Mitäs hapatusta tämä naminami on?

Mitäs hapatusta tämä naminami on?

Mitäs hapatusta tämä naminami on?

 

Tuu meille, meillä on kivaa. Ymmärrän että työssä tulee viihtyä, saada aikaiseksi, onnistua ja tuntea itsensä ja työpaikkansa turvatuksi. En silti ymmärrä miksi se tuntuu kilpistyvän monen yrityksen viestinnässä naminamiksi.” Ville Tolvanen blogissaan

Ville haastoi minut aamutuimaan keskustelemaan naminamista. Naminamilla Ville tarkoittaa kaikkea sitä kivaa ja kaunista, jota puetaan yrityskulttuurin viittaan. Energiajuomia, biljardipöytää, vuorikiipeilyä, peli-iltaa, karaokea ja limukkaa. Se, että me keskustelemme tällaisesta kertoo vain siitä, että Villen kohtaama hapatus ei ole uskottavaa. Villen kokemus yrityksistä, joiden naminamia hän on miettinyt postaustaan kirjoittaessa ei vastaa Villen todellisia kokemuksia kyseisistä yrityksistä työpaikkoina. Tämä on tyypillinen työnantajamielikuvaan liittyvä markkinointiongelma. Sen nimi on illuusiomarkkinointi. Ville kutsuu sitä naminamiksi. Sillä ei ole mitään tekemistä yrityskulttuurin, hyvän työelämän tai innostavien työntekijäkokemusten kanssa.

Näyttökuva 2015-08-26 kello 7.06.27

 

Korostan vielä: työmotivaatiolla ja työelämässä jaksamisella ei ole mitään tekemistä pizzan ja oluen kanssa. Päin vastoin, naminamissa tuppaa olemaan sellainen ongelma, että se johtaa helposti ylensyöntiin. Seuraavana päivänä vatsan pohjassa kipristelee. Joillain ilmenee fyysisten oireiden lisäksi myös psyykkistä ongelmaa. Harmittaa, että tuli vedettyä överiksi.

Naminami-viestinnän sijaan järkevämpää ajankäyttöä on pohtia, mistä se meidän naminami oikeastaan kertoo. Onko naminami seuraus siitä, että meidän porukka vaan sattuu viihtymään erinomaisesti toistensa seurassa, ja siihen hengailuun kuuluu joskus myös pizza ja olut. Vai onko naminami enemmän mielikuvituksen puutetta. Tai vielä pahempaa, onko naminami yritys piilottaa todellinen kiinnostuksen puute ihmisiin, johtamiseen, innostamiseen ja kannustamiseen?

Kiinnostus viestiä yrityskulttuurista on kasvanut merkittävästi viimeisten parin vuoden aikana. Suunta on siinä mielessä oikea, että erottautuminen on tärkeää. Se on markkinointia, jossa HR ei ole tyypillisesti loistanut, ja on hienoa, että tässä osa-alueessa on tapahtunut kehittymistä.

Rekrytoinnissa  ja vetovoimaisen työnantajamielikuvan kehittämisessä todellinen erottautuminen syntyy aidoista työntekijäkokemuksista, joita kukaan ei voi ottaa teiltä pois. Ne kuvaavat myös todellista yrityskulttuuria. Blogasin huonon johtamisen kokemusten vähentämisestä hiljattain. Työntekijäkokemukset syntyvät pitkälti juuri johtamiskulttuurin tuotoksina. Kokemukset ovat yksilöllisiä kuten tarpeetkin, siksi yrityskulttuurin viestintä tuo parhaimmillaan aitoa oikeaa lisäarvoa esimerkiksi tunnettuuden kasvattamiseen ja virherekrytointien minimoimiseen.

Ville kysyy blogissaan: ”Mitä sillä, että on kivaa halutaan viestiä?”

No sitä yrityskulttuuria. Se ei vaan oikein onnistu naminamilla. Siitä seuraa mojova röyhtäisy.

 

*Lue seuraavaksi: Potentiaalinen työntekijä ja potentiaalinen asiakas kasvuyritykselle yhtä tärkeitä

About the Author

Leave a Reply