Loma-ajan some-sisällöt – 4 vinkkiä jouhevaan tekemiseen

Loma-ajan some-sisällöt – 4 vinkkiä jouhevaan tekemiseen

Loma-ajan some-sisällöt – 4 vinkkiä jouhevaan tekemiseen

Loma-ajan some-sisällöt on hyvä suunnitella, ja mahdollisuuksien mukaan toteuttaa, jo etukäteen. Oli vastuullasi sitten aktiivinen rekrytointiviestintä tai ajattomampi työnantajakuvan rakentaminen, on joulunaika oivallinen sauma viestiä sosiaalisessa mediassa, koska ihmiset ovat eri kanavissa tulevina viikkoina hyvin aktiivisia.

Onko sinulla päivitysvastuu yrityksesi somesta? Tässä muutamia käytännön vinkkejä sujuvaan ja oivaltavaan sosiaalisen median kanavien ylläpitoon.

Loma-ajan some-sisällöt – vinkit työsi helpottamiseksi

Julkaisujen ajastaminen

Ajastetut julkaisut ovat mainio keino julkaisutyön rytmittämiseen ja mahdollistavat hyvän julkaisujen ennakkosuunnittelun. Ajastaminen voi olla monelle Facebookia työssään käyttävälle HR:lle tuttu asia, mutta tässä muutama idea, mihin sitä voi käyttää:

  • Työpaikkailmoituksen linkin jakaminen toimintaan kutsuvin saatesanoin, kun hakuaikaa on enää rajallisesti.
  • Teaser-tyylinen muistutus kesärekryjen aukeamisesta.
  • Ajastettu julkaisu, kun sivusi tykkääjät ovat aktiivisimmillaan palvelussa.

Viimeisenä mainittu tieto löytyy sivusi Business Managerin ”Kävijätiedot”-välilehden ”Julkaisut”-valikon alta. Tätä tietoa soveltamalla voit pyrkiä ajastamaan julkaisut niihin hetkiin, kun Facebook-sivusi tykkääjät ovat aktiivisimmillaan.

Jos ajastaminen on sinulle uusi juttu, tapahtuu se klikkaamalla Facebookin tilapäivitys-kentän oikean reunan nuolipainiketta ja valitsemalla ”ajasta”.

Loma-ajan some

Vinkki: Toisinaan, mutta kuitenkin hyvin harvoin, ajastettu julkaisu ei jostain syystä välttämättä toimi. Tällöin se pitää käydä julkaisemassa manuaalisesti. Jos ajastettu julkaisu on hyvin tärkeä, kannattaa käydä tarkistamassa, että julkaisu on onnistunut.

Jaettu päivystysvastuu

Pelkkä julkaisujen ajastaminen ei aina riitä aktiiviseen läsnäoloon sosiaalisessa mediassa. Tämä on hyvä tiedostaa jos esimerkiksi yrityksessänne on käynnissä akuutti, jouluviikot ylittävä, rekrytointi. Tällöin on suositeltavaa, että sosiaalisen median kanavissa myös päivystetään, eli nimetty vastuuhenkilö käy tarkistamassa mahdolliset saapuneet viestit ja päivityksiin tulleet kommentit. Tällainen voi vaikuttaa pieneltä sivuseikalta isossa kuvassa, mutta näin se ei kuitenkaan ole. Juuri pienet asiat ovat olennaisessa osassa, kun puhutaan dynaamisesta hakijakokemuksesta.

Aiemmin tehtyjen sisältöjen uudelleenjulkaiseminen

Loppuvuoden lomaviikot ovat loistavaa aikaa julkaista uudelleen vuoden luetuimpia tai sisällöllisesti parhaiksi kokemiasi blogi- ja asiantuntijakirjoituksia. Uudelleenjulkaisuja näkee suhteellisen harvoin, mutta ne ovat hyvin oikeutettuja tähän aikaan vuodesta. Entistä useammalla taholla on sosiaalisen median kautta mahdollisuus tehdä ”katsaus kuluneen vuoden tapahtumiin”. Uudelleenjulkaiseminen tai sisällön uudelleenversiointi on paikallaan erityisesti silloin, kun se on edelleen relevanttia ja tuottaa talent-yleisöllesi lisäarvoa.

Älä unohda näitä

Jos hyödynnät työssäsi useita eri sosiaalisen median kanavia, saattaa työtäsi sujuvoittaa näiden käyttäminen:

Instagramin luonnokset

Tee Instagramin kuva ja teksti käytännössä julkaisuvalmiiksi ja tallenna se luonnoksiin. Kun otollinen hetki julkaisulle koittaa, voit käydä vain julkaisemassa luonnoksiin tallennetun, julkaisuvalmiin kokonaisuuden.

Kirjoita LinkedIn-julkaisut valmiiksi

LinkedIn on hieman työläämpi, sillä palvelussa julkaisuja ei voi ajastaa. Julkaisuissa näkyvä merkkimäärä on varsin rajallinen, joten ne on syytäkin pitää hyvin tiiviinä. Jos käytät LinkedIniä, kirjoita päivitykset valmiiksi itsellesi ylös, jolloin voit ennakoida some-työskentelyäsi.

Vinkki: Suosittelen käymään katsomassa LinkedInissä tehdyt julkaisut yksittäisten kommenttien ja keskustelun varalta. Palvelu ei välttämättä aina lähetä tietoa julkaisujen yhteydessä käydystä keskustelusta.

Ajasta tviitit ja seuraa keskustelua TweetDeckillä

Twitter on tunnettu nopearytmisestä ja reaaliaikaisesta viestinnästä, mutta myös sen tekemistä on mahdollista suunnitella ennalta. Monet suosivat esimerkiksi TweetDeck-sovellusta, joka helpottaa palvelun kokonaisvaltaista seurantakäyttöä ja mahdollistaa vieläpä tviittien ajastamisen.

***

Toivottavasti tämän artikkelin vinkeistä oli sinulle hyötyä! Me täällä Eminessä pyritään kehittämään modernin HR:n keinoja hyödyntää sosiaalista mediaa päivittäisessä työssään. Jos aihe kiinnostaa sinua, kurkkaa ihmeessä lähitulevaisuuden valmennustarjontamme.

About the Author