Eminen blogi

Yrityskulttuurin muuttaminen, osa 1 – Podcast jakso 66

Yrityskulttuurin muuttaminen, osa 1 – Podcast jakso 66

Yrityskulttuurin muuttaminen tulee eteen usein nopeasti kasvavissa ja skaalautuvissa kasvuyrityksissä.  Se on muuten ihan eri asia kuin olemassa olevan yrityskulttuurin kehittäminen. Muutostarpeen tulisi syntyä strategisista syistä. Yrityskulttuurin muuttaminen on iso ja pitkäkestoinen toimenpide, joka muuttaa koko organisaation tottumuksia ja tapoja. Tällaisen muutoksen läpivienti täytyy olla perusteltavissa ja sen täytyy tuoda enemmän hyvää kuin huonoa. Siksi strateginen muutostarve on mielestämme oikeastaan ainoa perusteltavissa oleva syy muuttaa kulttuuria.

Tyypillisiä syitä kulttuurin muuttamiseen on:

  1. Ulkopuolisen, merkittävän pääoman saannin seurauksena tapahtunut todella nopea kasvu.
  2. Yritysostojen ja yritysten yhteen ajamisen seurauksena muodostunut hajanainen, useiden kulttuurien ja alakulttuurien rypäle.

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa keskitytään yrityskulttuurin muuttamiseen: mitä yrityskulttuurin muuttaminen tarkoittaa ja minkälainen tilanne organisaatiossa pitäisi olla, jotta ilmasto yrityskulttuurin muuttamiselle olisi suotuisaa.

Yrityskulttuurin muuttaminen koskee johtamistapojen muuttamista

Yrityskulttuurin muuttaminen koskee eniten johtamistapojen ja johtamiskäytäntöjen sekä niitä koskevien prosessien ja toimintaohjeistusten muuttamista vastaamaan tavoiteltavaa tilan tarpeita. Yrityskulttuuri ei siis muutu vaihtamalla fonttia tai muokkaamalla toimiston sisustusta. Se ei muutu nettisivujen ilmettä muuttamalla, eikä kehottamalla ihmisiä toimimaan toisella tapaa. 

Muutos pureutuu organisaation toimintaan, tapoihin, jopa rakenteisiin ja sääntöihin. Systeemeihin, jopa työkaluihin, onnistumisen ja menestymisen kriteereihin ja jopa palkitsemisen mekanismeihin.

Avaa tästä: 7 Conditions for Culture Change – yrityskulttuurin muuttaminen – Emine (pdf)

Kuuntele jakso

 

Jakson kesto: 47:39 min

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Marcella Bremerin 7 Conditions kirjasta ”Organizational Change: Unleash your organizational potential in circles of 10.”

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle ja se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja moderni työnantajabrändin rakentamisen metodi, joka on kehitetty nopeasti kasvavien ja skaalautuvien yritysten erityistarpeisiin.

Pitkät videot eivät toimi enää Facebookissa

Pitkät videot eivät toimi enää Facebookissa

Social Media Examiner teki juuri merkittävän havainnon: pitkät videot eivät toimi Facebookissa.

Kun sanon: ”ei toimi”, tarkoitan, että pitkillä videoilla ei aikaansaada aiottua vaikutusta Facebookissa. Itse asiassa, pitkät videot eivät pelkästään jää katsomatta, mutta katsomatta jättäminen vaikuttaa negatiivisesti seuraaviin julkaisuihin!

Algoritmit toimivat nykyään siten, että sisältö, johon yleisönne ei sitoudu, eli jonka se vain ohittaa, vaikuttaa siihen, kuinka moni näkee seuraavat julkaisunne ilmaiseksi. Mitä enemmän yleisö ohittaa sisältönne, sitä vähemmän mikään tuleva sisältönne näkyy yleisöllenne. Siksi meidän ei kannata julkaista enää mitään sellaista, mikä ei innosta ja inspiroi yleisöämme toimintaan.

Algoritmit rankaisevat meitä yleisön mielestä vähän tai ei lainkaan kiinnostavasta sisällöstä.

Taustalla tässä on kaikkien sosiaalisten medioiden tarve varmistaa, että niiden käyttäjät pysyvät niiden alustoilla mahdollisimman pitkään ja palaavat takaisin mahdollisimman usein. Huono sisältö saa käyttäjät lähtemään pois. Siksi algoritmit rankaisevat meitä sisällöstä, joka ei kiinnosta yleisöämme.

Jos yrityksenne on käyttänyt Facebookia natiivina videoalustana pitkille, yli 2 minuutin mittaisille videoille, näyttää siltä, että pitkiä videoita ei kannata julkaista enää Facebookissa. 

Miksi pitkät videot eivät toimi Facebookissa?

Social Media Examinerin sanoin: ”Facebook is a highway and no one stops to watch video. Instead, they scroll.

Käyttäjät eivät pysähdy katsomaan videoita. Me pikakelaamme Facebookin uutisvirtaa ja etsimme kiinnostavia kommentteja ja merkityksellisiä keskusteluja

Mietitään omaa Facebook-käyttäytymistämme (jos käytämme Facebookia). Käymme vilkaisemassa ja  kelaaassa  uutisvirtaamme etsien riittävän merkityksellisiä ja kiinnostavia julkaisuja, jotka saisivat meidät pysähtymään, katsomaan ja kenties jopa kommentoimaan.

Yleensä kelailemme Facebookin uutisvirtaa hetkinä tai paikoissa, joissa olemme väliaikaisesti: hississä, julkisessa kulkuvälineessä, jonottaessamme lounasta jne. Ne hetket eivät ole enää sellaisia, joissa laitetaan äänet päälle ja ryhdytään katsomaan videoita kuin televisiota konsanaan.

Me emme käytä Facebookia sellaisilla tavoilla, joihin pitkien videoiden katsominen yksinkertaisesti sopii.

Eikö video olekaan enää toimiva sisältö?

Video on edelleen erittäin toimiva sisältö. Muistetaan, että nykyään on mahdollisuus tehdä hyvin monenlaisia videoita. Podcastimme jaksossa 58 puhuimme meidän videoasiantuntija-Timon kanssa videoista HR-markkinoinnin sisältönä. Vilkaise mistä jaksossa 58 oli kyse >>

Tilastot kertovat, että kaikista sisältömuodoista juuri liikkuva kuva, eli video aikaansaa kuitenkin eniten sitoutumista. Social Media Todayn artikkeli kertoo, että:

  • 80% kaikesta internetin liikenteestä on videota vuoteen 2019 mennessä.
  • 90% asiakkaista kertoo saaneensa videosisällöstä tukea ostopäätöksen tekemiseen.

Biteable kokoaa artikkeliinsa muun muuassa seuraavanlaista videostatistiikkaa vuodelta 2018:

  • 78% meistä katsoo videosisältöä joka päivä.
  • Youtube on maailman toiseksi suosituin hakukanava Googlen jälkeen.
  • Youtubessa katsotaan joka päivä yli 500 miljoonaa tuntia videoita.
  • 59% päättäjistä kertoo saavansa tiedon mielummin videona kuin tekstinä.
  • 51% katsoo videoita mobiilialustoilla.

Videosisältö on edelleen ja kasvavassa määrin tärkeää ja tehokasta sisältöä. Meidän täytyy vain ymmärtää, missä kohdeyleisömme haluaa videosisältöä katsoa ja minkälainen sisältö sopii mihinkin sosiaaliseen mediaan.

Videosisällön monipuolinen maailma

Ennen vanhaan oli vain video. Se tehtiin mainosmaiseksi ja siihen liittyi vähemmän puhetta ja ennemmän rallattavaa musiikkia.

Nykyään meillä on tuon perinteisen videotyypin rinnalla:

  1. Linkedin-livevideot
  2. Facebook-livelähetykset
  3. Insta Storyt
  4. Instagram-livelähetykset
  5. Instagram-profiilijulkaisussa julkaistavat videot
  6. Alle 2 minuutin nopeat videot (sopivat kestosta riippuen eri alustoille)
  7. Pitkä opetuksellinen videosisältö Youtubessa (tutorials)
  8. Ja kaiken päälle episodimainen sisältö, joka istuu parhaiten Youtubeen.

Missä videot kannattaa julkaista?

Videoiden julkaisupaikkaan vaikuttaa videon muoto ja mitta. Missä muodossa ja minkä mittaisena video kannattaa tehdä riippuu taas siitä keihin videolla on tarkoitus vaikuttaa ja mikä videon punainen lanka on. Videosuunnittelulla on kriittinen rooli siinä kuinka onnistunut videosta loppupelissä tulee. Videotuotanto on usein aika kallista, joten on järkevää miettiä tykkääkö tästä videosta joku muukin kuin me itse.

Vähiten kannattaa enää tehdä niitä perinteisiä rallatteluvideoita. Niitä on Youtube-täynnä, mutta kuinka monta niistä on jäänyt mieleesi?

Tutorial-videot, eli opetukselliset videot lienevät kaikkein eniten katsottua videosisältöä verkossa. Siinä vinkki: Näitä laaja yleisö haluaa katsoa.

Instagramissa toimii hienosti Storyt, jotka ovat sitä brändiin emotionaalisesti sitouttavaa sisältöä. Kuka uskaltaa heittäytyä Storyjen maailmaan? Vaikuttajilta kannattaa imeä inspiraatiota ja esimerkkiä, minkälainen Story-sisältö uppoaa laajoihin yleisöihin.

Mahtaako ennakkomarkkinoidut Facebook Livelähetykset vielä toimia? Jos jollain on tästä suoraa kokemusta, jaa kokemuksesi meille muille.

Hubspot infograafi videot sosiaalisessa mediassa

 

Infograafin lähde Hubspot.

Bisnesstrategia ja yrityskulttuuri – Podcast jakso 65

Bisnesstrategia ja yrityskulttuuri – Podcast jakso 65

Bisnestrategia ja yrityskulttuuri ovat kuin yin ja yang. Kumpikin voi kokea pärjäävänsä ilman toista ihan muikeasti, mutta ne, jotka ovat saaneet kokea strategian ja kulttuurin yhteisen sinfonian eivät enää muuta hyväksykään.  

Yrityskulttuurin kehittäminen on asia, joka tulee ajankohtaiseksi kasvuyrityksille ennen pitkää. Erityisesti Eminen asiakkaat kasvavat usein aikamoisella vauhdilla. Yrityskulttuuri jää jalkoihin, ellei sitä kehitetä ja ohjata aktiivisesti yrityksen mennessä eteenpäin.

Bisnesstrategia ja yrityskulttuuri

Ei ole lainkaan harvinaista kasvuyritykselle, että bisnesstrategia muuttuu. Monissa kasvuyrityksissä näin tapahtuu luontevasti yrityksen siirtyessä elinkaaren vaiheesta seuraavaan.

Muutos – sillä sitähän bisnesstrategian muuttaminen tarkoittaa – edellyttää toiminnallista muutosta organisaation sisällä. Tätä ei sisäistetä riittävän hyvin. Uusi strategia ei jalkaudu power pointilta käytäntöön todellakaan ilman toimintakulttuurin muutosta. Toimintakulttuuri ei muutu yksisuuntaisesti tiedottamalla uudesta strategiasta. Toimintakulttuuri muuttuu muuttamalla toimintaa. Jokainen voi pohtia, mitä yrityksen toiminta pitää sisällään. 

Juu, sitä kaikkea pitää muuttaa. Vanhoilla aineksilla syntyy vanhaa pullaa. Jos haluaa leipoa jotain uutta, vaihdetaan resepti. Syntyy edelleen vanhaa pullaa, jos aineksia ei vaihdeta. 

Organisaation ja sen ihmisten suorituskyvyn johtaminen muutostilanteissa edellyttää yleensä ihan toisenlaista kulttuuria, kuin mihin on totuttu. Strateginen yrityskulttuuri on äärettömän selkeä tuki ja apu organisaatioiden strategisiin muutoksiin.

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan bisnesstrategioista ja yrityskulttuureista. Strategista yrityskulttuuria ei voi kehittää ilman, että ymmärtää liiketoimintastrategioita. 

Jakson sisältö

  • Mitä yrityskulttuuri on?
  • Mistä yrityskulttuuri muodostuu?
  • Mitä eroa on yrityskulttuurilla ja johtamiskulttuurilla?
  • Miten yrityksen valitsema strategia vaikuttaa kulttuuriin?
  • 4 eniten käytettyä liike-elämän strategiaa ja näitä seuraavien organisaatioiden tyypillisiä tunnusmerkkejä

Oletko jo lukenut blogiartikkelin: Erota kivakulttuuri ja strateginen kulttuuri toisistaan? >>

Kuuntele podcastista: Yrityskulttuurin kehittäminen: 2 erilaista koulukuntaa (jakso 8) >>

Kuuntele podcastista: Miten yrityskulttuurilla voidaan vaikuttaa kilpailukykyyn (jakso 9) >>

Kuuntele jakso

 

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 1:00:31

Ensi viikolla puhutaan yrityskulttuurin muuttamisesta.

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle ja se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on Susanna Rantasen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin kehittämiseen.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja moderni työnantajabrändin rakentamisen metodi, joka on kehitetty nopeasti kasvavien ja skaalautuvien yritysten erityistarpeisiin.