Instagram-analytiikka – Mistä data löytyy ja mitä se meille kertoo?

Instagram-analytiikka – Mistä data löytyy ja mitä se meille kertoo?

Instagram-analytiikka – Mistä data löytyy ja mitä se meille kertoo?

Mitä Instagram-dataa kannattaa seurata ja mistä analytiikka löytyy? Jos yrityksesi Instagram-profiililla on yli 100 seuraajaa, olet saanut käyttöösi muiden yritysprofiilin tuomien etujen lisäksi myös Instagram-analytiikan. Siinä missä muussakin suunnitelmallisessa ja tavoitteellisessa sosiaalisen median sisältömarkkinoinnissa, myös Instagram-viestinnässä analytiikan seuraamisesta on hyötyä. Julkaisujen keräämien tykkäysten määrä on toki helppo konsti mitata julkaisujen synnyttämää vaikutusta, muttei suinkaan ainoa seurattava. Mitä dataa siis kannattaa Instagramissa seurata ja mistä tieto löytyy?

Instagram-analytiikka

Mistä Instagram-analytiikka löytyy ja mitä se meille kertoo?

Kun olet yrityksesi Instagram-profiilissa, löydät sivun yläosasta analytiikkakuvakkeen. Tämä siis löytyy vain, jos yrityksellä on yli 100 seuraajaa. Instagram-analytiikan avatessasi löydät kävijätiedot, jotka kertovat Instagram-yleisösi käyttäytymisestä viimeisen seitsemän päivän aikana. Uusien seuraajien määrä, sekä julkaisujen määrä edelliseen viikkoon verrattuna on esitetty ensin. Nämä tiedot kertovat yleisellä tasolla Instagram-toimintasi tuloksista.

Mistä analytiikka löytyy?

Kävijätiedot

Näyttökertojen luku kertoo, kuinka monta kertaa julkaisusi on nähty viimeisen seitsemän päivän aikana. Samasta näet, kuinka lukumäärä on kehittynyt edeltävään viikkoon nähden. Instagramin algoritmit toimivat siten, että vuorovaikutusta synnyttäneet julkaisut saavat näyttökertoja enemmän kuin ne, jotka eivät huomattavasti synnytä yleisössä reaktioita, kuten tykkäyksiä. Näyttökertojen määrään voi vaikuttaa esimerkiksi kuvien julkaiseminen parhaina vuorokaudenaikoina, jolloin yleisö on aktiivisimmillaan. Kerron tästä lisää vielä tuonnempana!

Tavoitettujen Instagram-käyttäjien luku kertoo, kuinka moni eri henkilö viimeisen seitsemän päivän aikana on nähnyt julkaisusi. Näet samasta, miten tavoitettujen ihmisten lukumäärä on kehittynyt edeltävään viikkoon verrattuna. Siitä, onko luku plussalla vai miinuksella, voi jo hieman päätellä, onko julkaisutahtisi pysynyt kunnossa, ja kuinka julkaisusi ovat onnistuneet.

Instagram-analytiikka yhdistettynä verkkosivusi analytiikkaan on arvokas työkalu tavoitteellisen ja suunnitelmallisen sisältömarkkinoinnin osana.

Profiilin näyttökerrat kertovat, kuinka moni on haun kautta tai julkaisun nähtyään päätynyt katsomaan yrityksen Instagram-profiilia. Sivustoklikkaukset kertovat, kuinka monta kertaa profiilista on siirrytty tutkimaan verkkosivua. Jos julkaiset verkkosivusi linkkejä Instagramissa ja päivität linkin profiiliin säännöllisesti, tämä on sinulle tärkeä luku, jota kannattaa seurata. Tämä analytiikka yhdistettynä verkkosivusi analytiikkaan on sinulle arvokasta tietoa, jos olet määrittänyt, mitä tavoittelet yleisösi ohjaamisella verkkosivustollesi. Tällaisia tavoitteita voi olla esimerkiksi uudet työnhakijat tai myyntiliidit.

 

Instagram-analytiikka

Seuraajat

Seuraajaprofiili on kaikissa sosiaalisen median kanavissa tutustumisen arvoinen analytiikan peruspilari. Instagramin seuraaja-analytiikka sisältää tietoa suhteellisen tiiviissä muodossa, mutta näistä saatavilla olevista tiedoista on kuitenkin hyötyä. Seuraaja-analytiikasta käy ilmi seuraajiesi ikä- ja sukupuolijakauma sekä sijainti maittain ja kaupungeittain. Kuitenkin yksi seuraaja-analytiikan hyödyllisimmistä osioista lienee seuraajien aktiivisuus eri päivinä ja kellonaikoina. Ajoittamalla sisällön julkaisemisen Instagramissa seuraajiesi aktiivisimpiin aikoihin saat nostettua julkaisujesi näkyvyyttä helpolla ja konkreettisella tavalla.

 

Instagramin seuraaja-analytiikka

Julkaisujen analytiikka

Analytiikasta löydät tietoa myös yksittäisten julkaisujen menestyksestä. Voit tarkastella videoiden, kuvien ja Stories-videoiden näyttökertoja, kattavuutta ja reaktioita. Näet myös, jos julkaisujasi on tallennettu myöhempää tarkastelua varten. Julkaisujen analytiikasta näet esimerkiksi suosituimmat julkaisusi vuosi-, kuukausi- ja viikkotasolla. Näihin tietoihin tutustumalla saat arvokasta tietoa siitä, mikä seuraajiasi kiinnostaa. Näistä tiedoista voit myös päätellä, minkälainen sisältö Instagramissa ylipäätään menestyy, ja oletko onnistunut vaikuttamaan juuri tavoittelemaasi kohdeyleisöön. Reagoi rohkeasti löytämiisi tietoihin! Muuta julkaisemasi sisällön painopisteitä tarvittaessa ja tarjoa yleisöllesi sisältöä, joka vaikuttaa ja tuottaa heille arvoa. Analytiikkaa säännöllisesti seuraamalla Instagram-viestintäsi ei jää pelkäksi kuvapostailuksi vaan voit ottaa siitä kaiken hyödyn irti osana suunniteltua ja tavoitteellista HR-markkinointiasi!

 

Instagram julkaisu-analytiikka

 

Jäitkö miettimään, miten voit asettaa HR-markkinoinnillesi tavoitteita ja tehdä tekemisestäsi tuloksellisempaa? Kuuntele aiheeseen pureutuva Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin 15. jakso tästä>>

About the Author