Facebookin uutisvirta muuttuu täysin – näin HR hyötyy uudistuksesta

Facebookin uutisvirta muuttuu täysin – näin HR hyötyy uudistuksesta

Facebookin uutisvirta muuttuu täysin – näin HR hyötyy uudistuksesta

Facebookin uutisvirta muuttuu – kenties merkittävämmin kuin koskaan.

Viime viikolla palvelun perustaja Mark Zuckerberg kertoi julkisesti muuttaneensa yrityksen tuotteiden prioriteetiksi ihmisten välisen yhteydenpidon. Facebookin tavoitteena on siis jatkossa tehdä ihmisten palvelussa käytetystä ajasta merkityksellisempää juuri tämän sosiaalisen yhteydenpidon näkökulmasta.

Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Hyvin nopeasti tuleva muutos on kiteytettävissä kolmeen pääpointtiin:

  • Käyttäjät näkevät uutisvirrassa enemmän ystäviensä julkaisuja ja toimia
  • Yritysten näkyvyys vähenee uutisvirrassa
  • Facebook pyrkii edistämään aktiivista sosiaalista kommunikaatiota: “Meaningful social interactions”

Kaiken tämän taustalla on se, että Facebook on tutkinut palvelun käytön vaikutusta ihmisiin ja tullut lopputulokseen, jossa sosiaalinen vuorovaikutus ystävien välillä nähdään suotuisana ilmiönä ja sisällön passiivinen kuluttaminen, kuten uutisvirran selaaminen, ei-toivottuna kehityssuuntana.

Tämä on sinun työsi ja yleisesti HR:n some-viestinnän kannalta oikeastaan todella hyvä asia.

Pureudutaan aiheeseen teknisestä näkökulmasta ja käsitellään sitä, mitä tämä kaikki oikeastaan tarkoittaa.

Facebookin uutisvirta

 

Facebookin uutisvirta on jatkossa sosiaalisempi

“The public content you see more will be held to the same standard — it should encourage meaningful interactions between people.”

Tähän Mark Zuckerbergin sitaattiin tiivistyy julkaisijoiden sisällöntuotannon ydin jatkossa – kaiken sisällön tulisi edistää käyttäjien itsensä välistä merkittävää sosiaalista kanssakäymistä.

Tämä ei siis tarkoita julkaisuja, joissa yleisön sitoutumista yritetään ohjata suoraan. Viime kuussa uutisvirtaan, tarkemmin ottaen sen algoritmiin, tehtiin kolme päivitystä, joista merkittävin on juurikin tällaisten “engagement bait” -julkaisujen näkyvyyden rajoittaminen. Tällä tarkoitetaan julkaisuja, joissa on suora kehotus:

  • Tykkää
  • Kommentoi
  • Jaa
  • Tägää kaveri

Facebook karsii jatkossa tällaisen sisällön näkyvyyttä enitestään.

Sen sijaan sisältö, joka saa ihmiset keskustelemaan keskenään, ansaitsee uutisvirrassa näkyvyyttä. Tämä on erinomainen uutinen sinulle, jos tarinallistat työntekijäkokemuksia Facebookissa, sillä juuri tällaiset sisällöt saavat ihmiset keskustelemaan.

Facebookin algoritmi* priorisoi jatkossa seuraavanlaista sisältöä. Osa tiedosta on jo vahvistettua, osa vielä teorian tasolla, mutta seuraavaa neljää ohjenuoraa seuraamalla olet edelläkävijä Facebookin uudistuvilla näkyvyysmarkkinoilla.

Facebookin uutisvirta

 

Sisältö- ja julkaisumuodot, joilla pysyt pinnalla

1. Vuorovaikutusta edistävä sisältö

Kaiken sisällön pitäisi tähdätä siihen, että se saa ihmiset keskustelemaan keskenään. Julkaisujen tulee siis puhutella ihmisiä entistä enemmän henkilökohtaisella tasolla ja siten sitouttaa heidät mukaan. Sisällön pitää olla rakennettu yleisölähtöisesti siten, että se koetaan niin merkitykselliseksi, että sen kulutus halutaan jakaa sosiaalisena kokemuksena.

2. Yleisön yhteisöllisyys

Jos onnistut luomaan sivusi ympärille aktiivisen yleisön, olet todella vahvoilla. Yhteisöllisyyden kokemus on esimerkiksi TechCrunchin mukaan yksi Facebookin tulevista trendeistä. Yhteisöllisyys ruokkii kollektiivista sisältöjen kulutusta ja keskustelua – joka taas edistää julkaisun näkyvyyttä suuremman yleisön keskuudessa.

3. Merkitykselliset tarinat

Subjektiivinen tarinankerronta tulee olemaan Facebookissa edelleen todella suosittu julkaisutyyli eri muodoissaan, sillä hyvin strukturoidut tarinat kiinnittävät huomion, tempaisevat mukaansa ja saavat aikaan keskustelua. On siis loistava aika ryhtyä suunnittelemaan kaikkia niitä tarinoita, joita pystyt jakamaan työpaikastasi ja sen ihmisistä.

4. Facebook Live

Facebookin blogiteksti uudistuvasta uutisvirrasta kertoo, että Live-videoihin reagoidaan jopa kuusi kertaa aktiivisemmin kuin muunlaisiin videosisältöihin. Tämä on siis myös HR:lle selvä merkki siitä, että Facebook Liveä kannattaa pyrkiä jatkossa hyödyntämään vaikuttamisen foorumina. Sen kautta voi esimerkiksi tarinallistaa työntekijäkokemuksia, esitellä läpinäkyvämmin yrityksen työskentelyä tai vaikkapa tarjota virtuaalisen esittelykierroksen toimitiloihin.

HR:n muistilista talent-yleisöön vaikuttavaan sisältöön

Facebookin uutisvirta, siellä ansaittu orgaaninen näkyvyys ja alustan sisällöntuotannolliset pelisäännöt muuttuvat tänä keväänä kertaheitolla. Tässä sinulle muistilista, jonka avulla pidät tekemisen kirkkaana mielessä:

Sisällön näkyvyys Facebookissa ansaitaan vaikuttavuudella. Pyri siis tuottamallasi sisällöllä:

  1. Kiinnittämään talent-yleisön huomio
  2. Jakamaan autenttisia, samaistuttavia kokemuksia
  3. Herättämään tunteita
  4. Avaamaan keskusteluja
  5. Jäämään mieleen

Nämä viisi tekijää muodostavat vahvan kivijalan vaikuttavan orgaanisen sisällön suunnittelutyölle. Kun lähdet suunnittelemaan sisältöä oheisten teemojen kautta, toteutat osaltasi Facebookin uutta teemaa:


“Meaningful interactions between people.”

 

***

*Mikä ihmeen algoritmi? Käytännössä Facebookin algoritmi on uutisvirrassasi näkyvän sisällön kuraattori, joka optimoi kaikkea palvelussa näkemääsi sen mukaan, mihin reagoit ja jopa millaisten julkaisujen kohdalla ”pysähdyt”. Algoritmi laskee käyttäjän kannalta jokaiselle julkaisulle relevanssipisteet ja järjestää niiden mukaan käyttäjän intressejä mukailevan, kiinnostavimman mahdollisen uutisvirran.

***

Käytätkö Facebookia työssäsi työnantajabrändin rakentamiseen? Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua:

Vaikuttavampi työnantajabrändi Facebookissa – tekniset vinkit

Facebook-videot rekrytointimarkkinoinnissa

Katso myös Eminen sosiaalisen median valmennustarjonta täältä!

About the Author