissa ei voi koskaan olla ”tosi hyvä”, koska kokemus on jokaiselle henkilökohtainen ja subjektiivinen. Muutama idea kuitenkin.

Työnantaja, näin ärsytät vähemmän työntekijöitä:

1. Tee sisäiset viestintäkanavat näkyviksi, ja pidä tieto ajantasaisena. 

Pidä porukka tietoisena siitä, mitä tietoa on saatavilla mistäkin kanavasta ja kuinka usein. Sen jälkeen keskityt toimittamaan. Sisäinen viestintä on siitä hauska laji, että kukaan ei ole siihen koskaan tyytyväinen, ja harva tuntuu hoksaavan, että tietoa on kauhean vaikea ajaa toisen päähän, jos vastaanottaja on kytkenyt kaapelit irti.

Hyväksy se, että ihmisten tiedon tarve ja määrä vaihtelee. Yksi ei saa janoaan koskaan tyydytetyksi, toisesta puolikin siitä tuntuu jo spämmäykseltä.

Tärkeimmät asiat tiedotettaviksi ovat:

  • Yrityksen missio (pyrkimys) ja liiketoiminnan tavoitteet
  • Vastuuhenkilöt (keltä saa lisää tietoa)
  • Tulokset (jokainen haluaa tietää, miten menee, ja menikö hyvin)
  • Työntekijäyksilöiden tavoitteet ja henkilökohtainen palaute tuloksista
  • Muutokset työntekemiseen ja työyhteisön vaikuttavissa asioissa*)

Lisäksi on kiva kysellä ihan kuulumisia puolin toisin. Se avaa viestintäkanavia jo itsessään.

2. Välinpitämättömyys työntekijöitä kohtaan

Älä palkkaa ihmisiä, joiden kanssa et halua viettää yhtään ylimääräistä sekunttia. Sellainen johtaa helposti välinpitämättömyyteen. Mitä enemmän voit arvostaa toista osapuolta, mitä enemmän olet hänestä kiinnostunut, sitä enemmän hänestä välität. Se on meille kaikille tärkeää ja merkityksellistä ammatista ja vastuutasosta riippumatta. Tuskin toimitusjohtajakaan nauttii välinpitämättömästä hallituksen puheenjohtajasta.

Älä myöskään anna esimiesvastuuta sellaisille henkilöille, jotka eivät voi sietää toisia ihmisiä ja heidän tarpeitaan. Sellainen synnyttää välinpitämättömyyttä.

Huomaa, että usein välinpitämättömyys on tunne, joka johtuu puutteellisesta tiedonkulusta. Välitä pitää työntekijät ajantasalla heitä koskettavista asioista. Suurin osa yrityksen asioita koskettaa henkilökuntaa. Eri asia, millä tasolla kaiken avaa, mutta edes perustasolla.

3. Veronkierto

Älä kierrä veroja. Mutta hyödynnä toki kaikki lailliset verosuunnittelun elementit.

 

*) Toki, toki, toki yt-laki ohjaa tiedottamista tässä ja monessa muussa asiassa. 

About the Author

Leave a Reply