HR-sisältömarkkinointi – Kuinka hyödyntää samaa sisältöä yhä uudelleen?

HR-sisältömarkkinointi – Kuinka hyödyntää samaa sisältöä yhä uudelleen?

HR-sisältömarkkinointi – Kuinka hyödyntää samaa sisältöä yhä uudelleen?

Mitä onnistunut HR-sisältömarkkinointi vaatii? Ainakin suunnitelman tekemistä, suunnitelman tarkkaa noudattamista sekä säännöllistä ja johdonmukaista tekemistä. Ja se vaatii sisällöntuotantoa, eli ajankäyttöä. Tämä on se kohta, jossa monilla tulee hankaluuksia kaiken muun kiireen keskellä. Sisällöntuotantoon käytettävää aikaa voi kuitenkin optimoida muun muassa käyttämällä samaa sisältöä erilaisiin tarkoituksiin (repurposing) ja jo alun perin tuottamalla sellaista sisältöä, jota voi hyödyntää yhä uudelleen.

Repurposing_HR-sisältömarkkinointi

HR-sisältömarkkinointi – Kuinka hyödyntää samaa sisältöä yhä uudelleen?

3 vinkkiä kuvasisältöihin

 

1. Monikäyttöiset valokuvat

Usein silloin, kun tarve valokuvalle iskee, sopivaa kuvaa tarkoitukseen ei löydy ja on liian myöhäistä alkaa kuvaushommiin saati soittaa kuvaajaa apuun. Tähän kannattaa varautua ylläpitämällä valokuvapankkia ja suunnittelemalla sitä varten otettavat valokuvat johdonmukaisesti välittämään aina tiettyä viestiä, jonka haluamme tulevan yleisön mieleen heidän törmätessään yritykseemme.

Hyvä kuva kertoo, miltä yrityksessä työskentelevien arki näyttää ja miltä asiakaslupauksen lunastamisen erilaiset tavat näyttävät. Varaudu kuvaustilanteeseen suunnittelemalla kerralla tuotettavaksi riittävä määrä tällaisia kuvia – eri ihmisistä, eri työpisteiltä ja eri tilanteissa. Kiität itseäsi myöhemmin, kun tarve sopivalle kuvitukselle ilmaantuu.

Vinkki: Suunnittele kuvaustilanne ja kuvattavat otokset etukäteen niin, että kuvista on rajattavissa tietty osa tai tietty henkilö, ja uutta rajausta voi käyttää omana kuvanaan. Voiko kuvasta rajata tietokonetta näppäilevät sormet omaksi kuvakseen, jota hyödyntää verkkosivujen kuvituksessa?

2. Samojen valokuvien hyödyntäminen erilaisten sisältöjen osana

Kun kohta 1 on hallussa, monenlaisesta sisällöntuotannosta tulee nopeampaa ja helpompaa. Nyt käytössäsi on oikeaa viestiä kertovaa, monipuolista ja laadukasta kuvastoa hyödynnettäväksi somekanavissa, urasivuilla, rekrytointikampanjan kuvituksena tai blogin kuvituksena. Käytä samaa kuvaa luovasti erilaisiin tarkoituksiin ja muunna kuva uuteen uskoon lisäämällä sopiva filtteri tai muuttamalla kuva mustavalkoiseksi.

Vinkki: Hyödynnä Canva -ohjelmaa ja yhdistä henkilövalokuva sitaattiin. Saat sitaattikuvan, jota voit taas käyttää kuvituksena esimerkiksi somejulkaisuissa tai vaikkapa rekrytointikampanjan osana. Voit hyödyntää tiimikuvauksissa otettuja valokuvia yhä uudelleen rajaamalla kuvia eri tavoilla ja lisäämällä niihin tekstiä. Lisää sitaattikuvaan myös yrityksen logo, sillä kuvat saattavat joskus elää verkossa omaa elämäänsä.

3. Erilaiset tavat julkaista Instagramissa

Verkkosivujen sisältöä, kuten blogia voi hyödyntää Instagramissa. Jos haluat esimerkiksi lisätä liikennettä tiettyyn blogijulkaisuun, voit ottaa sen kansikuvasta puhelimellasi screenshotin, rajata sen sopivaksi ja käyttää kuvana Instagram-julkaisussa. Hyödynnä tarvittaessa Instasize -sovellusta muotoillaksesi screenshotin Instagramiin sopivaksi.

Repurposing HR-sisältömarkkinointi

3 vinkkiä tekstisisältöihin

 

1. Julkaise eri somekanavissa sama sisältö kanavakohtaisesti kiinnostavalla tavalla

Saman blogitekstin julkaiseminen eri kanavissa juuri niihin optimoidulla tavalla herättää seuraajien mielenkiinnon paremmin kuin pelkän linkin ”jättäminen”. Tee Canvassa sopivankokoiset kuvat eri somekanaviin; Canvassa on valmiina eri kanavissa parhaiten toimivat kuvakoot. Voit tässä kohtaa hyödyntää myös sitaattikuvia ja aiemmin otettuja valokuvia.

Lataa vinkki, miten voit julkaista saman blogisisällön kiinnostavalla tavalla eri sosiaalisen median kanavissa!

2. Kaiva esiin suosittu julkaisu parin vuoden takaa

Esimerkiksi lomakausina uusia sisältöjä ei aina tule eikä blogi päivity yhtä tiheästi, ellei uutta sisältöä ole tehty runsaasti varastoon. Silloin on hyvä verestää vanhoja blogijulkaisuja: kaiva parin vuoden takainen blogihitti esiin ja julkaise se uudelleen sopivin saatesanoin. Voit tarvittaessa freesata julkaisun tekemällä Canvassa siihen uuden kuvan somea varten. Tällä keinolla sisältöjen jakaminen ei tyrehdy lomakausiksi.

Vinkki: Jos olet itse lomalla, ajasta julkaisut Facebookiin valmiiksi ja säännöllinen julkaisurytmi säilyy.

3. Joulukuun erikoisjulkaisu

Joulukuu on hyvä aika katsoa kulunutta vuotta kokonaisuutena. Mitä sisältöä tuli julkaistua? Mikä oli yleisön keskuudessa suosittua? Kurkista verkkosivuanalytiikkaa koko kuluneelta vuodelta ja listaa viisi suosituinta blogisisältöä. Kokoa niistä vuoden loppua varten erikoisjulkaisu kerraten ja tiivistäen vuoden kohokohdat nätiksi paketiksi. Tulet koonneeksi taatusti mielenkiintoisen julkaisun ja ottaneeksi aikaisemmin tehdyt sisällöt tehokäyttöön.

Vinkki: Nauhoittaisitko vuoden suosituimmat blogitekstit podcast-sarjaksi? Tämä on repurposingia parhaimmillaan!

 

Oletko jo tutustunut Eminen Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastiin? Sarja aloitettiin niin, että Susanna Rantanen muokkasi ja puhui suosituimmat blogisisältömme kuunneltaviksi jaksoiksi. Tätä jatkettiin ja nyt podcastimme on suosittu, maanantaisin ilmestyvä sarja, jolle on muodostunut oma vihkiytynyt kuulijakuntansa.

 

Oliko vinkeistä sinulle hyötyä? Jos vastasit kyllä, saatat olla kiinnostunut myös sosiaalisen median valmennuksistamme! Katso lisää>> Sosiaalinen media HR:n työvälineenä

 

About the Author