Miltä sosiaalinen media näyttää vuonna 2016?

Miltä sosiaalinen media näyttää vuonna 2016?

Miltä sosiaalinen media näyttää vuonna 2016?

Miltä sosiaalinen media näyttää vuonna 2016, ja mitä meidän työnantajien tulee siitä ajatella?

Tämän päivän Kauppalehden takakannessa analysoitiin sosiaalista mediaa yhdysvaltalaisesta näkökulmasta. ”Twitter jää kuin nalli kalliolle”, toteaa toimittaja Senja Larsen. Facebook jatkaa vahvaa kasvuaan käyttäjien keskuudessa. Siitä on merkkejä muuallakin. Instagram, Pinterest ja uusi tulokas Snapchat vievät jalansijaa puolestaan Twitteriltä. Periscope ei ole päässyt vielä listalle lainkaan, mutta itse uskon sen kasvuun ainakin tänä vuonna. Katsotaan lunastaako se paikkansa vai jääkö se pian jo unholaan.

Kuten jo aiemmin sosiaalisessa mediassa on kommentoitu, Snapchat on enemmän teinien kanava, Periscopea näyttäisi käyttävän enemmän aikuisväestö. Jenkkilistan kakkosena komeilee vanha, parrakas YouTube. Ylipäätään liikkuva kuva on nyt se juttu.

Kauppalehti 13.1.2016 "Suosituimmat mobiilisovellukset USA:ssa"
Kauppalehti 13.1.2016 ”Suosituimmat mobiilisovellukset USA:ssa”

 

Pongasin Instagramista aamulla käyttäjän @social_mike jakaman kuvan. En tiedä mitä markkinaa luvut koskevat, mutta tämä lista ei ole ihan sama mitä Senja Kauppalehden artikkelissaan näyttää.

 

top6-socialmedia-platforms-2016

Mielenkiintoista sekä Kauppalehden graafissa että tässä @social_miken kuvassa on se, että Google+ on edelleen mukana. Se jaksaa hämmästyttää minua. Vaikka Googlen omistamat sovellukset ovat jenkeissä kasvukäyrällä, olen törmännyt jonkin verran artikkeleihin, joissa plussaa epäillään jo kohta pian hiljaisuudessa haudattavaksi. Itse en käytä plussaa oikeastaan lainkaan.

Sekä Miken lista että Senjan lista kertovat siitä, että Linkedin on menettämässä otettaan. Linkedin ei ole päässyt Senjan listalle lainkaan.

Sosiaalisen median keskeiset trendit vuonna 2016

Hootsuiten toimitusjohtaja Ryan Holmes tietää blogitekstissään aktiivisten sosiaalisen median käyttäjien määrän nousseen jo 2 miljardiin. Määrä kasvaa tasaista 25% vuosivauhtia.

”Sosiaalisen median aktiivisia käyttäjiä on jo enemmän kuin Yhdysvaltojen ja Kiinan asukasmäärä yhteenlaskettuna,” Ryan Holmes, Hootsuite

Sosiaalisesta mediasta on tullut yritysten uusi ikkuna, vaikka viime vuonna me täällä Eminessä huomasimme nettisivujen palautuneen someen upottautumisen jälkeen yritysten puheisiin. Sivu-uudistuksia tehtiin nimittäin viime vuoden H1:sellä todella monessa asiakasyrityksessämme.

”Somessa eletään kirjaimellisesti hetkessä,” Susanna Rantanen, Emine.

Some-vallankumouksesta seuraa tietysti se, että kanavat kehittyvät ja kanavien helpomman, tehokkaamman, nopeamman, mukavamman käyttämisen tarjoavia lisäsovelluksia ryntää ovista ja ikkunoista eteemme. Opimme koko ajan enemmän ja enemmän siitä, miten mikäkin sosiaalisen median kanava toimii, missä mikin toimii parhaiten, missä ei lainkaan. Todistamme silmiemme alla kanavien keskinäistä taistelua käyttäjistä ja suosiosta. Se, mikä oli toimiva väline vielä viime vuonna, ei välttämättä ole tänä vuonna enää suosittu. Somessa eletään kirjaimellisesti hetkessä.

Holmesin mielestä keskeiset sosiaalisen median trendit vuonna 2016 ovat:

  1. Työtä helpottavat erilaiset sovellukset viestinnästä työtyytyväisyyden ja hyvinvoinnin seurantaan hiipivät työpöydällemme aktiivikäyttöön
  2. Oma henkilökunta kutsutaan mukaan some-talkoisiin parantamaan kattavuutta (reach)
  3. Katse kiinnittyy sosiaalisen ryhmäviestinnän (messaging) hyödyntämiseen kohdeyleisön puhuttelissa Whatsupin ja Facebook Messagerin johtaessa tätä joukkoa
  4. Mainonta sosiaalisessa mediassa lähtee rakettimaiseen lentoon
  5. Sosiaaliset videot rynnivät suosioomme

Some-markkinoinnin arkipäiväistyminen

Kurion toteuttama Some markkinoinnin trendit 2016 -yhteenveto tietää myös kertoa, että some-markkinointi arkipäiväistyy todenteolla. Monikanavaisuudesta (omni channels) puhuttiin jo viime vuonna, mutta viime vuonna se taisi olla vielä työtä teettävää tekemistä. Kokemusten ja uusien toiminnallisuuksien avulla päästännee lähemmäs tilannetta, jossa päivittäinen some on yhä laajemmalle populalle sama asia kuin päivittäinen kahvikupillinen.

Sosiaalinen media reaaliaikaistuu”, sanoo Vapa Median Ida Hakola. Reaaliaikaisuus ei anna sijaa pitkälliselle suunnittelulle ja materiaalien tuotannolle. Kevyet kässärit ja spontaani ote ovat reaaliaikaisuuden perusedellytykset. Kokeilun kautta oppii.

Kurion raportti nostaa keskeisiksi trendeiksi:

  • Some on tullut pysyvästi markkinoijan perustyökalupakkiin. Jos näitä taitoja ei ole, markkinointihommat alkavat vähentyä.
  • Laatuvaatimukset nousevat. Aiemmin somessa on voinut tunaroida miten tahansa, mutta sosiaalisen median arkipäiväistyminen ja eri kanavien räjähdysmainen syntyminen lisäävät laatuvaatimuksia. Kaikkea ei ehdi käyttää, joten vaikeakäyttöiset ja ärsyttävät kanavat poistetaan omasta paletista.
  • Video kasvaa kaikissa muodoissa. Livelähetykset, videomateriaali, liikkuvat kuvat (ns. slidet).. meistä on tullut laiskoja. Emme jaksa enää lukea näin pitkiä blogipostauksia mitä tästäkin taas näyttää tulevan.
  • Työntekijälähettilyys integroituu kiinteästi osaksi tekemisen arkea. Hyvästit ”ohjelmat” ja ”hankkeet”, tervetuloa työnkuvat, joihin läsnäolo sosiaalisessa mediassa firman piikkiin kuuluu automaationa.
  • Mainosten määrä kasvaa merkittävästi. Ja ärsytyspiikki terävöityy, elleivät kanavat tarjoa kunnollisia kohdennusmekanismeja. Mainonta on parhaillaan palvelu, pahimmillaan rietas spämmi.
  • Sosiaalisesta mediasta tulee vahvemmin ostoskanava. Ostamisen aktivoimiseen tähtäävät painikkeet, uudelleen kohdennukset sekä tarkat kohdennukset täytyy sisällyttää mainostyökaluihin, jotta ostaminen tulee luontevaksi. Facebook on tässä jo aika hyvä, Twitter sen sijaan ihan spämmikanava. Linkedinnistä ei pysty puhumaan edes samana päivänä.
  • Sosiaalinen media mahdollistaa sosiaalisen palvelun, ja siitä asiakkaat pitävät. Inhimillisyys ja lähestyttävyys ovat sosiaalisen median parhaat ominaisuudet. Sosiaalisessa mediassa odotetaan sosiaalisuutta, ja jos sellaiseen ei ole resursseja tahi kiinnostusta suosittelen tänäkin vuonna pysymään edelleen somen ulkopuolella. Odotuksiin vastaamatta jättäminen on pahempi asia kuin odotusten tarjoamatta jättäminen.
  • Mittaaminen ja analysointi kehittyvät. Sosiaalisen median ongelmia on tähän saakka ollut vähäiset mittaamisen työvälineet. Tässä odotan itsekin selkeää parannusta tänä vuonna.

 

Kirjoitin myös omia kokemuksistamme ja vinkeistä sosiaalisen median käyttöön HR-markkinoinnissa >>

About the Author

Leave a Reply