7 huomioitavaa asiaa urasivujen suunnitteluun

7 huomioitavaa asiaa urasivujen suunnitteluun

7 huomioitavaa asiaa urasivujen suunnitteluun

 

Urasivu-teemaan tutustuttaessa huomaa, miten sosiaalinen media syöksi www:n vallastaan muutamaksi vuodeksi. Aihepiiristä on viimeksi globaalisti bloggailtu enemmän muutama vuosi sitten. Sen jälkeen olemme kelluneen somen pehmeillä laineilla. Mutta. Verkkosivut are back! Työhakija etsii tietoa kuitenkin yrityksen verkkosivuilta ja kyllä kotipesän täytyy olla yhtä lailla kunnossa.

Tämä postaus ei käsittele aihetta nyt teknisestä näkökulmasta. Keskitytään sisältöön ja vaikutelmaan.

Urasivut-Emine

 

1. KOHDERYHMÄ

Kenelle urasivu on tarkoitettu? Kenen siitä pitäisi innostua? Puhumme rekrytoinnin kohderyhmästä nimenomaan. Oman kohdeyleisön profilointi on hyvä harjoitus myös rekrytointeja silmällä pitäen. Samalla nimittäin syntyy ymmärrystä siitä, mistä muista kanavista hänet tavoittaa.

 

2. KOHDERYHMÄN ODOTUKSET

Kohderyhmän ylitykset kannattaa pyrkiä aina ylittämään. Näin luodaan positiivisia kokemuksia ja mielikuvia teistä työnantajana. Positiiviset kokemukset saavat ihmisiä puhumaan ja jakamaan tietoa myös eteenpäin. Sellainen on työnantajalle erittäin arvokasta. Odotuksien summaamisessa auttavat esimerkiksi kysymykset:

* Mihin muihin urasivuihin ja yrityksiin kohderyhmä teitä vertaa?

* Miten hän on tottunut nettiä käyttämään ja tietoa hakemaan?

*Kuinka tärkeässä osassa responsiviisuus on?

*Minkälainen tieto tuottaisi kohderyhmälle lisäarvoa ja saisi heidät edelleen jakamaan ja palaamaan?

 

3. KÄYTTÄJÄPOLKU

Huomasin tehdessäni postausta Deloitten Fast 50 -listan yritysten urasivuista, miten vähän urasivuja hakusanaoptimoidaan. Minuun tekivät suuren vaikutuksen ne yritykset, joita googlaamalla ”rekrytointi”, ”avoimet työpaikat” tai ”ura” -sivut nousivat hakutuloksiin. Valtaosalla tämän listan yrityksistä ei käyttäjäpolku työnhakijalle selvinnyt ilman kompassia edes nettisivuille tullessa.

Kuvakaappaus-Arcusys-byEmine

 

Uskallan sanoa, että suurin osa urasivuillenne saapuva tulee sinne päällimäisenä tarkoituksenaan katsoa, mitä paikkoja teillä on auki. Tässä Arcusys-nimisen ohjelmistoyrityksen sivuilla potentiaaliselle työnhakijalle on tehty erittäin helpoksi löytää hakemansa. ”Työpaikat”-linkki löytyy päävalikosta ja jos mieleistä ei löydy, työpaikat voi tilata oman sähköpostiin. Siinä samalla voi rakentaa muutakin mielikuvaa ja kytkeä vuorovaikutukseen, kun kerran lupa on.

 

Arcusys-navigointi-urasivut-viaEmine

 

Saman yrityksen urasivuilla on myös kaksi muuta kiitettävää asiaa: navigointi ja edelleenjakelu. Kun potentiaalisen hakijan saa seikkailuun urasivujenne syövereihin, on vain kohteliasta tarjota kartta jokaiseen käänteeseen. Navigoimalla pystyy ohjaamaan hakijaa myös haluamaansa suuntaan. Miksei luoda vaikka todellinen käyttäjäpolkusivuille, joka johdattaa lukijan juuri niille sivuille, minne hänet haluat!

Edelleenjakelu sosiaaliseen mediaan on mahdollisuus, jota ei kannata jättää hyödyntämättä. Tehkää helpoksi välittää viestinne eteenpäin. Nämä meidän omat sivumme eivät esimerkiksi pidä tätä ominaisuutta sisällään ja se on minusta valtava puute (joka sekin korjataan sivu-uudistuksemme yhteydessä).

 

4. MOBILISOITUVA MAAILMA

Maailma on tänä päivänä pyörillä ja ihmiset käyttävät liikkeellä ollessaan ”luppoaikansa” myös netissä. Sivujen responsiivisuus ja mobiilioptimointi ovat teemoja, joita ei voi välttää. Mielestäni työnhaun teemaan sopii responsiivisuutta enemmän nimenomaan mobiilioptimointi. Mitä asioita haluamme hakijan kykenevän tekemään liikkeellä ja miten saamme hänet palaamaan takaisin ollessaan isomman ruudun äärellä? Kiinnostavia kysymyksiä, joita pohdimme Heebon puolella paljon.

 

5. SOSIAALINEN ULOTTUVUUS

Verkkosivuja EI voi tehdä enää samalla ajattelulla mitä ennen sosiaalisen median imperiumia. Ei vaan voi. Yleisömme sosiaalisissa verkostoissa piilee megamahdollisuuksia ja olisi silkkaa hulluutta olla hyödyntämättä näitä mahdollisuuksia. Ystävän suosittelu (vaikka vain edelleenjakelun muodossa) on huomattavasti tehokkaampi markkinointikeino kuin mitä yrityksen itsensä liikkeelle laittama mainosviesti. Minusta kiinnostavinta on miettiä, miten saamme sivuille tulleen henkilön kytkeytymään meihin, puolesta puhujaksemme ja sanansaattajaksemme, vaikka hän ei itse kuuluisi kohdeyleisöömme. Minkälaista arvoa voisimme näille arvokkaille ankkureille tarjota? Kohdeyleisön ja sivullakävijöiden tunnistaminen on siksi tärkeää.

Huomioi nämä:

1) Mahdollista vuoropuhelu yleisösi kanssa esimerkiksi kommentointimahdollisuudella. Muista osallistua vuoropuheluun, sillä yksinhuutelu on aika tylsää..

2) Tee edelleen jakelu helpoksi. Siihen on olemassa painikkeita ja ns. vanity url -palveluita, joilla rähmäiset pitkät linkit saadaan puettua keisarin vaatteisiin.

3) Omnichannel-ajattelu, eli monikanavaisuus on hottia. Liiku kohdeyleisösi mukana luontevasti myös urasivujen ulkopuolella sosiaalisen median kanavissa. Tämä tosin onnistuu vain, jos olet valmis aktiiviseen kanssakäymiseen. Sosiaalinen tarkoittaa kuitenkin sosiaalista, ei sitä, että meillä on läjäpäin kanavia, joista ei ole yleisölle mitään iloa.

 

6. SEURAA TOIMINNALLISUUTTA

Tämä menee osastolle ”analysointi”. Google Analytics on hyvä työkalu, joka aktiivisesti käytettynä valaisee aika hyvin, minkälainen tieto sivuilla kiinnostaa ja miten yleisö sivuilla kulkee. Sisällön optimointi, linkitykset ja sen polun suunnittelu ohjaavat molemmille osapuolille parempaan arvoon ja lopputulokseen.

 

7. BONUS: SATSAA MARKKINOINTIIN!

En halua olla party pooper, mutta jos ette ole merkittävä bränditalo, ettekä edes rekrytoi kovin usein, ei teidän sivuilla käy työnhakijat. Aktiivisuus palkitsee. Älä kuvittele, että tässäkään tapauksessa kukaan teitä kotoa hakee. Jos haluaa sosiaalisia kontakteja, lähtekää ulos. Tässä kontekstissa se tarkoittaa sitä, että jaatte itse aktiivisesti sosiaalisessa mediassa sivujenne sisältöä.

 

Lue myös:

”Eminen Top 6 urasivusuosikit Deloitten Fast 50 -teknologiayritysten listalta”

”Minkälainen on hyvä urasivu”

 

 

Susanna_Rantanen

 

Susanna Rantanen on Eminen co-founder ja Chief Experience Officer. Häntä innostaa yrityskulttuurien kuvantaminen, tarinallistaminen ja visualisointi työelämän innoittamiseksi ja parempien matchien aikaansaamiseksi. 

 

About the Author

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.