Eminen blogi

Mitä on vaikuttajamarkkinointi ja miksi se HR:ää kiinnostaisi? – Podcast jakso 63

Mitä on vaikuttajamarkkinointi ja miksi se HR:ää kiinnostaisi? – Podcast jakso 63

Mitä vaikuttajamarkkinointi on?

Indieplace kirjoittaa näin:

Vaikuttajamarkkinointi on moderni puskaradio. Lähes aina klikatessasi itsesi sosiaalisen median kanaviin, olet tekemisissä vaikuttajien kanssa.

Katsot sitten vlogia YouTubesta, pinnailet sisustusideoita Pinterestistä tai selailet Instagramia kahvitauolla, ruudullasi todennäköisesti vilahtaa vaikuttajan tuottamaa sisältöä. Vaikuttajat ovat sosiaalisten trendien suunnannäyttäjiä: he luovat kiinnostavaa sisältöä, löytävät uusimmat trendit ennen muita ja välittävät niitä somen kautta kuluttajille – sinulle ja minulle.”

Tässä Vaikuttava työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan vaikuttajamarkkinoinnista ilmiönä. Vaikuttajamarkkinointi on yksi nopeiten yleistyvistä sosiaalisen myynnin muodoista ja markkinoinnin keinoista. Vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteena on vaikuttaa samaistuttavan ja myyjää luotettavamman tuntuisen henkilön kautta kohdeyleisön ostoaikeisiin. 

Vaikuttajamarkkinointi on ilmiö, jota ei voi ohittaa, sillä se koskee myös työelämää.

Vaikuttajamarkkinointi koskee myös työelämää

Myös työelämän puolella on vaikuttajia. Puhumme mielipidevaikuttajista ja henkilöbrändeistä, jotka jakavat meille ammatillisesti kiinnostavaa ja inspiroivaa sisältöä, kuten kokemuksia, vinkkejä, neuvoja, ideoita, ohjeita, käyttökokemuksia ja valmiita malleja. 

Seuraamme heitä, innostumme heidän ajattelustaan. Heidän persoonansa vaikuttavat meihin positiivisesti. Saatamme jopa fanittaa näitä persoonia, jotka heittäytyvät ammatillisen vaikuttamisen areenalle näkyvästi ja kuuluvasti. Kulutamme heidän sisältöään säännöllisesti lukemalla heidän blogejaan, seuraamalla heitä Instagramissa, katsomalla heidän videoitaan Youtubessa ja kuuntelemalla heidän podcastejaan.

He eivät jaa osaamistaan ilmaiseksi syyttä suotta. He rakentavat sen avulla itselleen yleisöä. Verkossa vaikuttaminen hyödyttää heitä heidän ammatillisissa pyrkimyksissään asiantuntijoina, myyjinä tai yrittäjinä. 

Miksi vaikuttajamarkkinointi toimii myös työelämässä?

Työelämän vaikuttajat saavat meiltä aikaa ja huomiota siksi, että he vastaavat työtä koskeviin kysymyksiimme. Kaikki me asiantuntijat googlaamme varmasti jopa päivittäin etsien inspiraatiota jonkin työhömme liittyvän kysymyksen selvittämiseen tai ongelman ratkaisuun. Kenties meillä on käsissämme jokin kehitystehtävä ja etsimme ideoita ja esimerkkejä sitä edistääksemme. Tai olemme tekemässä hankintoja työnantajamme lukuun. Googlailemme ymmärtääksemme paremmin mitä on tarjolla ja etsimme suosituksia varteenotettavista vaihtoehdoista. 

Google tarjoaa meille vastauksia erilaisen sisällön muodossa. Mitä useammin Google nostaa asiantuntijavaikuttajat hakutulosten kärkeen, sitä useammin nämä vaikuttajat kiinnittävät huomiomme. Jos tykästymme heidän tapaansa ajatella, alamme todennäköisesti etsiä heistä ja heidän asiastaan lisää tietoa. 

Vaikuttajamarkkinointi toimii myös työelämässä siksi, että meillä on mahdollisuus tutustua, arvioida ja pohtia asiantuntijavaikuttajien sanomaa ja osaamista ilmaiseksi. Tätä kutsutaan sisältömarkkinoinniksi. Sen tehtävänä on kasvattaa tietoisuutta siitä, mitä sisällön toimittaja osaa ja rakentaa luottamusta potentiaalisen ostajan ja tämän asiantuntijatahon välille. Sen sijaan, että he ottaisivat meihin itse yhteyttä ja pyrkisivät myyntikäynnille, he antavat potentiaalisen asiakaskunnan löytää heidät itse googlaamalla.

Vaikuttaja on oikea henkilö, ei yritys. Hän voi edustaa omaa tai työnantajansa yritystä. Mutta sen sijaan, että yritys markkinoi logon ja y-tunnuksen takaa, vaikuttaja markkinoi oman nimensä ja tittelinsä takaa. 

Työelämässä me voimme yrityksen asiantuntijoina ja työntekijöinä vaikuttaa omien nimiemme, persooniemme ja titteliemme takaa sekä potentiaalisiin asiakkaisiin että potentiaalisiin tuleviin työntekijöihin.

Työelämän vaikuttajamarkkinointi on sosiaalista myyntiä ja talent-vaikuttajamarkkinointia

HR:n kannattaa kiinnostua vaikuttajamarkkinoinnista ilmiönä siksi, että työelämässä vaikuttajamarkkinointi on sosiaalista myyntiä silloin, kun se kohdistuu myyntityötä tekeviltä potentiaalisiin asiakkaisiin ja talent-vaikuttajamarkkinointia silloin, kun muukin henkilöstö luotsataan pääasiassa sosiaalisen median välityksellä vaikuttamaan yrityksen tavoittelemiin kohdeyleisöihin.

Työntekijälähettilyys on monelle meistä tuttu termi. Talent-vaikuttajamarkkinointi on sen uusi aalto. Työntekijälähettilyys on mielestäni henkilöstön käyttämistä yrityksen some-kirjekyyhkyinä. Talent-vaikuttajamarkkinointi on sen sijaan strategista ja tavoitteellista.  Se tuottaa arvoa sekä sitä tekevälle työntekijälle että yritykselle. Ei vain yritykselle.

Tätä työntekijälähettilyyden uutta aaltoa on ideoitu ja kuvattu tässä podcastissa aiemminkin >> 

Kuuntele jakso

 

Jakson kesto: 34:28 min

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa

Jaksossa mainitut linkit

Indieplace: Vaikuttajamarkkinoinnin lyhyt oppimäärä >>

Indieplace: Vaikuttajamarkkinoinnin tutkimus 2017 >>

Hubspot-artikkeli sosiaalisen median vaikutuksesta ostokäyttäytymiseen>>

Eminen podcast, jakso 44: 6 askelta vaikuttavampaan työntekijälähettilyyteen (talent-vaikuttajamarkkinointiin) >>

Tap Influence: The Ultimate Influencer Marketing Guide >>

Suomen ensimmäinen B2B-vaikuttajamarkkinoinnin yhteisö, Bonfire >>

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on moderneille kasvuyrityksille ja moderneille HR-ammattilaisille suunnattu podcast. Susanna tarjoilee liiketoimintalähtöistä ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on Susanna Rantasen ja Eminen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin rakentamiseen.

@rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.

Urasivut inbound-rekrytoinnin tukena – Podcast jakso 62

Urasivut inbound-rekrytoinnin tukena – Podcast jakso 62

Minkälaiset ovat hyvät urasivut?

Mitä talentit odottavat urasivustolta?

Miten urasivut saadaan tukemaan rekrytointia?

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa Susanna käsittelee yritysten urasivuja  ja erityisesti paljon rekrytoivien yritysten urasivuja. Susanna kertoo myös, mitkä 6 teknistä urasivujen ominaisuutta tukevat erityisesti inbound-rekrytointia. Mikäli inbound-rekrytointi ei ole sinulle vielä tuttu termi, voit tutustua aiheeseen:

Inbound-rekrytointi on rekrytointimalli yrityksille, jotka rekrytoivat paljon tai jatkuvasti hyvin saman kaltaista osaamista. Tällöin yritys törmää nopeasti tilanteeseen, jossa kysyntä ja aktiivisessa työnhaussa oleva tarjonta eivät vastaa toisiaan. 

Urasivut inbound-rekrytoinnin tukena

Paljon rekrytoivien yritysten urasivujen tulee vastata sekä aktiivisten että passiivisten työnhakijoiden tiedon tarpeisiin. Hyvät urasivut toimivat kuten markkinoinnin kampanjasivusto:

  • Hyvät urasivut tarjoavat vastauksia sekä aktiivisten että passiivisten työnhakijoiden mielessä oleviin avoimiin kysymyksiin. 
  • Hyvät urasivut onnistuvat konvertoimaan sivulle saatuja kävijöitä joko rekrytoinnin liideiksi tai suoraan työnhakijoiksi.

Lisää urasivuista Eminen blogissa & podcastissa:

Konvertoi urasivukävijät liideiksi ja hakijoiksi >>

5 sisältöaihioita, joilla kasvavat urasivujen trafiikkia >>

Miksi urasivut ovat niin tärkeät?

Linkedinin 2016 Global Talent Trends Raportin mukaan hakijat eivät hae avointa tehtävää siitä välittömästi kuultuaan tai sen verkossa nähtyään.

  • 59% käy yrityksen verkkosivuilla tutustumassa mistä yrityksestä on ylipäätään kyse.
  • 66% haluaa ymmärtää paremmin yrityksen kulttuuria ja arvomaailmaa
  • 54% haluaa tutustua ensin yrityksen etuihin ja palkitsemisen keinoihin ja
  • 50% etsii verkkosivuilta tietoa yrityksen missiosta ja visiosta.
  • 91% hakijoista kokee huonosti suunnitellut tai visuaalisesti rahnuiset verkkosivut työnantajabrändiin negatiivisesti vaikuttaviksi
  • 75% hakijoista arvioi yrityksen työnantajabrändiä tai työnantajamielikuvaa ennen tehtävään hakemista
  • 52% hakijoista tutkii yrityksen sosiaalisia medioita ja verkkosivuja tutustuakseen yritykseen ennen tehtävään hakemista.

Urasivu, jonne on listattu vain yrityksen avoimet työpaikat epäonnistuu todennäköisesti ideaalien ehdokkaiden konvertoimisessa, eli muuttamisessa rekrytoinnin liideiksi ja työnhakijoiksi.

Jakson sisältö

Tässä jaksossa käsitellään urasivuja inbound-rekrytoinnin tukena. Jakson keskiössä ovat 6 teknistä urasivuominaisuutta, jotka tehostavat urasivuista saatavaa hyötyä.

Jaksossa mainitut inspiraatiolinkit:

Ikea: https://high5test.com/strengths-based-career/ikea/

Heineken Go Places: https://goplaces.theheinekencompany.com/en/age-gate

Kuuntele jakso

 

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa

Jakson kesto: 42:15 min

Jaksossa mainitut linkit

Linkedin Conversion Tracking (”Linkedin Insight Tag”) >>

FAQ Linkedin Insight Tagista >>

What is Facebook Pixel , how it works and how to activate it (Tutorial Video) >>

The Beginners Guide to Facebook Pixel >>

Recruitment Chatbot >>

Rakennusliike Lehdon urasivut (Giosgin chat sivun oikeassa alakulmassa) >>

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on moderneille kasvuyrityksille ja moderneille HR-ammattilaisille suunnattu podcast. Susanna tarjoilee liiketoimintalähtöistä ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on Susanna Rantasen ja Eminen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin rakentamiseen.

@rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.

Sosiaalinen media vuonna 2018 (toimialaraportti)- Podcast jakso 61

Sosiaalinen media vuonna 2018 (toimialaraportti)- Podcast jakso 61

Miten sosiaalinen media vastaa B2B-markkinoinnin tarpeisiin?

Onko sosiaalinen media hyödyllisempi kulutttajamarkkinointia tekeville yrityksille?

Mihin yritysten sosiaalisen median panostukset menevät pääasiassa?

Social Media Examiner teki vuotuisen selvityksensä siitä, miten yritykset ovat käyttäneet sosiaalista mediaa vuonna 2018 ja mihin katseet on tähdätty vuotta 2019 silmällä pitäen. 

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puramme tämän raportin sisällön 13 kysymykseen ja vastaukseen. Susanna kommentoi myös raportin antia suomalaisesta näkökulmasta ja erityisesti vaikuttavamman työnantajabrändin kehittämisen kulmasta.

Lue Markkinointi & Mainonta -lehdestä, mitä suomalainen sosiaalisen median tutkimus paljasti >>

Sosiaalinen media vuonna 2018 – toimialaraportti

Social Media Examiner koostaa Social Media Industry -raportin vuosittain heti alkuvuonna tekemänsä kyselytutkimuksen tuloksista. Tänä vuonna kyselyyn vastasi 5800 markkinoijaa pääasiassa Yhdysvalloista, Kanadasta, UK:sta, Australiasta ja Intiasta.

72% vastaajista on käyttänyt sosiaalista mediaa yritysmarkkinoinnissa vähintään 2 vuotta ja 66% vastaajista on keskittynyt kuluttajamarkkinointiin. Valtaosa vastaajista on itsenäisiä sosiaalisen median markkinoinnin toimijoita, jotka tekevät somemarkkinointia asiakkaidensa puolesta.

Lataa raportti tästä >> 

Jakson sisältö

  1. Mitä konkreettista hyötyä systemaattinen markkinointi sosiaalisissa medioissa on yrityksille tuottanu?
  2. Miten alan ammattilaiset painottavat eri sosiaalisia medioita markkinointipaletissaan?
  3. Suosivatko aloittelevat yrityskäyttäjät eri sosiaalisia medioita kuin jo pidempään sosiaalista mediaa hyödyntäneet yrityskäyttäjät?
  4. Miten yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa orgaanisesti?
  5. Mistä sosiaalisista medioista yrityskäyttäjät haluavat oppia enemmän?
  6. Miten yritykset hyödyntävät maksullista markkinointia sosiaalisessa mediassa?
  7. Miten mainonta sosiaalisissa medioissa on muuttunut kuluneen vuoden aikana?
  8. Aikovatko somemarkkinoijat muuttaa sosiaalisen median maksullista käyttöä jollain tavalla lähitulevaisuudessa?
  9. Käyttävätkö somemarkkinoijat jo messenger botteja?
  10. Hyödyntävätkö yritysmarkkinoijat vaikuttajia sosiaalisen median markkinointipaletissaan?

Kuuntele jakso

 

Kuuntele jakso Soundcloudissa | Stitcherissä | iTunesissa

Jakson kesto: 59:23 min. 

Eminen podcast sosiaalinen media suosituimmat sisältömuodot 2018

Jaksossa mainitut linkit

Messenger botit:

What are bots? >>

Messanger bots are going to be huge in content marketing >>

How Facebook Messenger Bots are revolutionizing businesses >> 

Facebook bots for marketers, a guide >>

Vaikuttajamarkkinointi

Työntekijälähettilyyden toinen aalto >>

Vaikuttajamarkkinoinnin lyhyt oppimäärä >> 

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit >>

Vaikuttajamarkkinointi on tutkitusti tehokasta >>

Visuaalinen sisältö

Linda Saukko-Rauta (kuvittaa mm. Nordic Business Forumin puheenvuorojen sisällöt)

Tutustu Lindan töihin ja menetelmään täällä >>

Valokuvat HR-markkinoinnin sisältönä podcastin jaksossa 57 >>

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on moderneille kasvuyrityksille ja moderneille HR-ammattilaisille suunnattu podcast. Susanna tarjoilee liiketoimintalähtöistä ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi. Vaikuttava Työnantajabrändi© on Susanna Rantasen ja Eminen kehittämä konsepti moderniin työnantajabrändin rakentamiseen.

@rantanensusanna jakaa viikoittain käytännön vinkkejä, ideoita ja kokemuksia siitä, miten yritys voi vaikuttaa määrittämiinsä talent-yleisöihin modernin työnantajabrändin rakentamisen, eli tarinallistamisen ja HR-sisältömarkkinoinnin keinoin.