Eminen blogi

Instagram bio – Mitä tietoa hyvä yritysprofiili sisältää?

Instagram bio – Mitä tietoa hyvä yritysprofiili sisältää?

Instagram bio (biography, suom. elämänkerta) eli profiilikuvaus – mitä siinä kannattaa kertoa? Mitä erilaisia ominaisuuksia biossa on? Entä mitä uusia ominaisuuksia bioon on viime aikoina tullut?

Yrityksen Instagram-tili saattaa tietyissä tapauksissa olla HR-markkinoinnin tekijälle lähes yhtä tärkeä kanava työnantajamielikuvan luomisessa, kuin vaikkapa yrityksen urasivut. Monessa tapauksessa Instagram-tili on ylipäätään muodostumassa yhdeksi tärkeimmistä markkinointikanavista.

Instagramin käyttäjämäärien kasvaessa tilistä kannattaakin ottaa kaikki ilo ja hyöty irti. Hio siis yrityksenne Instagram-profiili vaikuttavammaksi muotoilemalla se luovuutta ja kaikkia ominaisuuksia hyödyntäen. Siinä ei kauaa nokka tuhise!

Oletko jo päivittänyt yritystiliin? Se on ilmaista ja kannattaa!

Instagram bio 5 vinkkiä

Instagram bio – Näin hiot profiilin huippuunsa

1. Nimi, käyttäjänimi ja luokka

Tilin käyttäjänimi ja profiilissa näkyvä nimi ovat ainoat tiedot, joita Instagram hyödyntää hakutoiminnoissa. Varmista, että yrityksestä kiinnostuneet voivat löytää Instagram-tilin helposti ja kirjoita yrityksen nimi kokonaan vähintään Nimi-kohtaan.

Aina yrityksen koko nimeä ei ole mahdollista käyttää käyttäjänimenä, mikäli se jostain syystä on varattu tai nimi on vaikkapa liian pitkä. Valitse kuitenkin tilin sisältöä parhaiten kuvaava käyttäjänimi. Joissain tilanteissa voisi olla perusteltua muotoilla käyttäjänimi esimerkiksi ”EmineCareers” -muotoon, jos tili olisi keskittynyt pelkästään työnantajabrändin rakentamiseen ja uramahdollisuuksien esittelyyn. Valitse luokka -kohtaan yrityksen toimiala.

 

2. Kuvaus ja hashtagit

Älä oleta, että profiilissa vieraileva henkilö välttämättä tuntee yritystä etukäteen. Mitä tarkemmin kuvailet, keitä olette, sitä parempi. Kirjoita siis kuvaukseen ytimekkäästi, mikä yritys olette ja esimerkiksi mikä on asiakaslupauksenne.

Instagram on lähiaikoina lisännyt uuden ominaisuuden bioon: profiiliin voi lisätä hashtageja ja siihen voi myös tägätä muita tilejä. Listaa yrityksenne mahdolliset omat hashatgit profiiliin. Niistä voi siirtyä suoraan tutkimaan hashtagilla julkaistua sisältöä. Samalla ne antavat biossa lupauksen siitä, millaista sisältöä teitä seuraamalla voi odottaa.

 

Vinkki: käytä rohkeasti emojeja. Ne ovat nykyajan savumerkkejä! Mausta bio värikkäämmäksi ja houkuttelevammaksi muutamalla teitä parhaiten kuvaavalla emojilla. Instagram on vahvasti viihteellinen kanava ja siksi yrityksenkään viestinnän Instagramissa ei pidä olla haudanvakavaa.

 

Instagram bion luovaa hyödyntämistä. Profiiliin voi liittää yrityksen omia hashtageja (Webscale), kertoa niistä tarinan muodossa (Branden Harvey) tai lisätä mausteeksi emojeja (Buffer).

3. Yhteystiedot

Varmista, että yhteystiedot löytyvät profiilista, jotta mahdollisesti teistä kiinnostunut profiilivierailija voi käden käänteessä ottaa yhteyttä! Yritysprofiiliin päivittäessä puhelinnumero, sähköposti ja reittiohjeet tulevat fiksusti esiin profiilissa.

 

Vinkki: ovatko yrityksenne profiilissa olevat yhteystiedot rekrytoijan vai myyjän? Vaihda rekrykampanjan ajaksi Instaan rekrystä vastaavan henkilön yhteystiedot ja kerro siitä julkaisussa!

 

Instagram bio - mitä se sisältää?

4. Linkki biossa!

Instagramissa linkkausmahdollisuudet Instan ulkopuolisille sivustoille ovat rajalliset. Mieti siis, minkä linkin haluat profiiliin kulloinkin lisätä. Linkkiä profiilissa voi vaihtaa niin usein kuin haluaa – joskus on perusteltua ohjata rekrysivulle, joskus taas uuteen blogitekstiin tai yrityksen verkkosivuston etusivulle. Freesaa linkki aika ajoin ja kerro siitä julkaisuissasi!

 

Vinkki: ilmaisen Linktree -palvelun avulla voit lisätä bioon monta linkkiä ja ne löytyvät nätisti yhden Linktree -linkin takaa. Tällöin voit ohjata yleisöä monelle haluamallesi sivulle yhtä aikaa. Linktreen ilmaisversio tarjoaa myös perustason analytiikkaa klikkauksista.

 

5. Stories Highlights

Storiesin kohokohdat ovat nekin aika tuore ominaisuus Instagram biossa. Kohokohtiin voit tallentaa tekemistäsi Instagram Stories -videoista ja kuvista parhaat ja ne näkyvät biossa niin kauan kuin haluat. Tämä on HR-markkinoinnin tekijälle itseasiassa varsin monikäyttöinen ja oivallinen mahdollisuus. Instagram Stories on matalan kynnyksen julkaisukanava, johon kenen tahansa on helppo tehdä kiinnostavaa ja yleisöä tehokkaasti sitouttavaa sisältöä, kokeile siis!

INSPIRAATIOTA! Lataa tästä 10 Stories Highlights -ideaa HR-markkinoijalle>>

Katso myös aikaisemmin julkaistu blogiteksti Storiesin käytöstä HR:n työkaluna>>

Esittelyssä ”Crushing it!” yrittäjän henkilöbrändi- Jakso 47

Esittelyssä ”Crushing it!” yrittäjän henkilöbrändi- Jakso 47

Esittelyssä: Crushing it!

Julkaisuvuosi: 2018

Kirjoittaja: Gary Vaynerchuck

Kustantaja: HarperCollins

Sivut: 263

Kieli: Englanti

Aloitin toissa viikolla lyhytsarjan, jossa päädyinkin valitsemaan aiemmin ilmoittamani kolmen kirjan sijaan neljä lämpimästi suosittelemaani kirjaa Vaikuttavamman työnantajabrändin -rakentajille. Ne löytyvät omasta kirjahyllystäni ja sisältävät kaikki erinomaisia vinkkejä, neuvoja ja ohjeistuksia sinulle, joka haluat kehittää sosiaalisessa mediassa vaikuttamisen taitoja HR-markkinoijana tai henkilöbrändisi rakentajana.

Tässä jaksossa esittelyssä on alunperin itsensä Youtube-tähtenä lanseerannut sarjayrittäjä, bisnesmoguli ja henkilöbrändi Gary Vaynerchuck, joka tunnetaan myös nimellä Gary Vee. Gary Vee on muuten sijoittanut myös suomalaiseen Arctic15-yhtiöön ja tulossa Key Note -puhujaksi heidän toukokuun (30-31.5.2018) tapahtumaansa Helsinkiin.

Tämä kirja ei ole ihan suoraan HR-markkinoijan käsikirjastoon, vaan enemmänkin pk-yrittäjän tai asiantuntijan käsikirjaksi ja inspiraation lähteeksi sopiva opus. Esittelen sen kuitenkin siksi, että

(1) Gary Veen materiaali kuuluu somemarkkinoijien ja somevaikuttajien yleissivistykseen

(2) Kirjassa on erinomaisia esimerkkejä siitä, mitä sosiaalisessa mediassa vaikuttaminen tarkoittaa ja miten ”se tehdään”

(3) Suosittelen erityisesti rekrytoijia pohtimaan omaa rekrytoijabrändiään sosiaalisen rekrytoinnin näkökulmasta.  Käsittelen aihetta lisää ensi jaksossa, eli bonuksena esiteltävän Social Selling -kirjan yhteydessä.

Crushing it! -kirja ja yrittäjän henkilöbrändi

Crushing it! on Gary Vaynerchuckin 6. kirja ja jatko-osa hänen vuonna 2009 julkaisemaansa Crush it! -kirjaan. Kirja sopii erityisesti tämän aikakauden pk-yrittäjille, jotka kaipaavat esimerkkejä ja vinkkejä sosiaalisessa mediassa sivakoimiseen ja oman brändin vahvistamiseen.

GaryVeen tyyli on vertaansa vailla. Kuuntelen itse kirjaa äänikirja-versiona, sillä GaryVee lukee myös tämän kirjan itse. Hän nimittäin elävöittää kuuntelukokemusta heittämällä lukemansa tekstin oheen ajatuksiaan ja mielipiteitään – jos ne ovat vaihtuneet sitten kirjan kirjoittamisen, ja yleensä ne ovat.

Kirja keskittyy 22 henkilötarinaan, jotka ovat kaikki luoneet omat vaikuttaja- tai henkilöbrändinsä yrittäjinä Crush it -kirjan pohjalta. Gary esittelee näiden henkilöiden tarinat samalla kun hän kertoo, miten sosiaalista mediaa kannattaa tänä päivänä käyttää nimenomaan vaikuttamisen mediana. Kirjaan valitut henkilötarinat tukevat GaryVeen sanomaa.

Kirja on jaettu kahteen osioon. Ensimmäisessä osiossa Gary haastaa lukijaa / kuuntelijaa sosiaaliseen mediaan ja lataa suorasukaiseen tapaansa pelin säännöt. Toisessa osiossa hän menee konkretiaan ja kertoo, mitä sitten pitäisi tehdä. Toisen osion kantava ajatus on se, että lukija / kuuntelija löytäisi itselleen ja tavoitteilleen parhaiten sopivan sosiaalisen median kaikkien vaihtoehtojen joukosta. 

Jakson sisältö

Kerron tässä jaksossa:

  • mitä kirja pitää sisällään
  • miksi esittelen tämän kirjan
  • mitä asioita erityisesti suosittelen laittamaan korvan taakse ja
  • mitä mieltä olen kirjasta

Fun fact!

Kirjassa esitellään ensimmäisenä viime jaksossa esittelemäni Vlog like a Boss -kirjan kirjoittajan Amy Landinon tarina. Amy lukee ääniversiossa tarinansa itse, samoin kuin kaikki muutkin kirjan naisesimerkkien tarinat.

Kuuntele jakso

 

Kuuntele jakso Soundcloud-sovelluksessa >>

Jakson kesto: 33:52 min

Arvioini kirjasta

Luettavuus 5/5 (jos kieli ei ole luettavuuden este)

Käytännönläheisyys 3/5

Sopivuus HR-markkinoinnin käsikirjaksi 3/5 –> sopii paremmin pk-yrittäjän tai asiantuntijan oman henkilöbrändin rakentamisen inspiraation lähteeksi.

Linkit

GaryVee Youtubessa >>

Tilaa oma kirjasi paperisena tai ääniversiona täältä >>

Ensi viikolla esittelyssä Laura Pääkkösen Social Selling, ja sen jälkeen Deloitte Human Capital Trends 2018 -raportin antiin.

Huom! Tätä jaksoa ei ole tehty yhteistyössä Crushing it -kirjan kirjoittajan tai kustantajan kanssa. Minä tai yritykseni ei saa kaupallista hyötyä tämän kirjan markkinoinnista. Suositus perustuu henkilökohtaiseen mielipiteeseeni.

//Susanna

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on moderneille kasvuyrityksille ja moderneille HR-ammattilaisille suunnattu podcast. Susanna tarjoilee liiketoimintalähtöistä ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on Susanna Rantasen ja Eminen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin rakentamiseen.

@rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.

Podcastissa esittelyssä: Vlog like a Boss -kirja – Jakso 46

Podcastissa esittelyssä: Vlog like a Boss -kirja – Jakso 46

Esittelyssä: Vlog like a Boss

Julkaisuvuosi: 2017

Kirjoittaja: Amy Schmittauer (nykyisin Landino)

Kustantaja: Author Academy Elite

Sivut: 189

Kieli: Englanti

Aloitin viime viikolla lyhytsarjan, jossa päädyinkin valitsemaan aiemmin ilmoittamani kolmen kirjan sijaan neljä lämpimästi suosittelemaani kirjaa Vaikuttavamman työnantajabrändin -rakentajille. Ne löytyvät omasta kirjahyllystäni ja sisältävät kaikki erinomaisia vinkkejä, neuvoja ja ohjeistuksia sinulle, joka haluat kehittää sosiaalisessa mediassa vaikuttamisen taitoja HR-markkinoijana tai henkilöbrändisi rakentajana.

Tässä jaksossa esittelyssä on Youtube-tähti Amy Landinon viime vuonna julkaisema kirja Vlog like a Boss.

Vlog like a Boss -kirja sisältömarkkinoinnin suunnittelun käsikirjana

Tämä kirja on kirjoittajansa vuoksi saavuttanut suuren suosion erityisesti Yhdysvaltojen markkinoilla. Ensimmäinen painos myytiin ymmärtääkseni loppuun lähes heti. Amy Landino (ennen Schmittauer) on tunnettu video bloggaaja eli vloggaaja, videomarkkinoinnin valmentaja ja Key Note -puhuja. Hän on yllättänyt yleisönsä useaan kertaan myös laulamalla. Viime vuoden lopussa hän esitteli Youtube-kanavallaan aviomiehelleen tekemänsä musiikkivideon, jonka hän esitti tälle yllätyksenä pariskunnan hääjuhlissa.

Vaikka Amy kirjoitti kirjansa Vlog like a Boss nimenomaan videomarkkinoinnin käsikirjaksi tuleville Youtube-tähdille, toimii kirja mielestäni erinomaisena käsikirjana sisältömarkkinoinnin suunnitteluun. Amyn korimalli (buckets) on erittäin käyttökelpoinen malli myös blogin sisältösuunnitteluun.

Kuuntele jakso

 

Kuuntele jakso Soundcloud-sovelluksessa >>

Jakson kesto: 27:05 min

Arvioini kirjasta

Luettavuus 5/5

Käytännönläheisyys 5/5

Sopivuus HR-markkinoinnin käsikirjaksi 5/5

Linkit

Amy Youtubessa >>

Tilaa oma kirjasi täältä >>

Ensi viikolla esittelyssä Gary Vaynerchuckin Crushing it.

Huom! Tätä jaksoa ei ole tehty yhteistyössä Vlog Like a Boss -kirjoittajan tai kustantajan kanssa. Minä tai yritykseni ei saa kaupallista hyötyä tämän kirjan markkinoinnista. Suositus perustuu henkilökohtaiseen mielipiteeseeni.

//Susanna

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on moderneille kasvuyrityksille ja moderneille HR-ammattilaisille suunnattu podcast. Susanna tarjoilee liiketoimintalähtöistä ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on Susanna Rantasen ja Eminen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin rakentamiseen.

@rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.