Hyvä kello kauas kuuluu

Hyvä kello kauas kuuluu

Hyvä kello kauas kuuluu

Seed Jobsin blogissa annetaan vinkkejä erinomaisen hakijakokemuksen tuottamiseen. Juttu keskittyy vaiheeseen, jossa potentiaalinen työnhakija etsii tietoa syystä tai toisesta kiinnostavaksi kokemastaan yrityksestä.

Urasivut voivat vaikuttaa vahvasti työnhakijan muodostamaan mielikuvaan yrityksestä. Erityisesti, mikäli hakijalla ei ole entuudestaan muuta kytköstä ja suhdetta yritykseen esimerkiksi henkilöstön, yhteistyökumppanien, median tai muiden sidosryhmien kautta.

 Lupaus vs. kokemus

Verkkosivut ei kuitenkaan ole ainoa, eikä suinkaan aina se uskottavin työnantajaviestiä välittävä kanava.

Keskustelin hiljan henkilön kanssa, joka tiesi millaista työtä haluaa tehdä ja skannaili alan yrityksiä, joissa näitä mahdollisuuksia voisi olla. Hän kertoi päätyneensä valitsemaan edellisen työpaikkansa sen perusteella, että sai verkkosivuilta vaikutelman ihmisläheisestä yhteisöstä, jollaista oli hakemassakin. Työskentely tuossa yrityksessä oli kuitenkin erilaista, mitä hakijaviestintävaiheessa annettiin ymmärtää. Eikä mennyt kauaakaan kun hän totesi työnantajalupauksen olleen jotain muuta kuin todellisuus, pettyi ja hakeutui uuteen työpaikkaan.

Samankaltaisen tarinan kuulin tavatessani Tiistaiklubin naisia CV-sparrailun merkeissä. Yhtenä puheenaiheena oli kulttuuri-fit ja se, miten työnhakijana löytää sellaisen yrityksen ja paikan, jonne oma persoona sopii, ja jossa omat vahvuudet pääsevät parhaiten oikeuksiinsa. Työnhaku on aikaa vievää puuhaa, eikä kukaan halua haastatteluun (saati töihin) yritykseen, joka ei ole itselle sopiva. Kysymys kuului; ”mistä saan tietää, millaista yrityksessä on olla töissä?”

Hakuilmoitus valitettavan harvoin vastaa tuohon kysymykseen, joten omat neuvoni olivat:

  • Kysele omilta verkostoilta, josko joku sattuisi tuntemaan yrityksessä työskentelevän ihmisen
  • Tutki yrityksen verkkosivut ja sosiaalisen median läsnäolo
  • Soita rekrytoivalle henkilölle ja kysy millainen yritys on ja mitä ominaisuuksia yritykseen/tehtävään etsitään

Ja mielellään tässä järjestyksessä. Aidoimman kuvan saa aina yrityksen nykyisiltä työntekijöiltä.

Ei ole klisee, että virherekryt ovat kalliita

Rekrytoinnilla tavoitellaan aina sitä parasta matchia, koska virherekryt ovat kalliita, ja huono match voi johtaa koko työyhteisön tai vähintään yksittäisen työntekijän motivaation romahtamiseen. Työnhakijalle kannattaa siis antaa avoimesti mahdollisimman aitoa ja rehellistä tietoa yrityksen kulttuurista. Näin houkutellaan hakijoiksi niitä, jotka syttyvät tekemisen tyylistä ja kaikkien aikaa ja vaivaa säästyy kun prosessista jättäytyvät pois he, jotka eivät tulisi yrityksessä viihtymään.

Haluatko olla keskiverto vai se, jota ihaillaan ja halutaan seurata?

Oletko paininut hyvien tekijöiden löytämisen kanssa? Tai pohtinut, miten houkutteleva työnantaja olet? Tässä muutama kysymys, joilla pääset asian ytimeen.

  • Miten tyytyväisiä nykyiset työntekijäni ovat? Ovatko he ylpeitä siitä, että ovat meillä töissä? Suosittelisivatko he yritystämme ystävilleen?
  • Millaisen kuvan annan työnhakijoille verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa? Saako potentiaalinen työntekijä verkosta tietoa siitä, millaista meillä on olla töissä?
  • Millaisen hakijakokemuksen jätän taakseni? Viestinkö työnhakijoille ripeästi, avoimesti ja heitä kunnioittavasti? Hoidanko jokaisen rekrytoinnin aikana tapahtuvan kontaktipisteen niin, että hakijalle jää hyvä kokemus?

Jokainen meistä haluaa kuulua joukkoon, josta voi olla ylpeä. Nykyisten työntekijöiden motivaation ylläpitämisen ja tulevaisuuden talenttien töihin houkuttelun kannalta ei ole yhdentekevää, millaisen työntekijä- ja hakijakokemuksen taaksesi jätät.

Kirjoittaja on Eminen Experience Specialist, joka on auttanut monia yrityksiä välittämään aitoa viestiä rekrytointimarkkinoinnin avulla.

 

About the Author

Leave a Reply