HR-markkinoinnin ostamisesta – mitä maksaa ja mitä kaikkea voi tehdä?

HR-markkinoinnin ostamisesta – mitä maksaa ja mitä kaikkea voi tehdä?

HR-markkinoinnin ostamisesta – mitä maksaa ja mitä kaikkea voi tehdä?

Me Eminessä ideoimme ja toteutamme asiakkaillemme erilaisia HR-markkinoinnin kampanjoita, joiden tavoitteena on kehittää työnantajamielikuvaa, rakentaa sosiaalisen rekrytoinnin verkostoa ja/tai tukea käynnissä olevaa rekrytointia. HR-markkinoinnin lisäksi tuemme myös sisäisen työntekijäkokemuksen kehittämistä erilaisin kehitysprojektein. Mutta puhutaan nyt HR-markkinoinnista, koska se on tosi suosittua ja siitä kysytään paljon.

Meidän roolinamme on siis ideoida, konseptoida ja suunnitella toteutus, jonka jalkauttamisessa olemme mukana tapauskohtaisesti suuremmassa tai pienemmässä roolissa. Tyypillisesti asiakkaamme ostavat meiltä joko yksittäistä, haastavaa rekrytointia tukevaa rekrytointimarkkinointia tai suurempaa rekrytointitarvetta tukevan moniulotteisen rekrytointimarkkinointikampanjan. Useimmiten kampanjan kesto on parista viikosta neljään, mutta maksimissaan se on lähennellyt jopa vuotta.

Koska toimintamallimme ja palvelukonseptimme on yritysten HR-asiantuntijoille tuore tuttavuus, ajattelin antaa muutamia vinkkejä, jotka toivottavasti auttavat ostoprosessin suunnittelussa, erityisesti tarjouspyyntöjen osalta.

Tarjouspyyntöön tarvittavat tiedot

Seuraavat tiedot ovat HR-markkinointikampanjan tarjouksen tekemiselle ehdottoman tärkeät:

  • Mahdollisimman tarkka hakuprofiili, koska kanavavalinta riippuu täysin kohdeprofiilista.
  • Hakuprofiilien määrä, koska työpaikkailmoitukset ovat osa HR-markkinointia ja kustannukset ovat suoraan riippuvaisia hakuprofiilien määrästä. Yhdellä tittelillä voidaan toki hakea vaikka sataa osaajaa. Junior- ja seniortaso ovat myös useimmiten kaksi eri asiaa kanavia kohdennettaessa.
  • Aikataulu, jonka puitteissa ehdokkaat tulee olla valittuina. Markkinointi sopeutetaan prosessin aikatauluun.
  • Työpaikkojen sijainti, koska sillä on kanavavalinnan suhteen välillä jopa kriittinen merkitys.
  • Budjetti per valittava henkilö tai kampanjan kokonaisbudjetti.

Budjetin merkitys

Ilman budjettia tarjouksen tekeminen on hakuammuntaa. Emme halua päätyä ping-pong -matsiin, jossa me syötämme tarjouksen, asiakas syöttää sen takaisin, me muokkaamme tarjousta ja syötämme uudelleen takaisin, asiakas haluaa edelleen täsmennystä ja syöttää takaisin, kun asiasta voi puhua avoimesti kaikkien aikaa säästäen.

Voimme tehdä teille yksinkertaisen, monipuolisen, lyhytkestoisen tai pitkäaikaisen kampanjan suunnitelman, mutta tarvitsemme budjetin, johon kampanja tulee mitoittaa. Budjetti ohjaa meitä käyttämään rahanne mahdollisimman tehokkaasti. Tässä kohden on mahdollista, että joku ostaja saattaa ajatella, että tieto siitä paljonko rahaa on käytössä johtaa huijaamiseen. Yrittäjänä voin vannoa, että koska tavoitteenamme on saada tehdä kanssanne yhteistyötä toisenkin, jos kolmannen kerran, on myös meidän etumme käyttää budjettinne mahdollisimman tehokkaasti tulokset maksimoiden.

Budjettia voi määrittää kahdesta näkökulmasta:

1) Kustannus per valittava henkilö

2) Projektiin käytettävissä oleva kokonaisbudjetti

Meidän tehtävänämme on suunnitella millä tavalla budjetista saadaan aikataulu, kohderyhmä ja määrä huomioiden mahdollisimman suuri hyöty irti.

Suunnittelu ja toteutus

Myymme sekä ideoita että tukea niiden toteuttamiseen. Osa ostettua toteutusta on konseptin suunnittelu ja projektinjohtaminen. Enintään kuukauden mittaisissa kampanjoissa projektinjohtamista ei tyypillisesti eritellä, koska konsepti toteutetaan kerralla ja jalkautus on enemmän toistoa.

Silloin, kun kampanja on monipuolinen, eli erilaisia kanavia ja toiminnallisuuksia sisältävä ja se kestää useamman kuukauden, projektia on johdettava. Projektinjohtaminen tarkoittaa sitä, että asiakkaalla on nimetty projektista ja sen osasista vastuussa oleva yhteyshenkilö, joka huolehtii siitä, että projektisuunnitelmaa toteutetaan säntillisesti ja sovitusti ja, että asiakkaan ei tarvitse murehtia siitä mitä hänen pitäisi projektiin liittyen seuraavaksi muistaa. Projektinjohtaminen pitää sisällään erilaisia hallinnollisia tehtäviä, yhteyksiä alihankintaan ja jalkauttamisen koordinointia.

Toteutuksella tarkoitetaan varsinaisia toimenpiteitä, joilla asiakkaan viestejä ja tarpeita markkinoidaan kohderyhmille sovituissa kanavissa. Toteuttajalla on valmiit konseptin mukaiset materiaalit ja viestit sekä aikataulu, jonka puitteissa hän kampanjaa toteuttaa. Joskus toteuttamisesta vastaamme me täysin, joskus asiakas täysin, mutta useimmiten jotain siltä väliltä. Luonnollisesti toteuttamisesta sovitaan erikseen kampanjaa konseptoitaessa.

Mitä kaikkea voi tehdä?

Periaatteessa voidaan tehdä mitä tahansa, minkä tavoitteena on herättää kohdeyleisön kiinnostus yrityksestä potentiaalisena työpaikkana ja aktivoida hänet toimimaan asiakkaan haluamalla tavalla.

Meillä on useita yhteistyökumppaneita, joiden asiantuntemusta ja osaamista voimme tarvittaessa hyödyntää. Useimmiten tekemämme projektit on toteutettu verkossa ja sosiaalisessa mediassa, mutta pakettiin voidaan suunnitella tapahtumia, digitaalista markkinointia, graafista suunnittelua, liikkuvaa kuvaa, tutkimuksia, printtielementtejä, sisäistä markkinointia, messukonsepteja, ulkomainontaa, you name it.

Mitä olet ostamassa?

HR-markkinointi on markkinointia. Sillä puhutellaan rekrytoinnin kohderyhmää, kerrotaan asiakasyrityksen mahdollisuuksista ja luodaan työnantajamielikuvaa. Meillä mielikuvan markkinointi perustuu aitoon tekemisen arkeen ja sieltä poimittuihin kulttuuriin ominaispiirteisiin ja kilpailuvaltteihin. Emme suostu luomaan illuusioita, joita ette voi arjessa lunastaa. Petymme myös, jos kaunistelette meille asioita, joiden johdosta markkinoimme illuusiota, joka johtaa pettymyksiin, joista mekin sitten saamme sapiskaa. HR-markkinointi ei pidä sisällään hakijoiden kohtaamista, hakemusten karsintaa, haastatteluita ja hakijaviestintää. 

 

About the Author

Leave a Reply