Eminen blogi

Vaikuttavampi rekryviestintä & 4 peruspilaria  – Podcast jakso 19

Vaikuttavampi rekryviestintä & 4 peruspilaria – Podcast jakso 19

 

Vaikuttavampi rekryviestintä

Tässä Vaikuttavampi Työnantajabrändi -podcastin jaksossa Susanna jatkaa vaikuttavamman rekryviestinnän teemalla. Valtaosa työnantajista ei nimittäin tee muuta HR-markkinointiviestintää kuin rekrytointi-ilmoitteluun keskittyvää rekrytointiviestintää. 

Hakuaika ja rekrytointi-ilmoittelu kattaa vain rekrytointiprosessin alun. Rekrytointiprosessin edetessä hakijat odottavat muutakin viestintää kuin rekrytointi-ilmoittelua.

Tätä Susannan intohimoaihetta on käsitelty hieman eri kulmista myös podcastin jaksossa 2, jaksossa 4 sekä jaksossa 18.

Rekrytointiprosessin aikainen viestintä

Rekrytointiprosessi on kallis operaatio. Sen lisäksi, että itse prosessiin kuluva työaika on poissa muusta tekemisestä, rekrytointiin liittyy myös markkinointikuluja. Parhaassa tapauksessa yrityksen työnantajabrändi on niin vetovoimainen, että rekryprosesseihin on saatavilla hyviä hakijoita pienellä vaivalla. Ihanteellinen rekryprosessi on silloin, kun yhteen avoimeen paikkaan tulee alle kymmenen nappihakijaa, eikä yhtään hutia.

Rekrytointiprosessiin kuuluu useampi viestintämuoto: on ilmoitusta, on henkilökohtaista hakijaviestintää, on prosessiviestintää sekä erilaisia syitä ja tarpeita markkinointiviestintään.

Vaikuttavammalla rekryviestinnällä voidaan sekä ohjata kyseiseen prosessiin mukaan tulevia hakijoita että vaikuttaa myös seuraavien rekryprosessien onnistumiseen. Jokainen rekryprosessi, jossa on hyödynnetty vaikuttavaa viestintää ja markkinointia petaa onnistumista seuraaviin rekryprosesseihin.

Jokainen rekryprosessi, jossa on hyödynnetty vaikuttavaa viestintää ja markkinointia petaa onnistumista seuraaviin rekryprosesseihin.

Jakson sisältö

Tässä Vaikuttava työnantajabrändi -podcastin jaksossa käsitellään mm:

  • Vaikuttavamman rekryviestinnän 4 peruspilaria
  • 6 asiaa, joilla rekryviestiä parannetaan
  • Yleisön tarpeiden ymmärtäminen osana vaikuttavaa viestintää

Kuuntele jakso

Kuuntele jakso Soundcloudissa

Jakson kesto: 40:38

Ensi viikon jaksossa

Ensi viikolla jätetään rekryviestintä hetkeksi sivuun ja annetaan tilaa toiselle mielenkiintoiselle aiheelle: Miten urasivukävijät voidaan konvertoida paremmin työnhakijoiksi tai rekrytoinnin liideiksi. Tervetuloa podcastimme pariin jälleen ensi viikolla!

 

Haluatko oppia vaikuttavampaa rekryviestintää Susannan valmentamana?

Vaikuttavampi rekryviestintä - valmennusmainos

Mikäli 14.11 ei sovi sinulle. Katso lisätiedoista muut valmennuspäivät.

Vaikuttava työnantajabrändi -podcastista

Eminen Susanna Rantasen juontama Vaikuttava työnantajabrändi -podcast on tarkoitettu moderneille HR-ammattilaisille, jotka haluavat vaikuttaa omalla työllään edustamansa yrityksen liiketoimintastrategian toteuttamiseen ja bisneksen tavoitteiden saavuttamiseen. @rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.

Kolme hakijakokemusvinkkiä HR:lle nuoren osaajan näkökulmasta – Onnistunut työhaastattelu tukee hyvää hakijakokemusta

Kolme hakijakokemusvinkkiä HR:lle nuoren osaajan näkökulmasta – Onnistunut työhaastattelu tukee hyvää hakijakokemusta

Työhaastattelu kokemuksena on tärkeässä osassa muodostamassa työnantajamielikuvaa yrityksestä työnhakijan silmissä. Työhaastattelun aikaansaama kokemus vaikuttaa hakijakokemukseen, joka sinänsä muodostuu usein pidemmän ajanjakson aikana alkaen jo siitä, kun talent muuttuu passiivisesta työnhakijasta aktiiviseksi. Kuitenkin usein työhaastattelu on ensimmäinen tilanne, jossa hakija kohtaa potentiaalisen työnantajan kasvotusten ensimmäistä kertaa. Ei mikään ihan merkityksetön juttu siis.

Oma kokemukseni on, että silmiinpistävän hyvät kokemukset työhaastattelutilanteista ovat harvinaisia ja erinomaiset sitäkin harvinaisempia. Työnantajilla on siis, sanoisinko, erittäin hyvät paikat vaikuttaa tarjoamaansa hakijakokemukseen positiivisesti panostamalla hiukan tavallista enemmän työhaastatteluun. Nyt kerron nuoren osaajan näkökulmasta kolme vinkkiä onnistuneempaan työhaastattelukokemukseen.

 

Parempi työhaastattelu

 

Näin työhaastattelu yllättää hakijan positiivisesti

1. Kerro etukäteen hakijalle, mistä tullaan puhumaan ja auta tätä onnistumaan

Yksi tärkeimmistä mieleeni painuneista kokemuksista liittyen Emineen hakemiseen olivat juuri työhaastattelukokemukset. Kun olin saanut kutsun ensitapaamiseen; ensikohtaamisemme ei edes kulkenut nimellä työhaastattelu, vaan tapaaminen. Onhan työhaastattelu kuitenkin myös työnhakijalle merkityksellinen tilanne, jossa hän voi muodostaa mielikuvaansa potentiaalisesta työnantajasta. Samalla tavalla, kun työnantaja haastattelun avulla ”kilpailuttaa” sopivinta osaajaa tehtävään, myös työnhakija tekee niin punnitessaan seuraavaa ura-askeltaan.

Sain tapaamiskutsun mukana etukäteen viiden kohdan listan asioista, joista tulisimme keskustelemaan tapaamisessamme. Minua pyydettiin miettimään valmiiksi muun muassa TOP 5 oppimistoivettani, TOP 5 osaamistani sekä odotuksiani johtamiselta.

Kun sain listan, muistan olleeni yllättynyt ja ilahtunut. Yhdessäkään aikaisemmassa työhaastattelussa ei ollut toimittu näin. Koin pystyväni valmistautumaan parhaiden puolieni esille tuomiseen ja potentiaalinen työnantajani Emine halusi minun onnistuvan tässä.

Usein aikaisemmissa työhaastattelutilanteissa olin kokenut, että ensinnäkään haastattelija ei ollut valmistautunut tapaamiseemme kovin hyvin, ja toiseksi löysin puun takaa tuleviin kysymyksiin oman näkemykseni vasta haastattelun päätyttyä, kun jännitys oli laantunut. Jäin usein pohtimaan, että olisi ollut rekrytoivan yrityksen etu, että he olisivat saaneet potentiaalistani tilanteessa enemmän irti. Mielestäni hakijan auttamisessa onnistumaan ei yrityksellä ole kertakaikkiaan mitään menetettävää, vaan ainoastaan voitettavaa.

Ajattelin Eminen kanssa ensimmäisen tapaamisemme jälkeen, että arvostan yritystä entisestään. Itselleni jäi tunne yrityksen arvostuksesta ja kunnioituksesta minua kohtaan, ja sellaisia tunteita herättävää yritystä kohtaan on myös itse helppo tuntea kunnioitusta. Silti, vaikka paikka jäisikin saamatta.

2. Fiksaa tarvittaessa äänensävyä

Usein työhaastatteluissa olin kokenut haastattelijan äänensävyn juurikin ”yläpuolelta” tulevana kilpailuttamisena. Liekö tämä johtunut sitten puutteellisesta valmistautumisesta tapaamiseen uuden potentiaalisen työntekijän kanssa, mutta koin useissa työhaastattelutilanteissa tulevani hiillostetuksi. Muutamissa haastatteluissa haastattelijan äänensävy oli koppava, arvioiva ja mittaileva. Ikään kuin sillä ei olisi mitään merkitystä, mitä minä ajattelen yrityksestä ja se olisi ihan itsestään selvää, että minä työnhakijana automaattisesti janoan tuota avointa tehtävää. Ei, se ei ole niin.

Kyse työhaastattelussa on molemminpuolisesta tutustumisesta.

Parhaat osaajat kyllä löytävät ne työpaikat, joista jää jo työhaastattelun jälkeen se tunne, että tuossa yrityksessä heitä, heidän aikaansa ja osaamistaan arvostetaan. He kyllä löytävät ne yritykset, joista jää tunne arvostuksesta sitä kohtaan, että he ovat valmiita panostamaan osaamistaan yrityksen hyväksi sekä viettämään sen parissa leijonan osan hereilläoloajastaan.

3. Vaihtakaa osia

Saadessani kutsun Emineen toiseen tapaamiseen Eminen toimitusjohtajan ja toisen perustajan, Susanna Rantasen kanssa, koin taas jotakin poikkeuksellista, jota osasin arvostaa. Susanna oli nimittäin pyytänyt haastattelukutsussaan etukäteen minua haastattelemaan myös itseään. Minun oli määrä suunnitella muutama haastattelukysymys valmiiksi häntä varten. Mikä mahtava tehtävä! Kysyin häneltä monta kysymystä aidosta kiinnostuksesta ja hän vastasi niihin kiinnostavalla tavalla ja paneutuen.

Tästä tehtävästä on monenlaista hyötyä. Ensinnäkin hakijasta saadaan tietoa vähän uudella tavalla: millaisia asioita hän pitää tärkeänä, mitä hän arvostaa ja odottaa. Lisäksi hakijalle jää tästä sellainen tunne, että hänen mielipiteensä ja kokemuksensa ovat myös tosi tärkeitä. Se, että hakijaa pyydetään valmistelemaan kysymykset jo etukäteen, poikkeaa mielestäni olennaisesti siitä, miten usein haastattelun lopuksi kysytään: ”Olisiko jotakin kysyttävää?” Tässäkään ei varsinaisesti ole mitään vikaa, mutta mielestäni kysymysten valmistelemisen pyytäminen etukäteen nostaa saman asian ihan uudelle tasolle ja alleviivaa hakijan kokemusta tärkeänä elementtinä rekrytointiprosessissa ja yrityksen mahdollisena tulevana työntekijänä.

Haluaisitko viilata yrityksesi tarjoamia hakijakokemuksia vaikuttavampaan suuntaan? Se on mahdollista ja me voimme Eminessä auttaa! Osallistu 21.11. järjestettävään hakijakokemuspajaamme, jossa minä ja muut eminaattorit ideoimme kanssasi uusia ideoita mieleenpainuvampien hakijakokemusten tuottamiseen. Lisätiedot ja ilmoittautuminen pienryhmävalmennukseen>> 

Dynamic Creative – näin rekrytoija hyötyy Facebookin uudesta työkalusta

Dynamic Creative – näin rekrytoija hyötyy Facebookin uudesta työkalusta

Dynamic Creative – mikä se on ja miten se toimii? Yksi kuluvan syksyn sosiaalisen median kuumista perunoista on Facebookin uusi työkalu, joka vyöryy markkinoijien käyttöön lähitulevaisuudessa. Jotkut ovat jo saaneet yllätyksekseen Dynamic Creativen käyttöönsä, kuten esimerkiksi Facebook-asiantuntija Jon Loomer, mutta uudistus tulee todennäköisesti kaikkien saataville, kun Power Editor- ja Mainosten hallinta -työkalut yhdistyvät.

Vaikka palvelu ei vielä olekaan laajassa käytössä, kannattaa siihen valmistautua – se tuo mukanaan uuden ulottuvuuden myös rekrytointiviestintään.

Dynamic Creative

Mikä se on ja miten se toimii?

Dynamic Creative on käytännössä työkalu, joka optimoi parhaan mahdollisen mainoksen. Se antaa mainostajalle mahdollisuuden lisätä peräti 30 erilaista luovaa sisältöä, joista Facebook koostaa variaatioita sattumanvaraisesti ja esittää niitä mainoksen kohdeyleisölle.

Luovat sisällöt ovat siis mainoksen eri osat, kuten kuva, teksti ja toimintokutsu eli CTA-painike.

Dynamic Creative antaa lisätä mainokseen:

  • 5 otsikkoa
  • 10 kuvaa tai videota
  • 5 tekstisisältöä
  • 5 call to action -painiketta
  • 5 linkin kuvaustekstiä

Ja jokaisesta kategoriasta se poimii yhden kerrallaan yleisön edustajalle esitettävään versioon.

Pähkinänkuoressa: luovista sisällöistä muodostuu yksi mainos, josta Facebook esittää erilaisia versioita täysin sattumanvaraisesti. Mainos optimoituu sen mukaan, mitkä sisällöt herättävät eniten haluttua toimintaa, kuten linkin klikkauksia, yleisössä.

Miten minä siitä hyödyn?

Rekrytoijan näkökulmasta Dynamic Creative ensinnäkin nopeuttaa rekrymainosten versiointia, olettaen, että haluat tehdä kaksi-kolme versiota avoinna olevasta paikasta. Tulevan uudistuksen myötä sinun ei enää tarvitse tehdä useita erilaisia versioita mainoksesta mainosjoukon sisällä, vaan Facebook esittää yhdestä mainoksesta sattumanvaraisesti koostettuja yhdistelmiä eri sisältömuotojen mukaan.

Dynamic Creative

Erityisen hieno uudistus on luovan rekrytointiviestinnän kannalta, koska voit suhteellisen huolettomasti kokeilla uusia, hieman persoonallisempiakin, tyylejä perinteisen rekrytointiviestinnän rinnalla. Se onkin oikeastaan koko Dynamic Creativen idea – selvittää erilaisista sisältömuodoista se paras.

Parhaiten toimivat sisällöt eivät jää vain Facebookin varaan, sillä käyttäjä pääsee näkemään mainoksen tiedoista sen, miten eri luovat sisällöt ovat resonoineet yleisössä. Tämä helpottaa myös jatkossa mainosten räätälöintiä mahdollisimman vaikuttaviksi. Hieno lisä mittaroituun sisältömarkkinointiin.

Eli jos kaikki menee kuin Facebook antaa uudistuksellaan ymmärtää, sinä:

  • Säästät aikaa
  • Mainostat kustannustehokkaammin
  • Esität vaikuttavinta sisältöä yleisöllesi

Kuulostaa aika hyvältä, eikö vain!

Milloin Dynamic Creative tulee?

Tämän artikkelin kirjoitushetkellä ainakaan me täällä Eminessä emme vielä päässeet kokeilemaan Dynamic Creativea käytännössä, mutta Facebookilla on tapana tuoda uudistukset käyttäjille porrastetusti. Esimerkiksi Jon Loomer kertoo blogitekstissään löytäneensä ominaisuuden sattumalta Power Editorin kautta. Myös Facebookin mainostajan ohje- ja tukikeskuksessa on oma sivunsa dynaamiselle luovalle sisällölle.

Oletettavaa on, että Dynamic Creative tulee laajempaan käyttöön uuden Ads Managerin myötä, todennäköisesti lähiviikkojen aikana.

***

Piditkö lukemastasi? Lataa tästä ilmainen eBook: “Talent-yleisöön vaikuttavampi Facebook-yritysprofiili.

Haluaisitko kuulla aiheesta lisää? Toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi Vaikuttavampi Facebook-yritysprofiili -valmennukseen perjantaina 27.10. tai keskiviikkona 15.11.Varaa paikkasi viipymättä niin mahdut mukaan! Valmennuksessa perehdytään Facebookin teknisiin ominaisuuksiin, mainonnan hyötyihin ja analytiikkaan.