Mainostaminen Facebookissa – miksi, miten, milloin ja milloin ei?

Mainostaminen Facebookissa – miksi, miten, milloin ja milloin ei?

Mainostaminen Facebookissa – miksi, miten, milloin ja milloin ei?

Mainostaminen Facebookissa ja sisältömarkkinointi ovat nouseva trendi, jotka modernin HR:n kannattaa valjastaa ammatilliseen repertuaariinsa. Facebook-mainonta on usein markkinoinnin ja/tai viestinnän vetovastuulla, mutta myös HR:n kannattaa olla tekemisessä mukana.

Suosittelen sinua tutustumaan Facebook-mainontaan, ellet jo olekin tutustunut, sillä se on:

  1. Tehokkain tapa tavoittaa sekä aktiiviset että passiiviset työnhakijat
  2. Hinta-näkyvyyssuhteeltaan kustannustehokkain tapa mainostaa
  3. Mainonnan muotojen kirjoiltaan todella monipuolinen

Ja kaiken lisäksi Facebook-mainonta on palkitsevaa.

Talent arvostaa hyvää, hänelle kohdennetusti mainostettua, sisältöä.

Miksi mainostaminen Facebookissa kannattaa?

Julkaisujen orgaaninen, eli mainostamaton, näkyvyys Facebookissa on romahtanut askel askeleelta viime vuosien ajan. Palvelu antaa näkyvyyttä vain vaikuttaville julkaisuille, jotka pysäyttävät, herättävät reaktioita ja keskustelua. Edellä mainittuja asioita on vaikea saada ilman huomattavaa määrää sitoutuneita tykkääjiä. Sitä paitsi ei ole syytä olettaa, että yrityksen Facebook-profiilin tykkääjistä löytyisi automaattisesti optimaalinen talent-yleisö.

Mainostamalla saat kohdennettua näkyvyyttä, jolla:

  • Tiedotat esimerkiksi avoimesta rekrystä täsmäyleisölle
  • Rakennat työnantajabrändiä
  • Lisäät tietoisuutta yrityksestäsi talentien keskuudessa

Hieno juttu kohdennetussa mainonnassa on se, että viestit relevanttia sisältöä yleisölle, joka pitää näkemästään. Talent arvostaa hyvää, hänelle kohdennetusti mainostettua, sisältöä. Vaikka et osuisikaan tykkäysten kultasuoneen mainoksella, saattaa oikea kandidaatti löytyä juuri kohdennuksen kautta.

Pähkinänkuoressa: mainostaminen kannattaa, koska teet silloin täsmäviestintää, joka saa näkyvyyttä juuri oikean, tavoittelemasi, talent-yleisön keskuudessa.

Mainostaminen Facebookissa

Miten mainostaa Facebookissa?

Tähän on kaksi pääväylää, jotka ovat julkaisun suora ”buustaaminen” tai mainoskampanjan tekeminen Mainosten hallinta -työkalun kautta.

Mainosta julkaisua -painike löytyy jokaisen julkaisusi alareunasta. Tämä on helpoin tapa mainostamiseen.

Mainosten hallinnassa voit luoda isompia kokonaisuuksia, kuten: mainoskampanjan, mainosjoukon ja yksittäisiä mainoksia. Tämän lisäksi voit valita mainoksen tavoitteen, joihin kuuluvat esimerkiksi tunnettuus, harkinta ja konversio, asettaa kampanjalle budjetin ja tehdä tarkkaa kohdennusta.

Molemmat toimivat käytännössä samalla tavalla, mutta Mainosten hallinta on enemmän kokonaisvaltainen työkalu.

Pähkinänkuoressa: mainostaminen onnistuu julkaisun alakulmasta buustaamalla tai huolitellun kampanjan luomisella Mainosten hallinnassa.

Arvioiden mukaan Facebookin päivän käyttäjämäärä on korkeimmillaan arkisin kolmelta iltapäivällä.

Milloin mainostaminen kannattaa?

Tätä voi tarkastella sisällöllisestä ja ajankohdallisesta näkökulmasta.

Sisällön mainostaminen kannattaa, kun…

  • se tuottaa lisäarvoa talent-yleisölle
  • se on laadukasta, hauskaa tai oivaltavaa
  • sen on tarkoitus tuottaa tulosta, kuten onnistunut rekrytointi

Oikea ajankohta mainostamiseen on, kun…

  • julkaisulla on tavoite, kuten työnantajakuvan rakentaminen
  • talent-yleisösi todennäköisimmin käyttää Facebookia
  • haluat kasvattaa otollista talent-yleisöäsi

Vinkki: on hyvä tiedostaa, milloin yleisösi käyttää Facebookia. Aamut, alkuillat ja erityisesti sunnuntai-ilta ovat aktiivista palvelun käyttöaikaa. Arvioiden mukaan Facebookin päivän käyttäjämäärä on arkisin korkeimmillaan kolmelta iltapäivällä.

Pähkinänkuoressa: mainostaminen kannattaa, kun julkaisullasi on tavoite, jota on järkevä edistää mainonnalla. Otollinen ajankohta kannattaa harkita tilanteen mukaan.

Milloin mainostaminen EI kannata?

Tässä toimii se kuuluisa maalaisjärki. Mieti itse, millaista sisältöä et toivo näkeväsi Facebookin uutisvirrassa mainostettuna?

Älä ainakaan:

  • Mainosta hajutonta ja mautonta – se ei pysäytä tai herätä tunteita
  • Mainosta huonoa sisältöä – voi olla haitaksi työnantajakuvalle
  • Mainosta irrelevanttia sisältöä – talent ei välttämättä arvosta uusinta vuosikertomusta

Pähkinänkuoressa: älä mainosta sisältöä, jota et itsekään arvostaisi uutisvirrassa. Elämme informaatiotulvan aikaa – pyri tuottamaan lisäarvoa ja herättämään tunteita, niin talentit kiinnostuvat.

***

Piditkö lukemastasi? Lataa tästä ilmainen eBook: “Talent-yleisöön vaikuttavampi Facebook-yritysprofiili.

Haluaisitko kuulla aiheesta lisää? Toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi Vaikuttavampi Facebook-yritysprofiili -valmennukseen tiistaina 10.10., perjantaina 27.10. tai keskiviikkona 15.11.Varaa paikkasi viipymättä niin mahdut mukaan! Valmennuksessa perehdytään Facebookin teknisiin ominaisuuksiin, mainonnan hyötyihin ja analytiikkaan.

About the Author