Miksi Facebook-näkyvyys sukeltaa, ja pääsenkö enää pintaan?

Miksi Facebook-näkyvyys sukeltaa, ja pääsenkö enää pintaan?

Miksi Facebook-näkyvyys sukeltaa, ja pääsenkö enää pintaan?

Facebook-sivujen ylläpitäjiä ahdistaa. Kun näkyvyys sukeltaa, onko tarjolla regulaattoria tai edes snorkkelia? Voiko tälle tehdä mitään, ja miksi meitä kiusataan? No, pari juttua tulee äkkiseltään mieleen.

Miksi sivujen ilmainen näkyvyys vain vähenee?

Facebook on luotu ihmisten henkilökohtaiseen käyttöön, ei yritysten pelikentäksi. Sitä käyttävät henkilöt haluavat olla yhteydessä kavereidensa kanssa, nähdä pääasiassa heidän päivityksiään. Mikäli uutisvirta täytyy yritysviesteistä, käyttäjät lähtevät pois. Tästä syystä rankkausta tiukennetaan. Uusi algoritmi on tulossa jälleen, ja siinä on tuhansia tekijöitä jotka vaikuttavat sivun viestien näkyvyyteen, mainittakoon erityisesti LAATU!

  • kiinnostaako sisältö niin että se saa toimintoja ihmisiltä
  • vastaako sivun fanijoukko saman vertailuryhmän sivua joka on todettu laadukkaaksi
  • kuinka hyvin täytetty sivun profiilin tiedot ovat
  • onko julkaisujasi täpätty pois “en halua nähdä tätä”, eli ilmoitettu huonolaatuiseksi

Pari vuotta sitten ihmisillä oli keskimäärin 75 kaveria ja nyt keskiarvo on jo 130. Tykättyjen sivujen määrä on myös iso, keskimäärin yksi henkilö tykkää 80 eri sivusta. Nämä luvut vain nousevat. Tämä tarkoittaa sitä, että jos jokainen taho julkaisee vaikka 4x päivässä, se tarkoittaa 840 sisältöä kulutettavaksi per henkilö. Hulluutta! Tätä on pakko hallita ja priorisoida mitä näytetään, ja sen tulee palvella nimenomaan käyttäjää. Tällaista määrää ei voi tuutata ihmisen eteen suodattamatta. Facebook suosii kavereiden (henkilökäyttäjien) julkaisuja juuri siksi, että ne ovat käyttäjästä mielenkiintoisimpia ja yritysten julkaisut jäävät yhä vähemmälle näytölle.

Tänään feediin on paljon vaikeampi päästä kuin vielä 2-3 vuotta sitten. Avainasemassa on engagement, eli sitoutuminen julkaisuihin ja sitä varten on tärkeää löytää oikeat ihmiset, joita viesteillään tavoittelee. Ihmisestä kaivetaan reaktioita, ja positiivisia sellaisia. 

Mitä tehdä?

  • tavoittele oikeita ihmisiä (tunnethan kohderyhmäsi)
  • arvosta sitoutuneisuutta, eli kommentoi järkevässä ajassa ja kiitä sisältöön osallistumisesta
  • julkaise parempaa sisältöä
  • mainosta sisältöä = page post boosts
  • varioi julkaistavaa sisältöä = blogisisältö, tekstisisältö, kysymys, video, kevyttä kuvamateriaalia ihmisten huomion ja toiminnon saamiseksi ja reach kiittää
  • vähennä promoamista ja myyntihenkisyyttä reippaasti minimiin

Ideoita sisällöiksi

Tässä kohtaa tulee ryppy kulmien väliin. Mutta kun teemme yritysviestintää päättäjille, myymme tuotteitamme toisille yrityksille, jaadi jaadi. Ymmärrettävä huoli, mutta the fact remains, jos haluatte toimia Facebookissa menestyksekkäästi, pitää sitä esirippua raottaa ja päästää inhimillinen puoli esiin. Hassuttelu ei sovi kaikille, mutta tekee ah niin hyvää näkyvyydelle.

  • Caption this photo! eli kirjoita kuvateksti kuvalle
  • Quotes eli lainaukset
  • Fill in the blank
  • Ajankohtaiset / hassut kuvat (esimerkiksi omat meemit)
  • Kysymykset

 

Yhteenveto

Mikään näkyvyys ei ole ilmaista. Ethän saa julkaisutilaa lehdestä, radiosta tai televisiostakaan ilmaiseksi. Somemarkkinointi on kustannustehokasta, kyllä, mutta tavoitteelliseen toimintaan pelkästään orgaaninen toiminta tänä päivänä riittää harvoin. Julkaise laadukasta sisältöä ihminen mielessä & boostaa julkaisua mainosrahalla. 

About the Author