Instagram-suunnitelma – Case Emineland – OSA 2

Instagram-suunnitelma – Case Emineland – OSA 2

Instagram-suunnitelma – Case Emineland – OSA 2

Instagram-suunnitelma – Case Emineland on ollut käynnissä kaksi viikkoa! Testi-casen tarkoituksena oli tehdä yksityiskohtainen Instagram-julkaisusuunnitelma ja -kalenteri ja toteuttaa se Eminen omalla Instagram-tilillä. Lue tarkemmin, mitä suunnitelma piti sisällään>>

Kahden viikon julkaisusuunnitelman toteuttamisen aikana olen tehnyt havaintoja ja pistänyt merkille erilaisia vaikutuksia, joita suunnitelmallinen somettaminen on saanut aikaan Eminen Instassa. Kolme tärkeintä vaikutusta tulevat tässä!

 

Instagram-suunnitelma_OSA2

 

Instagram-suunnitelma – Kolme vaikutusta, jotka saimme aikaan kahdessa viikossa

1. Visuaalisen ilmeen ja kuvakerronnan hioutuminen

Kuten edellisessä blogikirjoituksessa mainitsin, ennen Instagram-suunnitelman laatimista Eminen Insta-tili ei noudattanut kovin tarkkaa visuaalista linjaa. Julkaisemamme visuaalinen sisältö oli  jokseenkin sattumanvaraista monen ihmisen yhtäaikaisen Instagram-kontribuution johdosta. Ilman suunnitelmaa visuaalisen kokonaisuuden yhtenäisenä pitäminen oli hankalaa.

Nämä asiat on saatu korjattua kahdessa viikossa. Eminen tiliä vilkaisemalla saa selville, millaista väkeä täällä on töissä, miltä työskentelymme näyttää ja esimerkiksi millaisia työvälineitä käytämme. Katsoja on näin saanut ensimmäisen kurkistuksen Eminelandin arkeen ja asiakaslupauksemme lunastamisen tapoihin, mikä on yksi Instagram-viestintämme tärkeimmistä tehtävistä.

Instagram on kuitenkin sosiaalisen median kanavista visuaalisin. Kuvien yhtenäinen visuaalinen linja yksinkertaisesti lisää sisällön houkuttelevuutta. Julkaisujen visuaalinen linja on nyt suunniteltu värimaailman tarkkuudella ja kaikilla kuvilla on samanlaiset valkoiset reunat. No, katsohan itse, miltä profiili nyt näyttää:

Instagram-suunnitelma_toteutus

 

2. Pääviestien terävöityminen tarinankerronnan kautta

Olimme eminaattoreiden kanssa viikko sitten katsomassa stand-up -show’ta. Esiintyjä alkoi kertoa tarinaa, joka lähti liikkeelle ihan tavallisesta arkipäiväisestä tilanteesta. Tapahtumat eskaloituivat muutamien sattumusten kautta uskomattomiin svääreihin ja juttu sai jo abstrakteja piirteitä. Lopulta varmaan jokainen kuulija ajatteli, että sisältö oli yhtä hölynpölyä. Mikä sai koko salin silti kuuntelemaan pitkän ja vaiherikkaan jutun keskittyneesti alusta loppuun? Tarina.

Mitä siis tästä voimme oppia Instagram-viestintää ajatellen? Emme sitä, että Instagram-viestiemme pitäisi olla hölynpölyä. Sen sijaan tarinankerronnan vaikuttavuus todistettiin jälleen. Sen avulla voimme kertoa viestimme todella vaikuttavasti ja mieleenpainuvasti. Yhdensuuntaiseen tiedottamiseen keskittyvä sisältö ei houkuttele Instagramissa, joka on selkeästi viihteellinen kanava. Ihmisaivot virittäytyvät nanosekunneissa seuraamaan tarinaa, jolla on alku, selvä tarinan sankari tai kokija sekä loppu.

 

Instagram-suunnitelma_tarinallistaminen

 

Eminen Instagram-suunnitelmaan sisältyvä kerronnallisuus on vaikuttanut voimakkaasti kahden viikon aikana julkaisemamme sisällön menestykseen, joka taas näkyy konkreettisesti esimerkiksi julkaisujen näyttökerroissa ja tykkääjämäärissä.

3. Luovan sisällöntuotannon helpottuminen

Jokaisen valitsemamme pääviestin mukaista sisältöä julkaistaan nyt säännöllisesti kuva- ja tarinankerronnan kautta. Tätä teimme ennenkin, mutta suunnitelmaa toteuttaessani tekemäni huomio liittyy sisällöntuotannon huomattavaan helpottumiseen. Instagram-suunnitelma, säännönmukaisuus ja julkaisukalenterin noudattaminen antavat selkeät raamit sille, mitä tuotetun sisällön pitää viestittää ja millä konkreettisilla keinoilla, kuten kuvan, kollaasin tai videon avulla.

Arjessa suunnitelman toteuttaminen on hämmentävän helppoa, nopeaa ja innostavaa. Suunnitelmaa laatiessani valitsin kuukauden ajaksi kaikkein päivien julkaisuihin raamit ja säännöllisesti toistuvat pääviestit. Valmiin sisällön voi tallentaa kullekin viikolle valmiiksi Instagramin luonnoksiin, jolloin julkaisuhetkellä pelkkä Jaa-napin klikkaus syöksee tuotokset eetteriin.

Kuuntele myös Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jakso #7: Mikä julkaisukalenteri on ja miten sattumanvarainen julkaisutoiminta voidaan sen avulla muuttaa tavoitteelliseksi HR-markkinoinniksi>>

 

 

About the Author