Eminen blogi

Yritysblogi ja säännöllinen bloggaaminen – Eminen vinkit

Yritysblogi ja säännöllinen bloggaaminen – Eminen vinkit

Onko yritysblogi suunnitelmissasi? Vai pohditko, miten yrityksen blogia kannattaa pyörittää, jotta kollegat innostuvat ja työhön kuluvasta ajasta on jotain hyötyä?

Bloggaaminen on edelleen erinomainen tapa saada yritykselle näkyvyyttä ja nimeä oman asiansa sanansaattajana. Hyvä yritysblogi tuottaa säännöllistä kävijävirtaa yrityksen verkkosivuille. Sen lisäksi, että esimerkiksi tämä Eminen blogi saa jatkuvasti palautetta lukijoilta se toimii myös liidigeneraattorina, puhujakeikkojen myyntikanavana ja toimittajien käyttämänä lähteenä. Hyvä yritysblogi on paljon enemmän kuin satunnaisten mielipiteiden julkaisualusta.

Yritysblogi toimii parhaiten myynnin tukena, luottamuksen rakentajana

Olen aloittanut, lopettanut ja myös unohtanut lukuisia blogeja vuodesta 2005 alkaen, jolloin aloitin bloggaamisen. Pisimpään olen kirjoittanut omien yritysteni blogeihin. Tekstejä syntyy suomeksi ja englanniksi – sekä omiin blogeihin että vieraskirjoituksina muiden yritysten blogeihin. Ensimmäinen ison yleisön saavuttanut bloggaajakokemukseni on Fakta-lehden blogi, johon kirjoitin vierasbloggaajana koko äitiyslomani ajan vuonna 2009. 

Bloggaaminen on mahtavaa, mutta sen lisäksi se on myös ammatillisesti erittäin hyödyllistä ja arvoa generoivaa. Tärkein oppini bloggaamisesta on se, että parhaimmillaan yrityksen blogi on liidigeneraattori, joka rakentaa luottamusta yrityksen osaamiseen ja palveluihin ja tukee myyntityötä. Oma asiantuntija- tai henkilöbrändini on syntynyt puhtaasti bloggaamisen ja myöhemmin myös muunlaisen aktiivisen sisällöntuotannon tuloksena. Moni seuraajani tietääkin, miten pyöritän sisällöntuottamisen ja inbound-myynnin kuviota yrittäjänä.

Älä sekoita yritysblogia päiväkirjaan

Tiesitkö, että bloggaamista kutsuttiin aikojen alussa termillä ”journaling”? En usko, että tuota termiä on käännetty suomeksi. Bloggaamisen ottaessa ensimmäisiä askeleitaan täällä Suomessakin, blogit olivat pääsääntöisesti julkisen päiväkirjan kaltaisia:

  • Blogin sisältämissä postauksissa (eli julkaisuissa) ei ollut välttämättä mitään yhteistä nimittäjää, eli punaista lankaa.
  • Sitä blogattiin silloin, kun syntyi joku päähänpisto tai oivallus, ei mitenkään suunnitelmallisesti.
  • Kohdeyleisöä ei oltu määritelty. Bloggailtiin vaan.
  • Uusia julkaisuja ei välttämättä jaettu minnekään. Ne olivat luettavissa yrityksen sivuille tultaessa.
  • Julkaisut olivat tyyliltään mielipidekirjoituksia ja niiden aiheet vaihtelivat kirjoittajan inspiraation mukaan.

Näin minäkin aloitin.

Tällaisia mielipidekirjoituksen omaisia blogeja näkyy vielä erityisesti hitaammin kehittyvien korporaatioiden sivuilla. Ne ovat nykyään harmittavan hyödyttömiä.  Ne eivät anna ratkaisuehdotuksia, joita tämän päivän yleisö etsii. 

Miten säännöllistä yritysblogia kirjoitetaan?

Säännöllinen yritysblogin kirjoittaminen nojaa erittäin vahvasti suunnitteluun. Mitä tarkempi suunnitelma, sen helpommaksi työ käy ja sitä miellyttävämpääkin se on! Sisällöntuottaminen on luovaa työtä ja vaatii jonkinlaista flow-tilaa.  Yleensä pakottaminen tai itsensä nurkkaan ajaminen eivät ole ne tehokkaimmat flow-tilaan pääsemisen tavat.

Yritysblogia suunnitellaan aktiivisesti koko ajan noin 3 kuukautta eteenpäin. Suunnittelu tarkoittaa sitä, että julkaisujen työotsikot, kohdeyleisöt (jos useita vaihtoehtoja) ja sisällön pääviesti on suunniteltu eteenpäin ja tekstin kirjoittaja on tiedossa.

Ennakkoon suunnittelu on avain onnistumiseen. Muutoin tulee todella nopeasti eteen tilanne, jossa pitäisi julkaista, mutta ei ole mitään julkaistavaa. Satunnaisesti julkaiseva blogi ei ole investointi vaan kulu.

Yritysblogi ja sisällöntuotannon suunnittelu

(1) Blogin kohdeyleisön määrittäminen 

Määritä blogin kohdeyleisö tai kohdeyleisöt mahdollisimman selkeästi tietääksesi, kenelle bloggaat ja mikä häntä todennäköisesti kiinnostaa. Tämä helpottaa sisällöntuotantoa ja sisällön tilaamista muilta huomattavasti. 

Me Eminessä olemme määrittäneet kohdeyleisömme seuraavasti:

  • Kasvuyritysten päättäjät (yrittäjä tai liiketoimintajohto)
  • HR-johto
  • HR-markkinoinnin tekijät (jotka voivat hoitaa tuota tonttia erilaisilla titteleillä)

(2) Blogin tavoitteiden määrittäminen

Määritä bloggaamiselle tavoitteet. Mitkä asiat kertovat, että bloggaamiseen käytetty aika on ollut investointi, ei kulu? 

Yleensä bloggaamisessa seurataan ainakin:

  • Julkaisun katselut
  • Julkaisun katseluun käytetty aika
  • Bounce Rate, eli välitön poistuminen

Meillä Eminessä seurataan myös, mitkä aiheet yleisöämme kiinnostavat eniten. Haluamme luonnollisesti tuottaa sisältöä, josta yleisö on eniten kiinnostunut. Näin he palaavat takaisin, suosittelevat sisältöjämme muillekin sosiaalisessa mediassa, ja mikä tärkeintä, siirtyvät yhdestä julkaisusta muualle sivustollemme.

Eminen verkkosivujen välitön poistuminen on ollut jo pitkään keskimäärin alle 3 %. Tänä vuonna tätä kirjoittaessa se on 2,65 %. Se tarkoittaa sitä, että vain 2,65 % sivuillemme tulevista lähtee välittömästi pois. Loput tutustuvat verkkosivujemme kautta meihin enemmän. 

Kaikissa tapauksissa markkinoinnissa analytiikan tarkoitus on auttaa meitä käyttämään aikamme paremmin. Siksi trendien seuraaminen on yksittäisiä lukuja tärkeämpää. Eikä kaikilla yrityksillä tarvitse olla samanlaisia web-tavoitteita.

(3) Sisällön ideointi

Mitä kohdeyleisösi etsii verkosta? Yritysbloginne ja sen julkaisujen pitäisi nousta esille, kun kohdeyleisönne googlaa heille tärkeistä asioista. Mieti, mitä kohdeyleisösi voisi googlata. Jos et ole varma, käytä Googlen Avainsanojen suunnittelijaa >> 

yritysblogi sisältöideointi Google avainsanojen suunnittelija

Sisällön ideointia pitää opetella. Mitä enemmän sitä tekee, sitä paremmaksi ideoinnissa tulee. Minustakin tuntui joskus, etten keksi mitään kirjoitettavaa. Mutta aina ne ideat jostain kuitenkin kumpuavat. Minulle sattuu harvoin enää sellaista tilannetta, etten keksisi mitään kerrottavaa ja jaettavaa.

Sisällön ideointia pitää tehdä koko ajan, koska muutoin tärkeä julkaisujen säännöllisyys katkeaa todella helposti ensimmäisen sairastapauksen, loman tai työkiireen tultua. Eli aika helposti.

Google Avainsanasuunnitelijan hakutuloksia voi hyvin käyttää ideapankkina. Ylläpidä ideapankkia riittävän usein, vaikka viikottain. Kutsu muitakin sen ylläpitoon tai pidä vaikka sisäisesti eri ryhmien kanssa ideariihiä, joissa keräät raakaideoita ja mahdollisia sisällöntuottajia yritysblogiinne. 

(4) Sisällöntuottajat

Yes, säännöllisesti julkaiseva yritysblogi tarvitsee sisällöntuottajia.

Ajattelitko kirjoittaa itse? Ehditkö kirjoittaa riittävästi vai tarvitseeko sinun kutsua apuun kollegoita?

Kuka voisi osallistua kirjoittamiseen sinun lisäksesi? Se selviää katsomalla sisältöidea-listaanne ja pohtimaan, kuka tai ketkä yrityksessänne pystyvät puhumaan asiantuntevasti listanne teemoista.

Kaikkien sisällöntuottajien ei tarvitse osata itse kirjoittaa. Riittää, että yksi osaa kirjoittaa ja kykenee haastattelemaan yrityksenne asiantuntijoita substanssin kerätäkseen.

Tekstejä voidaan tuottaa joko kirjoittajan nimellä tai hän voi toimia haamukirjoittajana asiantuntijoillenne. Tämä tarkoittaa sitä, että tekstit julkaistaan ikäänkuin asiantuntijoidenne kirjoittamina.

Löytyykö verkostoistanne asiantuntijabloggaajia vierasbloggareiksi? Sen lisäksi että vierasbloggarit ovat avuksi sisältökalenterin täyttämiseksi, kohdeyleisönne keskuudessa tunnetut vierasbloggarit ovat myös erinomainen tapa saada blogillenne lisää näkyvyyttä ja lukijoita. Vierasbloggareilta kannattaa kysyä tekevätkö he työn ilmaiseksi vai odottavatko he korvausta. Kiireisen vierasbloggaajan kalenterista voi löytyä nopeastikin aikaa korvausta vastaan.

(5) Sisältökalenteri

Sisältökalenteri on säännöllisen sisältömarkkinoinnin keskiössä. Sisältökalenteri on suunnittelun työväline ja sillä varmistetaan, että yrityksen blogissa on säännöllisesti julkaistavaa, julkaisut tukevat yrityksen muita tärkeitä tapahtumia ja että kaikki kohderyhmät ja teemat tulevat katetuiksi. Kalenteriin suunnittelu on tärkeää siksi, että sisällön tuottaminen vie aikaa. Suunnittelemalla eteenpäin saadaan lisäaikaa sisällön tuottamiseen.

Meillä on Eminessä käytössä erilaisia sisältökalentereita. Blogin tukena meillä on Trello ja podcastissa käytän Exceliä. Instagram-suunnitelmassa Siiri käyttää jaettua Google Sheetiä. Maksullisissa sosiaalisen median alustoissa on omat sisältökalenterinsa, joista on erittäin paljon apua myös sisällön jakamiseen ja vaikutuksen mittaamiseen.

Trello Board on hyvä, verkossa jaettava ja vieläpä peruskäyttöön ilmainen työkalu. Markkinoille on nyt tullut myös Taskworld, joka pitää itseään parempana kuin Trello. Excelkin käy hyvin, jos teet sisältösuunnittelua yksin.

(6) Valmis sisältö

Valmis sisältö joko julkaistaan heti tai tallennetaan sisältöpankkiin myöhempää julkaisua varten. Sisältö kannattaa valmistella julkaisuvalmiiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että artikkelikuva ja muu kuvitus, meta-kuvaus ja avainsanat on kaikki valmiina julkaisua odottamassa blogissa. Päätoimittaja, eli blogista vastaava henkilö julkaisee sisältöä suunnitelman mukaisessa järjestyksessä.

Yritysblogin markkinointi

Kuinka paljon verkkosivuillanne käy vierailijoita? Kuinka todennäköistä on, että uusi julkaisu blogissa tavoittaa yleisönne?

Yleensä julkaisuja pitää markkinoida, eli yrityksen on jaettava sisältöä sosiaaliseen mediaan ja uutiskirjeisiin saadakseen julkaisulle lukijoita. Tätä kannattaa pohtia yhdessä henkilöstön kanssa. Mitä useampi yrityksen työntekijä jakaa julkaisun omille verkostoilleen, sitä enemmän julkaisu saa orgaanista näkyvyyttä. 

Viime aikaisten sosiaalisen median algoritmimuutosten vuoksi yritystilien tekemät julkaisut eivät tavoita enää ilmaista näkyvyyttä samalla tavalla kuin ennen. Siksi henkilöstön apu sekä ostettu näkyvyys tukevat tekstien leviämistä kohdeyleisöjen tietoisuuteen. Jos sisällön tuottamiseen on käytetty kallisarvoista työaikaa, kannattaa sille vähän näkyvyyttä kyllä ostaa. Sosiaalinen media on vielä halpa areena.

Bloggaamisen sijaan meillä tehdään nykyään sisältömarkkinointia

Mekin täällä Eminessä bloggailimme aikamme. Jaoimme mielipiteitämme ja näkemyksiä, ja niitä luettiin. Ajat muuttuivat. Tuli yhä useampia omien mielipiteidensä ja näkemystensä jakajaa kisaamaan saman yleisön huomiosta. Yleisö alkoi kysyä ”mitä sitten?”. ”Jos emme tee enää näin, mitä ehdotat vaihtoehdoksi?”. Yleisö alkoi lukemaan ratkaisuja.

Me lopetimme mielipiteiden kirjoittamisen ja aloimme tekemään sisältömarkkinointia. Alkuun se tuntui jännittävältä ja vähän hullun rohkealtakin! Miksi antaa ilmaiseksi tietoa, josta olemme aina laskuttaneet?

Siksi, että sisältömarkkinointi, jopa vain blogiin sijoitettuna, on sekä kasvattanut että vahvistanut Eminen yleisön luottamusta Emineen ja meidän osaamiseemme. Annamme maistiaisia riittävästi, jotta kotikokit voivat testailla keitoksia. Aika moni haluaa kuitenkin sen gourmet-kokin tosipaikan tullen ja soittaa silloin meille.

Sisältömarkkinoinnin tuottamaninen on maksanut itsensä takaisin moneen kertaan. Kun bloggaamisen taidon hallitsee, syntyy hinkua siirtyä myös muunlaisen sisällön tuottamiseen samoilla perusohjeilla. Meilläkin tuotetaan nykyään myös podcastia – ihan kuten blogia.

Työntekijälähettilyys vol 2 – uusi aalto, uudet kujeet – Podcast jakso 44

Työntekijälähettilyys vol 2 – uusi aalto, uudet kujeet – Podcast jakso 44

Viimeaikaiset sosiaalisten medioiden algoritmimuutokset puhuvat selkeää kieltä. Nyt tarvitaan työntekijöitä keskustelemaan sosiaaliseen mediaan (yrityksen edustamista) työssä merkityksellisistä asioista. Työntekijälähettilyys on palannut.

Työntekijälähettilyys palaa takaisin

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa Susanna kertoo, miksi työntekijälähettilyys kannattaa nostaa takaisin (HR) some-markkinoinnin aktiivisiin suunnitelmiin ja missä sosiaalisissa medioissa työntekijöistä on algoritmiuudistusten jälkeen erityisesti hyötyä sanan saattajina.

Susanna käsittelee työntekijälähettilyyden ensimmäistä aaltoa, joka onneksi tuli ja meni. Ensimmäinen aalto jäi mieliimme spämmiaaltona. Muutama suurempi työnantaja käytti voimaansa väärin ja osti työntekijöidensä sosiaaliset yleisöt. 

Mitä opimme ensimmäisestä aallosta?

Mitä olemme oppineet ylipäätään sosiaalisesta mediasta?

Miten meidän kannattaa vaikuttaa työntekijöidemme kautta, kun ynnäämme kahden edellisen kysymyksen vastaukset yhteen?

 

Työntekijälähettilyys - 6 askelta vuonna 2018 - Emine, Susanna Rantanen

Kuuntele jakso

 

Kuuntele jakso Soundcloudissa

Jakson kesto: 41:34 min

Jakson sisältö

  • Työntekijälähettilyydestä tuli ruma sana: mitä viime kierroksella oikein tapahtui?
  • Työntekijälähettilyys on suosittelumarkkinointia
  • Cisco-yhtiön laskema työntekijälähettilyyden vaikuttavuus
  • 4 asiaa, joiden pitää olla kunnossa, jotta työntekijälähettilyyden kanssa pääsee käyntiin
  • Susannan 6 askelta työntekijälähettilyys-ohjelman (vol. 2) käynnistämiseen vuonna 2018
  • Case: Miten me Eminessä hyödynnämme henkilökohtaisia verkostojamme sanan saattamisessa
  • Case OP-ryhmä: OP:n työntekijät sosiaalisessa mediassa: toimintamalli ja hyödyt
  • Työntekijälähettilyys-toimintaan osallistumisen hyöty työntekijälle

Lähteitä ja lisäluettavaa:

Hootsuite 6 step guide to creating employee advocacy program for your business >>

Vertailut: Parhaat Employee Advocacy -alustat >>

@BreannaJacobs: 10 top employee advocacy tools to increase brand reach and ROI >>

Delightful Communications: Employee Advocacy Platforms >>

Smarp: Employee Advocacy >>

Case OP: Susannan muistiinpanot Petteri Parkkisenniemen puheenvuorosta Lyyti-aamiaisseminaarissa marraskuussa 2017

Link Humans: Employee Advocacy >>

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on moderneille kasvuyrityksille ja moderneille HR-ammattilaisille suunnattu podcast. Susanna tarjoilee liiketoimintalähtöistä ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on Susanna Rantasen ja Eminen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin rakentamiseen.

@rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.

4 julkaisutyyppiä, joita Twitter-algoritmi rakastaa – Podcast jakso 43

4 julkaisutyyppiä, joita Twitter-algoritmi rakastaa – Podcast jakso 43

Twitter-algoritmi uudistui vuoden 2017 lopulla. Mikäli Twitteriä käyttää tavoitteelliseen markkinointiin, on tärkeää tiedostaa minkä tyyppisiä julkaisuja kannattaa suosia saadakseen Twitter-algoritmista parhaan orgaanisen hyödyn. 

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa Susanna kertoo neljästä julkaisutyypistä, joita Twitter-algoritmi rakastaa. Kuuntele myös edellinen jakso, jossa Susanna kertoi, miten Twitter-algoritmi on muuttunut.

Jakson sisältö

  1. 280 merkkimäärän hyödyntäminen täysimääräisesti
    • Esimerkki: Miten hyödynnän merkkimäärän avoimesta työpaikasta twiitatessani
    • Esimerkki: Miten hyödynnän merkkimäärän blogiartikkelista twiitatessani
  2. Natiivit videosisällöt
  3. GIF-mediatiedostot
  4. Twitter-keskustelut

Kuuntele jakso

 

Kuuntele jakso Soundcloudissa

Jakson kesto: 33:19 min

Jaksossa käytetyt tai mainitut lähteet ja profiilit:

Eminen blogissa: Mausta sisältösi ja viestisi somessa GIF-kuvilla

What does Twitter character limit mean for marketers?

Tee omat GIF:it 

18 brands that have mastered GIF’s in email marketing

Andrew and Pete Twitterissä >>

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on moderneille kasvuyrityksille ja moderneille HR-ammattilaisille suunnattu podcast. Susanna tarjoilee liiketoimintalähtöistä ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on Susanna Rantasen ja Eminen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin rakentamiseen.

@rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.