7 askelta hakijahävikin taklaamiseen

7 askelta hakijahävikin taklaamiseen

7 askelta hakijahävikin taklaamiseen

 

Harva rekrytoija hoksaa miten paljon hakijakatoa labyrinttimäiset verkkosivut ja kilometrien mittaiset aikakatkaisulla varustetut hakulomakkeet voivat pahimmillaan aiheuttaa. Oletko koskaan kokeillut itse kauanko yrityksesi hakemusprosessi kestää?

Hakemuksen lähettämisen lisäksi aikaa vievät mm. CV:n päivitys, hakemuskirjeen kirjoittaminen sekä mahdollisten muiden vaadittujen liitetiedostojen valmistelu. Harkitse siis tarkkaan mitä tietoja ja dokumentteja todella tarvitset hakijalta soveltuvuuden esiarviointiin, ja pyydä vain niitä.

Alati kovenevassa osaajakilpailussa yritysten tulisi pystyä tarjoamaan myös nopea tapa jättää hakemus, tai se on vaarassa menettää osan parhaista hakemuksista.

Jos rekrytoit itse, tee tämä testi nyt: Mene yrityksesi etusivulle, laita sekuntikello ruksuttamaan ja hae yhtä työtehtävää. Sammuta sekuntikello vasta kun hakemus on lähtenyt. Hakemusruljanssin kestoa analysoidessasi huomaa vielä se, että työnhakijasta poiketen sinä todennäköisesti tunnet paremmin yrityksesi verkkosivut ja hakemuksen täytön.

Jos sinulla menivät hermot, sivut tilttasivat tai käytetty aika ylitti 5 minuuttia, kokeile näitä keinoja hakijahävikin taklaamiseksi:

1. Linkkaa työpaikkoihin heti etusivulta

Yrityksesi verkkosivujen etusivu on kävijämäärältään suurin ja sen perusteella hakijat sekä asiakkaasi muodostavat ensivaikutelman yrityksestä. Useimmiten rekrytointi liitetään yrityksen menestykseen, joten älä piilota linkkiä työpaikat-osioon monen klikkauksen taakse vaan anna hakijan löytää suorin tie työpaikkoihin heti etusivulta. Voit myös aloittaa työnantajakuvan kehittämisen etusivulta esimerkiksi lisäämällä hymyilevien, mieluiten omien työntekijöiden kuvia (ei siis kuvapankkikuvia).

2. Yrityskulttuuri edellä

Urasivuilla sisältö ei saisi tyssätä työpaikkailmoituksiin ja uratarinoihin. Jokaisella yrityksellä on heille ominainen kulttuuri, joka muodostuu ihmisistä sekä heidän kohtaamisistaan. Yrityskulttuuri myös kiinnostaa hakijoita erittäin paljon niin miksi piilotella sitä? Kerro urasivuilla minkälaisia olette, mistä olette ylpeiltä, mitä arvostatte työyhteisössä ja mitä asioita juhlistatte yhdessä.

3. Muista mobiilikäyttäjät

Älypuhelimen tai tabletin kautta tapahtuva verkon (eli myös työpaikkojen) selaaminen on kasvanut maailmanlaajuisesti vuodessa yhteensä lähes 10%. Jos yrityksesi verkkosivut eivät vielä skaalaudu kauniisti mobiiliaitteille on nyt viimeistään hyvä hetki tehdä asialle jotain. On myös huomaavaista hakijaa kohtaan antaa tälle mahdollisuus lähettää linkki kiinnostavasta työpaikasta omaan sähköpostiinsa myöhempää hakemuksen täyttämistä varten.

4. Hakutoiminnallisuudella helppoutta

Nouseva trendi verkkosivuilla on hakutoiminnallisuuden lisääminen työpaikat-osioon, joka hakuvalikkoviidakon sijaan antaa hakijalle nopean väylän etsiä vaikkapa markkinointiin liittyviä tai Helsingissä sijaitsevia työpaikkoja. Suomessa TE-toimisto on näyttänyt esimerkkiä ja ottanut käyttöön työpaikkojen pikahaun etusivullaan, sillä juuri työpaikkoja suurin osa heidän sivujensa kävijöistä hakee kuitenkin. Kansainvälisistä yrityksistä mm. Googlelta löytyy vastaava toiminnallisuus Careers-etusivulta (mikä ei sinänsä yllätä ketään).

 5. Apply with LinkedIN

Jo yli 700.000 suomalaista on rekisteröitynyt LinkedIN:iin (tilanne 16.9.2014). Määrä kasvaa räjähdysmäisesti; uusia profiileja on luotu viimeisen 6kk aikana lähes 60 000 lisää. Rekrytoiva yritys voi helpottaa työnhakijan tuskaa lisäämällä omaan rekrytointijärjestelmään Apply with LInkedIN –napin, joka imee hakijan ajantasaisesta LinkedIN-profiilista tiedot suoraan hakemukseen. Kuinka kätevää!

6. Chattaa!

Moni suomalainen yritys on ottanut käyttöön asiakkailleen tarkoitetun verkkosivuilla automaattisesti aukeavan asiakaspalvelun chat-ominaisuuden. Kannusta myös työnhakijoita kysymään chatista ja brieffaa asiakaspalvelijasi rekrytoinnin yleisistä kysymyksistä. Näin lisäät helposti ja nopeasti rekrytoinnin vuorovaikutusta.

7. Sitouta, sitouta, sitouta

Kun olet tehnyt suuren työn markkinoidessasi ja innostaessasi yrityksestäsi kiinnostuneita henkilöitä, älä anna heidän tippua kyydistä. Anna hakijoille mahdollisuus rekisteröityä vastaanottamaan automaattinen sähköpostikuittaus uusista, heitä kiinnostavista työpaikoista. Hakijakirjeessä voit antaa hakijalle sitouttamismielessä vielä lisätietoja yrityksesi uramahdollisuuksista sekä tapahtumista, jossa yrityksesi edustajia voi päästä tapaamaan.

Kunnioita työnhakijoita kuten asiakkaitasi. Esimerkiksi tamperelainen ohjelmistoyritys Vincit on juuri antanut julkisen yhden päivän hakemuksenkäsittelytakuun. Ja jos lupaat jotain niin pidä siitä kiinni!

Näyttökuva 2014-9-24 kello 9.35.24

Kirjoittaja on Eminen aiempi asiantuntija Kati Kitti, jonka sydäntä lähellä ovat erinomaiset hakijakokemukset ja sujuvat rekrytointiprosessit. Inspiraation lähteenä kirjoitukseen on toiminut Chantelle Jonesin bloggaus. Kuva on napattu täältä.

About the Author

2 Comments

  • JoukoJ lokakuu 2, 2014 at 23:32

    8. Älä pakota rekisteröitymään työnhakijaan työnhakujärjestelmään, jos et pysty tarjoamaan rekisteröitymiselle selkeää vastinetta työnhakijalle

    9. Varmista, että työhakemuksen voi jättää millä tahansa yleisesti käytössä olevalla selaimella = IE, Firefox, Safari ja Chrome. Ja niin uusimmalla kuin 2 vuotta vanhalla versiolla

  • Pauli joulukuu 1, 2014 at 20:38

    Jos jostain syystä et valitsekaan hakijaa palvelukseesi, anna palautetta! Mikä oli pääasiallinen syysi hylkäämiseen. Vain palautteen saaminen antaa hakijalle mahdollisuuden parantaa CVtä tai muita vastauksiaan pyrkiessään uudelleen yritykseesi töihin. Kaksisuuntainen kommunikaation on tässäkin ensiarvoista.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.