Eminen kokemuksia sosiaalisesta mediasta HR-markkinoinnissa

Eminen kokemuksia sosiaalisesta mediasta HR-markkinoinnissa

Eminen kokemuksia sosiaalisesta mediasta HR-markkinoinnissa

Kirjoitin aiemman postaukseni sosiaalisen median trendeistä vuodelle 2016. Tämä olkoon jatkoa tuolle postaukselle. Listasin nimittäin HR-markkinoinnin näkökulmasta kokemuksiani tunnetuimmista ja ajankohtaisimmista sosiaalisen median kanavista sekä viime vuoden että tähän vuoteen kohdistuvien ajatusten pohjalta.

Linkedin

Linkedin on valtava datapankki, jossa ihmiset tuntuvat käyvän vain silloin, kun he tarvitsevat jotain. Jos ollaan vain omalla asialla, voi arvioida kuinka hyvin sellaisia käyttäjiä tavoittaa jonkun toisen asialla. Mitä enemmän Linkedin:iä olemme käyttäneet, sitä enemmän olemme joutuneet epätoivon partaalle. Linkedin:n kehittämiseen liittyy mielestäni outoja strategisia valintoja ja päätöksiä Linkedin-yhtiön puolesta. Nämä johtunevat siitä, että palvelu on paisunut kuin pullataikina, ja tekninen arkkitehtuuri on monimutkaistunut niin valtavaksi hämähäkin seitiksi, että yhteen suuntaan kumarrettaessa tulee pyllistäneeksi toiseen suuntaan.

En ole ihan varma ansaitseeko Linkedin enää statusta ”sosiaalinen media”. Ainakin oma käyttöni on vähentynyt systemaattisesti viime vuoden aikana. En välttämättä ”asioi” Linkedinnissä enää edes joka viikko ja useimmiten asiointini koskevat vain asiakasprojektien tarpeita.

4 keskeisintä syytä miksi näin:

  1. Linkedin:in oma tuotekehitys ja sitä koskeva strateginen päätöksenteko ei avaudu minulle. Kehityssuunta on vienyt L/I:tä koko ajan yhä hankalammin käytettävään muotoon. Ollakseen sosiaalinen media, Linkedin vaikeuttaa koko ajan kehityksellään nimenomaan aktiivista sosiaalista kanssakäymistä.
  2. Linkedin:in monet käyttäjät eivät myöskään ole tajunneet sosiaalisen median tarkoitusta. Moni ryhmä on suljettu kiinnostuneilta, eivätkä niiden tarkoitusperät eivät aina palvele esimerkiksi ryhmien jäseniä.
  3. Linkedin Jobs -ilmoituksen teho on todella kehno. Se ei tavoita enää juuri ketään ilman, että ilmoitusta jakelee todella aktiivisesti. Ilmoituksen hinnan voi säästää jakamalla muualle julkaistua ilmoitustaan.
  4. Linkedin-mainonnan hinta on julmetun paljon kalliimpaa kuin esimerkiksi Facebook-mainonnan. Kohdentamisen mahdollisuudet eivät ole kuitenkaan riittävät, ja viimeksi kun testasin, vääräkielisyydestä rokotettiin.

Tuomio: Alapeukku. Käyttöni vähenee koko ajan.

****

Twitter

Pitkään lempikanavani Twitter on mainostulvan vuoksi mennyt pilalle. Pilalle meno ei johdu siitä, että vihaisin mainoksia vaan siitä, että mainosten kohdentamiseen on hyvin rajalliset eväät Twitterissä. Koska uutisvirtani täytyy täysin epärelevanteilla viesteillä, ne kiinnostavat katoavat silmistäni. Haluan takaisin Twitterin, jossa käytiin aktiivisia keskusteluita milloin mistäkin asiasta tuttujen ja tuntemattomien kanssa.

@rantanensusanna twitter

Mainontamielessä Twitterissä kannattaa tavoitella sekä viestinnän, markkinoinnin että IT- ja pelialan ihmisiä. Heitä siellä piisaa. Mutta tätä kohderyhmää ei kannata aliarvioida huonolla sisällöllä. Muutenkin postaukset toimivat kuulemma paremmin kuvalla varustettuna. Itse taas pidän eniten pelkistä tekstipostauksista. Pääsee jutun juureen.

Twitter-mainonta on kalliimpaa kuin Facebookissa, ja ne kohdentamisen mahdollisuudet ovat tosiaan lähes olemattomat.Varsinkin, kun on Facebookilla hemmoteltu. Mainosten tekeminen ei ole kovin suoraviivaista, vaikka se on yksinkertaista. Käyttöliittymämielessä asiat ovat vähän hassusti löydettävissä, ja tekemiseen suttaantuu turhaa aikaa. Mutta olen suotuisalla, kokeilevalla kannalla, sillä jokainenhan meistä on parhaimmillaa oppivana ja kehittyvänä olentona. Myös Twitter. Sitä paitsi täydellisyys on kauhean tylsää.

Tuomio: Olen odottavalla kannalla kohdennusparannuksien suhteen. Annan vielä mahdollisuuden.

****

Instagram

Instagramia käytän päivittäin. Kiinnostavien ihmisten elämän seuraaminen valokuvin on hauskaa. En kauheasti tykkää feedissäni jostain jogurttimainoksesta, jossa esitellään printtimainonnan keinoin purkkia pöydällä. Olen blokannut moiset mainokset kokonaan. Sen sijaan saman asian voi esittää jonkun henkilön arkeen kuuluvana osana suosittelumarkkinoinnin keinoin. Ryhdyin seuraamaan erästä niche-aurinkolasivalmistajaa, koska pongasin heidän lasejaan useita kertoja erään tunnetun stylistin henkilökohtaisista postauksista. Minusta Instagramissa on erityisesti tärkeää ymmärtää sen luonteen persoonallisuus. Yritystarpeissakin on syytä mennä persoona edellä, ei tuote edellä. 

Instan käyttäjäpopulaatio näyttäisi olevan vahvasti visuaalisesti orientoitunutta. Siellä viihtyvät siis ihmiset, jotka tarkastelevat maailmaansa vahvasti estetiikan näkökulmasta. Vastaani tulee tavallisten amatöörivalokuvaajien lisäksi yrittäjiä, taiteilijoita, muodin ammattilaisia ja amatöörejä, sisustamisen ja arkkitehtuurin parissa viihtyviä sekä markkinoinnin- ja viestinnän ammattilaisia (jotka osaavat käyttää taitojaan kuvan muotoon laitettuna). Nämä edustavat sekä käyttäjien ammatteja mutta myös henkilökohtaisia mieltymyksiä, jolloin ammatti voi olla jotain ihan muuta.

@emineland Instagram

Olemme testailleet Instaa rekrytoinnin mainoskanavana sekä täällä Eminen puolella että Heebossa. Osaan tehtävistä se toimii erinomaisesti, osaan ei lainkaan. On tunnettava hakunsa kohdeyleisö ja hyödynnettävä tilanteita, joissa heidät voi tavoittaa työajan ulkopuolella muin heihin vetoavin keinoin. Omalla Instatilillämme jaamme tunnelmia #lifeattheoffice -tyyppisesti. Bioon on linkitetty nettisivumme, joten esimerkiksi blogipostauksesta voi kertoa (kuten case ”what’s it like to work at Emine”) viittaamalla biosta löytyvään linkkiin. Itse kuvan yhteydessä julkaistava viesti kun ei mahdollista URL:ja.

Yrityskulttuurin näkökulmasta Insta on minusta hyvä media. Tykkään valtavasti seurata eri yritysten arkea ja ihmisiä työn ja toistensa parissa kuvien kautta. Yrityskulttuuri-tyyppinen postailu vaikuttaa hyvin inhimilliseltä ja kullekin yritykselle persoonalliselta. Toki työ tekijältään näyttää, eli välitettävä fiilis kertonee paljon myös kuvien julkaisijan mieltymyksistä. Mutta haitanneeko tuo?

Olen viehättynyt myös yritysten toimistosisustuksiin ja minusta on hauska seurata miltä eri työpaikoissa näyttää. Ellun Kanoille muuten erityismaininta kivoista kuva-sitaatti -postauksista. Tykkään! Jos teillä on virkeä yritys(kulttuuri)-tili Instassa, seuratkaa minua, niin löydän teidät.

UnityFinland Instagram

 

Tuomio: En luovu. Tutustun ja fiilistelen erilaisia mainoksia, mainostajia ja mainostamisen tapoja instassa. Nautiskelen erilaisten yritysten kulttuuriannoksista.

****

Facebook

Facebook on oikeasti julmetun hyvä media. Vaikka sitä kuinka dissataan, se on selkeä ja yksinkertainen. Se on aktiivinen, persoonallinen muttei liian kiivas. Sillä on myös erinomainen mainostyökalu ja yrityksille se tarjoaa parhaimmat ja kustannustehokkaimmat mahdollisuudet sosiaalisen verkoston ja dialogin rakentamiseen.

HR-markkinoinnissa Facebook-mainonta on yhä edelleen henkilökohtaisen suosittelun jälkeen mielestäni toimivin media, silloin kun kohdeyleisö kuuluu yli 2 miljoonan Facebookia käyttävän suomalaisen joukkoon.

Tavoittamisen hinta on myös ollut toistaiseksi kohtuullinen, jopa halpa. Mainosten tekeminen on helpottunut, ja yhteen mainokseen voi liittää useampia linkkejä. Kuvien hyväksynnän kiristymisestä en pidä. Tekstiä saa olla max 20% kuvan pinta-alasta, ja esimerkiksi ylläolevan Unity Finlandin eräs ryhmäkuva, jossa oli liike kuvattu, mutta ei kirjaimen kirjainta tuli aina hylätyksi syistä, jotka eivät minulle koskaan selvinneet. Ja jos olet tehnyt mainoksen Page Boostina, ja kuva hylätään, koko mainos pitää tehdä uudestaan, koska kuvaa ei voi vaihtaa.

Mainonnassa tärkeintä on kohdentaminen. Ja siihen Face tarjoaa todella hyvät mahdollisuudet. Spämmiä tulee vähemmän tästä syystä, ja näin omakin feedi on pysynyt kivasti kurissa turhalta mainonnalta.

@emineland facebook

 

Yritystileissä toimivampia ovat mielestäni kuluttajabrändien-tilit. Ne saavat paremmin huomiota yleisöltä. Heebon ja Eminen tilien välillä orgaanisessa kasvussa on todella iso ero. Eminen kohdeyleisöä ovat  meidän teemoista ammatilisesti kiinnostuneet, kun taas Heebon kohdeyleisö on työnhaun ja urasta kiinnostuneiden ryhmä. Facebook koskettaa paremmin yleisöä silloin, kun asia liittyy heidän henkilökohtaiseen elämäänsä. Oma työ ja urakehitys on sellaista, kun taas työpöydällä arkisin olevat teemat eivät sellaista välttämättä ole. Emme satsaa kummassakaan yhtiössä muuten jatkuvaan maksulliseen mainontaan. Tilit kasvavat sisällön ehdoilla suhteellisen orgaanisesti. Joskus laitamme muutaman kympin jonkun postauksen mainostamiseen, ja sillä on joka kerta todella suuri vaikutus. Klikkausmäärät kasvavat välittömästi ja samalla tulee myös uusia sivun seuraajia. Pitäis varmaan tehdä useammin, eh?

Tuomio: Pidän ehdottomasti työkalupakissa.

****

Periscope

Emine-Periscope-rekryTein viime viikolla itse ensimmäisen virallisen Periscope-lähetykseni projektikoordinaattori-rekrytointimme tiimoilta. Annoin tehtävästä kiinnostuneille mahdollisuuden kysyä minulta suorassa lähetyksessä tehtävään ja meillä työskentelyyn liittyviä kysymyksiä. Lähetystä seurasi livenä 69 ja se katsottiin vielä seuraavan 24 h (lähetys on katsottavissa 24 h sen päättymisestä, jonka jälkeen se katoaa) aikana useita kertoja. Puolen tunnin kohdalla kaikki kysymykset olivat tulleet kysytyksi ja osallistujat vaikuttivat tyytyväisiltä. Sen jälkeen hakemuksia onkin satanut laariin koko ajan.

Hieman kömmähdysmäisesti live-esitystäni vedin, mutta ei se tuntunut ketään häiritsevän. Päinvastoin, yleisö oli varsin positiivisia ja jälkikäteen Twitterissä tuli kiitosta useammalta hyvästä tavasta avata yrityksen kulttuuria ja johtamista.

Lisää Periscopen hyödyntämisestä antaa vinkkejä amerikan serkku @susan_vitale.

Tuomio: Positiivisin fiiliksin ja odotuksin. Aikomus jatkaa ja kasvattaa käyttöä eri tavoin.

 

Näiden lisäksi olen aikeissa alkaa kaivaa Googlen mainostyökaluja mullan alta. Minulla on sellainen tutina, että siitä voi olla hyötyä enemmän ja enemmän. HR-markkinoinnin paletissa täytyy säilyttää edelleen myös bloggaaminen, mutta vloggaaminen voikin olla kovempi juttu. Youtube on meidänkin syytä aktivoida. Suutarin omat kengät tuppaavat vaan olemaan rikki tai kadoksissa muiden saappaita huoltaessa. Katsotaan, mitä muuta tämä vuosi tuo mukanaan!

About the Author

Leave a Reply